Reklama

Wrocław europejską stolicą Seniorów

2017-09-27 10:54

Anna Buchar
Edycja wrocławska 40/2017, str. 4

Materiały organizatora
Marsz kapeluszy

Marsz kapeluszy, targi senioralne, koncerty, bale, potańcówki, igrzyska sportowe, konkursy, warsztaty, spotkania, prelekcje, akademia zdrowia i festiwal filmowy – trwają wrocławskie obchody Dni Seniora!

1493 kapelusze

Wrocławskie obchody Dni Seniora rozpoczęły się hucznie i kolorowo. 15 września seniorzy w barwnym pochodzie kapeluszy udali się z pl. Nowy Targ na Rynek, gdzie miał miejsce występ senioralnej grupy tanecznej „Gracje”, pokazy stepowania oraz międzypokoleniowa Zumba Gold. Wtedy też Prezydent Wrocławia przekazał seniorom symboliczne klucze do miasta. W marszu kapeluszowym, który od 9 lat inauguruje święto wrocławskich seniorów, udział wzięli także studenci oraz dzieci z wrocławskich szkół i przedszkoli. Na wydarzenie przybyli goście z wielu miast Polski oraz berlińska grupa seniorów „Seniorenforderveien” zorganizowana przez Nazife Demir z „Berlin meets Wroclove”.  Udało się pobić kapeluszowy rekord Guinessa! W marszu kapeluszy wzięło udział 1493 seniorów – o 193 więcej niż w roku ubiegłym.

Atrakcji nie zabraknie

Wśród blisko 200 wydarzeń, które zamieszczone są w harmonogramie obchodów senioralnego święta, nie zabraknie oferty kulturalnej: koncertów w Narodowym Forum Muzyki, muzycznych spotkań w Scenie Kamienica, Przeglądu Małych Form Teatralnych i Kabaretów w Centrum Kultury AGORA czy Festiwalu Filmowego ,,Si Senor” w Kinie Nowe Horyzonty. Organizatorzy przygotowali także programy edukacyjne. Funkcjonariusze Straży Miejskiej i Policji oraz specjaliści od bezpieczeństwa w sieci internetowej poprowadzą prelekcje dotyczące bezpieczeństwa seniorów. Miejska i Dolnośląska Biblioteka Publiczna oferują bezpłatne pokazy, warsztaty i prelekcje. W Dni Seniora włączają się także wrocławskie muzea: Muzeum Architektury, Muzeum Narodowe i Muzeum Pana Tadeusza. Dolnośląska Szkoła Wyższa w ramach międzypokoleniowych działań towarzyszyć będzie seniorom w artystycznych i kulturalnych poszukiwaniach. Uczelnia zaprasza do udziału w konkursach i spotkaniach poetycko-muzycznych. Niewątpliwą atrakcją będą potańcówki dla seniorów, m.in.: na dachu Muzeum Współczesnego we Wrocławiu, we Wrocławskim Domu Literatury czy w Stowarzyszeniu TRATWA przy ul. Legnickiej 65.

Reklama

Senioriada

Senioriada, czyli Igrzyska Sportowe na stałe wpisały się w program święta seniorów. Podczas zawodów osoby powyżej 50. roku życia będą mogły sprawdzić zarówno swoją kondycję fizyczną, jak i zdolność zapamiętywania. Zawodnicy będą rywalizować w następujących konkurencjach: turniej szachowy, brydżowy, gry w scrabble i kręgle, rowerowy paleton, nordic walking, zawody pływackie, czy ergometr wioślarski. 7 października w Parku Zachodnim przy Hali Orbita odbędzie się Ogólnopolski Bieg Seniora, w którym seniorzy pokonają trasę 5 km.

Szczegółowy harmonogram dostępny na stronie internetowej: www.seniorzy.wroclaw.pl

Na zdrowie!

Jest sportowo i kulturalnie, ale ważne jest także zdrowie naszych seniorów. W ramach działań prozdrowotnych zorganizowano bezpłatne badania i konsultacje medyczne. W Akademii Zdrowia Seniora na starszych wrocławian czekają warsztaty prowadzone we współpracy z farmaceutami, dietetykami i innymi specjalistami. Z kolei Centrum Medyczne Synexus zachęca do uczestnictwa w Białych Sobotach w nowej siedzibie przy ul. M. Curie-Skłodowskiej 12 we Wrocławiu oraz do wzięcia udziału w bezpłatnych badaniach poziomu glukozy we krwi i pomiarze ciśnienia krwi w wyznaczonych siedzibach MOPS-u. Kolejne już 29 września.

Bal Seniora

Dni Seniora zakończy koncert Haliny Kunickiej, piosenkarki znanej m.in. z utworu ,,To były piękne dni”. Artystka wystąpi 13 października w Centrum Kultury Impart z pianistą Jerzym Derflem. Po koncercie organizatorzy serdecznie zapraszają seniorów na Wrocławski Bal Seniora w Restauracji „Letnia” na terenie ZOO. Szampańska zabawa gwarantowana!

Tagi:
seniorzy

Kraków: ruszył program opieki nad starszymi "Tele-Anioł"

2018-06-06 18:47

led / Kraków (KAI)

W Małopolsce ruszył program „Tele-Anioł”, dzięki któremu 10 tys. osób starszych otrzyma opaski ratujące życie. W przypadku zagrożenia życia osoba niesamodzielna, przebywająca sama w domu, ma szanse na szybkie uzyskanie natychmiastowej i profesjonalnej pomocy. W projekt włączyło się blisko sto samorządów. Ich przedstawiciele podpisali 6 czerwca w Krakowie listy intencyjne, w których zobowiązali się do promocji tego projektu w swoich regionach.

Barabas Attila/Fotolia.com

W maju do programu zostało włączonych około 50 osób, a formularze zgłoszeniowe złożyło blisko 300 osób. W Małopolsce program "Tele-Anioł" obejmie 10 tys. osób niesamodzielnych ze względu na wiek, stan zdrowia oraz niepełnosprawność. Każda z nich otrzyma tzw. bransoletkę życia, dzięki której w razie potrzeby wezwie pomoc jednym przyciskiem.

Aby skutecznie dotrzeć z informacją o trwającej rekrutacji do projektu Małopolski Tele-Anioł, samorząd województwa zaprosił do współpracy gminy z całego regionu. W projekt włączyło się blisko sto samorządów. W środę ich przedstawiciele podpisali w Krakowie listy intencyjne, w których zobowiązali się do promocji i pomocy przy projekcie. - Zdajemy sobie doskonale sprawę z tego, że wiele osób, które powinny zostać objęte pilotażem Tele-Anioła, jest wykluczonych cyfrowo i informacje o projekcie, które publikujemy w różnych mediach, do nich w ogóle nie docierają. Dlatego tak ważna jest dla nas współpraca z lokalnymi samorządami, które mają najlepszą wiedzę o mieszkańcach, którzy mogą potrzebować takiej pomocy – mówił wicemarszałek Wojciech Kozak.

W trakcie spotkania zaprezentowano opaski bezpieczeństwa, z których korzystają już pierwsi uczestnicy projektu. Urządzenie przypomina z wyglądu elektroniczny zegarek, zamiast jednak wyświetlacza, ma trzy przyciski. Najważniejszy jest czerwony guzik z napisem „SOS”, poprzez który potrzebujący mogą kontaktować się z centrum teleopieki, w którym przez 24 godziny na dobę i przez 7 dni w tygodniu oczekuje zespół ratowników medycznych. Opaska ma wbudowany także mikrofon i głośnik, można przez nią rozmawiać jak przez telefon.

Na opaskę bezpieczeństwa można także zadzwonić, ponieważ urządzenie ma kartę SIM i indywidualny numer. Aby odebrać połączenie, osoba posiadająca opaskę musi nacisnąć zielony przycisk. W ten sposób mogą się z nią skontaktować pracownicy centrum, ale także jej bliscy.

Opaski bezpieczeństwa wyposażone są także w dodatkowe funkcje: czujnik upadku, GPS, lokalizator położenia opaski oraz czujnik tętna. Naciskając żółty przycisk można odsłuchać komunikat m.in. o aktualnej godzinie oraz liczbie przebytych kroków.

Część uczestników programu "Tele-Anioł" będzie również korzystać ze specjalnych usług opiekuńczych świadczonych w domu zarówno przez fachowców, jak i w ramach opieki sąsiedzkiej. Tą opieką zostanie objęta grupa ok. 3,2 tys. osób.

- Z naszych statystyk wynika, że osób powyżej 75. roku życia, żyjących samotnie w swoich domach, bez współtowarzyszy i bez rodziny, jest w Małopolsce ponad 55 tys. Są także osoby, które czują się zagrożone w swym codziennym życiu. Dlatego zadecydowaliśmy o stworzeniu programu, który takie osoby wesprze i pozwoli im na obniżenie poczucia zagrożenia w środowisku, w którym mieszkają – podkreśla Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego.

Nabór do I tury projektu potrwa do końca października 2018 roku lub do wyczerpania miejsc, a drugi na przełomie 2019 i 2020 r.

Koszt Tele-Anioła to ponad 38 mln zł, z czego blisko 32,4 mln zł stanowią środki unijne pozyskane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Pozostałe koszty pokryją środki od partnerów oraz dofinansowanie z budżetu państwa. Projekt ma być realizowany przez 3 lata. Województwo Małopolskie realizuje projekt wspólnie z Caritas Diecezji Kieleckiej i Stowarzyszeniem Europejski Instytut Rozwoju Regionalnego z Suchej Beskidzkiej.

Szczegółowe informacje na temat tego jak trafić pod skrzydła Tele-Anioła można znaleźć na stronie www. malopolska.pl.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Pogotowieduchowe.pl

2018-07-19 20:20

Justyna Walicka | Archidiecezja Krakowska

Wezwanie. Pogotowie rusza, choć jest nieco dziwne: lekarze bez kitli, nie dają zastrzyków, nie przepisują recept i nie zabierają do szpitala, choć zdarza się, że kierują do specjalisty. Nawet sygnał tego pogotowia jest zupełnie inny. Telefoniczny.

Pexels/pixabay.com

W tym roku minęło sześć lat od narodzin inicjatywy, której założeniem było stworzenie takiej przestrzeni, gdzie potrzebujący ludzie będą mieli bezpośredni dostęp do kapłana dokładnie wtedy, kiedy tego potrzebują. Tak powstało pogotowie duchowe, które trwa, służy i wciąż się rozwija. Jego pomysłodawcą i inicjatorem jest kapucyn br. Benedykt Pączka.

Zielona żarówka

Na stronie pogotowieduchowe.pl znajduje się mapa Polski, na której zaznaczone są ikonki żarówek - jedne mają kolor czerwony, inne zielony. Te drugie informują, gdzie w tym momencie znajduje się kapłan, który czeka na telefon. Obok mapy widnieje także lista księży, przy których również znajdziemy ikonki żarówek informujące o ich gotowości. Warto jednak pamiętać, że może zdarzyć się sytuacja, w której mimo zielonej żarówki kapłan w danej chwili nie odbierze telefonu. Należy wtedy próbować ponownie za jakiś czas albo wybrać innego kapłana z listy.

18 h na dobę 7 dni w tygodniu

Obecnie w to dzieło zaangażowanych jest 17 kapłanów (zarówno diecezjalnych jak i zakonników) pracujących nie tylko w Polsce, ale i poza granicami kraju. Traktują swoje kapłaństwo jako misję i chcą być otwarci oraz dostępni dla ludzi w praktyce. Każdy z nich dyżuruje co najmniej jeden dzień w tygodniu (na stronie można dokładnie sprawdzić kto kiedy jest dostępny, a także przeczytać krótką informację na temat księdza, z którym w danym czasie można podjąć rozmowę). Kapłani dyżurują każdego dnia tygodnia od godz. 6.00 aż do północy. Od tego roku oprócz rozmowy telefonicznej istnieje także możliwość nawiązania kontaktu mailowego. Wystarczy wysłać wiadomość na adres kaplan@pogotowieduchowe.pl, w kilku słowach przedstawić się, tak by ksiądz wiedział, do kogo kieruje odpowiedź oraz zadać pytanie bądź nakreślić problem.

Chciałam być anonimowa

Jeśli natomiast nie masz potrzeby rozmowy, ale nosisz w sercu ważną dla Ciebie intencję, możesz poprosić o modlitwę. Wystarczy otworzyć zakładkę „Modlitwa" i wpisać intencję, a ta zostanie natychmiast przesłana do zgromadzenia, które w danym dniu podjęło się posługi modlitewnej.

Nie są to jedyne możliwości zaangażowania się w dzieło pogotowia duchowego. Zawsze przecież możesz „stanąć po drugiej stronie" i to ty swoją modlitwą lub postem wesprzeć tę inicjatywę - posługujących kapłanów oraz dzwoniące osoby. A o tym, że ludzie naprawdę dzwonią i otrzymują wsparcie oraz pomoc, świadczą m.in. ich świadectwa:

„Bardzo dziękuję za tę piękną inicjatywę. Rozmowa z kapłanem pomogła mi w trudnych chwilach po śmierci ważnej dla mnie osoby. Dzięki tej rozmowie odnalazłam ponownie właściwe ścieżki życia wewnętrznego, zyskałam też dobre rozeznanie tego, co się działo w moim sercu. Życzę kapłanom posługującym w Pogotowiu wszelkich łask i błogosławieństw. Pamiętam w modlitwie".

„Weszłam tutaj jakiś czas temu... Byłam w kryzysie... Pomyślałam, że zamiast zrobić coś głupiego zadzwonię na pogotowie duchowe. Wiedziałam, że wtedy dyżuru nie ma kapłan z mojego rejonu. Odpowiadało mi to, bo chciałam być anonimowa, nie chciałam by padła propozycja spotkania/rozmowy. Chciałam tylko porozmawiać, odwrócić złe myśli. Rozmowa, życzliwość i chęć pomocy tego kapłana z pogotowia pomogły mi.(...) Dziękuję bardzo za pogotowie. Wiem, że w sytuacji alarmowej mogę tu zadzwonić, spotkać się realnie w moim mieście. Nie muszę iść sama ze swoim ciężarem, bo Bóg posyła mi swoich kapłanów".

Pogotowieduchowe.pl - warto dobrze zapamiętać ten adres. Być może kiedyś ktoś z nas lub bliskich nam osób będzie potrzebował takiej pomocy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 7/8 2018

Abp D. Martin: sukcesu wizyty Jana Pawła II w Irlandii nie da się powtórzyć

2018-07-20 21:58

(KAI/vaticannews.va) / Dublin

Zbliżającej się wizyty Franciszka w Irlandii towarzyszy duże zainteresowanie, ale na pewno nie uda się powtórzyć tego, co działo się podczas podróży apostolskiej Jana Pawła II w 1979 r. Taki pogląd wyraził arcybiskup Dublina Diarmuid Martin podczas konferencji prasowej prezentującej Światowe Spotkanie Rodzin, które odbędzie się w stolicy Irlandii w dniach 21-26 sierpnia. W dwóch ostatnich dniach tego wydarzenia weźmie udział Ojciec Święty.

Włodzimierz Rędzioch

Mówca przyznał, że podróż papieża Polaka była zjawiskiem historycznym, wręcz legendarnym. Było to jedno z tych wydarzeń, o których dziadkowie do dziś opowiadają swoim wnukom. Były to także największe zgromadzenia w historii Irlandii, a zarazem szczytowy punkt w dziejach tamtejszego Kościoła – wspominał abp Martin.

Ale zaznaczył, że również obecna wizyta Ojca Świętego cieszy się dużym zainteresowaniem. W jej centrum znajduje się osoba Franciszka, który jest swego rodzaju religijną gwiazdą. "80-letni papież jawi się jako człowiek nowoczesny i ludziom się to podoba" – dodał abp Martin.

Zwrócił uwagę, że o popularności Franciszka świadczy chociażby to, jak szybko rozeszły się wejściówki na wszystkie papieskie wydarzenia. Arcybiskup przyznał, że część z nich mogli zarezerwować złośliwie ludzie, którzy wcale nie zamierzają uczestniczyć w spotkaniach z papieżem i chcą jedynie zaniżyć frekwencję. Wyraził jednak przekonanie, że dotyczy to niewielkiej liczby biletów. Takie działania określił mianem łobuzerii.

Arcybiskup Dublina zaznaczył, że po wizycie papieża nie należy się spodziewać cudów. Franciszek będzie na wyspie jedynie 36 godzin. To za mało, by wytyczyć drogę przed Kościołem w Irlandii. "Papież będzie dla nas jednak wyzwaniem, abyśmy naprawdę byli Kościołem w zmieniającej się kulturze" – dodał prymas Irlandii.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem