Reklama

BETEL - Zakupy z sercem - Rahel Kebebe Tshay

Dałeś nam mądrość, jakiej nie dał nam nikt

2017-10-18 14:08

Kamil Krasowski
Edycja zielonogórsko-gorzowska 43/2017, str. 4

Karolina Krasowska
Justyna Borowik i Elżbieta Iwaniec z kalendarzami opatrzonymi w prace dzieci

Są młodzi, mają po 12 i 13 lat, a na ten świat przyszli, kiedy Ojciec Święty Jan Paweł II właściwie już odchodził do domu Ojca. Znają go jednak ze wspomnień bliskich, nagrań radiowych i telewizyjnych oraz wszelkiego rodzaju materiałów, które upamiętniają życie i pontyfikat świętego. Papieża Polaka poznają także dzięki szkolnemu konkursowi, który od kilkunastu lat jest organizowany w Szkole Podstawowej nr 8 im. Jana Brzechwy w Zielonej Górze

W tym roku konkurs „Jan Paweł II autorytetem w drodze ku przyszłości”, skierowany do uczniów i nauczycieli szkół podstawowych miasta Zielona Góra, którego rozstrzygnięcie będzie miało miejsce 24 października, odbędzie się już po raz 12. Honorowymi patronami konkursu są bp Tadeusz Lityński oraz wiceprezydent miasta Zielona Góra Wioletta Haręźlak.

Dziedzictwo i zobowiązanie

Idea konkursu powstała w 2005 r. po śmierci Jana Pawła II. – Podjęliśmy takie zobowiązanie i od tamtego czasu, co roku, organizujemy ten konkurs. W związku z tym, że dziedzictwo Jana Pawła II jest tak ogromne, tak bogate, różnorodne, dostosowane do możliwości malutkich, dorastających i dorosłych, co roku przyświeca nam inny temat – mówi dyrektor placówki Elżbieta Iwaniec. Konkurs jest organizowany w formie plastycznej i literackiej w zależności od tego, jaki jest dany temat. Ten z kolei każdego roku jest dostosowany do możliwości dzieci ze szkół podstawowych. – Do tej pory były to dzieci do klasy VI. Natomiast w nowej rzeczywistości klas VII i VIII, które przed nami, mam taką myśl, aby zająć się tutaj bardziej stroną wartości, wychowania i rozwijania myślenia młodego człowieka. Jeżeli uda się realizować ten konkurs cyklicznie, w dalszym ciągu, choć może na innym poziomie – trochę prostszy dla młodszych i bardziej złożony dla starszych uczniów, to myślę, że będzie miał on swoją niewygasającą wartość – dodaje dyrektor.

Obszar wartości

– Nazwa konkursu: „Jan Paweł II autorytetem w drodze ku przyszłości” to kombinacja słów i myśli, które pozwalają nam co roku rozbudowywać pewien obszar wartości. Pierwszy konkurs odbył się w roku szkolnym 2005/2006, a jego tematem był testament Jana Pawła II. To był konkurs plastyczny dla klas IV-VI – mówi Elżbieta Iwaniec. W kolejnych latach tematyka konkursów skupiała się na takich aspektach w życiu i nauczaniu Jana Pawła II, jak: ojczyzna, przyroda, humor, tradycje narodowe, rodzina czy wolność. Uczniowie w swoich pracach próbowali też przedstawić świętość Jana Pawła II Wielkiego, portret Jana Pawła II Papieża czy kanonizację Jana Pawła II jako papieża świata. Temat tegorocznego konkursu brzmi: „Każdy człowiek jest równy... – prawo do życia w pokoju a nauczanie Jana Pawła II”. – Równość na poziomie uczniów naszej szkoły dotyczy chociażby tego, że każdy uczeń ma jednakowe prawa do bycia w szkole, do tego, że te prawa mają być w stosunku do każdego równo zachowywane. I jeżeli wyjdziemy od tej podstawowej wartości równości i będziemy tak nasze dzieci wychowywać, to być może coś pozostanie w człowieku na tyle, żeby te wartości w życiu dzieci były zrealizowane – dodaje dyrektor.

Reklama

Tożsamość dzieci

Co roku konkursowi towarzyszy przygotowany przez uczniów i nauczycieli piękny program artystyczny związany z postacią św. Jana Pawła II. – Nasi nauczyciele robią to świetnie i często patrzę z podziwem i zastanawiam się, skąd mają tyle ciekawych pomysłów. Widać, że dzieci to chłoną i myślę, że na ile nam starczy sił, pomysłów i będziemy czuli, że to jest potrzebne, to będziemy ten konkurs prowadzić – kończy Elżbieta Iwaniec. W konkurs są zaangażowane również wicedyrektor szkoły Justyna Borowik oraz panie Kinga Ochocka i Honorata Rejtan, które zajmują się przygotowaniem oprawy artystycznej. Prace na konkurs napływają ze wszystkich zielonogórskich szkół podstawowych. Ocenianiem form literackich konkursu od lat zajmuje się wicedyrektor szkoły, polonistka Justyna Borowik – Prace dzieci są poruszające, wzruszające. W wierszach i opowiadaniach widać, że dzieci nie skupiają się tylko na sylwetce świętego, ale przede wszystkim interesują się tematem. W ubiegłym roku była nim wolność w nauczaniu Jana Pawła II. Wydawało nam się, że jest to trudny temat, a dzieci go jednak mocno zgłębiły, czytając literaturę na ten temat, co odzwierciedlały ich prace – mówi Justyna Borowik. – Z kolei prace plastyczne są zawsze kolorowe i piękne, dzieci wkładają w nie ogromny trud i zaangażowanie. Myślę, że przywiązanie Polski i narodu polskiego do postaci św. Jana Pawła II jest mocno zakorzenione w kulturze, w pamięci i wpływa na tożsamość dzieci dzisiaj. One potrafią powtórzyć jego słowa, potrafią odwołać się do jego myśli. Dziś, w tym zagonionym świecie, w świecie internetu, św. Jan Paweł II jest taką postacią, do której dzieci mogą się odnieść – dodaje.

Barbara Paliszkiewicz, matematyk, koordynator konkursu: – My jako nauczyciele jesteśmy przedstawicielami pokolenia JP2 i nasze życie, moje szczególnie, upływało w tle wydarzeń i spotkań z Janem Pawłem II. Natomiast te dzieci, które w tej chwili uczę, urodziły się już po śmierci papieża. Także to, że przynoszą one prace i pokazują na nich fascynację osobą Jana Pawła II, to jest wyraz mojego, jako nauczyciela, hołdu, który składam Ojcu Świętemu, dziękując za jego wkład w moje życie osobiste – i myślę, że podobnie myślą moi koledzy i koleżanki. Te prace pokazują również, że rodziny się spotykają. Dziadkowie, rodzice, wujkowie opowiadają dzieciom o spotkaniach z papieżem, w których uczestniczyli. To są piękne wspomnienia i widać, że Jan Paweł II jest patronem dzieci, młodzieży i naszych polskich rodzin. W tym roku organizujemy 12. edycję miejskiego konkursu o Janie Pawle II. Co roku nasza szkoła zaprasza laureatów konkursu z całego miasta z opiekunami. Przygotowujemy apel poświęcony Janowi Pawłowi II i zapraszamy serdecznie Księdza Biskupa, żeby zaszczycił nas swoją obecnością. Przede wszystkim zapraszają dzieci, dla których jest bardzo ważna obecność naszego Pasterza, a także my, nauczyciele, zapraszamy Księdza Biskupa na piękne świętowanie jako wyraz naszego hołdu Janowi Pawłowi II.

Tagi:
Jan Paweł II konkurs

Gala finałowa XIV edycji Konkursu Papieskiego

2018-05-20 08:34

Maria Fortuna-Sudor

Maria Fortuna- Sudor
Laureaci, finaliści oraz przedstawiciele oranizatoró w i gości cyklicznego konkursu

-Zawsze jestem zbudowana, gdy mogę spotkać młodych, mądrych i tak bardzo odpowiedzialnych za swoje i za cudze życie ludzi, gdy mogę z nimi porozmawiać- mówiła w sobotę 19 maja br. w Sali Okna Papieskiego, w pałacu arcybiskupów krakowskich małopolski kurator oświaty Barbara Nowak podczas uroczystej gali finałowej XIV edycji Konkursu Papieskiego, organizowanego przez Instytut Tertio Millennio.

Jak poinformowali organizatorzy, w pierwszym etapie tegorocznej edycji cyklicznego konkursu uczestniczyło 5 tys. uczniów szkół ponadgimnazjalnych na terenie całej Polski. W Krakowie odbył się uroczysty finał jednego z dziewięciu regionów. Tegorocznemu konkursowi przyświecało hasło „Jan Paweł II – Pielgrzym Pokoju”. W nagrodę laureaci pojadą do Rzymu.

Poważne sprawy

W krakowskiej gali wzięli udział przedstawiciele organizatorów, uczestnicy ścisłego finału, w tym wyłonieni w tym samym dniu laureaci oraz ich opiekunowie, rodzice, nauczyciele. W trakcie uroczystości wyrażono uznanie dla młodych ludzi, autorów esejów. Cytowano fragmenty homilii św. Jana Pawła II, przypominano historie z jego życia, zwłaszcza te wpisujące się w dzieje miejsca, gdzie odbywała się uroczystość. - Zachęcam wszystkich do zapoznania się z życiem Jana Pawła II – mówił Michał Jakubczyk - autor pytań pierwszego i drugiego etapu tegorocznej i poprzedniej edycji konkursu. I przekonywał, że życie polskiego papieża jest fascynujące.

Maria Fortuna- Sudor
Marcin Lebiest ( pierwszy z lewej) - tegoroczny laureat konkursu odbiera nagrody i gratulacje od przedstawicieli organizatorów

– Tegoroczny temat konkursu jest wyjątkowy i zawsze aktualny – zauważyła z kolei kurator oświaty Barbara Nowak, która objęła honorowy patronat nad wydarzeniem. Podkreśliła szczególną rolę Jana Pawła II w dążeniu do utrzymania pokoju na świecie. A zwracając się do zebranych na gali uczniów mówiła: - Chcę wam wyrazić ogromną wdzięczność za to, że zajmujecie się sprawami naprawdę poważnymi. Tak przypuszczam, że z tego myślenia na pewno narodzi się coś dobrego i na pewno będzie to coś, co zaowocuje w dalszym życiu, nie tylko waszym. Korzystając z tej zdobytej wiedzy z tych swoich przemyśleń na temat pokoju, z całą pewnością przyczynicie się do tego, że to życie będzie lepsze. Równocześnie podziękowała wszystkim osobom i instytucjom zaangażowanym w organizację konkursu, w pomoc okazaną młodzieży w nim uczestniczącej. Zwracając się do finalistów i laureatów przekonywała: - Jesteście zwycięzcami! Zwycięzcami nad własną słabością, nad lenistwem, nad wieloma przywarami, które nas wszystkich dotykają. I dodała: - Mam nadzieję, że będziecie tę swoją mądrość przenosić.

Zwycięzcy

Z kolei ks. Kamil Szpilka, przewodniczący komisji finałowej konkursu w regionie krakowskim powiedział do uczestników, że mają powody do satysfakcji. Odnosząc się do ostatniego etapu konkursu stwierdził; - Mieliśmy fajne dialogi na temat pokoju, na temat tego, co młodzi najpierw napisali pod okiem dorosłych, a o czym dzisiaj rozmawiali. I przyznał, że to były cenne rozmowy na bardzo istotny temat, a uczestnikom życzył wielu kolejnych sukcesów w ich życiu.

Uznanie i życzenia przekazał także kard. Stanisław Dziwisz, który w liście przesłanym do organizatorów, a przeczytanym przez Alfreda Wagnera, napisał m.in. ; „Laureatom konkursu pragnę przesłać serdeczne gratulacje i słowa uznania dla wysiłku, jaki podjęli, aby wziąć udział a w gali finałowej. Niech św. Jan Paweł II, pielgrzym pokoju wyprasza wszystkim ten bezcenny dar, jakim jest pokój serca będący zarazem warunkiem pokoju dla całego świata.”

W tegorocznej edycji konkursu, w rejonie krakowskim zwyciężył Marcin Lebiest z II LO im. Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie, a kolejne miejsca zajęli: Natan Gaul z Zespołu Szkół w Szczurowej, Mateusz Pałka z LO im. Jana Pawła II Sióstr Prezentek w Rzeszowie i Aleksandra Piasecka z IX LO w Rzeszowie. Laureaci konkursu wyjadą w nagrodę do Rzymu. Otrzymają także „złote indeksy” na jedną z siedmiu uczelni w Polsce.

Jak poinformowała prowadząca spotkanie koordynatorka konkursu, Anna Janczyk z Instytutu Tertio Millennio, w tym roku po raz pierwszy została przyznana także nagroda specjalna Pierwszej Damy Agaty Kornhauser-Dudy za najlepszy esej w Polsce. Co warto podkreślić, zdobywca tego trofeum jest Marcin Lebiest - zwycięzca konkursu w regionie krakowskim.

Wychowanie do wartości

W krótkiej rozmowie z „Niedzielą” podwójnie nagrodzony laureat nie krył radości. Pochodzący z Podłęża licealista przyznał, że nauką i życiem polskiego papieża interesuje się od szkoły podstawowej, kiedy to zaczął uczestniczyć w konkursach upowszechniających wiedzę o życiu i nauczaniu św. Jana Pawła II. Zapytany o swe przemyślenia na temat pokoju zdobywca I miejsca stwierdził: - Uważam, że jest to temat ważny w naszych czasach, nad którym warto się głębiej zastanowić. Moim zdaniem podstawowym punktem działań mających na celu zaprowadzenie pokoju jest wychowanie do pokoju, polegające na tym, żeby młodzież miała świadomość, jak ważną wartością dla całego świata, a nie tylko dla nas lokalnie jest sprawa pokoju. Warto także podkreślić dialog; miedzy kulturami, między cywilizacjami, międzyreligijny. To również bardzo podkreślał i w tym brał udział św. Jan Paweł II. Jak wiemy, wielokrotnie spotykał się z wyznawcami innych religii, m.in. w Asyżu w 1986 r. – mówił Marcin Lebiest i dodawał, że przykładem dialogu miedzy cywilizacjami mogą być zorganizowane w Krakowie ŚDM, kiedy to spotkali się ze sobą przedstawiciele równych kultur, młodzi, których łączy wspólna wiara.

Jak przypominają organizatorzy, Konkurs Papieski to największy w Polsce konkurs upowszechniający wiedzy o życiu i nauczaniu Jana Pawła II, a realizowany prze działający w Krakowie od ponad 20 lat Instytut Tertio Milennio. Głównym celem cyklicznego projektu jest rozpowszechnianie bogactwa myśli i czynu papieża Jana Pawła II wśród młodzieży szkół ponadgimnazjalnych. Do tej pory uczestniczyło w nim ok. 25 tys. osób. Anna Janczyk podkreśla: - Instytut ma kształtować młode pokolenia Polaków w taki sposób, aby oni w swoim życiu, zarówno społecznym, jak i osobistym, wprowadzali wartości i ideały przekazywane przez Jana Pawła II, a zawarte w katolickiej nauce społecznej. Organizatorzy zapraszają do udziału w kolejnych projektach!

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

Jak powstała Litania Loretańska?

Justyna Wołoszka
Edycja szczecińsko-kamieńska 18/2007

Miesiąc maj, poświęcony jest w szczególny sposób Matce Bożej. Jest to miesiąc nabożeństw, podczas których rozbrzmiewa w kościołach, przy kapliczkach czy figurach przydrożnych Litania do Najświętszej Maryi Panny, nazywana popularnie Litanią Loretańską.

BOŻENA SZTAJNER

Miesiąc maj, poświęcony jest w szczególny sposób Matce Bożej. Jest to miesiąc nabożeństw, podczas których rozbrzmiewa w kościołach, przy kapliczkach czy figurach przydrożnych Litania do Najświętszej Maryi Panny, nazywana popularnie Litanią Loretańską.
Termin „litania” (gr. lite, łac. litanea = prośba, błaganie) oznacza dosłownie modlitwę błagalną. Od innych modlitw błagalnych różni się specyficznym układem. Złożona jest z szeregu wezwań-inwokacji, po których następuje stała odpowiedź, np.: „Módl się za nami” - w litaniach do Matki Bożej i świętych, a jeśli zwracamy się do Chrystusa lub innych Osób Boskich - „Zmiłuj się nad nami” lub „Wysłuchaj nas, Panie”.
„Wśród form modlitwy do Najświętszej Dziewicy zalecanych przez Kościół znajdują się litanie. Polegają one na dość długiej serii wezwań do Maryi, następujących po sobie w jednakowym rytmie i stwarzających jakby modlitewny strumień uwielbień i błagań. Wezwania bowiem, przeważnie bardzo krótkie, składają się z dwu części: pierwsza jest wychwalaniem (Panno łaskawa), druga - błaganiem („Módl się za nami”) („Dyrektorium o pobożności ludowej i liturgii”).

Przeczytaj także: Nowe wezwanie w Litanii Loretańskiej

Geneza Litanii Loretańskiej jest trudna do ustalenia. Najprawdopodobniej w swej charakterystycznej formie i podstawowym zarysie pojawiła się w manuskrypcie paryskim z końca XII wieku Można również wykazać, że niektóre wezwania skierowane do Maryi znajdowały się w Litanii do Wszystkich Świętych, z biegiem czasu dodawane nowe tytuły maryjne stawały się coraz liczniejsze i stopniowo utworzyły nową grupę, która oderwała się od początkowego pnia. Litania zwana jest „Loretańską” od miasteczka Loreto, położonym w prowincji Ancona, we Włoszech, gdzie znajduje się słynne sanktuarium maryjne. Wierzono, że w XIII wieku został przeniesiony przez aniołów do Loreto Domek Nazaretański, w którym przyszła na świat Matka Boża. Faktem jest, że litania była szczególnie propagowana i odmawiana przez pielgrzymów w tym sanktuarium maryjnym. Przybrała tam ostateczną formę i zaczęła promieniować na cały Kościół. Z roku 1531 pochodzi świadectwo używania jej w tym sanktuarium. Po raz pierwszy ukazała się drukiem w 1572 r. we Florencji i zawierała 43 wezwania. Do końca XVI wieku jeszcze co najmniej 20 razy, co świadczy o jej wielkim rozpowszechnianiu.
W dokumentach papieskich pojawiła się o niej wzmianka w 1581 r. w bulli „Redituri” papieża Sykstusa V, który udzielił za jej odmawianie 200 dniowego odpustu i zachęcał wiernych do jej odmawiania. Kolejne odpusty przypisali do niej Pius VII oraz Pius XI w 1932 r. Natomiast papież Benedykt XIV urzędowo ją zatwierdził i zezwolił stosować w publicznym kulcie Kościoła.
Wezwania Litanii Loretańskiej podlegały zmianom (dzisiejsza wersja litanii zawiera 52 wezwania). Usuwano lub wzbogacano ją nowymi wezwaniami w zależności od potrzeb i okoliczności. I tak w ciągu wieków oficjalnie dodano następujące inwokacje: „Wspomożenie wiernych” przypisywana Piusowi V w związku ze zwycięstwem nad Turkami pod Lepanto (1571); „Królowo bez zmazy pierworodnej poczęta” - Piusowi IX, dzień przed ogłoszeniem dogmatu o Niepokalanym Poczęciu NMP (1854); Leon XIII wprowadził wezwanie „Królowo Różańca świętego” (1883) oraz „Matko dobrej rady” (1903). W 1908 r. Kościół w Polsce uzyskał zgodę na włączenie tytułu „Królowo Korony Polskiej” (przekształcone po drugiej wojnie światowej w „Królowo Polski”). „Królowo pokoju” włączył Benedykt XV (1917), a papież Pius XII - „Królowo wniebowzięta” (1950) w związku z ogłoszeniem dogmatu o Wniebowzięciu NMP; „Matko Kościoła” (tytuł nadany przez Pawła VI w czasie Soboru Watykańskiego II) Jan Paweł II przyznał prawo Konferencji Episkopatów do włączenia go do litanii (1980); Janowi Pawłowi II zawdzięczamy też wezwanie „Królowo Rodziny” (1995). Oprócz zezwoleń na powszechne wprowadzenie inwokacji, wydano wiele zezwoleń ograniczonych do poszczególnych diecezji lub zgromadzeń zakonnych. I tak np. franciszkanie uzyskali pozwolenie na umieszczenie (na ostatnim miejscu) własnego wezwania „Królowo zakonu serafickiego” (1910), a karmelici stosują od 1689 wezwanie „Królowo szkaplerza świętego”.
Co do pobożnej praktyki odmawiania lub śpiewania Litanii warto przytoczyć fragment „Dyrektorium o pobożności ludowej i liturgii”. Czytamy tam: „W wyniku rozporządzenia papieża Leona XIII o kończeniu odmawiania różańca w październiku śpiewem Litanii Loretańskiej liczni wierni byli przeświadczeni, że litania jest tylko rodzajem dodatku do różańca. W rzeczywistości jednak jest ona czymś niezależnym. Litanie bowiem mogą stanowić samodzielny element hołdu składanego Maryi, być śpiewem procesyjnym, stanowić część nabożeństwa Słowa Bożego lub innych aktów liturgicznych”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Bp Ignacy Dec afiliowany do Zakonu Franciszkanów

2018-05-22 22:13

xdm / Wambierzyce (KAI)

21 maja podczas uroczystej Mszy św. w Wambierzycach bp Ignacy Dec przyjął godność afiliacji do Zakonu Braci Mniejszych. „Jubileusz 800-lecia Wambierzyc, w którym znajduje się sanktuarium Matki Bożej Królowej Rodzin stał się sposobnością do obdarowania godnością afiliacji do Zakonu Braci Mniejszych Bp Ignacego Deca – mówił w homilii o. Alan Tomasz Brzyski OFM Minister prowincjalny.

Ks. Daniel Marcinkiewicz

„Ksiądz biskup od wielu lat wspiera naszą prowincję św. Jadwigi na różne sposoby, niejednokrotnie tak, jakby sam był jej członkiem. Życzliwość wobec zakonu Braci Mniejszych znalazła swój wyraz we wprowadzeniu do Wambierzyc w 2007 roku naszej wspólnoty przekazując administrację parafii Nawiedzenia NMP. Stąd dzisiaj w dowód wdzięczności w uroczysty sposób pragniemy afiliować księdza biskupa do pierwszego zakonu, co jest uhonorowaniem pierwszego stopnia prowincji św. Franciszka z Asyżu w Polsce” – podkreślał o. Alan Brzyski, prowincjał.

Następnie Minister Prowincjalny Prowincji św. Jadwigi dokonał duchowej afiliacji biskupa świdnickiego do wspólnoty franciszkańskiej odczytując rzymski dekret podpisany przez Ministra Generalnego całego Zakonu Braci Mniszych o. Michaela A. Perry.

„Dla uznania życzliwej pomocy, szczerej postawy i serdecznej obecności księdza biskupa pośród braci prowincji św. Jadwigi w diecezji świdnickiej, w Polsce, z uczuciami ogromnej wdzięczności afiliuję księdza biskupa do Zakonu Braci Mniejszych i przez pośrednictwo naszego serafickiego Ojca św. Franciszka z Asyżu wzywam dla Niego błogosławieństwa Boga miłosiernego i wszechmogącego i zawierzam go opiece Najświętszej Dziewicy Maryi, Matki Bożej” – czytamy w rzymskim dekrecie.

Prowincja św. Jadwigi w Polsce wywodzi się z prowincji saksońskiej. Rozległość ówczesnej prowincji obejmującej Westfalię, Nadrenię oraz Śląsk utrudniała władzom zakonnym zarządzanie podległymi domami i zakonnikami, dlatego 21 IX 1893 r. postanowiono o utworzeniu ze śląskich klasztorów we Wrocławiu, Górze św. Anny oraz w Prudniku komisariatu zakonnego, który pozostawałby zależny od macierzystej prowincji. Pierwszym komisarzem wrocławskim mianowano o. Piusa Bocka, pochodzącego z saksońskiej prowincji św. Krzyża.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 5/6 2018

Reklama

Najczęściej czytane

Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.

Rozumiem