Reklama

Gwałt i przemoc w Biblii

Z pierwszych stron gazet, z wiadomości w telewizji i z innych mediów elektronicznych codziennie dowiadujemy się o przemocy. Nieraz jesteśmy zaskoczeni pomysłowością zła i jego coraz to nowszymi przejawami. Przemoc i gwałt, choć tak wiele ich postaci zapisało się na kartach historii, nadal zatrważają, odsłaniając, do czego zdolny jest człowiek, i prowokując pytanie o ich genezę.

Niedziela toruńska 50/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tym zagadnieniom poświęcone było sympozjum zorganizowane 14 listopada br. przez Zakład Egzegezy i Teologii Biblijnej na Wydziale Teologicznym UMK. Wykłady odbywały się w auli Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Toruńskiej. Tematyka przemocy rozważana była w perspektywie biblijnej oceny natury i korzeni zła czynionego przez człowieka. Zaprezentowane zagadnienia obejmowały zarówno starotestamentalne wskazania na genezę i sposób, w jaki przemoc wpisała się w historię człowieka, jak również perspektywę Nowego Testamentu, w którym często pojawiają się obrazy gwałtu i przemocy, zwłaszcza w kontekście zwieńczenia historii świata opisywanej przez Apokalipsę św. Jana. Kolejni prelegenci, reprezentujący ośrodki myśli teologicznej z Torunia, Włocławka i Pelplina, obierając za klucz do rozważań problemu historię zbawienia, odsłaniali obecność przemocy w dziejach ludzkości i jej rozumienie na kartach Biblii.
W pierwszym referacie pt. Bóg wobec przemocy w Rdz 1-11, zaprezentowanym przez ks. dr. Wojciecha Pikora (WSD Pelplin), została ukazana prawda o przemocy zawarta w pierwszych rozdziałach Księgi Rodzaju. W tej próbie rekonstrukcji swoistej "genealogii gwałtu" podjęto pytania o źródła zwierzęcości w samej istocie ludzkiej. Przemoc, jak dobitnie wskazuje na to opowiadanie o Kainie i Ablu, związana jest z negacją inności własnej i kogoś drugiego. Ma swoje źródło w nieuporządkowanym wnętrzu człowieka, który staje się zdolny do zbrodni. Ale Bóg nie pozostaje obojętny: Stwórca stawia tamę przemocy i zezwierzęceniu, interweniuje w historię (przekleństwo Kaina, potop), aby przeciąć spiralę gwałtu.
Do tych przemyśleń nawiązał w swoim wystąpieniu pt. Abel, Hiob, Sługa Pański - niewinność jako okoliczność przemocy ks. dr hab. Waldemar Chrostowski, prof. UMK. Na kanwie historii wybranych postaci biblijnych ukazał on mechanizm pojawiania się przemocy, która często ujawnia się w konfrontacji z niewinnością. Obecna jest już w dziejach Kaina i jego motywowanym egoizmem zabójstwie Abla, gdzie droga przemocy ma być środkiem wywarcia nacisku na Boga, by przyjął jego ofiarę. W historii sprawiedliwego Hioba pojawia się w Biblii pytanie o sens cierpienia niezawinionego i najlepsza nań odpowiedź: wobec cierpienia trzeba, tak jak na początku przyjaciele Hioba, zachować milczenie i trwać w obecności drugiego człowieka. Najważniejsza, jak uzmysławia postać Sługi Pańskiego (por. Iz 50), wydaje się prawda o Bogu, który jest zawsze po stronie prześladowanych i sam staje się Sługą Pańskim dla nas i naszego zbawienia.
W drugiej części konferencji ks. dr Stanisław Jankowski (WSD Włocławek) przedstawił referat Nie przyszedłem przynieść pokoju, ale miecz (Mt 10, 34b): logion Jezusa na tle faktów i przekonań epoki. Prelegent zaprezentował główne ideologie epoki, w której Chrystus i Apostołowie głosili Ewangelię. Lata ziemskiego życia Chrystusa i czasy pierwszego Kościoła to "wiek przemocy", nie tylko ze względu na zbrojne postępowanie zelotów, nasiloną działalność pospolitych grup przestępczych, ale także przemoc ze strony Rzymu.
Skoro więc klimat przemocy panował nawet za czasów Chrystusa, to czy możemy powiedzieć o przegranej Boga? Do tego pytania odwołał się w swoim wystąpieniu pt. Pokój odebrany ziemi, by się wzajemnie ludzie zabijali - rzecz o Ap 6,4 ks. dr Dariusz Kotecki. Omawiając szczegółowo tzw. sekcję pieczęci, do której należy wspomniany w tytule referatu fragment Apokalipsy, ukazał postać jeźdźca na koniu o barwie ognia, który obwieszcza utratę pokoju przez ludzkość. Oznacza to również brak tych dóbr, które czynią egzystencję człowieka szczęśliwą. W historii działają siły demoniczne, kryjące się za ognistą barwą konia owego jeźdźcy, wnikające w nią, aby niszcząc pokój, konstruować świat wrogi Bogu, pozbawiony transcendencji. Ale w obrazie zarysowanym przez Apokalipsę jest ukryta także nadzieja dla ludzkości: symbolizuje ją jeździec na białym koniu - biel bowiem wyraża uczestnictwo w zmartwychwstaniu Chrystusa, który przeciwstawia się energii niszczącej pokój. Obok siły niszczącej jest zatem obecna siła dobra i pokoju, której narzędziem staje się człowiek, kiedy uczestniczy w mocy zmartwychwstania Chrystusa. Nie do gwałtu i przemocy należy ostatnie słowo, ale do pokoju realizowanego przez Mesjasza, Księcia Pokoju.
Sympozjum zakończyła dyskusja. Prelegenci odpowiadali na liczne pytania słuchaczy, nawiązujące do współczesnych konfliktów, aktów gwałtu i zła na całym świecie, wymierzonych w mniejsze czy większe społeczności oraz dotyczące różnych rodzajów przemocy obecnej dziś wśród ludzi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty ostatniej godziny

Niedziela przemyska 15/2013, str. 8

[ TEMATY ]

święty

pl.wikipedia.org

Nawiedzając pewnego dnia przemyski kościół Ojców Franciszkanów byłem świadkiem niecodziennej sytuacji: przy jednym z bocznych ołtarzy, wśród rozłożonych książek, klęczy młoda dziewczyna. Spogląda w górę ołtarza, jednocześnie pilnie coś notując w swoim kajeciku. Pomyślałem, że to pewnie studentka jednej z artystycznych uczelni odbywa swoją praktykę w tutejszym kościele. Wszak franciszkański kościół, dzisiaj mocno już wiekowy i „nadgryziony” zębem czasu, to doskonałe miejsce dla kontemplowania piękna sztuki sakralnej; wymarzone miejsce dla przyszłych artystów, ale także i miłośników sztuki sakralnej. Kiedy podszedłem bliżej ołtarza zobaczyłem, że dziewczyna wpatruje się w jeden obraz górnej kondygnacji ołtarzowej, na którym przedstawiono rzymskiego żołnierza trzymającego w górze krucyfiks. Dziewczyna jednak, choć później dowiedziałem się, że istotnie była studentką (choć nie artystycznej uczelni) wbrew moim przypuszczeniom nie malowała tego obrazu, ona modliła się do świętego, który widniał na nim. Jednocześnie w przerwach modlitewnej kontemplacji zawzięcie wertowała kolejne stronice opasłego podręcznika. Zdziwiony nieco sytuacją spojrzałem w górę: to św. Ekspedyt - poinformowała mnie moja rozmówczyni; niewielki obraz przedstawia świętego, raczej rzadko spotykanego świętego, a dam głowę, że wśród większości młodych (i chyba nie tylko) ludzi zupełnie nieznanego... Popularność zdobywa w ostatnich stu latach wśród włoskich studentów, ale - jak widać - i w Polsce. Znany jest szczególnie w Ameryce Łacińskiej a i ponoć aktorzy wzywają jego pomocy, kiedy odczuwają tremę...

CZYTAJ DALEJ

Jezu, uczyń serce moje miłosiernym tak, jak Twoje

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adrianna Sierocińska

Rozważania do Ewangelii J 6, 55.60-69.

Sobota, 20 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Konkurs biblijny dla szkół podstawowych [Zaproszenie]

2024-04-19 17:46

Karol Porwich/Niedziela

Szkoła Podstawowa nr 158 im Jana Kilińskiego w Warszawie zaprasza do udziału w VII Międzyszkolnym Konkursie Biblijnym pod tytułem „Z Biblią na co dzień”. Konkurs ma zasięg ogólnopolski i dotyczy treści związanych z czterema Ewangeliami. W ubiegłym roku wzięło w nim udział ok 150 uczestników z 27 szkół.

Tegoroczna edycja Konkursu obejmuje przypowieści Pana Jezusa zawarte w Ewangelii św. Mateusza i nosi tytuł: “Opowiesz mi historię życia Pana Jezusa?”. Zadaniem konkursowym jest przedstawienie w formie plastycznej jeden z cudów Pana Jezusa, zaś multimedialnej i literackiej wybranego przez ucznia klas 4-8 szkoły podstawowej rozdziału Ewangelii św. Mateusza - wskazują organizatorzy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję