Reklama

Media

Środki społecznego przekazu - nowa ambona Kościoła (2)

„Kolumny gazet, mikrofony radiowe i telewizyjne kamery są amboną, z której współczesne społeczeństwo czerpie wiele dla swych moralnych i duchowych postaw” - Jan Paweł II

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Papieska Komisja ds. Środków Społecznego Przekazu przygotowała po II Soborze Watykańskim dokument, który był czymś w rodzaju instrukcji wykonawczej do Dekretu o środkach społecznego przekazywania myśli „Inter mirifica”. Prace nad instrukcją trwały siedem lat. Nowy dokument wprowadzał wiele nowatorskich rozwiązań i przemyśleń w taki sposób, by nie budzić tylu uwag, co „Inter mirifica”.

Echo Vaticanum II

Instrukcja weszła w życie 23 maja 1971 r. pod tytułem: Instrukcja duszpasterska o środkach społecznego przekazu „Communio et progressio”. Zawarte są w niej wskazania dotyczące funkcjonowania Kościoła w środkach społecznego przekazu oraz problemów z tym związanych, a także określone jest miejsce człowieka współczesnego, który korzysta z mediów. Wyznaczony jest główny cel mass mediów: pomoc w postępie ludzkości oraz budowa więzi społecznych, opartych na wzajemnej pomocy. „Communio et progressio” zawiera również pouczenia w zakresie funkcjonowania środków społecznego przekazu, kładąc nacisk na ich moralny i chrześcijański wizerunek. Należy także zwrócić uwagę na to, że instrukcja ta podejmuje bardzo istotny problem, jakim jest zmiana postaw i mentalności odbiorców korzystających ze środków społecznego przekazu. Stwierdza się w tym dokumencie, że zmiana wzorców kulturowych, prezentowanych w mediach, ma znaczny wpływ na każdą jednostkę, gdyż w dużej mierze człowiek je przejmuje i postępuje według nich.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Media wpływają nie tylko na to, jak ludzie myślą, ale także na to, o czym myślą. Historię ludzkiego komunikowania z punktu widzenia wiary można postrzegać jako długą drogę wiodącą spod wieży Babel - miejsca i symbolu załamania się komunikacji (por. Rdz 11, 4-8) do Pięćdziesiątnicy i daru języków (por. Dz 2, 5-11) - do odtworzenia komunikacji mocą Ducha Świętego zesłanego przez Syna. Posłany na świat, aby zwiastować Dobrą Nowinę (por. Mt 28, 19-20; Mk 16, 15), Kościół ma misję głoszenia Ewangelii aż do końca czasów. Wie też, że dzisiaj wymaga to korzystania z mediów (por. II Sobór Watykański, „Inter mirifica”, 3; Paweł VI, „Evangelii nuntiandi”, 45; Jan Paweł II, „Redemptoris missio”, 37; Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, „Communio et progressio”, 12fr134; „Aetatis novae” - por. ks. Jarosław Jęczeń, „Media w rodzinie” (materiały pomocnicze dla studentów, Katolicki Uniwersytet Lubelski, INOR, Lublin 2007/2008).

Reklama

Nowe inicjatywy medialne

Po II Soborze Watykańskim pojawiło się w Kościele wiele inicjatyw medialnych. Powstał Międzynarodowy Instytut Badań nad Komunikowaniem i Kulturą, na uniwersytetach katolickich powstały wydziały nauk o mediach. Otwarto Centrum Telewizji Watykańskiej. Nie brak też bardziej szczegółowych przedsięwzięć, np. uczenie - także biskupów - umiejętności występowania w telewizji czy w radiu. Jest więc coraz więcej inicjatyw mających na celu pomoc Kościołowi instytucjonalnemu w rozumieniu zjawiska mediów i twórczej w nich obecności: powołanie rozgłośni katolickich w diecezjach, telewizje katolickie, prasa katolicka, zmiana „ratio studiorum”, powołanie i szkolenia dla rzeczników kościelnych itd.

Czy Dekret soborowy „Intermirifica” spełnił pokładane w nim nadzieje? Zapytany o to śp. bp Jan Chrapek powiedział: „Myślę, że tak. On właśnie zainicjował odważne myślenie w tej dziedzinie. Instrukcja «Communio et progressio» zaszokowała swą otwartością wielu przedstawicieli Kościoła. Sądzę, że ta instrukcja nie byłaby możliwa bez wcześniejszego Dekretu oraz nauczania papieża Piusa XII na ten temat. Bez niego nie byłoby także tych wszystkich inicjatyw. Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli przede wszystkim zachęcił do odwagi i do obecności w świecie mediów. Nawet to, że papież po raz pierwszy udziela wywiadów dziennikarzom - i to wcale nie gazet katolickich - nie byłoby możliwe jeszcze niedawno. Podobnie trudno byłoby sobie wyobrazić książkę-zapis dziennikarskiej rozmowy z papieżem czy też tak szerokie wykorzystywanie przez następcę św. Piotra ekranu telewizyjnego” (Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli: „Potrzeba wierzących profesjonalistów”. Z bp. Janem Chrapkiem rozmawiają Alicja Wysocka, Tomasz Wiścicki i Krzysztof Wojciechowski).

Reklama

Realizacja posoborowych postulatów zaowocowała wieloma poważnymi inicjatywami Kościoła w dziedzinie mediów. Od 1964 r. działa Papieska Komisja ds. Środków Społecznego Przekazu. Pierwszy jej poważny dokument to wspomniana Instrukcja duszpasterska „Communio et progressio” z 1971 r. Od 1967 r. obchodzony jest w całym Kościele Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu.

W dalszej kolejności powstała jeszcze bardziej szczegółowa instrukcja Kongregacji ds. Seminariów i Wychowania Katolickiego z 1986 r., dotycząca nauczania problematyki mediów na uczelniach i w szkołach katolickich, jak też w seminariach duchownych. Kolejna instrukcja, wydana przez Papieską Radę ds. Środków Społecznego Przekazu w 1992 r. - „Aetatis novae” jest dalszym uszczegółowieniem rozważań soborowych.

Widać więc, jak bardzo nauczanie kościelne rozwinęło się od czasu, gdy ojcowie soboru sformułowali swój Dekret. W Kościołach lokalnych działają specjalne Komisje Episkopatu ds. Środków Społecznego Przekazu, inspirujące i koordynujące działalność formacyjną i produkcyjną w tym zakresie na szczeblu diecezjalnym lub parafialnym. Funkcjonują rozgłośnie katolickie, Katolicka Agencja Informacyjna, wytwórnie filmów religijnych, wydawnictwa prasowe i książkowe, stacje telewizyjne.

Głos II Soboru Watykańskiego w dziedzinie mediów był bardzo potrzebny, bo niewątpliwie stał się ważnym impulsem do zainteresowania się mediami przez Kościół i wykorzystywania ich dla ewangelizacji.

Jan Paweł II wobec środków społecznego przekazu

„Ewangelizować - mówił bł. Jan Paweł II - znaczy czynić wszystko, według naszych zdolności, aby człowiek «wierzył», aby człowiek odnalazł siebie w Chrystusie, aby odnalazł w Nim pełny sens i właściwy wymiar swojego życia” (audiencja generalna z 21 lutego 1979 r.). Zrozumienie tego jest obecnie wyjątkowo aktualne i bardzo pilne, czemu Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu dała wyraz w dokumencie z 4 czerwca 2000 r. pt. „Etyka w środkach społecznego przekazu”: „Sposób, w jaki ludzie korzystają ze środków społecznego przekazu, może być źródłem wielkiego dobra i wielkiego zła. Chociaż bowiem przekaz społeczny wywołuje często niezamierzone skutki, to sami ludzie decydują, czy używać mediów dla celów dobrych, czy złych, w dobry czy zły sposób. (...) Mimo swego ogromnego potencjału środki przekazu są i pozostaną jedynie środkami, to znaczy instrumentami, narzędziami, z których można zrobić dobry lub zły użytek. Wybór należy do nas. Media nie potrzebują nowej etyki: wymagają zastosowania ustalonych już zasad w nowych okolicznościach”.

Reklama

Ojciec Święty Jan Paweł II rozumiał doskonale, jak ważną rolę w posłudze Kościoła odgrywają środki społecznego przekazu. Spotykał się z ich pracownikami zarówno w Watykanie, jak i podczas podróży apostolskich. Często wyrażał szacunek dla ich pracy, podkreślał, że jest ona powołaniem, służbą prawdzie i dobru człowieka. Dostrzegał przede wszystkim pozytywne aspekty mediów. W jednym ze swych przemówień stwierdził, że „kolumny gazet, mikrofony radiowe i telewizyjne kamery są amboną, z której współczesne społeczeństwo czerpie wiele dla swych moralnych i duchowych postaw”. Tłumaczył, że Kościół musi być obecny na tej „nowej ambonie (...) z własnymi gazetami i czasopismami, z własnymi stacjami i programami radiowo-telewizyjnymi, z własnym głosem - głosem prawdy i miłości”.

Tematykę medialną Ojciec Święty poruszał w wielu dokumentach swego pontyfikatu, a także w 27 orędziach, które ogłosił z okazji Światowych Dni Środków Społecznego Przekazu, oraz w licznych przemówieniach, wygłoszonych przede wszystkim do uczestników zgromadzeń plenarnych Papieskiej Rady ds. Środków Społecznego Przekazu. Jan Paweł II utrzymywał bliski kontakt z Radą i inspirował jej członków do refleksji i badań naukowych nad problematyką medialną.

Reklama

Jeden z ostatnich tematów, którym Rada ds. Środków Społecznego Przekazu zajmowała się za życia Jana Pawła II, brzmiał: „Środki przekazu i nowa ewangelizacja”. Ojciec Święty spotkał się z jej członkami, podziękował im za współpracę, a następnie wygłosił przemówienie, w którym podkreślił jeszcze raz, jak ważną rolę w działalności ewangelizacyjnej współczesnego Kościoła pełnią media: „Nie wolno nam zapominać - powiedział - że nasza obecność w świecie środków przekazu jest istotnym elementem nowej ewangelizacji, do której Duch Święty wzywa obecnie Kościół na całym świecie”. I dodał: „Musicie aktywnie zabiegać o to, by Ewangelia nie była spychana wyłącznie do sfery życia prywatnego. Nie! Jezus Chrystus musi być głoszony całemu światu i dlatego Kościół musi wejść na rozległe forum środków przekazu z ufnością i odwagą”.

Ale na tym nie koniec. Ojciec Święty stwierdził następnie, że nie wystarcza posługiwać się mediami, aby mówić ludziom na wszystkich kontynentach o Chrystusie. Trzeba głosić Ewangelię również rozległemu światu mediów, trzeba ewangelizować same media.

Media w służbie nowej ewangelizacji

Podsumowując, można powiedzieć, że refleksja ukierunkowana najpierw przez Dekret „Inter mirifica”, a następnie przez „Communio et progressio”, „Aetatis novae” i inne dokumenty będzie intensywnie pogłębiana. Pozwolę sobie zakończyć fragmentem orędzia Ojca Świętego Jana Pawła II z okazji Światowego Dnia Środków Społecznego Przekazu z 1981 r., dotyczącego m.in. relacji między wiarą a kulturą, wolności w sferze użytkowania mediów, wpływu mediów na rodzinę: „Moja pasterska posługa, mentalność soborowa, o której tylekroć miałem okazję mówić i do której zawsze zachęcałem, osobiste doświadczenia i przekonania człowieka, chrześcijanina i biskupa - każą mi podkreślić możliwości dobra, bogactwa i opatrznościowy charakter środków przekazu społecznego”.

Istnieje jednak konieczność dobrego poznania mediów i rozwoju refleksji naukowej i moralnej na ich temat, co jeszcze bardziej może pozwolić na lepsze wykorzystywanie środków społecznego przekazu w służbie ewangelizacji.

2013-01-21 13:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Naczelny „Niedzieli”: Chcemy opierać naszą pracę na wierności Chrystusowi

– Maryjo, chcemy być skutecznym i dobrze wykorzystanym narzędziem w Twoich dłoniach – powiedział ks. Jarosław Grabowski, redaktor naczelny Tygodnika Katolickiego „Niedziela”, który poprowadził rozważanie podczas Apelu Jasnogórskiego w Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu.

Przypomniał, że Maryja jest Nauczycielką w słuchaniu słowa Bożego, którą „Bóg wybrał do dialogu ze sobą, dialogu rozstrzygającego o losach świata”. Zwrócił uwagę na konieczność prowadzenia dialogu, który jest konieczny, tak jak miłość. – Bez niego nie wyobrażamy sobie codziennego życia. Dialog zbliża ludzi, buduje pokój i zwalcza uprzedzenia. Sens chrześcijańskiej wiary opiera się na dialogu, i to z każdym – wierzącym i niewierzącym. O tym dialogu przypomina nam trwający Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan, podczas którego nie tylko modlimy się razem z chrześcijanami różnych denominacji, ale też stopniowo, małymi krokami, budujemy jedność przez spotkania, wyrazy przyjaźni, pokonywanie nieporozumień i żywą wiarę – podkreślił.

CZYTAJ DALEJ

Wałbrzych. Wyniki II etapu 28. Konkursu Wiedzy Biblijnej

2024-04-18 14:32

[ TEMATY ]

Wałbrzych

bp Marek Mendyk

Civitas Christiana

konkurs biblijny

ks. Krzysztof Moszumański

okwb

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Laureaci etapu diecezjalnego 28. OKWB w Wałbrzychu

Laureaci etapu diecezjalnego 28. OKWB w Wałbrzychu

W siedzibie Katolickiego Stowarzyszenia „Civitas Christiana” w Wałbrzychu przy ul. Młynarskiej w czwartek 18 kwietnia odbył się diecezjalny etap 28. Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej.

Do rywalizacji przystąpiło 30 uczniów z terenu diecezji świdnickiej. W tym roku tematem biblijnych zmagań były: Księga Sędziów oraz Dzieje Apostolskie. Gościem specjalnym w czasie biblijnych zmagań był bp Marek Mendyk, który przewodniczył Mszy świętej dla uczestników w Wałbrzyskiej Kolegiacie, a następnie towarzyszył finalistom, aż do rozstrzygnięcia wyników.

CZYTAJ DALEJ

Francja: kościół ks. Hamela niczym sanktuarium, na ołtarzu wciąż są ślady noża

2024-04-18 17:01

[ TEMATY ]

Kościół

Francja

ks. Jacques Hamel

laCroix

Ks. Jacques Hamel

Ks. Jacques Hamel

Kościół parafialny ks. Jacques’a Hamela powoli przemienia się w sanktuarium. Pielgrzymów bowiem stale przybywa. Grupy szkolne, członkowie ruchów, bractwa kapłańskie, z północnej Francji, z regionu paryskiego, a nawet z Anglii czy Japonii - opowiada 92-letni kościelny, mianowany jeszcze przez ks. Hamela. Wspomina, że w przeszłości kościół często bywał zamknięty. Teraz pozostaje otwarty przez cały dzień.

Jak informuje tygodnik „Famille Chrétienne”, pielgrzymi przybywający do Saint-Étienne-du-Rouvray adorują krzyż zbezczeszczony podczas ataku i całują prosty drewniany ołtarz, na którym wciąż widnieją ślady zadanych nożem ciosów. O życiu kapłana męczennika opowiada s. Danièle, która 26 lipca 2016 r. uczestniczyła we Mszy, podczas której do kościoła wtargnęli terroryści. Jej udało się uciec przez zakrystię i powiadomić policję. Dziś niechętnie wraca do tamtych wydarzeń. Woli opowiadać o niespodziewanych owocach tego męczeństwa również w lokalnej społeczności muzułmańskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

iv>

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję