Reklama

Niedziela Rzeszowska

Bóg pragnie zbadać nasze serca

O istocie i znaczeniu rekolekcji wielkopostnych z bp. Janem Niemcem, głoszącym nauki na Podkarpaciu, rozmawia Natalia Janowiec

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

NATALIA JANOWIEC: – Mówi się, że rekolekcje wielkopostne to nie tylko akt duchowych ćwiczeń, ale osobiste spotkanie z Bogiem. Jak więc powinno ono wyglądać?

BP JAN NIEMIEC: – Rekolekcje wielkopostne to czas szczególny. Bóg chce wejść do naszego serca i sumienia, aby przygotować każdego do spotkania ze sobą w tajemnicy Świąt Paschalnych. To spotkanie jest cudowne. Wiemy, że Bóg wyprowadził Jezusa na pustynię. Dziś także i nas pragnie tam pokierować, abyśmy mogli przekonać się o własnych grzechach, poznać Boga, a przede wszystkim samych siebie. Św. Augustyn mówi: „Abym mógł poznać ciebie, trzeba, żebym poznał siebie, żebym mógł poznać Boga, trzeba, żebym poznał prawdę o sobie”. Tą pierwszą prawdą jest grzeszność człowieka, który potrzebuje nawrócenia.

– Czy nauki rekolekcyjne to dobry czas, by podnieść oczy, zapłakać i zapytać: Panie, czy Ty mi jeszcze raz przebaczysz?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Rekolekcje i cały okres Wielkiego Postu mogą owocować niezwykłą łaską, przebaczeniem i nawróceniem. To także niezwykły czas szczerej prośby o dobre sumienie. Bóg pragnie zbadać nasze serca, dotknąć ich, zobaczyć, co w nich jest i co się w nich kryje. Kiedy zdecydujemy się wejść na pustynię w towarzystwie Jezusa Chrystusa, rozpocznie się nasze zbawienie.

– Jak powinna wyglądać wielkopostna pustynia człowieka?

– Pustynia oczyszcza nas z brudu duchowego. Na niej Bóg karmi nas swoją manną, chlebem z nieba. W Wielkim Poście jest nim cisza i milczenie, któremu powinniśmy się oddać, wyłączając swą osobę z chaosu współczesnego świata i ścieku różnych informacji, które nas zalewają. A wodą żywą na tej pustyni niech będzie sam Duch Święty, który jest niewyczerpanym źródłem życia Bożego w nas. Pozwólmy, by Bóg wprowadził nas na pustynię.

– Czy dla zagubionych może to być czas prawdziwego nawrócenia?

– Duch Święty przekonuje nas o grzechu, który niszczy, upadla, zabija i upokarza. Kiedy człowiek pragnie się nawrócić, staje się jedyną, trwałą zdobyczą szatana, który zdolny jest walczyć o człowieka zaciekle. Niestety, w naszych sercach żyje siedem zakapturzonych postaci, czyli siedem grzechów głównych. Są to duchy, które udają anioły światłości. Jezus pragnie wejść do naszych serc, zdjąć ich kaptury i uwolnić nas od wszelkich grzechów niszczących duszę. Kiedy wraz z Chrystusem przezwyciężymy pokusy grzechu, z pewnością powrócą do naszych serc raj i niebo, bliskie człowieczemu sercu. Nie trzeba bać się wyznawać swoich grzechów. Trzeba wydobyć je na zewnątrz przed Jezusem w sakramencie pokuty. On czeka na człowieka, pragnie zamieszkać w sercu każdego z nas.

2015-03-19 11:26

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszkańskie rekolekcje internetowe na Wielki Post 2014 "Twoje miłosierdzie"

Rozważania głosić będą franciszkanie pracujący na Litwie; zostały one nagrane w Wilnie, Miednikach oraz Kłajpedzie. Większość z 48 filmów powstała w miejscach związanych ze św. s. Faustyną i bł. ks. Michałem Sopoćko – w dawnym klasztorze, w którym mieszkała s. Faustyna i gdzie Jezus objawił jej Koronkę do Miłosierdzia, w miejscu, gdzie namalowany został obraz Miłosierdzia, w Ostrej Bramie, w Sanktuarium Miłosierdzia, gdzie dziś znajduje się obraz Jezusa Miłosiernego. Zobaczyć będzie można także inne ważne miejsca w Wilnie i poznać ich historię.

CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas do kapłanów: biskup nie jest dozorcą księdza, ani jego strażnikiem

2024-03-28 13:23

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

Episkopat News/Facebook

Biskup nie jest dozorcą księdza, ani jego strażnikiem. Jeśli ksiądz prowadzi podwójne życie, jakąkolwiek postać miałoby ono mieć, powinien to jak najszybciej przerwać - powiedział abp Adrian Galbas do kapłanów. Metropolita katowicki przewodniczył Mszy św. Krzyżma w katedrze Chrystusa Króla w Katowicach. Podczas liturgii błogosławił oleje chorych i katechumenów oraz poświęca krzyżmo.

W homilii metropolita katowicki zatrzymał się nad znaczeniem namaszczenia, szczególnie namaszczenia krzyżmem, „najszlachetniejszym ze wszystkich dziś poświęcanych olejów, mieszaniną oliwy z oliwek i wonnych balsamów.” Jak zauważył, olej od zawsze, aż do naszych czasów wykorzystywany jest jako produkt spożywczy, kosmetyczny i liturgiczny. W starożytności był także zabezpieczeniem walczących. Namaszczali się nim sportowcy, stający do zapaśniczej walki. Śliski olej wtarty w ciało stanowił ochronę przed uchwytem przeciwnika.

CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas: mnie nieraz trudno jest wierzyć w Boga

2024-03-29 07:59

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

flickr.com/episkopatnews

Bp Adrian Galbas

Bp Adrian Galbas

Mnie nieraz trudno jest wierzyć w Boga. Wiara bywa ciężka i męcząca, ale gdy słyszę o czyjejś śmierci, wówczas właśnie wiara jest pociechą - powiedział PAP metropolita katowicki abp Adrian Galbas.

W rozmowie z PAP metropolita katowicki abp Adrian Galbas wyjaśnił, że cierpienie samo w sobie nie jest człowiekowi potrzebne, ponieważ niszczy i degraduje. Jednak w momentach, gdy przeżywamy cierpienie, męka Chrystusa może być pociechą i wzmocnieniem.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję