Reklama

Niedziela Świdnicka

„List Barnaby” – polemika wczesnego chrześcijaństwa z judaizmem

„List Barnaby” jest jednym z najstarszych dokumentów chrześcijańskich, powstałym między rokiem 70 a 130. O jego autorytecie najlepiej świadczy fakt, że w sławnym Kodeksie Synajskim z IV wieku został umieszczony wśród ksiąg natchnionych, zaraz po Apokalipsie św. Jana. W warstwie treściowej stanowi on niezwykle ciekawe świadectwo wczesnych sporów między chrześcijanami a Żydami o interpretację pism i instytucji starotestamentalnych

Niedziela świdnicka 3/2018, str. VII

[ TEMATY ]

list

Ks. Julian Nastałek

Makieta świątyni jerozolimskiej w czasach Jezusa, Muzeum Izraela w Jerozolimie

Makieta świątyni jerozolimskiej w czasach Jezusa, Muzeum Izraela w Jerozolimie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Autor „Listu” nie jest znany, ale z pewnością nie był to św. Barnaba znany z Dziejów Apostolskich. Część uczonych przypisuje autorstwo ochrzczonemu Żydowi aleksandryjskiemu o tym samym imieniu. Spory toczą się też co do miejsca i środowiska powstania tego utworu. Wskazuje się Aleksandrię, środowisko syro-palestyńskie lub Azję Mniejszą. Nie jest to list w sensie literackim, lecz rodzaj traktatu teologiczno-moralnego. „List Barnaby” jest świadectwem teologii judeochrześcijańskiej w II wieku. Pod względem treści i formy jest jednym z najciekawszych zabytków literatury wczesnochrześcijańskiej. Daje wgląd w kształtowanie się myśli teologicznej, także w proces przezwyciężania przez chrześcijan zwyczajów żydowskich. Zawiera teksty Starego Testamentu (99 cytatów) i Nowego Testamentu (68 cytatów).

Tekst „Listu Barnaby” wskazuje, że był skierowany przede wszystkim do ochrzczonych Żydów; ma on formę wykładu. W pierwszej części autor wykazuje, że Stary Testament miał charakter typiczny i przygotowawczy w stosunku do przyjścia Chrystusa. Zachowanie przepisów Prawa Mojżeszowego (nie obowiązującego w Nowym Testamencie) było – zdaniem autora – o tyle miłe Bogu, o ile odbywało się „w duchu”. Krwawe ofiary oraz przepisy prawne i kultyczne należało rozumieć wyłącznie w sensie alegorycznym. Zburzenie świątyni jerozolimskiej spowodowało konieczność budowania w sercach chrześcijan nowej, miłej Bogu, duchowej świątyni.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W drugiej części autor, na wzór „Didache”, przedstawił drogę światła i ciemności, wskazując to, czego powinni unikać chrześcijanie, aby osiągnąć wieczną szczęśliwość.

„List Barnaby” wyjaśnia nadto bóstwo Chrystusa, cel wcielenia, istotę usprawiedliwienia i uświęcenia. Realność ciała Chrystusa wynika z realności Jego cierpień, męki i zmartwychwstania. Jedynym prawdziwym odkupieniem jest to, którego dokonał Chrystus w swoim ciele. Za jeden z celów wcielenia Syna Bożego autor „Listu” uważał umożliwienie ludziom kontemplacji Boga w formie cielesnej.

Reklama

Walka dobra ze złem jest jednym z zasadniczych tematów dzieła. Rozgrywa się ona na różnych poziomach. Najpierw między Bogiem a szatanem, potem między Kościołem a światem pogańskim, dalej między nauką Chrystusa a błędami judaizmu, a wreszcie jako teren bitwy autor wskazuje serce chrześcijanina, który w każdym momencie staje przed wyborem pomiędzy „drogą życia” a „drogą śmierci”. Dwom ostatnim przestrzeniom konfrontacji autor poświęca najwięcej uwagi, chodzi bowiem o zagrożenia dotyczące życia wspólnoty i poszczególnych chrześcijan.

Autor przedstawia się jako nauczyciel doskonałego poznania, którym jest dla niego nauka Chrystusa, zawarta duchowo już w pismach starotestamentalnych. Tylko ona jest prawdą i tylko postępowanie według jej zasad prowadzi do zbawienia. Wszelkie kompromisy czy próby kompilacji tej prawdy z zasadami żydowskimi, są dla niego niedopuszczalne. Jego radykalizm, daleko wykraczający poza poglądy św. Pawła, może świadczyć o chwiejności wiary niektórych chrześcijan i poważnych napięciach istniejących we wspólnocie, do której Barnaba skierował swój „List”. Jego wyraźny antyjudaizm, rażący współczesnego czytelnika, jest zatem przejawem troski o czystość chrześcijańskiej wiary w epoce poapostolskiej. Na tym początkowym etapie rozwoju Kościoła praca nad tożsamością musiała bowiem przybierać, bardziej czy mniej wyraźną, formę konfrontacji z judaizmem.

Nie mniej niż o czystość wiary Pseudo-Barnaba jest zatroskany o jakość moralnego życia chrześcijan. Zwycięstwo, które Syn Boży odniósł nad grzechem, staje się udziałem każdego we chrzcie świętym. Dar włączenia do nowego ludu Przymierza jest jednocześnie wezwaniem, by toczyć nieustanny bój z siłami ciemności. Sam chrzest i wejście do społeczności Ludu Przymierza nie gwarantuje jeszcze osobistego zbawienia. Po otrzymaniu odpuszczenia grzechów trzeba wytrwale kroczyć drogą życia. Teraźniejszość to czas próby, służący weryfikacji wierności chrześcijan. Autor uwypukla istniejące wciąż ryzyko potępienia, które ma dodatkowo motywować wierzących do właściwego postępowania. Odpowiedzialność za swoje czyny, zwłaszcza w perspektywie wieczności jest jedną z najważniejszych zasad chrześcijańskiego życia. Autor „Listu” przypisuje Jezusowi następujące słowa: „ci, którzy chcą mnie widzieć i osiągnąć Królestwo, muszą zdobywać Mnie w bólu i cierpieniu”.

Choć walka dobra i zła wciąż trwa, to jednak jej wynik jest już przesądzony. Ostatnie słowo należy do Boga i Jego Syna, który powróci jako Sędzia, by zniszczyć wszelkie zło i wprowadzić do swojego królestwa tych, którzy pozostali Mu wierni aż do końca.

2018-01-17 10:05

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rektor UPJPII w Krakowie: obok logiki intelektu jest także logika miłości

[ TEMATY ]

list

TOMASZ LEWANDOWSKI

Zadaniem katolickiej uczelni jest odkrywanie prawdy i uczenie młodych ludzi jej poszukiwania, a przez to służenie społeczeństwu i Kościołowi – pisze ks. prof. Władysław Zuziak, rektor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie w tradycyjnym liście do wiernych na Poniedziałek Wielkanocny.

Wierni archidiecezji krakowskiej w Poniedziałek Wielkanocny wysłuchają listu rektora Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, a składka w tym dniu będzie przeznaczona na działalność uczelni. Swoje tegoroczne rozważania ks. prof. Władysław Zuziak poświęcił kwestii świętości w nauczaniu polskiego papieża.
„Widzialnymi i autentycznymi świadkami świętości Kościoła są jego święci. Trzeba jednak pamiętać, że z perspektywy chrześcijańskiej świętość nie jest przywilejem niewielu, lecz celem, który Bóg wyznaczył człowiekowi, stworzonemu na Jego wzór i podobieństwo” – czytamy w liście rektora UPJPII.
Jak pisze ks. prof. Zuziak, jedną z dróg do osiągnięcia świętości jest pełnienie posługi myślenia. Takiego określenia po raz pierwszy użył Jan Paweł II w 1997 r., podczas spotkania z przedstawicielami polskiej nauki i kultury w kolegiacie św. Anny w Krakowie. Według Ojca Świętego posługa myślenia to w swej istocie nic innego jak służba prawdzie w wymiarze społecznym.
„Studia, chęć poznania Boga i stworzonego przez Niego świata czynią z człowieka nauki „ucznia Mądrości”. Dzieje się tak, kiedy człowiek poznaje nie po to, aby więcej wiedzieć, lecz aby bardziej miłować” – stwierdza rektor krakowskiej uczelni podkreślając, że patron uniwersytetu posłudze myślenia poświęcił nie tylko swój pontyfikat, ale całe swoje życie.
Ks. prof. Zuziak zaznacza, że poszukiwanie prawdy Jan Paweł II próbował realizować na różne sposoby: poprzez dzieła naukowe, literackie czy artystyczne. „Zawsze też wspierał ludzi, którzy poszukując prawdy, kształtowali kulturę i oblicze świata. Był głęboko przekonany o tym, że uniwersytet jako wspólnota takich ludzi jest niezbędny do życia narodu” – pisze krakowski kapłan i dodaje, że uczelnie kościelne przez prowadzenie badań naukowych poszukują prawdy w odniesieniu do Prawdy Najwyższej, którą jest Bóg.
Prof. Zuziak podkreśla, że o zadaniach, jakie polski papież zostawił środowiskom naukowym, szczególnie pamięta wspólnota akademicka Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, który zawdzięcza mu swoje powstanie i rozwój. Ksiądz Rektor przypomina, że Karol Wojtyła był związany przez studia i pracę naukową z Wydziałem Teologicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego, z którego narodziła się dzisiejsza papieska uczelnia.
„Naszym studentom dajemy wiele możliwości rozwijania swoich pasji. Działają u nas odnoszący liczne sukcesy chór Psalmodia, akademickie radio i gazeta, koła naukowe oraz duszpasterstwo akademickie. Od nowego roku akademickiego uruchomimy własną telewizję uniwersytecką” – zapowiada rektor UPJPII informując, że wszystkie starania podejmowane są po to, aby realizować zadanie, jakie zostawił uczelni jej patron.
Wg ks. Zuziaka tym zadaniem jest odkrywanie prawdy i uczenie młodych ludzi jej poszukiwania, a przez to służenie społeczeństwu i Kościołowi. „Pragniemy, aby Uniwersytet Papieski był „domem Prawdy i Miłości”, czyli czymś więcej niż tylko instytucją naukową, w której dokonuje się synteza wiedzy i wiary. Domem, w którym głęboka wiara łączy rozum z kontemplacją, racjonalność z emocjonalnością, naturę z kulturą, teorię z praktyką” – czytamy w liście na Poniedziałek Wielkanocny, w którym rektor UPJPII zaznacza, że obok logiki intelektu jest także logika miłości, że dopiero wtedy mamy do czynienia z całościowym ujęciem osoby ludzkiej.
„Z radością oczekując na kanonizację naszego patrona, mamy nadzieję, że przy jego ciągłej opiece i wsparciu będziemy dalej się rozwijać, a nasi absolwenci staną się ambasadorami nauczania i postawy życiowej bł. Jana Pawła II w swoich rodzinach, miejscach pracy oraz na wszystkich drogach życia” – kończy swój list ks. prof. Władysław Zuziak.
Do wsparcia uczelni modlitwą i potrzebną pomocą zachęca wiernych archidiecezji krakowskiej także kard. Stanisław Dziwisz. „Wyrażam radość, że Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie podejmuje zadania postawione przed nim przez bł. Jana Pawła II i pozytywnie odpowiada na wyzwania stawiane przez Kościół i współczesny świat, oferując społeczeństwu nowy, wartościowy sposób dialogu ze światem nauki i kultury” – napisał metropolita krakowski.
Powołana przez Jana Pawła II Papieska Akademia Teologiczna w Krakowie była uczelnią trójwydziałową. Obecnie Uniwersytet Papieski składa się z sześciu wydziałów: teologicznego, filozoficznego, historii i dziedzictwa kulturowego, nauk społecznych, teologicznego - sekcja w Tarnowie oraz niedawno erygowanego wydziału prawa kanonicznego. Studia prowadzone są na trzynastu kierunkach: teologia, filozofia, historia, historia sztuki, ochrona dóbr kultury, muzyka kościelna, dziennikarstwo i komunikacja społeczna, praca socjalna oraz nauki o rodzinie; w tym roku otworzone zostały też studia historyczno-społeczne, archiwistyka i zarządzanie dokumentacją, turystyka religijna oraz turystyka historyczna. Uczelnia prowadzi również studia doktoranckie oraz podyplomowe a także Uniwersytet Trzeciego Wieku.

CZYTAJ DALEJ

Główny patron Polski

2024-04-16 14:14

Niedziela Ogólnopolska 16/2024, str. 20

[ TEMATY ]

św. Wojciech

commons.wikimedia.org

Św. Wojciech

Św. Wojciech

Stał się patronem ładu hierarchicznego Kościoła w Polsce.

Wojciech żył w drugiej połowie X stulecia. Był Czechem z pochodzenia, wywodził się z rodu Sławnikowiców. Utrzymywał dobre relacje z wielkimi tego świata – w kręgach zarówno świeckich, jak i kościelnych. Był benedyktynem.

CZYTAJ DALEJ

Życzenia przewodniczącego KEP dla biskupa sosnowieckiego nominata

2024-04-23 15:38

[ TEMATY ]

abp Tadeusz Wojda SAC

bp Artur Ważny

Karol Porwich/Niedziela

Abp Tadeusz Wojda SAC

Abp Tadeusz Wojda SAC

„W imieniu Konferencji Episkopatu Polski pragnę przekazać serdeczne gratulacje oraz zapewnienia o modlitwie w intencji Księdza Biskupa, kapłanów, osób życia konsekrowanego oraz wszystkich wiernych świeckich Diecezji Sosnowieckiej” - napisał abp Tadeusz Wojda SAC, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski w liście przesłanym na ręce biskupa sosnowieckiego nominata Artura Ważnego. Nominację ogłosiła dziś w południe Nuncjatura Apostolska w Polsce.

„Życzę Księdzu Biskupowi coraz głębszego doświadczania „bycia posłanym” czyli podjęcia misji samego Jezusa Chrystusa, który w pasterskim posługiwaniu objawia miłość Boga do człowieka” - napisał przewodniczący Episkopatu do bp. Artura Ważnego mianowanego biskupem sosnowieckim. „Życzę, aby codzienna bliskość Ewangelii i Eucharystii prowadziły do uświęcenia Księdza Biskupa oraz powierzonego jego pasterskiej pieczy Ludu Bożego Diecezji Sosnowieckiej” - dodał.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję