Reklama

Katolickie szybkie randki

2017-05-18 10:54

Anna Buchar
Edycja wrocławska 21/2017, str. 5

pathdoc/Fotolia.com

Miłość odnajdujemy na różne sposoby. Niektórzy spotykają ją przypadkiem, uprawiając te same sporty, chodząc do tych samych klubokawiarni. Są też i tacy, którzy miłość znajdują przez Internet i całe mnóstwo portali randkowych. Ostatnio popularne stały się tzw. speed dating (ang. szybkie randki), które przywędrowały do nas z Los Angeles w 1998 r., a obecnie podbijają największe miasta w Polsce. Ostatnio odbyły się we Wrocławiu.

Czym jest speed dating?

Speed dating to nic innego jak krótka rozmowa, podczas której można się uśmiechać, zagadywać, żartować, śmiać, pytać, flirtować, dyskutować – wszystko, byleby dowiedzieć się jak najwięcej o naszym rozmówcy – to dobry początek na zawarcie znajomości, która w przyszłości może zaowocować związkiem – mówi Bartek, uczestnik wrocławskiej szybkiej randki. Szybka randka, to skuteczna pomoc singlom w znalezieniu ich drugich połówek. Spotkania w wyjątkowej, przyjaznej atmosferze to nowatorski sposób na nawiązywanie kontaktów, znajdywanie miłości i dobrą zabawę!

Reklama

Dlaczego chrześcijańskie randki?

Organizatorzy szybkich randek wierzą, że budowanie relacji na wspólnych wartościach jest tym, co najlepiej pozwala scementować przyjaźnie i dobre małżeństwa. „Mniej znaczy więcej” dlatego te randki nie są dla wszystkich. – Te spotkania są dla ludzi wyjątkowych i wartościowych. Dla tych, którzy nie godzą się na życie „byle jak” i na byle jakie relacje, ale chcą więcej, lepiej, piękniej i są gotowi o to powalczyć – mówi Małgosia, prowadząca stronę www.chrześcijanskierandki.pl. – Doskonale wiem, jak trudno młodym ludziom znaleźć fajną wartościową osobę. Sama przez to przechodziłam. Brakuje przestrzeni, gdzie takie osoby mogłyby się poznać, zaprzyjaźnić i spędzić czas. Dedykuję to miejsce singlom, którzy biorą do ręki odwagę i uśmiech i działają, aby wygrać szczęśliwe życie. Po to powstały chrześcijańskie randki! – dodaje.

15 randek w 2 godziny?

Ile czasu potrzebujesz, żeby ktoś ci się spodobał? Uśmiechy, spojrzenia, gesty – to wszystko ma niebagatelne znaczenie, gdy mamy tylko kilka minut, by kogoś zauroczyć. – Nasze chrześcijańskie szybkie randki to możliwość poznania kilkunastu nowych singli płci przeciwnej, w ciągu zaledwie 2 godzin, rozmawiając z każdym po 6-7 minut. A co ważne – z tymi samymi wartościami i w podobnym wieku – mówi Monika Prędkowska, koordynatorka katolickich szybkich randek. – To przestrzeń dla osób, które nie mają jeszcze żony ani męża, ale mają pragnienie założyć rodzinę i są otwarte na nowe przyjaźnie – dodaje. Kilkunastu mężczyzn i kobiet siada naprzeciwko siebie i podczas krótkiej rozmowy zapoznają się. Gdy organizator da znak, panowie przesiadają się do stolika obok, aby kolejne 6-7 minut spędzić z następną panią. Dziewczyny całą imprezę spędzają przy tym samym stoliku. I tak zmiana następuje do czasu, aż każdy pan porozmawia z każdą panią. W trakcie spotkania uczestnicy notują na kartkach, z kim chcieliby się spotkać ponownie i utrzymać kontakt. Po podjęciu decyzji zaznaczają wybrane osoby na przygotowanej liście i jeśli wybory wzajemnie się pokrywają, wówczas koordynatorzy wymieniają ich kontaktami do siebie. Prawda, że proste? – Aby nasze szybkie randki miały sens i lepiej smakowały, przyprawiliśmy je tym co najważniejsze, czyli chrześcijańskimi wartościami i polską gościnnością – zaznacza Monika Prędkowska. Spotkania chrześcijańskich singli to świetna okazja do poznania nowych osób o zbliżonych poglądach na życie, wiarę i wartości. Jeżeli jesteś zdania, że to właśnie wspólne wartości są tym, co pozwala najlepiej scementować relacje między ludźmi, to katolickie szybkie randki stworzone zostały właśnie dla Ciebie! – Polecam serdecznie! Pięć lat temu zespeeddatingowała mnie dziewczyna, która dziś jest moją żoną – mówi Mikołaj Świerkowski, dumny mąż Oli, których połączyła katolicka szybka randka.

Tagi:
randka

To już V Edycja „Randki w Nazarecie”

2018-04-13 07:44

Grzegorz Pendrasik

21 kwietnia br. odbędzie się V Edycja „Randki w Nazarecie”. To spotkanie dla osób w wieku od 30 do 45 lat, które mogą przyjąć sakrament małżeństwa, pragną założyć rodzinę i poszukują współmałżonka.


Miejsce spotkania to Archidiecezjalny Ośrodek Duszpasterstwa Rodzin „Nazaret” w Częstochowie przy ul. Krakowskiej 15/17. W programie spotkania Eucharystia w intencji o rozeznanie powołania/ dobrego współmałżonka z homilią oraz indywidualnym błogosławieństwem 11.30 ( Eucharystia będzie celebrowana obok Nazaretu w Katedrze Św. Rodziny w Kaplicy Adoracji Najświętszego Sakramentu, do której wejście znajduje się w bocznej ścianie katedry od strony ul. Krakowskiej ), szybkie randki 13.00, oraz agapa 15.15. Zapisy: 660 249 249, randkawnazarecie@gmail.com. W zapisie deklarujemy to, co przynosimy na agapę.

Natomiast 24 marca br w sobotę odbyła się Droga Krzyżowa z Żarek Letnisko do Sanktuarium Matki Bożej Leśniowskiej, dla osób stanu wolnego, które przybyły głównie ze Śląska, ale również z Piotrkowa Trybunalskiego. To kolejna inicjatywa Organizatorów „Randki w Nazarecie” z Częstochowy. Jeszcze przed wyruszeniem na Drogę o godz. 10.00 był czas aby uczestnicy przy zabytkowej altanie mogli wzajemnie się przedstawić. Droga Krzyżowa prowadziła przez leśne drogi na Jurajskim szlaku, przy wiosennym słońcu. Liturgii Drogi Krzyżowej przewodniczył i rozważania głosił O. Tomasz Leśniewski - redaktor dwumiesięcznika Jasna Góra. To młody paulin o niezwykłej duchowości. Przy czwartej stacji – Jezus spotyka swoją Matkę – towarzyszyła nam piękna kapliczka leśna.

O. Tomasz powiedział, że to znak, że Matka Boża jest z Nami podczas tej Drogi Krzyżowej. Stacja DK przy Kościele w Żarkach, to moment niezwykle ważny. Każdy z uczestników podchodził do krzyża i wbijał gwóźdź, który symbolizował nasze grzechy. Po dotarciu do Sanktuarium miała miejsce krótka adoracja krzyża. Następnie ok. godz. 14.00 została odprawiona Eucharystia, po której O. Tomasz dał świadectwo, opowiadając o swojej drodze w odkrywaniu powołania.

Na koniec wszyscy udali się do restauracji, gdzie był czas na dalsze poznawanie się i zawiązywanie relacji. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku osoby stanu wolnego ponownie wyruszą na Drogę Krzyżową do Sanktuarium Rodzinnego w Leśniowie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Ks. prof. Mazurkiewicz: Kościół przyjmuje nowe standardy ochrony danych osobowych

2018-04-20 10:38

Rozmawiał Łukasz Kasper / Warszawa (KAI)

Ta inicjatywa wyszła od Unii Europejskiej, a jej intencją było podniesienie standardów ochrony danych osobowych w związku z rozwojem nowych technologii i potrzebą zagwarantowania w tym zakresie praw obywatelom. Kościół przyjmuje te nowe standardy - mówi w rozmowie z KAI ks. prof. Piotr Mazurkiewicz z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, członek powołanego przez Episkopat Polski zespołu ekspertów, który pracuje nad dostosowaniem zasad ochrony danych w Kościele katolickim w Polsce do nowych przepisów. Ekspert zapowiada również powołanie urzędu Kościelnego Inspektora Ochrony Danych.

sdecoret/fotolia.com

Do tego czasu państwa unijne mają obowiązek dostosować swoje wewnętrzne prawo w zakresie przetwarzania danych osobowych do przepisów nowego dokumentu. Obowiązek ten spoczywa także na Kościołach i związkach wyznaniowych, przy poszanowaniu wszelkiej ich autonomii.

Kluczowy dla kościelnego przetwarzania danych osobowych jest art. 91 unijnego rozporządzenia. Mówi on, że jeśli w państwie członkowskim, w momencie wejścia w życie tegoż dokumentu, Kościoły i związki wyznaniowe stosują szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych, to mogą tak czynić nadal pod warunkiem, że zostaną one dostosowane do rozporządzenia.
Jeśli Kościoły nie stworzą własnego urzędu, to ich zadania przetwarzania danych osobowych przejmie GIODO jako organ państwowy. Nad utworzeniem takich wewnetrznych urzędów, oprócz Kościoła katolickiego, pracują też mniejsze Kościoły mniejszościowe i związki wyznaniowe w Polsce.
Wewnętrzną procedurę przygotowawczą Kościoła katolickiego w Polsce do nowych przepisów zawiera „Dekret ogólny Konferencji Episkopatu Polski w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele katolickim”. Dokument uzyskał już wymagane recognitio Stolicy Apostolskiej i w najbliższym czasie zostanie on ogłoszony. Dzięki dekretowi nastąpi ujednolicenie zasad stosowania przepisów, które istnieją w Kościele w Polsce przynajmniej od kilkudziesięciu lat, a dotyczą ochrony danych osobowych.
W dokumencie opisano m.in. zasady i standardy przetwarzania danych przez kościelne jednostki organizacyjne, takie jak diecezje, parafie czy zgromadzenia zakonne. Wyszczególniono także obowiązki administratora danych, zarówno wobec danych zwykłych, jak i danych wrażliwych. Jeden z rozdziałów normuje ponadto status KIODO, czyli kościelnego inspektora ochrony danych osobowych - niezależnego organu nadzoru w tym zakresie.
Poniżej tekst rozmowy z ks. prof. Piotrem Mazurkiewiczem, członkiem (powołanego przez Konferencję Episkopatu Polski) Zespołu Roboczego ds. Opracowania Wewnątrzkościelnych Regulacji Ochrony Danych Osobowych:

- Łukasz Kasper (KAI): Dostosowanie kościelnych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych do unijnego rozporządzenia RODO to formalność, czy gruntowna zmiana?

- Ks. prof. Piotr Mazurkiewicz: Zmianie ulegają unijne regulacje na temat ochrony danych osobowych. Dojdzie do dość głębokiej zmiany w tym zakresie w całej Unii Europejskiej. Po raz pierwszy przepisy te będą miały bezpośrednie zastosowanie, gdyż do tej pory obowiązywała unijna dyrektywa [dyrektywa 95/46/WE w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych – KAI], wymagająca implementacji do prawa krajowego za pomocą ustawy.
Mimo znajomości przepisów RODO trudno przewidzieć, jak głęboko zmieni się codzienna praktyka przetwarzania danych i ile przy tej okazji – przynajmniej na początku – pojawi się zapewne zamieszanie. Odpowiedzialność za zagwarantowanie odpowiedniej ochrony danych osobowych została przerzucona bezpośrednio na tego, kto je przetwarza. Z wprowadzeniem zmian zmaga się Ministerstwo Cyfryzacji i urząd Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Można także zaobserwować niepokój np. ze strony przedsiębiorców i wszystkich innych podmiotów, którzy przetwarzają dane. Co faktycznie muszą zrobić, aby być przygotowani na moment wejścia w życie nowego prawo?
Aby Kościół mógł zachować swoją autonomię w ochronie osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych, dotychczasowy kościelny system ochrony tych danych musi być dostosowany do standardów rozporządzenia unijnego. Dla Kościoła jest bardzo ważne utrzymanie tej autonomii, tzn. np. możliwości samodzielnego decydowania o wpisach do ksiąg parafialnych lub ewentualnych w nich zmianach oraz o tym, kto może mieć wgląd do tego typu danych. Wymaga to takiego przeorganizowania działania instytucji kościelnych, aby poziom ochrony danych był analogiczny do gwarantowanego w instytucjach świeckich.

- Mówi o tym art. 91 unijnego rozporządzenia RODO: jeśli w państwie członkowskim, w momencie wejścia w życie tegoż dokumentu, Kościoły i związki wyznaniowe stosują szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych, to mogą tak czynić nadal pod warunkiem, że zostaną one dostosowane do rozporządzenia.

- Z punktu widzenia prawa unijnego – mówi o tym art. 17 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej – jest oczywiste, że Unia Europejska nie ma żadnych kompetencji do tego, aby wpływać na status prawny Kościołów w państwach członkowskich. Poważne zmiany w zakresie mechanizmów ochrony danych osobowych w Kościołach w istotny sposób wpływałyby na ten status. Gdyby zatem nie było możliwości skorzystania z art. 91 w wielu krajach relacje państwo-Kościół zmieniłyby się w sposób istotny pod wpływem rozporządzenia.

- Państwo przejęłoby wówczas od Kościołów i związków wyznaniowych pieczę nad ochroną danych osobowych?

- Modele relacji państwo-Kościół w poszczególnych krajach unijnych są bardzo różne, ukształtowane historycznie. W Polsce był moment, gdy władza komunistyczna rekwirowała księgi parafialne.
Jeśli zatem Unii nie wolno zmieniać statusu prawnego Kościołów, muszą one mieć daleko idącą swobodę co do rozstrzygnięć dotyczących przetwarzania danych osobowych. Art. 91 mówi, że jeśli w państwie członkowskim szczegółowe zasady ochrony danych osobowych w Kościele funkcjonowały przed 2016 rokiem [data wejścia w życie rozporządzenia RODO – KAI], to - po niezbędnym dostosowaniu ich do rozporządzenia - mogą one funkcjonować tworząc autonomiczny system. Ten przepis potencjalnie musi być możliwy do zastosowania we wszystkich krajach członkowskich, gdyż w przeciwnym razie powstałoby podejrzenie, że prawodawca świadomie chce dyskryminować niektóre państwa członkowskie.
Mamy świadomość, że o ile Kościół katolicki w Polsce jako Kościół większościowy miał przed 2016 rokiem rozbudowany system ochrony danych osobowych, choć działał on w postaci szeregu rozproszonych aktów prawnych, to w mniejszych Kościołach – które również zamierzają skorzystać z tej możliwości – ten system był dużo mniej rozbudowany. Istotne jest jednak to, by i one miały prawo skorzystania z art. 91.

- W Polskiej Radzie Ekumenicznej powstała nawet koncepcja utworzenia jednego wspólnego urzędu ochrony danych osobowych, ale ostatecznie tak się nie stanie.

- Kościoły zrzeszone w Radzie Ekumenicznej mają prawo podejmować własne decyzje. Przepis jest dość ogólny, nie zawiera zbyt wielu wskazówek, odnośnie konkretnych praktycznych rozwiązań. Nie jest także przewidziana żadna instancja, która miałby możliwość decydowania o tym, który z kościołów ma prawo skorzystać z art. 91. Po prostu trzeba mieć system ochrony danych, zapewniający określone w rozporządzeniu standardy.

- Procedury dostosowawcze Kościoła katolickiego w Polsce do rozporządzenia RODO zostały opisane w specjalnym dekrecie Konferencji Episkopatu Polski, który uzyskał już wymagane recognitio Stolicy Apostolskiej. Po 25 maja br. zakres spraw podejmowanych w ramach kościelnego przetwarzania danych zmieni się?

- Zasadniczo nie. Inicjatywa zmiany dotychczasowych przepisów wyszła bowiem nie od Kościoła, ale od Unii Europejskiej. Kościół w tym wypadku reaktywnie dokonuje zmian koniecznych do tego, aby utrzymać gwarantowaną mu konstytucyjnie i konkordatowo autonomię. Ochrona danych była w Kościele na stosunkowo wysokim poziomie, dlatego nie było konieczności jakiejś nagłej zmiany. Natomiast intencją Unii Europejskiej było podniesienie standardów ochrony danych osobowych i zagwarantowane w tym zakresie praw obywatelom. Spowodowane to było, z jednej strony, komercjalizacją samych danych, a z drugiej, wyzwaniami związanymi z rozwojem nowych technologii. Kościół przyjmuje te nowe standardy, mając świadomość, że w swojej pracy również wykorzystuje te technologie. Mamy nie tylko księgi pisane na papierze, ale też cyfrowe zbiory danych i musimy myśleć, jak je zabezpieczać.
Różnicę w podejściu kościelnym i świeckim widać np. w odmiennym stosunku do kwestii profilowania danych. Pamiętamy o ostatniej aferze Cambridge Analytica. Dane są dziś towarem, mają pewną wartość finansową i zdajemy sobie z tego dobrze sprawę. Ale są też towarem politycznym. Jesteśmy blisko momentu, w którym demokratyczne wybory będzie można po prostu kupić. Dostęp do sprofilowanych danych osobowych może się przełożyć na kapitał polityczny, czyli na możliwość zdobycia władzy. W demokratycznych państwach jest to zatem towar wrażliwy. Tam, gdzie panuje dyktatura, z pomocą nowych technologii co najwyżej można w jeszcze doskonalszy sposób wcielać system represji. W państwach demokratycznych uznajemy, że wybory są wtedy demokratyczne, gdy ludzie podejmują świadome i dobrowolne decyzje. Jeśli istniałaby możliwość „wyłączenia” ich świadomości i dobrowolności w momencie podejmowania decyzji wyborczych, trudno byłoby uznać takie wybory za demokratyczne.
Reasumując, przepisy RODO regulują ów proces dopuszczalnego profilowania danych. W dekrecie kościelnym nie ma w ogóle takiego działu, gdyż Kościół tego nie robi. Z założenia nie chce w ten sposób postępować z danymi swoich wiernych.

- Nie ma zatem obaw, że Kościół przystąpi do realizowania unijnego rozporządzenia nieprzygotowany?

- Czasu na dostosowanie się nie było dużo, bo zaledwie dwa lata. Przejście przez kościelne procedury wymagało czasu. Prace angażowały nie tylko Konferencję Episkopatu Polski, ale konieczne było także uzgodnienie i ostateczne zatwierdzenie dekretu przez Stolicę Apostolską.
Na mocy dekretu Episkopatu, zostanie powołany urząd Kościelnego Inspektora Ochrony Danych. Jest to wymagany przez RODO urząd niezależnego nadzoru nad danymi osobowymi. Osoba, która go obejmie jako pierwsza, siłą rzeczy nie będzie mieć dużego praktycznego doświadczenia w tym zakresie. Organizacja tego urzędu będzie wymagała czasu.

- Jak zdaniem Księdza Profesora, do nowych przepisów przygotowane są diecezje, parafie, zgromadzenia zakonne czy kościelne organizacje różnego typu?

- Kościół jest w nieco trudniejszej sytuacji niż państwo. Choć przepisy RODO są znane od prawie dwóch lat, to na razie nie ma jeszcze rządowej ustawy w zakresie dostosowania się do nowej regulacji. Widać zatem, że i dla instytucji państwa okres na przygotowanie się nie był nadmiernie długi. W przypadku Kościoła dwa lata przygotowań poświęcone zostały na przygotowanie dekretu. Podmioty kościelne muszą się zatem dostosować do aktu prawnego, który zostanie ogłoszony w najbliższych dniach, ale którego na razie nie znają.

- Nie stwarza to wrażenia chaosu?

- Zobaczymy, co się będzie działo w świecie świeckim. Przypuszczam, że w Kościele chaosu będzie dużo mniej. Dlaczego? Kościół ma długą praktykę ochrony prywatności, poczynając od czegoś, co może mało kojarzy się z ochroną danych osobowych, czyli od tajemnicy spowiedzi. Jest świadomość, że informacje o wierze człowieka są informacjami wrażliwymi, dlatego duchowni mają szczególnie wyczucie w tym zakresie. Większego uporządkowania będzie być może wymagało postępowanie w przypadku danych zwykłych. Trudno powiedzieć, czy wszystko pójdzie bezproblemowo i jak wielu trudnym wyzwaniom będzie musiał sprostać Kościelny Inspektor Ochrony Danych, ale nie jest też tak, żebyśmy startowali od zera.

- Dziękuję za rozmowę.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 11/12 2017

Doczesne szczątki kard. Berana zostaną pochowane w Czechach

2018-04-21 12:03

pb (KAI/RadioPraga) / Rzym

Doczesne szczątki czeskiego kardynała Josefa Berana - symbolu sprzeciwu wobec reżimu komunistycznego - zostały zabrane z Bazyliki św. Piotra, w której spoczywały od 39 lat. W piątek wieczorem dotrarły do Pragi, gdzie23 kwietnia będą pochowane w katedrze św. Wita w Pradze.

Włodzimierz Rędzioch

Kardynał Beran, więzień niemieckich obozów koncentracyjnych w Terezinie i Dachau, arcybiskup Pragi w latach 1946-69, internowany w czasach komunistycznych, od 1965 r. mieszkał jako wygnaniec w Rzymie. Zmarł tam cztery lata później. Władze Czechosłowacji nie pozwoliły na jego pochówek w ojczyźnie. Dlatego decyzją papieża Pawła VI spoczął w podziemiach bazyliki św. Piotra.

Trumna z doczesnymi szczątkami kardynała po wyjęciu z grobu została 19 kwietnia wieczorem przewieziona do papieskiego kolegium czeskiego Nepomucenum w Rzymie, gdzie kard. Beran mieszkał i zmarł. Ceremonii towarzyszyła delegacja kościelna i państwowa z Czech, a także Czesi mieszkający w Wiecznym Mieście - niektórzy spośród nich uczestniczyli w pogrzebie kardynała w 1969 r.

Mszy św. w Nepomucenum przewodniczył 94-letni słowacki kardynał Jozef Tomko. W kazaniu biskup pomocniczy archidiecezji praskiej Zdeněk Wasserbauer, zaangażowany w proces beatyfikacyjny kard. Berana, przywołał wspomnienie jednego z jego współwięźniów z obozu koncentracyjnego w Dachau. - Kiedy w południe przerywano pracę, wszyscy więźniowie biegli, by stanąć w kolejce po jedzenie. Ale Beran szedł do kaplicy, by klęczeć przed Chrystusem i się modlić, ryzykując, że nie starczy dla niego jedzenia. Czy nie jest to najlepszy przykład wewnętrznej wolności? - pytał retorycznie hierarcha.

Przewodniczący delegacji państwowej, minister kultury Ilja Šmíd powiedział, że powrót kard. Berana do ojczyzny jest wielkim triumfem i zakończeniem jego przymusowej emigracji. Wyraził też przekonanie, że sprowadzenie zwłok kardynała do Czech pomoże poprawić relacje między czeskim społeczeństwem i Kościołem katolickim.

Ambasador Republiki Czeskiej przy Stolicy Apostolskiej Pavel Vošalík uważa, że sprowadzenie zwłok kardynała do ojczyzny może stać się inspiracją dla jego rodaków. - Historia kard. Berana zakończy się, ale jednocześnie będzie żywa jako doświadczenie, lekcja czy przesłanie, które weźmiemy ze sobą. Mam nadzieję, że ktoś pomyśli o tym, przed czym kardynał przestrzegał i za co cierpiał, i czy dotyczy to tylko przeszłości - stwierdził dyplomata.

W miejscu dotychczasowego grobu kard. Berana w podziemiach bazyliki watykańskiej umieszczona zostanie tablica pamiątkowa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.

Rozumiem