Reklama

Niedziela Lubelska

Droga Krzyżowa

Droga Krzyżowa jest bardzo ważnym nabożeństwem, przeżywanym podczas Wielkiego Postu. Dostarcza zarówno przemyślanych treści orędzia pasyjnego, jak i stwarza warunki głębokich przeżyć, zapadających w sercach wiernych na długie lata

Niedziela lubelska 12/2015, str. 6-7

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

Archiwum ŚDS „Misericordia” ccc

Nabożeństwo Drogi Krzyżowej w parku abramowickim

Nabożeństwo Drogi Krzyżowej w parku abramowickim

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Początków Drogi Krzyżowej należy szukać w pobożności ludowej. Jest ona na całym świecie najczęściej, obok Różańca, praktykowanym nabożeństwem. Powstała z potrzeby wierzącego ludu, który pragnął pobożnie przeżyć dramatyczne wydarzenia tajemnicy Zbawienia. Jest kontemplacją cierpienia i męki Chrystusa, a także faktu odkupienia ludzkości przez Krzyż. Idąc Drogą Krzyżową, człowiek uświadamia sobie, za jak wielką cenę został odkupiony i jak wielką miłością obdarzył ludzi Bóg w Jezusie Chrystusie. Szczególny wymiar tego nabożeństwa polega na tym, że rozważanie poszczególnych stacji stwarza możliwość przeżywania wydarzeń z własnego życia w odniesieniu do Chrystusa. Na drodze życia ludzie przeżywają osamotnienie, cierpienie, upadki i ból, ale nigdy nie są samotni, gdyż mogą łączyć swoje doświadczenia z Chrystusem i z Jego drogą krzyża.

Nabożeństwo Drogi Krzyżowej poprzez kolejne wieki przybierało różną formę, a sposób jego sprawowania ujednolicono dopiero w XVIII wieku. To wówczas ustalono ostatecznie liczbę stacji. Zwyczaj przechodzenia 14 stacji Drogi Krzyżowej należy przepisać hiszpańskim franciszkanom. Pozwolenia na erygowanie Drogi Krzyżowej udzielił im papież Klemens XII w dokumencie „Breve exponi nobis” z 1731 r. Od tego czasu za zezwoleniem miejscowego biskupa poczęto erygować stacje Drogi Krzyżowej w kościołach parafialnych i innych świątyniach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W naszych czasach

Droga Krzyżowa jest dziś praktyką religijną obecną w całym Kościele. Po Soborze Watykańskim II zwrócono uwagę na pogłębienie świadomości teologicznej tego nabożeństwa. W tym czasie pojawiła się propozycja, aby nabożeństwo kończyć 15 stacją – Zmartwychwstaniem. Zwrócono uwagę, że Droga Krzyżowa i Zmartwychwstanie, to nierozdzielne wydarzenia zbawcze. W niektórych świątyniach obok czternastu stacji zaczęto więc umieszczać fizycznie stację piętnastą – Zmartwychwstania. Tak jest np. w kaplicy seminaryjnej we Wrocławiu czy w kościele parafialnym Najświętszego Serca Jezusowego w Lublinie. Znana jest również Droga Krzyżowa złożona z szesnastu stacji – pierwszą stacją jest Ogrójec, a szesnastą Zmartwychwstanie.

Reklama

Ekumeniczne, oazowe...

Współcześnie pojawiają się różne sugestie odnowienia lub ożywienia nabożeństwa Drogi Krzyżowej poprzez wprowadzenie nowych form tego nabożeństwa lub większą aktywność uczestników, zwłaszcza małych grup wiernych. Wiele jest propozycji uwspółcześnienia Drogi Krzyżowej, w których zachęca się uczestników do osobistego, niezależnego od publikowanych tekstów, rozważania poszczególnych stacji. Proponuje się urządzanie nabożeństwa dla małych grup, takich jak dzieci, młodzież, rodziny czy osoby odprawiające rekolekcje zamknięte. Podkreśla się wagę osobistego zaangażowania w rozważania lub prowadzenie Drogi Krzyżowej w ciszy. Jednak najważniejsze jest wewnętrzne zaangażowanie. Bardzo ważnym jest, aby zawsze duchowość Drogi Krzyżowej łączyć z życiem religijnym, a zwłaszcza sakramentalnym. Interesująca jest propozycja ekumenicznej Drogi Krzyżowej z następującym układem stacji: I. Pojmanie Jezusa, II. Jezus osadzony, III. Jezus bierze krzyż, IV. Jezus wspomagany przez Szymona, V. Jezus przybity do krzyża, VI. Jezus patrzy na swoją Matkę, VII. Jezus umiera na krzyżu.

W Polsce przykładem uwspółcześnienia nabożeństwa Drogi Krzyżowej są jego schematy dla wybranych grup. Szczególną propozycją odnowionej formy i metod przeżywania Drogi Krzyżowej jest nabożeństwo celebrowane w czasie każdej oazy rekolekcyjnej. Nowością tej formy Drogi Krzyżowej jest opracowywanie rozważań poszczególnych stacji przez uczestników rekolekcji. Koncentrują się one wokół tajemnicy paschalnej – tajemnicy miłości Chrystusa, który umiłował świat aż do ofiary krzyża, dzięki której człowiek staje się nowym stworzeniem. Dlatego w materiałach programowych oazy zawarto sugestię, aby przeżycia Drogi Krzyżowej pogłębiały świadomość nowego człowieka w Chrystusie. Podkreśla się również rys personalistyczny tego nabożeństwa, doceniając w rozważaniach spotkania osób z Chrystusem. Wspólny śpiew, medytacja, modlitwa wspólnotowa i osobista w ciszy stwarzają atmosferę sprzyjającą głębokim przeżyciom.

Reklama

Dodatkowym walorem Drogi Krzyżowej na oazie jest przeżywanie jej w plenerze. Wcześniej wyznaczona grupa opracowuje trasę i rozmieszcza poszczególne stacje. Przygotowywany jest również krzyż, który jest niesiony przez poszczególne grupy uczestników, a przy stacji XII jest na stałe wkopywany w ziemię. Po konsultacji z miejscową ludnością wybierane jest takie miejsce na umieszczenie krzyża, aby mógł on służyć pobożności innych przez dłuższy czas w przyszłości. Niekiedy na krzyżu wiesza się symbole oazowe lub wizerunek Chrystusa wyrzeźbiony na desce lub wykonany z korzenia. Nabożeństwo odprawiane jest wieczorem, co potęguje przeżycia rozważanych prawd i wprowadza uczestników w ciszę i zadumę. W ostatnim czasie również wiele parafii organizuje Drogę Krzyżową w poszczególnych miejscowościach i wioskach lub na osiedlach w mieście.

Głęboko przeżywanym nabożeństwem jest Droga Krzyżowa, sprawowana w plenerze przez domowników Środowiskowego Domu Samopomocy „Misericordia” przy ul. Abramowickiej 2 w Lublinie. Grupa teatralna „Przebudzenie” przedstawia sceny poszczególnych stacji. Nabożeństwo Drogi Krzyżowej rozpoczyna się w kościele sceną modlitwy Chrystusa w Ogrójcu. Zakończeniem jest scena zmartwychwstania przedstawiona na najwyższym wzniesieniu zabytkowego parku abramowickiego. Miejsce to jest szczególne, gdyż w pobliżu znajduje się krzyż upamiętniający śmierć powstańca z 1863 r.

2015-03-19 11:26

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Akademicka Droga Krzyżowa już jutro

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

Tradycyjnie już w ostatni piątek przed Wielkim Tygodniem akademicki Wrocław spotka się na nabożeństwie Drogi Krzyżowej. Akademicka Droga Krzyżowa ulicami miasta rozpocznie się o godz. 19.00 na Placu Uniwersyteckim przed kościołem pw. Najświętszego Imienia Jezus (Uniwersytecki). Spod Szermierza pątnicy wyruszą z abp Józefem Kupnym na czele. Przejdą ulicą Kuźniczą, okrążą Rynek i ok. godz. 21.00 dotrą do kościoła Garnizonowego, gdzie Eucharystię będzie sprawował bp Andrzej Siemieniewski.

– W tym roku jest inaczej, mówi ks. Mirosław Maliński, duszpasterz akademicki „Maciejówki”, organizator wydarzenia – O przygotowanie rozważań stacji Drogi Krzyżowej poprosiłem Marcina Gajdę, diakona stałego Kościoła, męża i ojca czwórki dzieci, który wraz z żoną od wielu lat prowadzi działalność terapeutyczną, konferencyjną i rekolekcyjną. Przygotował refleksje wyjątkowe, gdzie narrator spotka się z wypowiedziami kobiety i mężczyzny. Zaserwuje nam nie tylko piękną, duchową ucztę, ale przede wszystkim wprowadzi w tajemnicę Męki i Krzyża Pana Jezusa. Pomoże wejść w misterium, wyciszy nas, otworzy modlitewnie na spotkanie z Bogiem, który cierpi.

CZYTAJ DALEJ

Wielki Piątek. Dzień postu ścisłego

[ TEMATY ]

post

Wielki Piątek

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Piątek jest dniem sądu, męki i śmierci Chrystusa. To jedyny dzień w roku, kiedy nie jest sprawowana Msza św., a w kościołach odprawiana jest Liturgia Męki Pańskiej. Na ulicach wielu miast sprawowana jest publicznie Droga Krzyżowa. Tego dnia obowiązuje post ścisły i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych. Są jednak osoby, które pościć nie muszą.

– Jeśli Wielki Piątek jest dniem pełnym smutku, to jednocześnie jest najwłaściwszym dniem dla obudzenia na nowo naszej wiary, dla umocnienia naszej nadziei i odwagi niesienia przez każdego swego krzyża z pokorą, ufnością i zdaniem się na Boga, mając przy tym pewność wsparcia przez Niego i Jego zwycięstwa. Liturgia w tym dniu śpiewa: „O Crux, ave, spes unica – Witaj, Krzyżu, nadziejo jedyna!” – tak sens liturgii wielkopiątkowej wyjaśniał w jednej z katechez w minionych latach papież Benedykt XVI.

CZYTAJ DALEJ

O niemieckiej zbrodni

2024-03-29 15:23

Instytut Pamięci Narodowej Delegatura w Kielcach zaprasza do udziału w panelu dyskusyjnym pt. „Wokół niemieckiej zbrodni na rodzinie Ulmów z Markowej oraz pomocy Żydom przez Polaków. Spojrzenie różnych perspektyw”. Spotkanie odbędzie się w 25 marca o godz. 17 w Centrum Edukacyjnym Instytutu Pamięci Narodowej „Przystanek Historia” ul. Warszawska 5 w Kielcach. 24 marca 1944 roku niemieckie formacje policyjne złożone z żandarmów i policji granatowej z Łańcuta przybyły do zabudowań rodziny Józefa i Wiktorii Ulmów zamieszkujących Markową w dystrykcie krakowskim. Rodzina ta ukrywała ośmioro Żydów: Saula Goldmana z Łańcuta wraz z czterema synami: Baruch, Joachim, Mechel i Mojżesz oraz dwóch ich krewnych z domu Goldman – Gołdy Grünfeld i jej siostry Lei Didner z córką Reszlą. W myśl niemieckiego prawa okupacyjnego małżeństwo

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję