Reklama

Świetlica w noclegowni

2017-11-15 11:25

Piotr Lorenc
Edycja sosnowiecka 47/2017, str. 4

Piotr Lorenc
Noclegownia dla Bezdomnych w Dąbrowie Górniczej przy ul. Łącznej 10 prowadzona jest przez Caritas Diecezji Sosnowieckiej

Wielkimi krokami zbliża się zima z mrozem i śniegiem. To najtrudniejszy okres dla osób bez dachu nad głową. Dlatego też wydłużony został czas działania Noclegowni dla Bezdomnych w Dąbrowie Górniczej przy ul. Łącznej 10 prowadzonej przez Caritas Diecezji Sosnowieckiej. Jest to możliwe dzięki dotacji otrzymanej ze Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach na realizację zadania publicznego pn. „Wspieranie działań mających na celu przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego osób skrajnie ubogich i zagrożonych bezdomnością”.

– W ramach dofinansowania noclegownia do końca 2017 r. poprowadzi zadanie pod nazwą „Na Łącznej” oferujące osobom bezdomnym oraz zagrożonym bezdomnością możliwość przebywania w placówce wsparcia dziennego, czyli świetlicy – wyjaśnia ks. Tomasz Folga, dyrektor sosnowieckiej Caritas. Świetlica jest czynna codziennie w godz. od 16.00 do 19.00. W ramach funkcjonowania świetlicy osoby bezdomne mogą skorzystać z różnych form pomocy, licząc na indywidualne wsparcie i pomoc pedagoga oraz pracownika socjalnego. Mieszkańcy, a także osoby niekorzystające z noclegowni w ramach funkcjonowania świetlicy mogą zjeść posiłek i napić się ciepłej herbaty. W noclegowni będą także prowadzone warsztaty psychologiczne kształtujące rozwój kompetencji interpersonalnych i społeczno-zawodowych pod nazwą „Czas na zmiany”.

Reklama

A po 19.00 rozpoczyna się dyżur w noclegowni. Ośrodek dysponuje 70 łóżkami, w tym 58 dla mężczyzn i 12 dla kobiet. Mieszkańcy mają do dyspozycji sale sypialniane, dwie kuchnie, jadalnię z pełnym wyposażeniem AGD – świetlicę z możliwością skorzystania z komputera i dostępem do Internetu, łazienki oraz pralnię. Osobom bezdomnym, korzystającym z noclegu udzielana jest również pomoc w zakresie wydawania żywności, odzieży, środków czystości, czystej pościeli, leków, środków opatrunkowych. Noclegownia Caritas prowadzi aktywną współpracę z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Dąbrowie Górniczej, strażą miejską, policją, Stowarzyszeniem Pomocy Rodzinom w Kryzysie, Duszpasterstwem Osób Niepełnosprawnych Diecezji Sosnowieckiej, Młodzieżowym Ośrodkiem Pracy Twórczej oraz innymi instytucjami, dzięki czemu możliwa jest szersza pomoc osobom bezdomnym. Na bieżąco w ramach działalności realizowane są różnego rodzaju działania, mające na celu mobilizować podopiecznych do aktywnego poszukiwania pracy, znalezienia zatrudnienia, podjęcia terapii uzależnień. Organizowane są również spotkania na temat utrzymywania higieny osobistej, prowadzenia treningu budżetowego, pomocy w złożeniu wniosku o przydział lokalu socjalnego, pomocy w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych, pomocy w składaniu wniosków celem orzeczenia stopnia niepełnosprawności. Wsparcie podopiecznych to nie tylko dach nad głową i posiłek. To przede wszystkim wsparcie w codziennych sytuacjach i pomoc w wychodzeniu z życiowych problemów.

Tagi:
Caritas bezdomni

W sylwestrowy wieczór dla bezdomnych

2018-12-31 20:45

Beata Pieczykura

Zjednoczyli swoje działania na rzecz osób doświadczających bezdomności.

Beata Pieczykura/Niedziela

Uczynili to na wzór Kościoła będącego jak najbliżej ubogich i potrzebujących oraz papieża Franciszka, który w Światowy Dzień Ubogich zjadł obiad z 3 tys. osób biednych i bezdomnych. Dzięki otwartości ks. Marka Batora, dyrektora Caritas Archidiecezji Częstochowskiej, streetworkerzy z ramienia Caritas Archidiecezji Częstochowskiej, Stowarzyszenia Pomocy Wzajemnej Agape i Fundacji św. Barnaby zauważyli problem bezdomności ulicznej, czyli ludzi przebywających na działkach, w pustostanach czy miejscach niemieszkalnych.

Zobacz zdjęcia: W sylwestrowy wieczór dla bedomnych

I tak powstał wspólny pomysł różnych organizacji – wyjaśnia br. Mariusz ze Zakonu Braci Mniejszych Kapucynów, streetworker z ramienia Caritas Archidiecezji Częstochowskiej. Jak pomyśleli, tak też zrobili: po raz pierwszy zaprosili na zupę sylwestrową. W dzieło zaangażowały osoby z Młodzieży Franciszkańskiej, wolontariusze Caritas, ludzie bezimienni, którzy chcemy pomóc. W sylwestrowy wieczór w budynku powstającej kaplicy Caritas przy ul. Ogrodowej w Częstochowie na gorącym posiłku spotkali się bezdomni (ok. 20 osób), aby pożegnać stary rok.

Był to czas rozmów i śpiewu kolęd, a także życzeń złożonych przez ks. Marka Batora: – Chcę wam wszystkim błogosławić, tym, którzy walczą, by zwyciężyli, tym, którzy mają kryzys, by z niego wyszli, tym, którym ciężko, by było lżej w 2019 r.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Czy kremacja zwłok jest niezgodna z wiarą chrześcijańską? (2)

Ks. Krzysztof Graczyk
Edycja włocławska 31/2003

Kzenon/pl.fotolia.com

Na podstawie przedstawionej wcześniej nauki Kościoła trzeba stwierdzić, że chrześcijańska praktyka grzebania ciał ludzi zmarłych opiera się na prawdzie o integralnym odkupieniu nas przez Chrystusa Pana, który kiedyś wskrzesi ciała zmarłych i obdarzy je chwałą zmartwychwstania. Wyraźne stanowisko Kościoła zostało przedstawione w nowym Kodeksie Prawa Kanonicznego, obowiązującym od 1983 r. Można więc na podstawie przepisów prawnych zawartych w tej kodyfikacji stwierdzić, że kremacja nie jest zabroniona, ale lepszy jest tradycyjny pogrzeb: "Kościół usilnie zaleca zachowanie pobożnego zwyczaju grzebania ciał zmarłych. Nie zabrania jednak kremacji, jeśli nie została wybrana z pobudek przeciwnych nauce chrześcijańskiej" (1176 § 3).
Patrząc przez pryzmat historii chrześcijaństwa, kremacja była wielokrotnie potępiana przez Kościół katolicki, ponieważ wiązała się z wiarą w to, że po śmierci wszystko się kończy. Mentalność ta uległa zmianie. I w obecnym czasie Kościół uznaje, że kremacja jest "dziś często pożądana, nie z powodu nienawiści wobec Kościoła lub obyczajów chrześcijańskich, ale jedynie z racji związanych z higieną, racji ekonomicznych czy innego rodzaju, w płaszczyźnie publicznej czy prywatnej" (Instrukcja Świętego Oficjum, a obecna nazwa: Kongregacja ds. Nauki Wiary, 1963). Innymi słowy można stwierdzić, że Kościół katolicki uznaje kremację, ponieważ pozwala ona zachować warunki higieny, zdrowia publicznego i stanowi rozwiązanie trudności z pozyskiwaniem terenów na cmentarze. Kremacja, pomijając motywacje natury ideologicznej, daje się pogodzić z wiarą chrześcijańską i formami pobożności związanymi z okazywaniem szacunku wobec ciała zmarłego: "Rzeczywiście, spalenie (kremacja) zwłok, jako że nie dotyczy duszy i nie przeszkadza Bożej Wszechmocy w odbudowaniu ciała, nie zawiera sama w sobie, ani nie przyczynia się w sposób obiektywny do zaprzeczenia tym dogmatom" (Instrukcja Świętego Oficjum, 1963), tj. zmartwychwstania ciał i nieśmiertelności duszy. Wymiar paschalny (śmierć i zmartwychwstanie) kremacji jest taki sam jak zwykłego pochówku (pogrzebanie) - to, co ulega przemianie w proch czy popiół, przeznaczone jest do zmartwychwstania. Zresztą nikt nie jest w stanie stwierdzić, że w momencie zmartwychwstania użyta zostanie ta sama materia, to samo ciało, które posiadamy w obecnym życiu. Dlatego też zmartwychwstanie nie będzie nowym początkiem starego sposobu istnienia, lecz nową rzeczywistością, nowym życiem.
Trzeba ostatecznie powiedzieć, że Kościół nie zabrania stosowania kremacji, ale poleca w dalszym ciągu pobożny zwyczaj grzebania ciał zmarłych, ponieważ posiada on pewne znaczenie, którego niestety pozbawia kremacja. I tak złożenie ciała w ziemi przypomina, że śmierć jest snem, w którym oczekujemy przebudzenia, i który jest związany ze zmartwychwstaniem. Ponadto trzeba podkreślić, że w języku biblijnym pogrzeb jest znakiem ludzkiej ograniczoności i przemijalności: "wrócisz do ziemi, z której zostałeś wzięty; bo prochem jesteś i w proch się obrócisz!" (Rdz 3, 19). I jeszcze w innym miejscu: "Wielka udręka stała się udziałem każdego człowieka i ciężkie jarzmo spoczęło na synach Adama, od dnia wyjścia z łona matki, aż do dnia powrotu do matki wszystkich" (tj. ziemi: Syr 40, 1). Bez ulegania pokusie dosłownej interpretacji Pisma Świętego przywołane powyżej fragmenty bardziej wskazują na pochówek niż na kremację.
Wielu ludzi pyta: Czy pochówek nie może być uważany za pozostałość przestarzałej mentalności lub pełnej przesądów i tylko zewnętrznej otoczki czci dla ciała zmarłego? Przecież po co czekać, aby nastąpił rozkład zwłok, gdy można osiągnąć ten sam stan poprzez ich spalenie (kremację)? Otóż trzeba mocno powiedzieć, że takie myślenie nadaje kremacji znaczenie ideologiczne, oczywiście inne niż to antychrześcijańskie i antyreligijne znane z przeszłości, ale zawsze nie do przyjęcia. Pochówek to wybór naturalności rozkładu ciała ludzkiego, ale to nie znaczy, że należy uważać go za naturalistyczny i irracjonalny. Chodzi tu przecież o ludzką wrażliwość i zwyczaj, który dla wierzącego posiada długą tradycję, uznawaną także dziś za rozsądną. Psychiczny opór ludzi wobec kremacji (wybiera ją mniejszość) nie może być traktowany jako opóźnienie rozwoju kultury w danym społeczeństwie. Należy szanować tych, którzy proszą o kremację, ale trzeba również nabrać dystansu wobec informacji na ten temat i wobec presji namawiania do jej stosowania. Ludzka i chrześcijańska pietas wymaga, by zarówno w przypadku kremacji, jak i pochówku szanowano zwłoki zmarłych, a obrzędy były otwarte na nadzieję zmartwychwstania.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 1/2 2019

Diecezja na Twitterze

2019-01-21 12:15

ks. Andrzej Sapieha

Diecezja zielonogórsko-gorzowska uruchomiła konto na Twitterze (@diecezjazg). Znajdą się na nim krótkie przesłania bp. Tadeusza Lityńskiego oraz bieżące informacje z życia diecezji.

Kamil Krasowski
Tak wygląda profil diecezji zielonogórsko - gorzowskiej na Twitterze

Jak wyjaśnia bp Tadeusz Lityński - Media społecznościowe traktujemy jako narzędzie do przekazywania Dobrej Nowiny. Życie i doświadczenie Kościoła powinno być tam obecne, bo tam jest człowiek, a szczególnie młody człowiek. Dlatego podejmujemy to wyzwanie.

Twitter to już kolejne medialne narzędzie wykorzystywane przez Kościół zielonogórsko-gorzowski. Obok mediów tradycyjnych, jakimi są diecezjalne cotygodniowe dodatki do periodyków "Niedziela" i "Gość Niedzielny" oraz lokalne pasma w sieci Radia Plus, diecezja posiada również stronę internetową oraz profil facebookowy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem