Reklama

BETEL - Zakupy z sercem - Deribie Mekanene

Budowa ruszyła w Sosnowcu

2017-08-10 09:34

Piotr Grzybowski
Edycja sosnowiecka 33/2017, str. 8

Archiwum szpitala

Sosnowiecki Szpital Miejski stawia na rozbudowę. Za rok, jeśli dotrzymane zostaną terminy przez firmy budowlane, zostanie otwarty nowy blok operacyjny. 26 lipca Arkadiusz Chęciński – prezydent Sosnowca, Artur Nowak – prezes Sosnowieckiego Szpitala Miejskiego oraz przedstawiciele firmy Warbud SA, która odpowiada za realizację przedsięwzięcia, uroczyście wmurowali akt erekcyjny.

W skład trzykondygnacyjnego pawilonu, oprócz 6 sal operacyjnych, wejdzie m.in. oddział intensywnej terapii. Obiekt został wkomponowany w przestrzeń wewnętrznego, wschodniego dziedzińca szpitalnego i ma prawie 50 m długości i 26 m szerokości. – Sale operacyjne będą znajdowały się na pierwszym piętrze pawilonu i są zaprojektowane zgodnie z potrzebami poszczególnych specjalności: chirurgii ogólnej, ginekologii, ortopedii, urologii i otolaryngologii. Sale będą w pełni zinformatyzowane; cyfrowy sprzęt i aparatura do diagnostyki obrazowej pozwolą na zwiększenie bezpieczeństwa zabiegów operacyjnych i wpłyną na komfort pracy lekarzy, a także skrócą czas operacji, co bezpośrednio przełoży się pozytywnie na jakość leczenia i zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów – wyjaśnia Rafał Łysy, rzecznik Urzędu Miejskiego w Sosnowcu. Dla zachowania bezpieczeństwa pacjentów po operacji i zmniejszenia dolegliwości związanych ze znieczuleniem i jego ustępowaniem, a także w celu skutecznego leczenia bólu pooperacyjnego, w obszarze bloku operacyjnego wydzielono zespół pooperacyjny, posiadający 4 łóżka. – Pacjenci przebywający w sali pooperacyjnej będę stale monitorowani przez pielęgniarki anestezjologiczne i nadzorowani przez lekarzy anestezjologów – podkreśla Artur Nowak. Na parterze powstanie 12-łóżkowy Oddział Intensywnej Opieki Medycznej. Szpital planuje leczyć pacjentów głównie z powodu dolegliwości i skutków schorzeń kardiologicznych i układu oddechowego. Placówka chce także rozwinąć leczenie pacjentów, którzy ze wzglądu na uwarunkowania spowodowane otyłością, są szczególnie narażeni na choroby układu krążenia i układu oddechowego.

Reklama

Za budowlaną inwestycję odpowiada firma Warbud SA, która ma na realizację zadania 12 miesięcy. Koszt budowy nowego bloku operacyjnego wynosi 38 mln zł. Do tej kwoty należy doliczyć koszty wyposażenia, które wstępnie są oszacowane na blisko 7 mln zł. Jak łatwo obliczyć, łączny koszt budowy i wyposażenia szpitala to niebagatelna kwota 45 mln zł.

Tagi:
szpital

Włochy: w szpitalu Dzieciątka Jezus w Rzymie rozdzielono siostry syjamskie

2018-05-11 18:47

kg (KAI/ACIPrensa) / Watykan

W watykańskim szpitalu im. Dzieciątka Jezus rozdzielono dwie algierskie dziewczynki, które urodziły się dwa lata temu zrośnięte m.in. klatką piersiową i jamą brzuszną. O pomyślnym wyniku operacji, którą przeprowadzono w październiku 2017, poinformowano dopiero 10 maja, gdy obie byłe siostry syjamskie mogły opuścić szpital.

Włodzimierz Rędzioch

Rayenne i Djiehene urodziły się 10 maja 2016 w Algierii. Oprócz wspólnej klatki piersiowej i jamy brzusznej miały dwa serca i jedną wątrobę, ale różną sieć naczyniową, co umożliwiało ewentualne ich rozdzielenie. Tamtejsi lekarze odmówili jednak przeprowadzenia operacji, twierdząc, że jest to „przypadek nie do uratowania”. Rodzice nie chcieli się z tym pogodzić i po gorączkowych poszukiwaniach innej placówki udało im się umieścić swe córki w szpitalu pediatrycznym im. Dzieciątka Jezus, zarządzanym od 1924 przez Watykan.

Lekarze „papiescy” podjęli się tego bardzo trudnego zadania i po ponad 10-godzinnej operacji, poprzedzonej 11 miesiącami intensywnych przygotowań, 7 października ub.r. zdołali rozdzielić obie dziewczynki. Operację przeprowadził 40-osobowy zespół specjalistów.

Po wielomiesięcznych obserwacjach i kontrolach w tym tygodniu obie małe pacjentki zostały wypisane ze szpitala. Wywołało to wielką radość zarówno ich rodziców, jak i całego personelu watykańskiej placówki. „Aby uczcić tę wspaniałą wiadomość, zorganizowano małą uroczystość z udziałem szefowej szpitala Marielli Enoc i dr. Alessandro Inserry, dyrektora oddziału chirurgicznego oraz zespołu lekarskiego i pielęgniarek” – stwierdza oświadczenie kierownictwa szpitala.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 5/6 2018

Festiwalowe déjà vu

2018-05-21 20:48

Piotr Iwicki

Wielkimi krokami zbliża się tegoroczny Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu. To jego 55 edycja, niestety organizatorzy nie wyciągnęli wniosków z tego co wydarzyło się roku temu. A nieumiejętność pobierania nauki z historii, bywa w skutkach bolesna. Do tegorocznego festiwalu zakwalifikowano piosenkę, której towarzyszy jawnie antyklerykalny teledysk.

rsunshine/pixabay.com

Przed rokiem do konkursu premiera zakwalifikowano piosenkę zespołu Dr Misio „Pismo”, jawnie antyklerykalną. Kiedy organizatorzy wykluczyli ją z programu festiwalu, ruszyła lawina, którą określono jednym słowem: bojkot.

Festiwal ostatecznie nie odbył się w planowanym terminie, zaistniałą wręcz moda na negowanie jego linii programowej, artyści jeden po drugim, odmawiali stawienia się na opolskiej scenie. Ostateczni festiwal przeniesiono na wrzesień. Wydawał się, że w tym roku wszyscy będą podwójnie czujni, aby do podobnej wpadki nie doszło. I co? Nic z tego. Jest jeszcze gorzej. Zakwalifikowana do konkursu debiutów piosenka „Siła kobiet” zespołu Girls on Fire, to hymn czarnych protestów, piosenka wpisana w strajk kobiet i działania o charakterze proaborcyjnym (oczywiście pod hasłami równouprawnienia i prawa o decydowaniu o własnym życiu) . Kto oglądał teledysk do tej piosenki, musi pukać się w głowę, zadając pytanie, czy kwalifikujący ją do festiwalowego konkursu w ogóle zmierzyli się z tą materią? Czy zadali sobie trud obejrzenia kadrów pełnych wulgarnych gestów, a w warstwie antyklerykalnej tak ostrych, że wspomniany Dr Misio to przysłowiowe małe Miki na tle propozycji Girls on Fire. Obok prowokujących haseł, gestów środkowego palca w rozmaitych kadrach pojawia się na ekranie przebrana za biskupa kobieta z krzyżem na sutannie z prezentująca szkic żeńskiego układu rozrodczego, w którym jeden z elementów jajowodu ułożony jest w ludzką dłoń z charakterystycznym środkowym placem pokazującym. Ale nie to jest szczytem cynizmu, bezczelności, antyklerykalnej prowokacji. Trwający około pół sekundy kadr pokazuje tego samego „biskupa” z drucianym wieszakiem w dłoni. Tu kod myślowy jest prosty. Druciany wieszak to symbol podziemia aborcyjnego, do którego kobiety w opinii lewackich środowisk, wpychane są poprzez drakońską ustawę o ochronie życia poczętego. Przesłanie tego ujęcia jest jednoznaczne. Inna sprawa, że wspomniany wieszak w rozmaitych obok środkowego palca to ulubiony element tego teledysku.

I tak tylnymi drzwiami czarny protesty, manifestacje KOD-u wchodzą sobie na medialny rynek w dodatku dzięki festiwalowi organizowanemu przez nadawcę publicznego – Telewizję Polską. Co więcej, fragmenty tego videoclipu już pojawiły się na ekranach telewizorów w TVP. I wówczas świetnie zdawano sobie sprawę, z siły rażenie kadrów antyklerykalnych, bowiem – jak choćby w Teleexspressie, ucięto go dokładnie na kilka chwil przed pojawieniem wspomnianych kadrów z „biskupem”. Co zatem stało się teraz, że nagle piosenka trafia mimo to do festiwalowego programu w aurze nieformalnego hymnu marszów KOD-u, „parasolek” i polskiej edycji strajku kobiet?

Tu do głosu dochodzą medialne spekulacje. Jedne mówią, że ktoś gra przeciwko prezesowi TVP i chce powtórzyć ubiegłoroczny scenariusz: wycofanie piosenki, protesty artystów, skandal. Inni, że tym razem Jacek Kurski nie ugnie się i pozostawi piosenkę w festiwalowym programie, tłumacząc, że na tym polega pluralizm. To oczywiście musi w sposób naturalny wzbudzić gniew milionów katolików, dla których towarzyszące piosence antyklerykalne kadry godzą w ich uczucia. Na to nie może pozostać głucha „centrala”, bowiem środowiska konserwatywne to filar elektoratu PiS. I wreszcie sam prezes w zaciszu gabinetu na ul. Woronicza będzie musiał zmierzyć się z pytaniem: przypadek czy prowokacja? W pierwszy trudno uwierzyć, choćby z racji na ubiegłoroczne wydarzenia. To uprawdopodabnia scenariusz, że ktoś zagiął na Kurskiego parol. A ta teoria ma wielu admiratorów. Wszak kochamy spiskowe teorie dziejów. Selekcji artystów dokonywała Rada Artystyczna powołana przez Telewizję Polską i Miasto Opole. Jedno jest pewne, szefa publicznej telewizji ktoś wystawił na strzał ku zdumieniu nawet antyrządowych mediów. Przed nim trudna decyzja, być może więcej decyzji. A festiwal za 3 tygodnie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Franciszek: chrześcijańskie świadectwo to czynienie tego, czego chce Duch Święty

2018-05-23 10:58

tłum. st (KAI) / Watykan

„Świadectwo chrześcijańskie polega na czynieniu wyłącznie tego i tego wszystkiego, czego wymaga od nas Duch Chrystusa, udzielając nam sił, aby to wypełnić” – powiedział Ojciec Święty podczas dzisiejszej audiencji ogólnej. Papież podjął nowy cykl katechez poświęconych omówieniu sakramentu bierzmowania. Jego słów na placu św. Piotra wysłuchało dziś około 15 tys. wiernych.

Grzegorz Gałązka

Oto tekst papieskiej katechezy w tłumaczeniu na język polski:

Drodzy bracia i siostry, dzień dobry!

Po katechezach na temat chrztu, dni następujące po uroczystości Pięćdziesiątnicy zachęcają nas do refleksji nad świadectwem, jakie Duch Święty wzbudza w ochrzczonych, wprawiając ich życie w ruch, otwierając je na dobro innych. Jezus powierzył swoim uczniom wspaniałą misję: „Wy jesteście solą dla ziemi, wy jesteście światłem świata” (por. Mt 5,13-16). Są to obrazy, które każą pomyśleć o naszym zachowaniu, ponieważ zarówno niedobór jak i nadmiar soli sprawiają, że jedzenie jest niesmaczne, podobnie jak zarówno brak, czy też nadmiar światła uniemożliwiają widzenie. Tylko Duch Chrystusa może nas naprawdę uczynić solą, która nadaje smak i zachowuje od zepsucia oraz światłem rozjaśniającym świat! I to jest dar, który otrzymujemy w Sakramencie Bierzmowania, na którym razem z wami pragnę się zatrzymać i zastanowić. Nazywa się on „bierzmowaniem” (confirmatio), ponieważ utwierdza chrzest i umacnia jego łaskę (por. Katechizm Kościoła Katolickiego, 1289); oraz „chryzmacją”, ponieważ otrzymujemy Ducha poprzez namaszczenie „krzyżmem” - olejem zmieszanym z balsamem konsekrowanym przez biskupa. Termin ten odwołuje do „Chrystusa”, namaszczonego Duchem Świętym.

Odrodzenie się do życia Bożego w chrzcie św. jest pierwszym krokiem. Następnie trzeba zachowywać się jak dzieci Boże, to znaczy upodobnić się do Chrystusa działającego w Kościele świętym, angażuje się w jego misję w świecie. Zapewnia to namaszczenie Ducha Świętego: „Bez Twojego tchnienia nie ma nic w człowieku” (por. sekwencja uroczystości Zesłania Ducha Świętego). Tak jak całe życie Jezusa było ożywione przez Ducha, podobnie też życie Kościoła i każdego z jego członków toczy się pod przewodnictwem tego samego Ducha.

Jezus poczęty przez Dziewicę za sprawą Ducha Świętego rozpoczął swoją misję po tym, jak wyszedłszy z wód Jordanu został namaszczony przez Ducha, który zstąpił i spoczął na Nim (por. Mk 1,10; J 1, 32). Wyraźnie to stwierdza w synagodze w Nazarecie, jakże pięknie Jezus ukazuje siebie – to jakby dokument tożsamości w synagodze w Nazarecie: „Duch Pański spoczywa na Mnie, ponieważ Mnie namaścił i posłał Mnie, abym ubogim niósł dobrą nowinę” (Łk 4,18). Jezus przestawia siebie w synagodze swojego miasteczka jako ten, który został namaszczony Duchem Świętym.

Jezus jest pełen Ducha Świętego i jest źródłem Ducha obiecanego przez Ojca (J 15,26; Łk 24,49; Dz 1,8; 2,33). Istotnie, wieczorem dnia Paschy Zmartwychwstały tchnął na uczniów i powiedział im: „Przyjmijcie Ducha Świętego” (J 20, 22); a w dniu Pięćdziesiątnicy moc Ducha zstąpiła na Apostołów w formie nadzwyczajnej (por. Dz 2, 1-4), tak jak to znamy.

„Tchnienie” Chrystusa zmartwychwstałego napełnia życiem płuca Kościoła; i rzeczywiście usta uczniów „napełnione Duchem Świętym” otwierają się, by głosić wszystkim wielkie dzieła Boga (por. Dz 2,1-11).

Pięćdziesiątnica jest dla Kościoła tym, czym dla Chrystusa było namaszczenie Duchem otrzymane w Jordanie, mianowicie bodźcem misyjnym, aby ofiarować swe życie dla uświęcenia ludzi, na chwałę Boga. O ile w każdym sakramencie działa Duch Święty, to dzieje się tak zwłaszcza w bierzmowaniu, że „wierni otrzymują Dar samego Ducha Świętego” (PAWEŁ VI, Konst. ap. Divinae consortium naturae o sakramencie bierzmowania).

W chwili namaszczenia biskup mówi: „Przyjmij znamię daru Ducha Świętego”. To wielki dar który znajduje się w głębi naszej duszy, prowadzi nas, abyśmy stali się dobrą solą i właściwym światłem.

Jeśli w chrzcie Duch Święty zanurza nas w Chrystusa, to w bierzmowaniu Chrystus napełnia nas swoim Duchem, konsekrując nas na swoich świadków, uczestników tego samego źródła życia i misji, zgodnie z planem Ojca Niebieskiego. Świadectwo złożone przez bierzmowanych ukazuje przyjęcie Ducha Świętego i uległość wobec Jego twórczego natchnienia. Jak można zobaczyć, że otrzymaliśmy Dar Ducha? Jeśli wypełniamy dzieła Ducha, jeśli wypowiadamy słowa jakich nauczył nas Duch Święty (por. 1 Kor 2,13). Świadectwo chrześcijańskie polega na czynieniu wyłącznie tego i tego wszystkiego, czego wymaga od nas Duch Chrystusa, udzielając nam sił, aby to wypełnić.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 5/6 2018

Reklama

Najczęściej czytane

Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.

Rozumiem