W ojczyźnie Chrystusa

W dniach od 14 do 21 marca odbyła się pielgrzymka nauczycieli Archidiecezji Łódzkiej do Ziemi Świętej. Stanowiła ona wyjątkowe rekolekcje wielkopostne oraz stała się przygotowaniem do Nawiedzenia Obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej w Kościele łódzkim

Niedziela łódzka 15/2009

Posługę duszpasterską sprawował ks. dr Jarosław Pater, archidiecezjalny duszpasterz nauczycieli. Przygotowania do pielgrzymki trwały od jesieni 2008 r., ich podstawą były: niedzielna modlitwa różańcowa w kaplicy Sióstr Misjonarek Miłości w Łodzi oraz comiesięczne spotkania formacyjne w kaplicy Sióstr Urszulanek przy ul. Czerwonej.

Nazaret i Kana Galilejska, Góra Tabor

Z błogosławieństwem abp. Władysława Ziółka, metropolity łódzkiego, wspierani modlitwą naszych rodzin i przyjaciół, po wspólnej Eucharystii sprawowanej w kaplicy lotniska na łódzkim Lublinku wylecieliśmy w sobotnie południe do ziemi związanej z życiem i działalnością Jezusa Chrystusa. Początkiem naszego nawiedzania był Nazaret, miejsce, w którym Maryja zawierzyła Bogu. W Kanie Galilejskiej dwanaście par małżeńskich odnowiło swoje przyrzeczenia ślubne. Ogromne wrażenie na wszystkich zrobiła Góra Tabor.

Góra Błogosławieństw, Kafarnaum, Tabgha

Msza św. w kościele Prymatu św. Piotra rozpoczęła kolejny dzień pielgrzymki. Na pątniczym szlaku były: Góra Błogosławieństw, ruiny Kafarnaum, Tabgha - miejsce cudu rozmnożenia chleba i ryb. Wspólna modlitwa i śpiew podczas rejsu po Jeziorze Galilejskim stanowiły wstęp do odnowienia przyrzeczeń chrztu nad brzegiem Jordanu. Zakończeniem był przejazd przez Wzgórza Golan.

Góra Karmel, Betlejem, Ein Karem

Następny dzień pielgrzymowania rozpoczęliśmy od zwiedzania Hajfy, Cezarei Nadmorskiej i Tel Awiwu. Msza św. była sprawowana w kościele Stella Maris na Górze Karmel. Przejazd przez Jerozolimę i wjazd do Betlejem w Autonomii Palestyńskiej zakończyły ten dzień. Kolejny etap pątniczej wędrówki to nawiedzenie w Betlejem Bazyliki Narodzenia, Groty Mlecznej oraz Pola Pasterzy. W Jerozolimie zwiedziliśmy Muzeum historii Holocaustu Yad Vashem. Następnie byliśmy w Ein Karem w kościołach: Nawiedzenia i św. Jana Chrzciciela.

Droga Krzyżowa ulicami Jerozolimy Bazylika Grobu Bożego

Szósty dzień pobytu w Ziemi Świętej był szczególny ze względu na nawiedzanie miejsc związanych z tajemnicą męki, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. Po Mszy św. sprawowanej w kościele na Polu Pasterzy pojechaliśmy na Górę Oliwną do sanktuarium Wniebowstąpienia, kościoła „Ojcze Nasz”. Podziwiając piękną panoramę Jerozolimy, przeszliśmy do położonego u stóp góry ogrodu zwanego Getsemani, który wraz z Bazyliką Agonii wzbudził ogromne wrażenie. Kolejnym etapem była Ściana Płaczu. Potem na ulicach Jerozolimy przeżyliśmy wyjątkowe w swoim rodzaju nabożeństwo Drogi Krzyżowej. Mimo ulicznego gwaru, szliśmy w skupieniu, śpiewając pieśni i odczytując rozważania przy każdej stacji. Wejście na Golgotę, uczczenie miejsca ukrzyżowania i nawiedzenie Grobu Pańskiego były kulminacyjnymi chwilami tego dnia i całej pielgrzymki.

Qumran, Jerycho

Ostatnią Eucharystię podczas pielgrzymki przeżywaliśmy na Górze Syjon w „Kościele przy Wieczerniku”. Duże wrażenie wzbudziła grota w podziemiach kościoła św. Piotra „in Gallicantu”, w której w noc poprzedzającą mękę zamknięty był Jezus. Następnie przez Pustynię Judzką pojechaliśmy do Qumran. Byliśmy również nad Morzem Martwym i w Jerycho.
Codzienna Eucharystia, wspólna modlitwa w miejscach związanych z życiem i działalnością Jezusa Chrystusa, gdzie były odczytywane odpowiednie fragmenty Biblii, jednoczyły pątników. Słowa kierowane przez duszpasterza uwrażliwiały wszystkich na prawdy wiary. Panowała szczególna atmosfera skupienia, refleksji oraz nieustającego zachwytu nad drogą życiową i Dobrą Nowiną naszego Zbawiciela - Jezusa Chrystusa. Ubogacenie przeżyć wspierały piękne widoki, przyroda i sprzyjająca pogoda. Każdemu krokowi po Ziemi Świętej towarzyszyły trudne do opisania wzruszenia. Mamy nadzieję, że pątnicze doświadczenia zaowocują naszym chrześcijańskim świadectwem życia.

2009-12-31 00:00

Tajemnica Wielkiego Czwartku wciąga nas w przepastną ciszę Ciemnicy

Wielki Czwartek

Święte Triduum – dni, których nie można przegapić. Dni, które trzeba nasączyć modlitwą i trwaniem przy Jezusie.

Święte Triduum to dni wielkiej Obecności i... Nieobecności Jezusa. Tajemnica Wielkiego Czwartku – z ustanowieniem Eucharystii i kapłaństwa – wciąga nas w przepastną ciszę Ciemnicy.

Tak, proszę, Jezu Chryste, obmyj mnie

homilia

rozważania

Pio Si/pl.fotolia.com

Rozważania do Ewangelii J 13, 1-15.

Wielki Czwartek, 28 marca

Msza Krzyżma. W Chrystusie wzrastamy i przynosimy owoce

2024-03-28 13:30

Archikatedra lubelska

Kapłani są namaszczeni i posłani, aby głosić Chrystusa i dawać świadectwo Ewangelii słowem i życiem - powiedział abp Stanisław Budzik.