Niedziela Łódzka

pielgrzymka

Wilno

Kl. Łukasz Kowalski

W Kościele obchodzimy właśnie Nadzwyczajny Jubileusz Miłosierdzia. Wilno jest szczególnym miastem, gdzie miłosierdzie Boże jest czczone. To w Wilnie został namalowany, według wskazówek św. Faustyny, i znajduje się do dziś, pierwszy obraz Jezusa Miłosiernego. To tu siostry Jezusa Miłosiernego prowadzą jedyne (! ) na Litwie hospicjum z opieką paliatywną. To tu znajduje się obraz Matki Miłosierdzia – umieszczony w Ostrej Bramie. I dlatego w tym roku nasza wspólnota seminaryjna udała się na dawne Wschodnie Kresy, by błagać Boga o miłosierdzie dla siebie, archidiecezji łódzkiej i wszystkich polecanych naszym modlitwom.

Zwiedzaliśmy przepiękne świątynie wileńskie, m.in. kościół Świętych Piotra i Pawła z bogato zdobionym wnętrzem, prawosławną cerkiew, w której są zachowane szczątki trzech męczenników franciszkańskich, kościół Bazylianów, który w czasach komunizmu służył za laboratorium techniczne. Szczególnie poruszającym był wyjazd do Ponar, znanych z dołów śmierci, które w czasie II wojny światowej stały się miejscem kaźni ok. 100 tys. ofiar: Żydów, Polaków, Romów oraz innych narodowości. W Trokach, gdzie stoi zamek księcia Witolda z XIV wieku, zasmakowaliśmy karaimskiej kuchni. 30 kwietnia, w święto Polaków mieszkających na Litwie, uczestniczyliśmy w Eucharystii w kaplicy Matki Bożej Ostrobramskiej, przed którą zgromadziły się tysiące naszych rodaków. Wieczorem natomiast chętni wzięli udział w Nieszporach Ludźmierskich w polskim kościele pw. Ducha Świętego.

Miejscem naszych noclegów było Seminarium Wileńskie. Obecnie studiuje tam 18 kleryków. Główną intencją naszej pielgrzymki do Wilna była prośba o powołania do służby w Kościele łódzkim. Widzimy jednak, że mała liczba powołań to nie tylko problem Polski (choć nasze seminarium liczy obecnie 50 kleryków). Modliliśmy się zatem, i modlimy nieustannie, o liczne, święte powołania kapłańskie, zakonne i misyjne dla całego Kościoła powszechnego.

To, co dla mnie było najważniejsze podczas całej pielgrzymki do Wilna – pod koniec wieczornej Mszy św. w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego ks. prefekt Paweł powiedział: – Zastanawia mnie, dlaczego na obrazie nie ma podpisu: „Jezu, ufam Tobie”? Może dlatego, że Jezus chce nam powiedzieć, że to On ufa nam! To było zdanie, którym modlę się już od jakiegoś czasu, a tamtego dnia rano powiedziałem Panu Jezusowi: Dziś, gdy będę wchodził do każdego kościoła, będę wyznawał wiarę, że Ty mi ufasz. Tak robiłem, a na koniec dnia usłyszałem potwierdzenie...

2016-05-12 09:29

Wilno: Transmisja Mszy św. w Niedzielę Palmową

Wilno

Krzysztof Tadej

Od czwartku, 25 marca do 5 kwietnia w związku z pandemią Msze św. w Wilnie i rejonie wileńskim będą odprawiane bez udziału wiernych. Przewodniczący Konferencji Episkopatu Litwy, metropolita wileńskim abp Gintaras Grusas zachęcił wiernych do uczestnictwa w Mszach świętych transmitowanych w telewizji, radiu i na portalach społecznościowych.

W Niedzielę Palmową, 28 marca 2021 r., TVP Wilno zaprasza na transmisję Mszy św. w j. polskim z kościoła św. Jakuba i Filipa w Wilnie. Transmisję będzie można oglądać w kanale w TVP Wilno, w Internecie i aplikacji mobilnej. Początek transmisji o godz. 14. 55 czasu polskiego (godz. 15. 55 czasu litewskiego).

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

Japonia

Katolik

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

Łódź: Obchody Dnia Włókniarza

2024-04-23 17:30

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Włókniarki z dawnych zakładów „Poltex” opowiedziały jak wyglądała ich praca w czasach świetności przemysłu włókienniczego w Łodzi. Opowieści ubogaciły występy muzyczne, warsztaty i poczęstunek.