Reklama

Druga w diecezji...

Bazylika Kolegiacka pw. Trójcy Przenajświętszej w Krośnie

Niedziela przemyska 16/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kościół farny w Krośnie pw. Trójcy Przenajświętszej należy do nielicznych, dobrze zachowanych i bogatych w oryginalne wyposażenie obiektów średniowiecznej sztuki sakralnej w Małopolsce. Uważa się, że jest drugim, po przemyskiej katedrze, kościołem diecezji, ze względu na bogate wyposażenie wnętrza i średniowieczną metrykę. Od I poł. XV wieku proboszczami krośnieńskiej fary bywali na ogół kanonicy przemyskiej kapituły katedralnej. W osiemnastym stuleciu bp Wacław Sierakowski zamierzał nadać świątyni farnej rangę kolegiaty i ustanowić tu kapitułę kolegiacką. Dokonał tego abp Józef Michalik dekretem z 24 marca 2005 r., ustanawiając przy Bazylice Mniejszej pw. Trójcy Przenajświętszej kapitułę kolegiacką.
Rok 1342 uchodzi za datę erygowania w mieście parafii farnej. Z okresu tego pochodzi pierwszy kościół, którego ślady odnajdujemy w murach prezbiterium i nawy głównej obecnej świątyni. Prezbiterium to nakryte było typowym dla gotyku sklepieniem krzyżowo-żebrowym. Kościół posiadał dwunawowy korpus halowy (o jednakowej wysokości) przedzielony czterema filarami, na których spoczywało sklepienie. Obiekty o podobnym układzie istniały w Wiślicy, Stopnicy czy Szydłowie i związane były z osobą Kazimierza Wielkiego, swojego fundatora.
W I poł. XV wieku świątynię rozbudowano, dodając kaplice: św. Anny (1402), św. Wojciecha (1448), Bractwa Najświętszej Maryi Panny (1446) i Świętych Piotra i Pawła (ok. 1512). Pod koniec XV wieku podwyższono prezbiterium i nakryto istniejącym do dzisiaj sklepieniem sieciowym. Być może po zniszczeniach spowodowanych pożarem miasta w 1638 r., ówczesny proboszcz Kasper Rożyński, przy pomocy finansowej bogatego krośnieńskiego mieszczanina Wojciecha Roberta Portiusa, przeprowadził w latach 1638-46 renowację świątyni. Portius - Szkot z pochodzenia - zatrudnił architekta włoskiego, Vincenzo Petroniego, który nadzorował prace przy dobudowanej od południa kaplicy Świętych Piotra i Pawła, przekształcając ją w mauzoleum rodowe Portiusów. Wtedy to późnogotyckie cechy kościoła ulegają przekształceniom pod wpływem manieryzmu i późniejszego baroku. W tej postaci kościół przetrwał do dnia dzisiejszego.
W ołtarzu głównym krośnieńskiej fary znajduje się XVII-wieczny obraz weneckiego malarza Tomasza Dolabelli „Adoracja Trójcy Świętej przez Matkę Bożą i wszystkich świętych”. W prezbiterium znajduje się także późnogotycki obraz tablicowy z ok. 1480 r. „Koronacja Najświętszej Maryi Panny przez Trójcę Świętą”. Obraz został zamówiony przez nieznanego fundatora w krakowskim warsztacie Jana Wielkiego i wykonany - jak już wspomniano - ok. 1480 r. dla jednego z ołtarzy krośnieńskiego kościoła. Tu także został pochowany, w podziemiach kościoła, biskup przemyski Stanisław Tarło (zm. 1544), którego upamiętnia późnogotycka płyta nagrobna z piaskowca, umieszczona w prezbiterium. Po prawej stronie prezbiterium nagrobek kasztelana połanieckiego Jana Skotnickiego (Rejenta Milczka z „Zemsty”) i jego żony Zofii Skotnickiej (córki Mikołaja Ligęzy starosty bieckiego i kasztelana wiślickiego), wczesnobarokowy, wykonany z czarnego marmuru przez włoskich artystów, pracujących dla Zygmunta III Wazy. Patrząc w górę dostrzegamy belkę tęczową z przepiękną gotycką Grupą Ukrzyżowania z ok. 1420 r. Podobno w rzeźbieniu figur brało udział dwóch nieznanych z imienia artystów - jeden z nich wykonał figurę Chrystusa, zaś drugi postaci św. Jana i Marii. Nie wiadomo czy figury wykonano na miejscu, czy też zostały one przywiezione do Krosna. Być może pochodzą z terenów Małopolski (Kraków?) lub Śląska. Rzeźba „Ukrzyżowanego” reprezentuje typ krucyfiksu heroicznego, natomiast Matki Bożej - styl tzw. „Pięknych Madonn”. Po obu stronach prezbiterium ustawione są renesansowo-manierystyczne stalle mieszczańskie, pochodzące z XVII wieku i wykonane przez snycerzy krośnieńskich. Na północnej ścianie prezbiterium możemy podziwiać obrazy z poł. XVII wieku: „Ukrzyżowanie i Zmartwychwstanie”, „Pokłon Trzech Króli” oraz „Zaśnięcie i Wniebowzięcie Matki Boskiej”. Na wewnętrznej arkadzie łuku tęczowego napotykamy wczesnobarokowe epitafium Zofii z Kielarów Kanafolskiej, z czarnego marmuru dębnickiego, z owalnym, malowanym na blasze portretem zmarłej w 1640 r. Zofii.
W lewym ołtarzu bocznym, ufundowanym w 1646 r. przez proboszcza krośnieńskiego Jerzego Grochowskiego, w polu centralnym znajduje się obraz tzw. Matki Bożej Mansjonarskiej, prawdopodobnie z XVII wieku. Ołtarzem tym miało opiekować się kolegium mansjonarzy. Po prawej stronie ołtarz z XVII wieku z obrazem „Adoracja Najświętszego Sakramentu przez przedstawicieli stanu duchownego i świeckich” według grafiki Antoniego Wierixa. Na ścianach i filarach nawy umieszczono grupę olejnych obrazów wysokiej klasy, wykonanych w połowie XVII wieku przez artystów z kręgu Tomasza Dolabelli. Przedstawiają sceny z życia Chrystusa i świętych chrześcijańskich. Na ścianie tęczowej obraz: „Sąd Ostateczny” malowany według ryciny Flamandczyka Jana Sadelera. Przy jednej z naw manierystyczna ambona z roku 1638, zdobiona rzeźbami czterech Ewangelistów oraz baldachimem w kształcie wysmukłej latarni, którą zwieńcza rzeźba Chrystusa Zbawiciela.
W kaplicy Portiusów, zwanej także kaplicą Świętych Piotra i Pawła, ołtarz z I poł. XVII wieku fundacji Portiusa, w polu centralnym obraz „Przekazanie kluczy św. Piotrowi”. Kaplica pełni rolę nekropolii rodowej i w niedostępnych dzisiaj kryptach spoczywają członkowie rodu Portiusów, których portrety wiszą na ścianach kaplicy. Godny uwagi jest, znajdujący się w kruchcie południowej, siedemnastowieczny obraz „Cztery rzeczy ostateczne”. W kaplicy Matki Bożej Szkaplerznej, w ołtarzu, znajduje się obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem z ok. 1500 r., przemalowany w 1609 r. - wtedy to dodano nowe tło oraz domalowano parę aniołów, podtrzymujących koronę Marii. W kaplicy św. Wojciecha, połączonej z kaplicą św. Jana Nepomucena, siedemnastowieczna cynowa chrzcielnica, a na ścianie obraz: „Wykupienie zwłok św. Wojciecha” z XVII wieku. W kaplicy św. Anny, w ołtarzu możemy podziwiać obraz św. Anny Samotrzeć z II poł. XVII wieku.
Wychodzimy z kościoła trochę oszołomieni niezwykłym bogactwem zabytków, które mieści w sobie krośnieńska fara. Obok kościoła oglądamy wybudowaną w latach 1637-51, wczesnobarokową, trójkondygnacyjną dzwonnicę, nakrytą baniastym hełmem, ufundowaną przez Wojciecha Portiusa. Na wieży zawieszono odlane w latach 30. XVII wieku trzy dzwony: Jan, Marian i Urban (czwarty co do wielkości dzwon w Polsce - 490 cm w obwodzie, przetrwał wszelkie wojenne zawieruchy).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

R. Czarnecki: Najbardziej ideologiczna kadencja europarlamentu od czasu wstąpienia Polski do UE

2024-04-24 09:01

[ TEMATY ]

polityka

Unia Europejska

parlament europejski

Łukasz Brodzik

Ryszard Czarnecki

Artur Stelmasiak

Ryszard Henryk Czarnecki

Ryszard Henryk Czarnecki

Zbliżają się wybory do europarlamentu. Nie ulega wątpliwości, że ostatnia kadencja była nadzwyczajna ze względu nie tylko na pandemię i wojnę na Ukrainie, ale także wielość spraw ideologicznych forsowanych przez Komisję Europejską.

Czym zajmowali się europosłowie przez ostatnie 5 lat? Czy nastąpią zmiany po wyborach? Czy prawicowe ugrupowania powiększą swój stan posiadania? I czy przyszły parlament wycofa się z tak krytykowanego Zielonego Ładu, czy paktu migracyjnego? O tym z Ryszardem Czarneckim, europosłem Prawa i Sprawiedliwości rozmawia Łukasz Brodzik.

CZYTAJ DALEJ

Ghana: nie ma kościoła, w którym nie byłoby obrazu Bożego Miłosierdzia

2024-04-24 13:21

[ TEMATY ]

Ghana

Boże Miłosierdzie

Karol Porwich/Niedziela

Jan Paweł II odbył pielgrzymkę do Ghany, jako pierwszą na Czarny Ląd, do tej pory ludzie wspominają tę wizytę - mówi w rozmowie z Radiem Watykańskim - Vatican News abp Henryk Jagodziński. Hierarcha został 16 kwietnia mianowany przez Papieża Franciszka nuncjuszem apostolskim w Republice Południowej Afryki i Lesotho. Dotychczas był papieskim przedstawicielem w Ghanie.

Arcybiskup Jagodziński opowiedział Radiu Watykańskiemu - Vatican News o niezwykłej wierze Ghańczyków. „Sesja parlamentu zaczyna się modlitwą, w parlamencie organizowany jest też wieczór kolęd, na który przychodzą też muzułmanie. Tutaj to się nazywa wieczorem siedmiu czytań i siedmiu pieśni bożonarodzeniowych" - relacjonuje. Hierarcha zaznacza, że mieszkańców tego kraju cechuje wielka radość wiary. „Ghańczycy we wszystkim, co robią, są religijni, to jest coś naturalnego, Bóg jest obecny w ich życiu we wszystkich jego aspektach. Ghana jest oczywiście państwem świeckim, ale to jest coś naturalnego i myślę, że moglibyśmy się od nich uczyć takiego entuzjazmu w przyjęciu Ewangelii, ale także tolerancji, ponieważ obecność Boga jest dopuszczalna i pożądana przez wszystkich" - wskazał.

CZYTAJ DALEJ

Co nam w duszy gra

2024-04-24 15:28

Mateusz Góra

    W parafii Matki Bożej Częstochowskiej na osiedlu Szklane Domy w Krakowie można było posłuchać koncertu muzyki gospel.

    Koncert był zwieńczeniem weekendowych warsztatów, podczas których uczestnicy doskonalili lub nawet poznawali tę muzykę. Warsztaty gospelowe to już tradycja od 10 lat. Organizowane są przez Młodzieżowy Dom Kultury Fort 49 „Krzesławice” w Krakowie. Ich charakterystycznym znakiem jest to, że są to warsztaty międzypokoleniowe, w których biorą udział dzieci, młodzież, a także dorośli i seniorzy. – Muzyka gospel mówi o wewnętrznych przeżyciach związanych z naszą wiara. Znajdziemy w niej szeroki wachlarz gatunków muzycznych, z których gospel chętnie czerpie. Poza tym aspektem muzycznym, najważniejszą warstwą muzyki gospel jest warstwa duchowa. W naszych warsztatach biorą udział amatorzy, którzy z jednej strony mogą zrozumieć swoje niedoskonałości w śpiewaniu, a jednocześnie przeżyć duchowo coś wyjątkowego, czego zawodowcy mogą już nie doznawać, ponieważ w ich śpiew wkrada się rutyna – mówi Szymon Markiewicz, organizator i koordynator warsztatów. W tym roku uczestników szkolił Norris Garner ze Stanów Zjednoczonych – kompozytor i dyrygent muzyki gospel.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję