Reklama

Duszpasterskie Wykłady Akademickie

Liturgia i ewangelizacja

2018-04-11 14:49

Anna Gliwa
Edycja lubelska 15/2018, str. II

Paweł Wysoki
Uczestnikami wykładów są przede wszystkim kapłani archidiecezji lubelskiej

Duszpasterskie Wykłady Akademickie, jakie z inicjatywy rektora KUL ks. Antoniego Szymańskiego zostały zainaugurowane w 1935 r. i reaktywowane po wojnie przez bp. Stefana Wyszyńskiego, wciąż są okazją do dyskusji nad ważnymi i aktualnymi sprawami Kościoła

Tym razem w dniach 3-4 kwietnia wykłady zgromadziły duchowieństwo archidiecezji lubelskiej wokół tematu: „Liturgia a Ewangelizacja”. Jak wyjaśniał abp Stanisław Budzik, problematyka podjęta podczas DWA była odpowiedzią na słowa Ojca Świętego Benedykta XVI, który mówił, że w Liturgii decyduje się to, co najważniejsze: przyszłość wiary i Kościoła. We wprowadzeniu do spotkania Metropolita Lubelski mówił: – W 2012 r. zawieźliśmy do Ojca Świętego pierwszy tom jego tekstów z cyklu Opera Omnia, przetłumaczony na język polski. Do tej pory ukazało się ich już 15. Ten pierwszy tom z woli Papieża poświęcony był Liturgii, bo ona decyduje o przyszłości wiary i Kościoła. We wstępie do tego tomu Benedykt XVI nawiązał do myśli Gandhiego, ukazującej trzy przestrzenie życia: morze, ziemię i niebo, którym przypisane jest milczenie, krzyk i śpiew. Jak napisał, współczesny człowiek zapomniał o ciszy, wypełnia życie krzykiem i hałasem, a przecież w ciszy do człowieka mówi Bóg. W Liturgii Kościół przypomina pełną wymiarowość: uczy milczenia, otwiera na tajemnicę nieba i unosi ku górze serce.

Odpowiedzialny za przygotowanie wykładów ks. prof. Bogusław Migut, wikariusz biskupi ds. formacji stałej kapłanów, wyjaśnił, że podjęty temat jest wciąż aktualny, zwłaszcza że zdarza się słyszeć opinie, iż Liturgia i nowa ewangelizacja stoją wobec siebie w opozycji. Zasadnym było więc przygotowanie wystąpień nt. celu liturgii (ks. Krzysztof Porosło, archidiecezja krakowska), zmian wg III wydania Mszału Rzymskiego (ks. Andrzej Megger, diecezja pelplińska), homilii (ks. Michał Dąbrówka, diecezja tarnowska) i współczesnej muzyki liturgicznej (ks. Piotr Spyra, diecezja zamojsko-lubaczowska). Podczas spotkań w „Domu Nadziei” Caritas uczestnicy konferencji usłyszeli, że liturgia wymaga aktu wiary i miłości, a więc aktu kultu, uznania intelektualnego oraz oddania się Bogu do dyspozycji (ks. Porosło). Jak wyjaśniał prelegent z archidiecezji krakowskiej, „Liturgia jest działaniem Jezusa Chrystusa, bo człowiek sam nie potrafi odpowiedzieć Bogu na tę wielką wartość. A im większa wartość, tym potrzeba większej odpowiedzi. Nasze uświęcenie dokonuje się poprzez coraz większe upodobnienie się do Chrystusa”. Z kolei kapłan z diecezji pelplińskiej zwrócił uwagę, że w liturgii nie chodzi jedynie o poprawne wypełnianie przepisów liturgicznych, bo „sztuka celebracji liturgicznej jest spotkaniem z Chrystusem i takim sprawowaniem misteriów paschalnych, aby człowiek odnalazł sens i cel swojej egzystencji”. – Liturgia jest dla Boga i dla Kościoła – podkreślał. W kolejnych wykładach zostało przypomniane, że homilia nie jest antraktem, ale integralną częścią liturgii. – Forma i treść homilii powinny być zgodne z liturgią; winna być biblijną interpretacją ludzkiego życia w świetle tekstów świętych, pomostem łączącym liturgię słowa z liturgią eucharystyczną oraz życiem – wyjaśniał prelegent. W ostatnim wystąpieniu związanym z dylematami współczesnej muzyki liturgicznej ks. Spyra zwrócił uwagę na potrzebę swego rodzaju inkulturacji muzyki sakralnej do obecnej kultury.

Tagi:
Duszpasterskie Wykłady Akademickie

Epifaniusz nowym zwierzchnikiem Kościoła Prawosławnego Ukrainy

2018-12-15 20:04

kg (KAI/RISU) / Kijów

Dotychczasowy metroolita perejasławski i białocerkiewski z Ukraińskiego Kościoła Prawosławnego Patriarchatu Kijowskiego (UKP PK) Epifaniusz (Dumenko) został zwierzchnikiem przyszłego Kościoła Prawosławnego Ukrainy i to on odbierze 6 stycznia 2019 z rąk patriarchy Konstantynopola Bartłomieja tomos (dekret) o autokefalii. Wyboru dokonało 192 delegatów na sobór zjednoczeniowy, który 15 grudnia obraduje w Kijowie. Nowy zwierzchnik będzie nosił tytuł metropolity kijowskiego i całej Ukrainy.

wikipedia.pl
Epifaniusz

Sobór zjednoczeniowy ukraińskiego prawosławia obraduje w historycznej Sofii Kijowskiej, czyli dawnej świątyni Mądrości Bożej w Kijowie, pod przewodnictwem osobistego przedstawiciela patriarchy Bartłomieja - metropolity Galii (Francji) Emanuela. Do udziału w nim patriarcha zaprosił wszystkich ukraińskich biskupów prawosławnych oraz przedstawicieli mnichów i mniszek i osób świeckich. Na zaproszenie to odpowiedzieli przede wszystkim hierarchowie dwóch dotychczas niekanonicznych Kościołów ukraińskich: Patriarchatu Kijowskiego i Autokefalicznego, podczas gdy kierownictwo Kościoła promoskiewskiego, zdecydowanego przeciwnika autokefalii ukraińskiej, zabroniło surowo swym biskupom udziału w soborze.

Abp Epifaniusz (Dumenko) urodził się 3 lutego 1979 w wiosce Wowkowie w rejonie iwanowskim w obwodzie odeskim, ale wyrósł we wsi Stara Żadowa w obwodzie czerniowieckim. Po ukończeniu w 1996 miejscowej szkoły średniej wstąpił do seminarium duchownego w Kijowie, które ukończył 3 lata później, po czym kształcił się do 2003 w Kijowskiej Akademii Duchownej. Jest kandydatem nauk teologicznych. W okresie od 1 lipca 2003 do 31 grudnia 2005 był sekretarzem-referentem prawosławnej kurii biskupiej w Równem. W latach 2006-07 uzupełniał studia w zakresie filozofii na Narodowym Uniwersytecie Ateńskim, a po powrocie do kraju kierował wydziałem filozofii na swej dawnej akademii duchownej.

21 grudnia 2007 przyjął postrzyżyny mnisze i imię zakonne Epifaniusz. W następnym roku rozpoczęła się jego błyskawiczna kariera kościelna. 6 stycznia otrzymał święcenia diakonatu (w zakonie: hierodiakona), a w 2 tуgodnie później - święcenia kapłańskie (hieromnicha). 25 tegoż miesiąca został sekretarzem głowy UKP PK, patriarchy Filareta. Od 16 marca był archimandrytą (najwyższa godność w życiu zakonnym), a w 4 dni później został przełożonym klasztoru męskiego św. Michała w Kijowie. 30 maja objął zarządzanie bieżącymi sprawami Patriarchatu Kijowskiego.

21 października 2009 Synod UKP PK mianował go biskupem wyszhorodzkim i pomocniczym eparchii (diecezji) kijowskiej a 27 lipca 2010 rektorem Kijowskiej Prawosławnej Akademii Teologicznej, a zarazem pełniącym obowiązki biskupa perejasławskochmielnickiego. 23 stycznia 2012 patriarcha Filaret wyniósł go do godności arcybiskupa. 28 czerwca 2013 otrzymał tytuł metropolity perejasławskochmielnickiego i białocerkiewskiego z prawami biskupa diecezjalnego. Obecny tytuł metropolity perejasławskiego i białocerkiewskiego nosi od 13 grudnia 2017 roku. Jest stałym członkiem Świętego Synodu UKP PK.

15 grudnia br. został wybrany na zwierzchnika nowego Kościoła Prawosławnego Ukrainy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

Ukraina: prezydent ogłosił powstanie niezależnego lokalnego Kościoła prawosławnego

2018-12-15 21:25

kg (KAI/RISU) / Kijów

O powstaniu nowego lokalnego Ukraińskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego oznajmił 15 grudnia w Kijowie prezydent Ukrainy Petro Poroszenko. Słowa te wypowiedział na stołecznym Placu Sofijskim po zakończeniu soboru zjednoczeniowego, który w tym dniu obradował w historycznej Sofii Kijowskiej, czyli dawnej świątyni Mądrości Bożej. Głowie państwa towarzyszyli zwierzchnik nowego Kościoła metropolita Epifaniusz i osobisty przedstawiciel patriarchy Konstantynopola metropolita Galii (Francji) Emanuel, który przewodniczył posiedzeniu soboru.

Petro Poroszenko/Twitter.com

"Dopiero co sobór biskupów Patriarchatu Kijowskiego, sobór i wszyscy biskupi Kościoła Autokefalicznego i grupa biskupów Ukraińskiego Kościoła Prawosławnego Patriarchatu Moskiewskiego [UKP PM] utworzyli zjednoczony Kościół ukraiński. Ten cud stał się możliwy dzięki niezachwianemu stanowisku patriarchy ekumenicznego Bartłomieja i naszego macierzystego Kościoła Konstantynopolskiego. Wykorzystał on swe niezaprzeczalne kanoniczne prawo leczenia ran, zadanych prawosławiu ukraińskiemu przez panowanie moskiewskie" - oświadczył prezydent.

Zapewnił, że nowo powstały Kościół na Ukrainie będzie służył wyłącznie interesom swego narodu, "ten Kościół będzie bez Putina i bez Cyryla".

W dalszym ciągu swego przemówienia Poroszenko podkreślił rolę patriarchy Filareta w utworzeniu Kościoła, dodając, że "nie wymyślono jeszcze takiej miary, którą można by opisać wkład patriarchy do sprawy autokefalii Kościoła ukraińskiego". "Byliście i pozostaniecie duchowym liderem narodu ukraińskiego" - stwierdził szef państwa.

Podziękował również głowie Kościoła Autokefalicznego metropolicie Makaremu i wszystkim jego biskupom za ich "twarde stanowisko" w tej sprawie. Zwrócił się też oddzielnie do tych biskupów UKP PM, którzy "mimo nacisków, pogróżek i klątw Moskwy oraz piątej kolumny [u nas] podjęli mężnie decyzję i zjawili się na soborze". Poroszenko zwrócił uwagę, że wybierając między Ukrainą a Rosją, postawili na Ukrainę i "gratulujemy wam tego wyboru".

Na zakończenie mówca zapewnił, że na Ukrainie "nie było, nie ma i nie będzie Kościoła państwowego", państwo zaś "nie będzie się mieszało w działalność Kościoła", a to, "do jakiego kościoła chce ktoś chodzić, jest wolnym wyborem danego człowieka".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem