Reklama

Moje pismo Tęcza - 1/2 2019

Jest już Hymn V Synodu

2017-12-27 11:10

Ewa Biedroń
Edycja małopolska 53/2017, str. IV

Ks. Marian Kostrzewa Portal Diecezji Tarnowskiej
Prawykonanie hymnu „Za Chrystusem” miało miejsce w kościele w Sowlinach, a chór utworzyli śpiewacy ziemi limanowskiej

Trzy lata ma potrwać V Synod Diecezji Tarnowskiej – zdecydował bp Andrzej Jeż. To ważne wydarzenie dla Kościoła tarnowskiego rozpocznie się 21 kwietnia 2018 r.

Każdy rok będzie skoncentrowany w sposób szczególny na jednej dziedzinie życia Kościoła. – Zatem rok 2018/2019 zostanie poświęcony rodzinie. Kolejny parafiom, a trzeci rok podejmie zadanie bardzo szeroko rozumianej ewangelizacji. Nie oznacza to, że inne zagadnienia nie będą poruszane podczas synodu – informuje rzecznik Komisji Przygotowawczej ks. Andrzej Dudek. Tematy liturgii, duszpasterstwa małżeństw i rodzin, a także młodzieży i katechizacji najczęściej są zgłaszane do sekretariatu Synodu. Pojawiły się ponadto w trakcie dyskusji z kapłanami, podczas spotkań w dekanatach.

Jak powstawał?

Przez kilka miesięcy trwały też prace nad synodalnym hymnem. Jeszcze przed wakacjami na spotkaniach Komisji Przygotowawczej dyskutowano nad tekstami trzech propozycji hymnu, jakie wpłynęły do sekretariatu Komisji Przygotowawczej Synodu. Natomiast biskup tarnowski Andrzej Jeż, po wysłuchaniu wielu opinii i zasięgnięciu rady Diecezjalnej Komisji Muzycznej, zdecydował, że to słowa utworu „Za Chrystusem” najlepiej odpowiadają duchowi zwołanego przez niego w diecezji V Synodu. Choć tekst i dwie różne melodie – jedna Sebastiana Szymańskiego, a druga Piotra Pałki – były gotowe już w kwietniu, to od września do listopada trwały jeszcze prace nad ostateczną redakcją tekstu.

Słowa zostały napisane przez klaryskę ze Starego Sącza s. Teresę Annę Izworską, która wyznaje: – To była dla mnie niespodzianka. Synod to poważna sprawa, więc należało to wszystko przemodlić i przemyśleć. Kilkakrotnie przestudiowałam tekst listu pasterskiego bp. Jeża, zapowiadającego V Synod Diecezji Tarnowskiej. Poszłam z kartką przed Najświętszy Sakrament. Natchnienia przychodziły przez kolejne dni. Z radością to pisałam. To taka moja cegiełka. Cieszę się, że mogę się zaangażować w synod. Niech to będzie na chwałę Bożą – mówi klaryska, która nie opuszcza murów klasztoru klauzurowego.

Reklama

Kto zaśpiewał po raz pierwszy?

Melodia została skomponowana przez Sebastiana Szymańskiego z Limanowej. Kompozytor stwierdza: – Ten utwór pisałem bez zastanawiania się. Nie bez koncepcji oczywiście, ale bez analizowania teorii sztuki muzycznej. Chciałem napisać to, co czuję. Udało się to zrealizować dość szybko. Oprócz pracy muzycznej najbardziej istotna jest praca życiowa nad sobą. Poprzez modlitwę mogą powstawać melodie i nie ma piękniejszego połączenia w moim przekonaniu od sztuki i teologii – zapewnia kompozytor. Prawykonanie hymnu „Za Chrystusem” miało miejsce w kościele w Sowlinach, a chór utworzyli śpiewacy z ziemi limanowskiej. – Utwór robi wrażenie. To nasza cegiełka do nieba. Śpiewanie hymnu to wielbienie Boga – opowiadają wykonawcy.

Ks. Andrzej Dudek, rzecznik Komisji Przygotowawczej informuje, że już teraz hymn może być wykonywany w liturgii jako pieśń na wejście albo, ze względu na swój charakter, także na uwielbienie po Komunii św. i to nie tylko w niedziele synodalne. I podkreśla: – Bp Andrzej Jeż wyraża nadzieję, że hymn będzie śpiewany w każdej parafii i w ten sposób nasza modlitwa w intencji V Synodu będzie jeszcze bardziej intensywna.

Jakie są plany?

Wszystkie nagrania zainteresowani znajdą na stronie www.synodtarnow.pl Można tam pobrać plik z tekstem, partytury z nutami oraz komentarz do hymnu. Tam także zostały umieszczone nagrania i partytury z melodią Piotra Pałki, tak aby organiści, dyrygenci chórów mogli wybrać tę melodię, której będą w stanie nauczyć wiernych w swoich parafiach. Czasu jest jeszcze sporo, bo uroczysta inauguracja V Synodu pod hasłem „Kościół na wzór Chrystusa” odbędzie się w sobotę 21 kwietnia 2018 r.

Synod diecezjalny zwoływany jest i kierowany przez biskupa dla dobra Kościoła lokalnego. Wezmą w nim udział duchowni oraz zakonnicy i wierni świeccy. Dzięki temu wszyscy diecezjanie reprezentowani będą przez swoich przedstawicieli. W parafiach już niedługo będą musiały zostać utworzone zespoły synodalne, aby ich członkowie mogli wziąć udział w uroczystej inauguracji V Synodu na wiosnę przyszłego roku. Kolejną okazją, by diecezjanie dowiedzieli się o synodzie, będzie wizyta duszpasterska. Kapłani, którzy odwiedzają po kolędzie swoich parafian, wręczą im obrazki synodalne. Są na nich wizerunki świętych i błogosławionych diecezji tarnowskiej. Wytłumaczono także symbolikę logo V Synodu Diecezji Tarnowskiej. Będzie to też okazja, by porozmawiać z ludźmi o znaczeniu synodu i uświadomić parafianom, że każdy może się włączyć w dyskusję o przyszłości Kościoła tarnowskiego.

Tagi:
synod hymn

Kard. Baldisseri – Amazonia potrzebuje nowych rozwiązań

2018-12-31 18:34

vaticannews.va / Watykan (KAI)

Synod Biskupów poświęcony młodym oraz specjalny Synod Biskupów dotyczący Amazonii – to dwa wydarzenia, na które zwrócił uwagę kard. Lorenzo Baldisseri, podsumowując rok 2018.

leondeniscf/pixabay.com

Sekretarz generalny Synodu podkreślił, że październikowe spotkanie biskupów poświęcone młodzieży było wydarzeniem bez precedensu. Pozwoliło ono bowiem na wymianę myśli, opinii, planów pomiędzy pasterzami Kościoła i papieżem, ale także młodymi, którzy chcą być brani pod uwagę i słuchani. „Kościół zachęcił młodych do odkrycia Chrystusa – powiedział kardynał – i do misji, aby stawali się protagonistami ewangelizacji wybierając życie kapłańskie, zakonne lub małżeńskie”.

W wywiadzie dla Radia Watykańskiego watykański hierarcha odniósł się także do planowanego na październik przyszłego roku Specjalnego Synodu Biskupów dla Amazonii.

„Wydarzenie to przygotowujemy już od roku. Chodzi o Synod specjalny, a więc taki, w czasie którego porusza się problemy odnoszące się do konkretnego terenu lub regionu. W tym przypadku chodzi o Amazonię - przypomniał kard. Bardisseri. - Pragnieniem papieża jest, aby skupić się na problemach tego regionu, dlatego wyznaczył szczególny temat: «Amazonia, nowe drogi dla Kościoła i integralnej ekologii». Nie chcemy jednak patrzeć na problem z punktu widzenia politycznego, ale kościelnego”.

Odnosząc się do tematu tego synodu kard. Baldisseri dodał, że po pierwsze będzie to okazja do zwrócenia uwagi na misję Kościoła w tym regionie, a więc problemy dotyczące katechezy i formacji chrześcijańskiej, życia sakramentalnego i liturgicznego, a także życia kapłańskiego, zakonnego oraz inkulturacji religijnej. Zostanie podjęty również problem ekologii integralnej. Jest on konkretną alternatywą dla zagrożonej degradacją i zniszczeniem Puszczy Amazońskiej, płuc naszej planety oraz obrona ludów tubylczych, które zamieszkują tamte tereny.

Sekretarz generalny Synodu Biskupów zaznaczył także, że nie można zapominać, że na region ten ogromną presję wywierają wielkie interesy ekonomiczne i polityczne. Jest też presja ruchów, które za wszelką cenę chcą chronić przyrodę bez oglądania się na potrzeby tamtejszych ludzi. Kościół więc – zaznaczył sekretarz generalny Synodu – chce zwrócić się do całego świata chrześcijańskiego i wszystkich grup powołanych do ochrony stworzenia, aby ukazać ten problem.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

Czy kremacja zwłok jest niezgodna z wiarą chrześcijańską? (2)

Ks. Krzysztof Graczyk
Edycja włocławska 31/2003

Kzenon/pl.fotolia.com

Na podstawie przedstawionej wcześniej nauki Kościoła trzeba stwierdzić, że chrześcijańska praktyka grzebania ciał ludzi zmarłych opiera się na prawdzie o integralnym odkupieniu nas przez Chrystusa Pana, który kiedyś wskrzesi ciała zmarłych i obdarzy je chwałą zmartwychwstania. Wyraźne stanowisko Kościoła zostało przedstawione w nowym Kodeksie Prawa Kanonicznego, obowiązującym od 1983 r. Można więc na podstawie przepisów prawnych zawartych w tej kodyfikacji stwierdzić, że kremacja nie jest zabroniona, ale lepszy jest tradycyjny pogrzeb: "Kościół usilnie zaleca zachowanie pobożnego zwyczaju grzebania ciał zmarłych. Nie zabrania jednak kremacji, jeśli nie została wybrana z pobudek przeciwnych nauce chrześcijańskiej" (1176 § 3).
Patrząc przez pryzmat historii chrześcijaństwa, kremacja była wielokrotnie potępiana przez Kościół katolicki, ponieważ wiązała się z wiarą w to, że po śmierci wszystko się kończy. Mentalność ta uległa zmianie. I w obecnym czasie Kościół uznaje, że kremacja jest "dziś często pożądana, nie z powodu nienawiści wobec Kościoła lub obyczajów chrześcijańskich, ale jedynie z racji związanych z higieną, racji ekonomicznych czy innego rodzaju, w płaszczyźnie publicznej czy prywatnej" (Instrukcja Świętego Oficjum, a obecna nazwa: Kongregacja ds. Nauki Wiary, 1963). Innymi słowy można stwierdzić, że Kościół katolicki uznaje kremację, ponieważ pozwala ona zachować warunki higieny, zdrowia publicznego i stanowi rozwiązanie trudności z pozyskiwaniem terenów na cmentarze. Kremacja, pomijając motywacje natury ideologicznej, daje się pogodzić z wiarą chrześcijańską i formami pobożności związanymi z okazywaniem szacunku wobec ciała zmarłego: "Rzeczywiście, spalenie (kremacja) zwłok, jako że nie dotyczy duszy i nie przeszkadza Bożej Wszechmocy w odbudowaniu ciała, nie zawiera sama w sobie, ani nie przyczynia się w sposób obiektywny do zaprzeczenia tym dogmatom" (Instrukcja Świętego Oficjum, 1963), tj. zmartwychwstania ciał i nieśmiertelności duszy. Wymiar paschalny (śmierć i zmartwychwstanie) kremacji jest taki sam jak zwykłego pochówku (pogrzebanie) - to, co ulega przemianie w proch czy popiół, przeznaczone jest do zmartwychwstania. Zresztą nikt nie jest w stanie stwierdzić, że w momencie zmartwychwstania użyta zostanie ta sama materia, to samo ciało, które posiadamy w obecnym życiu. Dlatego też zmartwychwstanie nie będzie nowym początkiem starego sposobu istnienia, lecz nową rzeczywistością, nowym życiem.
Trzeba ostatecznie powiedzieć, że Kościół nie zabrania stosowania kremacji, ale poleca w dalszym ciągu pobożny zwyczaj grzebania ciał zmarłych, ponieważ posiada on pewne znaczenie, którego niestety pozbawia kremacja. I tak złożenie ciała w ziemi przypomina, że śmierć jest snem, w którym oczekujemy przebudzenia, i który jest związany ze zmartwychwstaniem. Ponadto trzeba podkreślić, że w języku biblijnym pogrzeb jest znakiem ludzkiej ograniczoności i przemijalności: "wrócisz do ziemi, z której zostałeś wzięty; bo prochem jesteś i w proch się obrócisz!" (Rdz 3, 19). I jeszcze w innym miejscu: "Wielka udręka stała się udziałem każdego człowieka i ciężkie jarzmo spoczęło na synach Adama, od dnia wyjścia z łona matki, aż do dnia powrotu do matki wszystkich" (tj. ziemi: Syr 40, 1). Bez ulegania pokusie dosłownej interpretacji Pisma Świętego przywołane powyżej fragmenty bardziej wskazują na pochówek niż na kremację.
Wielu ludzi pyta: Czy pochówek nie może być uważany za pozostałość przestarzałej mentalności lub pełnej przesądów i tylko zewnętrznej otoczki czci dla ciała zmarłego? Przecież po co czekać, aby nastąpił rozkład zwłok, gdy można osiągnąć ten sam stan poprzez ich spalenie (kremację)? Otóż trzeba mocno powiedzieć, że takie myślenie nadaje kremacji znaczenie ideologiczne, oczywiście inne niż to antychrześcijańskie i antyreligijne znane z przeszłości, ale zawsze nie do przyjęcia. Pochówek to wybór naturalności rozkładu ciała ludzkiego, ale to nie znaczy, że należy uważać go za naturalistyczny i irracjonalny. Chodzi tu przecież o ludzką wrażliwość i zwyczaj, który dla wierzącego posiada długą tradycję, uznawaną także dziś za rozsądną. Psychiczny opór ludzi wobec kremacji (wybiera ją mniejszość) nie może być traktowany jako opóźnienie rozwoju kultury w danym społeczeństwie. Należy szanować tych, którzy proszą o kremację, ale trzeba również nabrać dystansu wobec informacji na ten temat i wobec presji namawiania do jej stosowania. Ludzka i chrześcijańska pietas wymaga, by zarówno w przypadku kremacji, jak i pochówku szanowano zwłoki zmarłych, a obrzędy były otwarte na nadzieję zmartwychwstania.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Podsumowanie Programu Spiżarnia Caritas 2018

2019-01-21 12:51

Kamil Krasowski

Caritas Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej od 2017 r. uczestniczy w Programie Spiżarnia Caritas, w ramach którego przekazuje pomoc żywnościową swoim podopiecznym. W naszym regionie w programie uczestniczą sklepy Jeronimo Martins Biedronka i Aldi (w sumie 20 sklepów), które przekazują do Caritas pełnowartościową żywność z krótką datą ważności. Wartość przekazanych przez nie produktów w 2018 r. w sumie wyniosła niespełna 1,2 mln zł.

caritaszg.pl
Wartość przekazanych produktów w 2018 r. w sumie wyniosła niespełna 1,2 mln zł.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Koncert kolęd 2019 300x300 nowy termin

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem