Reklama

Tydzień Biblijny w Tomaszowie Lubelskim

2017-05-25 11:22

Tomasz Zieliński
Edycja zamojsko-lubaczowska 22/2017, str. 7

Archiwum autora
Ks. Marcin Pudo podczas prelekcji

Pod hasłem „Idźcie na cały świat i głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu!” kolejny raz w Tomaszowie Lubelskim uroczyście i wyjątkowo obchodzony był Tydzień Biblijny

Organizatorzy przedsięwzięcia – Parafia pw. Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny oraz Miejska Biblioteka Publiczna im. Tomasza Zamoyskiego w Tomaszowie Lubelskim już po raz czwarty zorganizowali tzw. maraton biblijny, czyli czytanie non stop fragmentów Pisma Świętego. W tym roku czytano trzy księgi Starego Testamentu: Księgę Wyjścia, Księgę Kapłańską i Księgę Liczb. Czytanie odbyło się w sanktuarium Matki Bożej Szkaplerznej i było transmitowane na żywo przez strony internetowe parafii, biblioteki i urzędu miasta. Maraton rozpoczął się o godz. 9 i został poprzedzony wykładem biblisty ks. Marcina Pudo, który przybliżył słuchaczom treści oraz przesłanie dla wiernych zawarte w Księdze Wyjścia. Po wykładzie, do godz. 21 biblijne księgi czytało 140 osób z przerwą na nabożeństwo majowe i jedną Mszę św.

Zasłuchani w Słowo

Organizatorzy są szczególnie zadowoleni z faktu, że do czytania zgłosiło się tak wiele osób, reprezentujących liczne instytucje, organizacje i stowarzyszenia. W czytaniu m.in. wzięli udział proboszczowie wszystkich parafii z terenu miasta, przedstawiciele władz samorządowych powiatu tomaszowskiego, miasta i gminy Tomaszów Lubelski, radni powiatowi, miejscy, gminni, dyrektorzy przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów, uczniowie wszystkich typów szkół, pracownicy miejskiej biblioteki, członkowie Dyskusyjnego Klubu Książki, Uniwersytetu Trzeciego Wieku, harcerze z ZHR i ZHP, członkowie Związku Piłsudczyków RP, rekonstruktorzy, przedstawiciele Akcji Katolickiej, wspólnoty Franciszkańskiego Zakonu Świeckich, Oazy, Galilei. Każdy czytający wpisał się do specjalnej księgi Liber Gestorum Devotionis (Księga Pobożnych Uczynków), potwierdzając swój udział w przedsięwzięciu. Po zakończeniu czytania Pisma Świętego uczestnicy otrzymali z rąk ks. prał. Czesława Grzyba, proboszcza parafii pw. ZNMP, oraz Tomasza Zielińskiego, dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej, pamiątkowe certyfikaty potwierdzające udział w obchodach IX Tygodnia Biblijnego w Tomaszowie Lubelskim. Jak co roku, na czytających czekał pyszny tort.

Świadectwo wiary

Warto odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego publicznie czytane jest Pismo Święte w Tomaszowie Lubelskim? Przede wszystkim jest to jedna z form manifestowania naszej wiary, szczególnie w czasach, kiedy wartości, jakie niesie i głosi Kościół katolicki, są tak bardzo atakowane przez jego przeciwników. Oczekują oni schylenia głowy i pokornego przyjmowania krytyki. Temu, oczywiście, się sprzeciwiamy, jako świeccy mamy wyjątkową okazję czytać tak dużą grupą Pismo Święte w kościele, budując zarazem wyjątkową więź pomiędzy osobami zaangażowanymi w akcję czytania. Pragniemy jednocześnie oddać nasz głęboki szacunek dla słów zawartych w najważniejszej książce świata, która jest i zawsze będzie drogowskazem dla każdego chrześcijanina.

Reklama

Tegoroczny Tydzień Biblijny został decyzją Episkopatu wzbogacony o odczytanie w parafiach 30 kwietnia Listu św. Pawła do Galatów. Oczywiście my, prowadząc już od kilku lat akcję czytania Biblii, nie wyobrażaliśmy sobie, aby nie włączyć się w Narodowe Czytanie Pisma Świętego. W sanktuarium Matki Bożej Szkaplerznej zorganizowano czytanie Listu do Galatów przez 50 osób (po 10 przed każdą Eucharystią). W Narodowe Czytanie włączył się także ks. proboszcz Grzegorz Chabrom, organizując czytanie w parafii pw. św. Józefa w Tomaszowie Lubelskim, ks. proboszcz Mieczysław Grabowski z parafii pw. św. Antoniego z Padwy w Jezierni, ks. proboszcz Piotr Gmiterek z parafii pw. Krzyża Świętego w Szarowoli.

Z uwagi na bardzo duże zainteresowanie maratonem biblijnym mieszkańców miasta organizatorzy obiecali zaangażować w czytanie Pisma Świętego w następnym roku jeszcze większą liczbę osób.

Szczególne podziękowania za organizację czytania należą się wszystkim pracownikom Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Tomasza Zamoyskiego w Tomaszowie Lubelskim, ks. Mariuszowi Skakujowi oraz osobom zapewniającym przekaz na żywo czytania w internecie – Piotrowi Łozie i firmie Tom-net. Dziękujemy także Katolickiemu Radiu Zamość, które każdego roku przekazuje, a tym samym popularyzuje na swojej antenie przebieg Tygodnia Biblijnego w Tomaszowie Lubelskim.

Tagi:
tydzień biblijny

Tydzień biblijny

2017-05-10 14:19

Małgorzata Oroń
Edycja lubelska 20/2017, str. 3

Małgorzata Oroń
Włączenie nowych osób do Dzieła Biblijnego

Narodowe Czytanie Pisma Świętego pod hasłem: „Weź i czytaj” to wspólna inicjatywa Dzieła Biblijnego im. św. Jana Pawła II oraz Fundacji Soar i Fundacji Dabar. Wydarzenie o charakterze ogólnopolskim, wpisujące się w 1050. rocznicę chrztu Polski, ma na celu zachęcenie wiernych do sięgania po Słowo Boże. Uroczysta inauguracja czytania Pisma Świętego odbyła się 29 kwietnia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Ks. prof. Andrzej Kiciński, prorektor KUL, podkreślał, że Katolicki Uniwersytet Lubelski jest miejscem szczególnym, gdzie Pismo Święte jest obecne nie tylko podczas studiów teologicznych, lecz także w codziennym życiu wykładowców i studentów. Ogromny wkład w rozpowszechnianiu Pisma Świętego miał sługa Boży ks. Franciszek Blachnicki, założyciel Ruchu Światło-Życie, który zachęcał młodych, by poznawali Słowo Boże i żyli nim na co dzień. Ks. Kiciński wyraził nadzieję, że „Biblia stała się kodem genetycznym chrześcijan, a słowo w niej zawarte wciąż inspiruje i przenika, prowadząc do wiecznego szczęścia”. W uroczystym odczytaniu fragmentu Listu do Galatów wzięło udział kilkanaście osób, które reprezentowały środowisko akademickie. Pismo Święte czytali również alumni z Metropolitalnego Seminarium Duchownego i dzieci z lubelskich szkół.

Diecezjalna inauguracja Tygodnia Biblijnego odbyła się 30 kwietnia w kościele pw. Świętej Rodziny w Lublinie. – Wyrażam głęboką radość, że diecezjalne obchody tego wydarzenia odbywają się właśnie w papieskiej parafii, w przededniu 30-lecia wizyty św. Jana Pawła II – podkreślał proboszcz ks. prał. Tadeusz Pajurek. W czasie Mszy św. sprawowanej pod przewodnictwem ks. prof. Mirosława Wróbla, moderatora Dzieła Biblijnego im. św. Jana Pawła II Archidiecezji Lubelskiej, nastąpiło włączenie sześciu nowych członków w struktury Dzieła Biblijnego. Msza św. rozpoczęła jednocześnie 9. Tydzień Biblijny, którego hasło brzmi: „Idźcie na cały świat i głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu”.

W homilii ks. prof. Mirosław Wróbel podkreślał, że bogactwo Pisma Świętego jest niemierzalne. – Pan Bóg wypowiada się na każdy temat i nie ma takiej sytuacji w życiu, której analogii nie można by znaleźć na kartach Biblii – mówił kaznodzieja. Jednocześnie pytał wiernych, co robią, aby zgłębiać mądrość Słowa Bożego. – Pismo Święte to słowo Boga, które chcemy, aby było słowem w naszym życiu; słowem, które życie przemienia, daje moc i blask, które daje pokarm i jest lampą dającą blask na drodze życia – mówił Ksiądz Profesor. Zwracając się do osób wstępujących do Dzieła Biblijnego, podkreślał, że są wezwani, aby przypominać współczesnemu światu, że Biblia jest kodem kulturowym. – Człowiek bez Biblii nie potrafi sobie odpowiedzieć na najważniejsze pytania, które nurtują nasze serca. Jesteście wezwani, aby przemieniać ten świat, aby kierować do ludzi to wielkie wezwanie: Weź i czytaj! Wszyscy jesteśmy wezwani do tego, aby żyć duchem Ewangelii. Powinniśmy owocować owocami Ducha Świętego, abyśmy poznawali, że czytanie Pisma Świętego ma wielką moc w życiu – mówił ks. prof. Wróbel. Dla potwierdzenia tych słów wszyscy wierni otrzymali fragmenty Listu do Galatów do osobistego rozważania i aktualizowania w swoim życiu.

Na rozpoczęcie Tygodnia Biblijnego w papieskiej parafii na Czubach została zainaugurowana działalność Kręgu Biblijnego. Spotkania w kościele przy ul. Jana Pawła II 11 odbywać się będą w każdy pierwszy czwartek miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Kiedy obowiązuje post?

Ks. Ryszard Kamiński
Edycja płocka 9/2003

Bożena Sztajner

Moi rodzice opowiadali mi, że kiedyś w okresie Wielkiego Postu wypalano nawet garnki, żeby nie została w nich ani odrobina tłuszczu. Dziś praktyka postu w Kościele jakby złagodniała. Przykazanie kościelne mówi o czasach pokuty, ale pozostaje problem, jak rozumieć te "czasy pokuty". Czy 19 marca, w czasie Wielkiego Postu, można zawrzeć sakrament małżeństwa z weselem? Czy w piątek można iść na dyskotekę? Czy w Adwencie można się bawić? Czy post nadal obowiązuje w Kościele?

Czwarte przykazanie kościelne, które dotyczy tych spraw, brzmi: "Zachowywać nakazane posty i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, a w okresach pokuty powstrzymywać się od udziału w zabawach". Wydaje się, że najważniejszym wyrażeniem w tak sformułowanym przykazaniu jest słowo "pokuta". Katechizm Kościoła Katolickiego precyzuje, że chodzi tutaj o pokutę wewnętrzną, która polega na nawróceniu serca, przemianie postaw, radykalnej zmianie całego życia na lepsze. To jest podstawowa, prawdziwa wartość pokuty, jej sedno. Takiej pokuty oczekuje od chrześcijanina Pan Bóg i Kościół. Chrześcijanie są zobowiązani do jej praktykowania cały czas. Ponieważ jednak różnie z tym bywa w ciągu kolejnych dni i miesięcy, Kościół ustanowił dni i okresy pokuty, gdy koniecznie należy praktykować czyny pokutne, które wspomagają nawrócenie serca.
Jakie są te czyny pokutne? Wykładnia do omawianego przykazania podana przez Sekretarza Generalnego Episkopatu Polski wylicza: "modlitwa, uczynki pobożności i miłości, umartwienie przez wierniejsze pełnienie obowiązków, wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych i post". Czas zaś pokuty, określony przez czwarte przykazanie, to poszczególne piątki całego roku i Wielki Post. We wszystkie piątki całego roku oraz w Środę Popielcową i Wigilię Bożego Narodzenia (o ile nie przypada wtedy IV niedziela Adwentu), obowiązuje chrześcijanina powstrzymanie się od spożywania pokarmów mięsnych, gdy ukończył on 14 rok życia. Zaleca się jednak, aby także młodsze osoby wprowadzać do tej praktyki, nie czekając aż osiągną one 14 lat. Warto jeszcze dodać, że według Konstytucji Apostolskiej Paenitemini zakaz spożywania pokarmów mięsnych nie oznacza zakazu spożywania nabiału i jaj oraz przyprawiania potraw tłuszczami zwierzęcymi.
Prymas Polski (to także ważne) udzielił dyspensy od obowiązku powstrzymania się od potraw mięsnych w piątki wszystkim, którzy stołują się w zakładach zbiorowego żywienia, gdzie nie są przestrzegane przepisy postne, a także takim osobom, które nie mają możności wyboru potraw, a muszą spożywać to, co jest dostępne do spożycia. Dyspensa ta nie dotyczy jednak Wielkiego Piątku, Środy Popielcowej i Wigilii Bożego Narodzenia. Zatem w te trzy dni obowiązuje w każdych okolicznościach powstrzymanie się od spożywania potraw przyrządzonych z mięsa.
Po wyjaśnieniu wymagań IV przykazania kościelnego w odniesieniu do wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych, zwróćmy uwagę na "nakazane posty" w tym przykazaniu. Post może być jakościowy i ilościowy. Ten pierwszy dotyczy niespożywania określonych pokarmów, np. mięsa. Ilościowy zaś polega, według wyżej wspomnianej Konstytucji Apostolskiej, na spożyciu jednego posiłku dziennie do syta i dopuszcza możliwość przyjęcia "trochę pokarmu rano i wieczorem". Taki post obowiązuje wszystkich wiernych między 18 a 60 rokiem życia w Środę Popielcową i w Wielki Piątek. Należy tutaj powtórzyć wcześniej napisane słowa, że ci, którzy nie mają 18 lat, właściwie od dzieciństwa powinni być wychowywani do spełniania tej praktyki. Błędem byłoby stawianie tego wymagania dopiero od wieku pełnoletności. Racje wydają się oczywiste i nie ma potrzeby ich przywoływania w tym miejscu.
Gdy chrześcijanin podlega uzasadnionej niemożności zachowania wstrzemięźliwości w piątek, powinien podjąć inne formy pokuty (niektóre z nich zostały przytoczone wcześniej). Natomiast post ilościowy i jakościowy w dwa dni w roku: Wielki Piątek i Środę Popielcową, powinien być koniecznie zachowywany. Winien rozumieć to każdy chrześcijanin, nawet ten, który słabo praktykuje wiarę. Dyspensa Księdza Prymasa, o której wspomniałem wcześniej, nie dotyczy zachowania postu w te dwa dni roku. Ci zaś, którzy z niej korzystają, powinni pomodlić się w intencji Ojca Świętego, złożyć ofiarę do skarbonki z napisem "jałmużna postna", lub częściej spełniać uczynki miłosierdzia.
Jeszcze kilka słów o zabawach. Powstrzymywanie się od udziału w nich obowiązuje we wszystkie piątki roku i przez cały Wielki Post, łącznie z dniem św. Józefa (19 marca) - jeśli wtedy trwa jeszcze Wielki Post. Adwent nie został zaliczony do czasów pokuty, dobrze jednak byłoby w tym czasie powstrzymać się od udziału w zabawach, zachowując starą i dobrą polską tradycję - Adwent trwa bardzo krótko, a karnawał jest tak blisko. W Adwencie zaś - co staje się coraz powszechniejszą praktyką - jest wiele spotkań opłatkowych, które mają inny charakter. Warto je upowszechniać i pozostawać w radosnym, pełnym nadziei oczekiwaniu na przyjście Zbawiciela w tajemnicy Bożego Narodzenia.

Od marca 2014 r. obowiązuje nowa wersja IV przykazania kościelnego

Przeczytaj także: Nowa wersja IV przykazania kościelnego - powstrzymanie się od zabaw tylko w Wielkim Poście
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 11/12 2017

Dzień Modlitwy i Postu o Pokój: wyznawcy różnych religii odpowiadają na apel Papieża

2018-02-22 19:00

Radio Watykańskie

Wojciech Woźny/PAH
W Sudanie każda kropla wody jest na wagę złota

„Świadomość tego, że nie jesteśmy sami w naszym cierpieniu i bólu, że wyznawcy różnych religii są z nami i wspierają nas w naszym dążeniu do pokoju i pojednania, znaczy dla nas bardzo wiele”. Tymi słowami przewodniczący Sudańskiej Rady Kościołów, ojciec James Oyet Latansio, odniósł się do informacji o szerokim odzewie na mający odbyć się jutro, w piątek, dzień modlitwy i postu w intencji pokoju, szczególnie w Demokratycznej Republice Konga i w Południowym Sudanie. Na apel Ojca Świętego odpowiedziały m.in. wspólnoty anglikańskie, prawosławne i muzułmańskie.

Do udziału w inicjatywie zaproszał wiernych także prefekt Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan. „Modlitwa wszystkich chrześcijan w tym dniu o dar pokoju byłaby autentycznym znakiem solidarności i bliskości z tymi, którzy cierpią, szczególnie z wieloma chrześcijanami z różnych Kościołów” - stwierdził kard. Kurt Koch.

O wielkim znaczeniu ogłoszonego przez Papieża dnia modlitwy i postu mówi hiszpańska zakonnica Yudith Pereira Rico, od lat posługująca w ogarniętym wojną Sudanie Południowym. „Post i modlitwa to klucz do rozwiązania wielu problemów” -podkreśla.

„Nie zapominajcie o nas: o to błagają ludzie. Nie proszą o pieniądze, ani nawet o jedzenie. Papież nie zapomina, a jego apele pomagają nie zapomnieć także innym - twierdzi siostra. Co możemy zrobić, a czego nie robimy? Post i modlitwa zaproponowane przez Papieża są odpowiedzią na to pytanie” - dodaje. Według niej post, uwalniając nas od rozkojarzeń i wszystkich innych rzeczy, które zajmują nasze serca, nasze życie i nie pozwalają być wolnymi, czyni nas świadomymi konieczności pomagania innym. Jałmużna, w ten sam sposób, uczy nas dzielenia się. Wszystko to pomaga w zmniejszeniu ogromnej różnicy między dwoma stanami: mieć wszystko a nie mieć nic. Modlitwa natomiast otwiera serca na Boga i na bliźnich” - podkreśla.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.

Rozumiem