Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Kościół polski w Petersburgu

Niedziela szczecińsko-kamieńska 19/2016, str. 7

[ TEMATY ]

świątynia

Rosja

Leszek Wątróbski

Kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Petersburgu

Kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Petersburgu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej, konsekrowany w 1783 r. (parafia istniała tam od 1716 r.), stał się kościołem matką dla katolików w Rosji. Świątynia w St. Petersburgu nie była pierwszą historycznie świątynią katolicką w stolicy carskiego imperium. Kościół, który można dziś oglądać, jest oryginalną, wczesnoklasycystyczną budowlą wykonaną zgodnie z projektem J.-B. Vallin de la Mothe. Warto wiedzieć też, że w podziemnej krypcie kościoła przez 140 lat (1798-1938) spoczywały doczesne szczątki ostatniego króla Polski Stanisława Augusta Poniatowskiego, który ostatni rok swego życia spędził w Petersburgu. Do tej samej krypty złożono ocalałą część szczątków, przywiezioną z Francji, innego polskiego króla – Stanisława Leszczyńskiego. Po dziś dzień w podziemiach świątyni znajduje się również grób francuskiego generała Jeana Victora Moreau (1763-1813), który początkowo służył w armii Napoleona, a potem przeszedł na stronę rosyjską. W kościele św. Katarzyny modlił się św. Rafał Kalinowski w czasie swoich studiów na Akademii Inżynierii Wojskowej (1855-59); tutaj też w latach 1907-11 prowadziła internat dla dziewcząt bł. Urszula Ledóchowska. Kościół został wzniesiony na życzenie cara Piotr I, który chciał, by chrześcijanie wszystkich wyznań, mieszkający w St. Petersburgu, mieli swoje świątynie. Budowa kościoła św. Katarzyny – obecnie najstarszej i największej świątyni katolickiej w Rosji – trwała 20 lat (1763-83). Była świątynią należącą do franciszkanów, jezuitów (1800-15); a po ich deportacji dominikanów (1816-92). Później proboszczami petersburskiej parafii byli księża diecezjalni. Parafia składała się wówczas z 8 grup narodowościowych. Największą z nich tworzyli Polacy. Wśród parafian byli też: Rosjanie, Niemcy, Francuzi i Litwini. Parafia posiadała kilka filii w samym mieście i w jego okolicach. Przy parafii powstawały różne instytucje charytatywne i edukacyjne, m.in. dwa gimnazja: męskie i żeńskie. Proboszczowie św. Katarzyny pełnili jednocześnie funkcję dziekanów tego regionu Rosji. W ostatnich latach przed rewolucją 1917 r. parafia liczyła już ponad 30 tys. wiernych. Ostatni z proboszczów ks. prał. Konstanty Budkiewicz został rozstrzelany przez Sowietów w więzieniu na Łubiance w Moskwie w Noc Paschalną 1923 r. Po nim opiekę nad ocalałymi katolikami Leningradu prowadziło w tymże kościele kolejno dwóch francuskich dominikanów.

Reklama

Kościół zamknięto ostatecznie w 1938 r. Budynek został ograbiony. Urządzono w nim najpierw muzeum etnograficzne, a później magazyny. W 1968 r. władze sowieckie zdecydowały, by pomieszczenia kościoła używać jako dodatkowej sali koncertowej Filharmonii Leningradzkiej i rozpoczęły prace restauracyjne.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W 1984 r., kiedy restauracja kościoła dobiegała końca, doszło do tragicznego wydarzenia. Trzech chłopców – jak głosi oficjalna wersja – rozpaliło ognisko pośród rusztowań i wywołało pożar. Do rana wnętrze kościoła uległo całkowitemu zniszczeniu, opadły tynki, popękały ściany. Pożar z 1984 r. można jednak uznać za zrządzenie Opatrzności Bożej. Jeżeli bowiem zgodnie z planem urządzono by tam salę koncertową, budynek zapewne nigdy nie zostałby oddany do użytku Kościoła. W 1992 r. władze miasta oddały świątynię wiernym, a abp Tadeusz Kondrusiewicz powierzył kościół i parafię Dominikanom. Pierwsze nabożeństwa odprawiane były w zakrystii i jednocześnie rozpoczął się remont świątyni – poczynając od Kaplicy Zwiastowania, którą poświęcono w październiku 1998 r. Nadano jej wówczas tytuł Matki Bożej Fatimskiej i przeznaczono na fatimskie sanktuarium dla Rosji. Uroczyste otwarcie i poświęcenie prezbiterium kościoła nastąpiło w Niedzielę Palmową 2000 r.

Od czasu ponownego otwarcia parafia nieustannie się rozwija i obecnie liczy ok. 600 osób. Tradycyjnie też jest wielonarodowa. Dziś zdecydowaną większość stanowią Rosjanie polskiego pochodzenia. Nabożeństwa odprawia się w językach: rosyjskim, polskim angielskim francuskim, hiszpańskim i koreańskim. W parafii od kilku lat działa katechumenat, szkoła niedzielna dla dzieci, grupy młodzieżowe, grupa dominikańskich tercjarzy, chór parafialny. Organizowane są tam również letnie i zimowe obozy dla dzieci. Istnieją też przy parafii dwie instytucje służące całemu północno-zachodniemu regionowi Rosji: Centrum Katechetyczne, prowadzące formację katechetów i przygotowujące materiały do katechizacji, oraz Centrum Rodzinne, które zajmuje się przygotowaniem kandydatów do małżeństwa i formacją par małżeńskich.

2016-05-05 11:23

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

160. rocznica konsekracji Kościoła w Świątnikach Górnych

[ TEMATY ]

świątynia

parafia

jubileusz

konsekracja

Joanna Adamik | Archidiecezja Krakowska

- Będziemy prosić podczas tej świętej Eucharystii, abyście na wzór św. Stanisława i św. Jadwigi - patronów parafii - stali przy Bożym prawie, przy zasadach Dekalogu, przy przykazaniach miłości Boga i bliźniego. - mówił abp Marek Jędraszewski podczas Mszy św. dziękczynnej w 160. rocznicę konsekracji Kościoła w Świątnikach Górnych.

Arcybiskup rozpoczął homilię od komentarza dotyczącego dzisiejszej liturgii słowa. Przywołał postać króla Jozjasza, który podczas odnawiania Świątyni Jerozolimskiej, odnalazł zwój Księgi Powtórzonego Prawa. Pod wpływem przeczytanej w niej przepowiedni, władca rozdarł swoje szaty i wezwał cały naród do odnowienia dawnego przymierza z Bogiem i do złożenia obietnicy wierności Jego przykazaniom.

CZYTAJ DALEJ

Droga nawrócenia św. Augustyna

Benedykt XVI w jednym ze swoich rozważań przytoczył wiernym niezwykłą historię nawrócenia św. Augustyna, którego wspomnienie w Kościele obchodzimy 28 sierpnia.

CZYTAJ DALEJ

Niemcy: podział w episkopacie w związku z projektami „drogi synodalnej”

2024-04-25 10:26

[ TEMATY ]

episkopat

Niemcy

Anna Wiśnicka

Czterech członków Rady Stałej Niemieckiej Konferencji Biskupów postanowiło nie uczestniczyć w głosowaniu na temat ustanowienia Komitetu Synodalnego, który ma z kolei doprowadzić do powstania rady synodalnej- stałego gremium składającego się z biskupów i świeckich, które ma zarządzać Kościołem w Niemczech. Przed utworzeniem rady synodalnej, jako niezgodnej z sakramentalną konstytucją Kościoła przestrzegała stanowczo Stolica Apostolska.

Czterej biskupi, Gregor Maria Hanke OSB z Eichstätt, Stefan Oster SDB z Pasawy, kardynał Rainer Maria Woelki z Kolonii i Rudolf Voderholzer z Ratyzbony ogłosili we wspólnym oświadczeniu 24 kwietnia, że chcą kontynuować drogę w kierunku Kościoła bardziej synodalnego w harmonii z Kościołem powszechnym. Chcą poczekać na zakończenie Zgromadzenia Plenarnego Synodu Biskupów, którego druga sesja odbędzie się w październiku w Rzymie. W watykańskich sprzeciwach wobec drogi synodalnej w Niemczech wielokrotnie wskazywano, że „rada synodalna”, przewidziana i sformułowana w uchwale niemieckiej drogi synodalnej nie jest zgodna z sakramentalną konstytucją Kościoła.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję