Reklama

Skradzione dzieciństwo polskich dzieci

– Problem sześciolatków to bomba z opóźnionym zapłonem – mówi ojciec pierwszoklasisty Kamila. – Schody zaczną się dopiero w trzeciej czy czwartej klasie

Niedziela Ogólnopolska 26/2015, str. 46-47

Facebook/Andrzej Duda

Prezydent elekt Andrzej Duda z prof. Davidem Whitebreadem

Prezydent elekt Andrzej Duda z
prof. Davidem Whitebreadem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Witold Pańkowski z Krakowa podsumowuje miniony rok, w którym w szkolnych ławach po raz pierwszy na dużą skalę zasiadły dzieci w wieku sześciu lat. – Obecnie mamy do czynienia z sytuacją, w której dzieci poszły do szkoły obowiązkowo, ale jeszcze kilka lat temu był wybór i właśnie pojawiają się pierwsi absolwenci szkół podstawowych, którzy próg szkoły przekroczyli w wieku sześciu lat.

Zyskany czy może stracony rok?

Jak dowiadujemy się z relacji nauczycieli, bilans tego typu rozwiązań nie jest korzystny. – Osobiście jestem przeciwna zmuszaniu sześciolatków do edukacji – mówi Magdalena Powalewska, nauczycielka z Częstochowy. – Praktycznie dzięki obowiązkowi edukacji w wieku sześciu lat mamy do czynienia z realną zgubą jednego roku. W pierwszej klasie dzieci robią to, co powinny robić w klasie zerowej. W drugiej klasie robią to, co powinny robić w pierwszej, a w trzeciej – to, co powinny w drugiej. Skoro w klasie czwartej dzieci są skazane na konfrontację z zupełnie innym systemem, w którym nagle pojawiają się różni nauczyciele i ocenianie za pomocą stopni, trzecia klasa siłą rzeczy musi być wymazana z ich życiorysów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Abstrahując od problemów czwartoklasistów, już teraz widzę realne zagrożenia – dodaje Monika Pańkowska, mama Kamila. – Odbieram syna ze szkoły i każdego popołudnia widzę u niego niesamowite zmęczenie. Zdarza się, że po zajęciach dziecko kładzie się spać ok. godz. 16, a do życia wraca ok. 20. Pani Monika nie wyobraża sobie też przyszłości, w której jej dziecko praktycznie już w wieku 14 lat będzie musiało zastanawiać się nad wyborem profilowanego liceum, a więc zdecydowanie za wcześnie podejmować bardzo poważne decyzje.

Rodzice pierwszoklasistów zwracają też uwagę na indywidualne uwarunkowania związane z edukacją ich dzieci. – W niektórych przypadkach można liczyć na kompetencje nauczycieli – mówią. – Ale czy wszyscy pedagodzy potrafią dostosować swoje postępowanie do konkretnych sytuacji? Przecież dziecko dziecku nierówne. Niektóre dzieci rozwijają się wolniej, a jeśli urodziły się nie w styczniu, lecz w grudniu, to przecież oznacza dla nich kolejny rok straty.

Reklama

Przywróćmy normalność

Do Fundacji Rzecznik Praw Rodziców, kierowanej przez Karolinę i Tomasza Elbanowskich, zgłasza się coraz większa liczba sfrustrowanych rodziców. – Ten eksperyment trwa wiele lat – mówi Tomasz Elbanowski. – Zgłaszają się do nas rodzice, którzy na własnej skórze doświadczyli, jak bardzo jest on szkodliwy. Do pierwszej klasy trafiają bowiem dzieci, które w dość dużym procencie nie są w stanie wytrzymać tradycyjnego rygoru szkolnego: od dzwonka do dzwonka. Nie chodzi tu tylko o aspekt fizyczny, ale też o ten emocjonalny. Docierały do nas sygnały, że w niektórych grupach pojawiały się maluchy mniej rozwinięte od zdecydowanej większości w klasie, co powodowało nie lada problem.

Karolina i Tomasz Elbanowscy zasłynęli w Polsce ze zmobilizowania półtora miliona Polaków do sprzeciwu wobec pomysłu wysyłania sześciolatków do szkół. Od kilku lat pracują na rzecz obrony maluchów przed szkodliwymi pomysłami polityków.

Zbyt wiele, zbyt szybko

W ubiegłym tygodniu na zaproszenie Fundacji Rzecznik Praw Rodziców pojawił się w Polsce prof. David Whitebread, znany brytyjski specjalista badający uwarunkowania edukacji dziecięcej. Z nim oraz z przedstawicielami fundacji spotkał się prezydent elekt Andrzej Duda. Profesor przedstawił argumenty za odwołaniem obowiązku szkolnego sześciolatków oraz powiedział o problemach, jakie obserwuje w Wielkiej Brytanii, spowodowanych zbyt wczesnym rozpoczynaniem formalnej edukacji szkolnej przez małe dzieci. Przekonywał prezydenta, że najlepsze, co możemy zrobić, to inwestować w dobrą edukację przedszkolną. Prezydent powtórzył swoje obietnice składane w kampanii wyborczej. Zadeklarował, że będzie się starał robić wszystko, aby dzieci z rocznika 2009 – ściślej: ich rodzice – miały wolny wybór. Po zaprzysiężeniu będzie działał na rzecz naprawy systemu wczesnej edukacji. – Wiedzieliśmy o kompetencjach prof. Whitebreada i chcieliśmy gościć go w Polsce – mówi Tomasz Elbanowski. – Jego wizyta była dla nas korzystna także dlatego, że polski rząd bardzo często, argumentując wprowadzenie obowiązku szkolnego dla sześciolatków, powoływał się na rzekome dobre doświadczenie pod tym względem Brytyjczyków. Jak dowiedzieliśmy się z badań prof. Whitebreada – nic bardziej mylnego. Przykład Wielkiej Brytanii pokazuje także, że efektywność edukacji spada, gdy staramy się dzieciom przekazać zbyt wiele wiedzy zbyt szybko.

Niestety, na nic się zdały próby zorganizowania spotkania przedstawiciela polskiego rządu z brytyjskim gościem. Na adres fundacji wysłana została odpowiedź w imieniu minister Joanny Kluzik-Rostkowskiej, że z powodu licznych zajęć nie znalazła ona czasu na spotkanie.

2015-06-23 12:25

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Legenda św. Jerzego

Niedziela Ogólnopolska 16/2004

[ TEMATY ]

święty

św. Jerzy

I, Pplecke/pl.wikipedia.org

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Św. Jerzy - choć historyczność jego istnienia była niedawnymi czasy kwestionowana - jest ważną postacią w historii wiary, w historii w ogóle, a przede wszystkim w legendzie.

Św. Jerzy, oficer rzymski, umęczony był za cesarza Dioklecjana w 303 r. Zwany św. Jerzym z Liddy, pochodził z Kapadocji. Umęczony został na kole w palestyńskiej Diospolis. Wiele informacji o nim podaje Martyrologium Romanum. Jest jednym z czternastu świętych wspomożycieli. W Polsce imię to znane było w średniowieczu. Św. Jerzy został patronem diecezji wileńskiej i pińskiej. Był także patronem Litwy, a przede wszystkim Anglii, gdzie jego kult szczególnie odcisnął się na historii. Św. Jerzy należy do bardzo popularnych świętych w prawosławiu, jest wyobrażany na bardzo wielu ikonach.

CZYTAJ DALEJ

Niemcy: podział w episkopacie w związku z projektami „drogi synodalnej”

2024-04-25 10:26

[ TEMATY ]

episkopat

Niemcy

Anna Wiśnicka

Czterech członków Rady Stałej Niemieckiej Konferencji Biskupów postanowiło nie uczestniczyć w głosowaniu na temat ustanowienia Komitetu Synodalnego, który ma z kolei doprowadzić do powstania rady synodalnej- stałego gremium składającego się z biskupów i świeckich, które ma zarządzać Kościołem w Niemczech. Przed utworzeniem rady synodalnej, jako niezgodnej z sakramentalną konstytucją Kościoła przestrzegała stanowczo Stolica Apostolska.

Czterej biskupi, Gregor Maria Hanke OSB z Eichstätt, Stefan Oster SDB z Pasawy, kardynał Rainer Maria Woelki z Kolonii i Rudolf Voderholzer z Ratyzbony ogłosili we wspólnym oświadczeniu 24 kwietnia, że chcą kontynuować drogę w kierunku Kościoła bardziej synodalnego w harmonii z Kościołem powszechnym. Chcą poczekać na zakończenie Zgromadzenia Plenarnego Synodu Biskupów, którego druga sesja odbędzie się w październiku w Rzymie. W watykańskich sprzeciwach wobec drogi synodalnej w Niemczech wielokrotnie wskazywano, że „rada synodalna”, przewidziana i sformułowana w uchwale niemieckiej drogi synodalnej nie jest zgodna z sakramentalną konstytucją Kościoła.

CZYTAJ DALEJ

Fascynacja Słowem Bożym

2024-04-25 17:41

Paweł Wysoki

Laureaci ze swoimi katechetami. Od lewej: ks. Grzegorz Różyło, Łucja Bogdańska, Izabela Olech-Bąk, Karina Prokop i Paweł Wawer

Laureaci ze swoimi katechetami. Od lewej: ks. Grzegorz Różyło, Łucja Bogdańska, Izabela Olech-Bąk, Karina Prokop i Paweł Wawer

Łucja Bogdańska z „Biskupiaka” wygrała etap diecezjalny 28. edycji Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję