Reklama

Finał Konkursu Biblijnego

2018-06-20 08:09

Katarzyna Dobrowolska
Edycja kielecka 25/2018, str. III

WD
Laureaci Konkursu Biblijnego odebrali dyplomy i nagrody

XXIII edycja Diecezjalnego Konkursu Biblijnego rozstrzygnięta. Gala finałowa połączona z rozdaniem nagród i wręczeniem dyplomów, z udziałem laureatów, opiekunów i wychowawców w Kieleckim Centrum Kultury odbyła się 7 czerwca. Wśród patronów Konkursu była „Niedziela Kielecka”

Ksiądz dr Karol Zegan i ks. dr Paweł Ścisłowicz z Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej pogratulowali wszystkim laureatom. Ks. Ścisłowicz, odpowiedzialny za kształt tegorocznej edycji z uznaniem odniósł się do wiedzy i pracy, jaką uczniowie włożyli w przygotowanie do konkursu. Podziękował również wszystkim katechetom, wychowawcom i rodzicom, którzy pomagali dzieciom i młodzieży poznawać Pismo Święte i wspierali ich w nauce. – Drodzy bohaterowie, kiedy ogłosiłem tematykę konkursu, wielu księży mówiło: „co ksiądz robi?”, sugerując trudności. Okazało się jednak, że poradziliście sobie rewelacyjnie z tematyką Starego i Nowego Testamentu i niemożliwe stało się możliwe – powiedział do laureatów.

– Dziękuję wam za wasz trud i zaangażowanie, ale także za świadectwo wartości dla waszych rówieśników, za to że pokazaliście, że warto od siebie wymagać – mówił.

Zainteresowanie konkursem było ogromne. Do szkolnego etapu przystąpiło prawie dwa tysiące uczniów w 190 szkołach diecezji. Do etapu rejonowego przystąpiło 475 uczniów. W finale znalazło się 99 uczniów. Konkurs zorganizowano we współpracy ŚCDN w Kielcach.

Reklama

W kategorii szkół podstawowych pierwsze miejsce zajęła Aleksandra Otręba z ZPO w Brzegach, miejsce drugie – Aleksandra Równicka z SP w Jędrzejowie, a trzecie – Magdalena Rakoczy z Gimnazjum św. Jadwigi w Kielcach. Wśród szkół podstawowych na pierwszym miejscu uplasowała się Aleksandra Guzińska z SP 32 w Kielcach, na drugiej pozycji – Julia Karyś z ZS-P Daleszyce, trzecią lokatę zdobył – Kamil Erbel z SSP1 w Kazimierzy Wielkiej.

Tematem konkursu plastycznego była rodzina. – Cieszy fakt, że zauważacie potrzebę, aby budować miłość między siostrą, bratem, mamą, tatą, między nauczycielami i wychowawcami – mówił do najmłodszych ks. Paweł.

W konkursie prac plastycznych zwyciężyli, na miejscu pierwszym – Oskar Wnuk ze SP w Gnieździskach, na miejscu drugim – Lena Baran – ZSP 2 i P w Zagnańsku, trzecią nagrodę otrzymał Dawid Franciszek z SP w Prandocinie. We wszystkich kategoriach przyznano również wyróżnienia.

– Nie mogłam uwierzyć, że zwyciężyłam. Kiedy zobaczyłam się na liście laureatów, popłynęły łzy szczęścia. To jest mój trzeci udział w Konkursie Biblijnym i za każdym razem byłam laureatką. Do konkursu podchodziłam tak jak do każdego innego, ale myślę że dzięki niemu też pogłębiałam swoją wiarę. Wiem coraz więcej o ewangeliach i księgach ST. W tym roku musieliśmy się wykazać znajomością Księgi Tobiasza i Ewangelii św. Marka. Od Tobiasza nauczyłam się cierpliwości, pokory i wytrwałości w modlitwie.

Staram się codziennie sięgać po Pismo Święte, pomagają w tym również przygotowania do konkursu – powiedziała Aleksandra Otręba, zwyciężczyni.

Podczas gali zgromadzeni na małej scenie KCK laureaci zobaczyli niezwykły spektakl teatralny „Opowieść o drzewie” w wykonaniu aktorów Teatru z Europejskiego Centrum Bajki w Pacanowie. Była to opowieść oparta na mitologii ludów Północy, przybliżająca historię dwunastoletniego jąkającego się Niklasa, który musiał zmierzyć się z wieloma trudnościami i przygodami, by przełamać lęk i dorosnąć.

Tagi:
Biblia konkurs

Reklama

Życie w Chrystusie

2019-02-13 07:44

Joanna Ferens
Edycja zamojsko-lubaczowska 7/2019, str. III

„Życie w Chrystusie” – pod takim hasłem w Biłgoraju, Zamościu, Hrubieszowie i Tomaszowie Lubelskim odbyły się eliminacje powiatowe 26. edycji Konkursu Wiedzy o Biblii i Kościele. Zostały one przeprowadzone w trzech kategoriach: szkoły podstawowe kl. IV-VI, kl. VII-VIII i kl. III gimnazjum. Odbyły się one m.in. w Katolickim Liceum Ogólnokształcącym im. Papieża Jana Pawła II

Joanna Ferens
Podczas konkursowych zmagań

Cele konkursu to przede wszystkim: zainteresowanie uczniów problematyką i treścią Biblii, dziejami Kościoła katolickiego, a zwłaszcza historią Kościoła w Polsce, aktywne włączenie w życie diecezji zamojsko-lubaczowskiej i szeroko pojmowaną kulturę chrześcijańską, podnoszenie poziomu wiedzy religijnej, rozwijanie indywidualnych uzdolnień, kształtowanie postawy poszanowania życia i godności osoby ludzkiej oraz ukazanie młodym pozytywnych wzorów osobowych. Tematyka konkursu obejmowała treści religijne poszczególnych etapów nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem zakresu dotyczącego nauczania o Matce Bożej oraz dotyczyła aktualnych wydarzeń z posługi Ojca Świętego, Kościoła w Polsce i naszej diecezji. Uczniowie biorący udział w konkursie winni wykazać się wszechstronną wiedzą religijną i umiejętnościami zdobytymi podczas katechizacji na poszczególnych etapach kształcenia. Zakres wiedzy i umiejętności, jakie powinni posiadać uczestnicy konkursu, to m.in.: rozumienie sensu podstawowych pojęć biblijnych i teologicznych, znajomość podstawowych prawd wiary, umiejętność odkrywania sensu tekstów ewangelicznych i wyciągania wniosków z nich dla swojego życia, rozumienie treści i przesłania Dekalogu i błogosławieństw ewangelicznych, znajomość faktów z historii Kościoła w Polsce i z życia diecezji, znajomość podstawowych zasad katolickiej nauki społecznej czy umiejętność oceny postaw ludzkich i wydarzeń w świetle nauki Kościoła.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

MEN: Matematyka obowiązkowym przedmiotem na egzaminie maturalnym

2019-02-20 07:42

wpolityce.pl

NIK zwróciła się Ministerstwa Edukacji Narodowej o rozważenie możliwości zawieszenia egzaminu maturalnego z matematyki, jako obowiązkowego dla wszystkich uczniów. Zawieszenie, jak mówił we wtorek prezes Izby Krzysztof Kwiatkowski, miałoby trwać do czasu poprawy skuteczności nauczania tego przedmiotu w szkołach.

hinnapong/fotolia.com

NIK po skontrolowaniu nauczania matematyki w szkołach oceniła, że pozostawia ono wiele do życzenia.

W opinii resortu, postulowane przez NIK "zawieszenie" obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki byłoby powtórką fatalnej decyzji podjętej w 1982 r., bez żadnego uzasadnienia naukowego.

W informacji resortu edukacji przekazanej PAP podniesiono, że nowa podstawa programowa, będąca efektem reformy edukacji podkreśla rozwijanie kompetencji innowacyjnych uczniów, m.in. przez stosowanie innowacyjnych metod nauczania, jak np. metoda projektu, a także wykorzystywanie w szkole nowych technologii.

"Wyłączenie, choćby czasowe, egzaminu z matematyki z części obowiązkowej egzaminu maturalnego zniszczyłoby obiektywne i porównywalne w skali kraju narzędzie rekrutacyjne polskich szkół wyższych" – podkreśla MEN. Resort podnosi, że o obecny kształt tego narzędzia, z obowiązkowym egzaminem z matematyki, polskie środowisko akademickie, zarówno przedstawiciele nauk ścisłych, jak i humanistycznych, zabiegało przez wiele lat.

W komunikacie MEN podkreślono, że matematyka uczy logicznego myślenia i je porządkuje, co ułatwia rozwiazywanie problemów, a przede wszystkim – rozwija wyobraźnię. Umiejętności kształcone głównie w ramach zajęć z matematyki są niezbędne do rozwiązywania problemów w wielu dziedzinach i dyscyplinach naukowych takich jak: medycyna, inżynieria, biznes i ekonomia czy informatyka.

MEN akcentuje, że obiektywne i renomowane porównania międzynarodowe pokazują, że kształcenie matematyczne w polskich szkołach jest na dobrym poziomie.

"Nie istnieją żadne obiektywne, naukowo zweryfikowane przesłanki do natychmiastowego wprowadzania programów naprawczych w zakresie nauczania matematyki. Trudno dostrzec, jak obowiązkowa matura z matematyki mogłaby, choćby w najmniejszym stopniu, przeszkadzać w doskonaleniu procesu nauczania matematyki. Warto zauważyć, że nawet ekspert opracowujący na zamówienie NIK opinię o nauczaniu matematyki w Polsce, stoi na stanowisku, że obowiązkowa matura z matematyki powinna zostać zachowana" – głosi stanowisko resortu.

Resort podnosi, że już w podstawie programowej dla I etapu edukacyjnego (klasy I-III szkoły podstawowej) w treściach nauczania edukacji matematycznej zawarto zapisy dotyczące osiągnięć w zakresie stosowania matematyki w sytuacjach życiowych oraz w innych obszarach edukacji. Służyć ma temu wykorzystywanie przez ucznia warcabów, szachów i innych gier planszowych lub logicznych do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd., jak również tworzenia własnych strategii i zasad organizacyjnych. "Tak jak dotychczas, podstawa programowa zakłada wprowadzenie do matematyki już w wychowaniu przedszkolnym, a następnie przyjazne i łagodne przechodzenie uczniów w klasach I-III szkoły podstawowej do zagadnień matematycznych. Klasa IV jest wyraźnie zaznaczonym rokiem przeznaczonym na propedeutykę nauczania przedmiotowego" - informuje MEN.

Resort przypomina, że realizacja podstaw programowych jest pod stałym nadzorem. Za jakość procesu dydaktycznego prowadzonego w szkole odpowiada dyrektor szkoły, który weryfikuje również wszystkie programy nauczania realizowane w szkole przez nauczycieli. W nowych podstawach programowych dobitnie zaznaczono korelację przedmiotową, która zapewnia spójność i efektywność nauczania oraz motywuje nauczycieli do stosowania metody projektu.

Ministerstwo Edukacji Narodowej przekonuje, że egzaminy gimnazjalny i ósmoklasisty z matematyki oraz egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym to jedyne, rzetelne narzędzia służące weryfikacji poziomu wiadomości, a także umiejętności uczniów, m.in. w zakresie kompetencji matematycznych.

Resort zaznacza, że podstawa programowa matematyki to efekt pracy ekspertów w tej dziedzinie, którzy wnikliwie analizowali uwagi, postulaty i propozycje zgłaszane do MEN, kiedy trwały prace nad projektem. MEN przekonuje, że ostateczny kształt podstawy programowej matematyki to dokument, który uwzględnia oczekiwania nauczycieli, środowiska akademickiego, rodziców i uczniów.

MEN informuje, że minister edukacji narodowej widzi konieczność wspierania metodycznego nauczycieli matematyki. Dostęp nauczycieli do doradztwa metodycznego był dotąd bardzo nierównomierny zarówno ze względu na liczbę nauczycieli przypadających na jednego doradcę jak i ze względu na rozkład specjalności nauczycielskich doradców metodycznych, w tym także matematyki. Od 1 stycznia 2019 r. wprowadzono zmiany dotyczące sposobu finasowania doradztwa metodycznego. Pozwoli to na zwiększenie liczby doradców metodycznych i poprawę dostępu nauczycieli do doradztwa medycznego.

Najwyższa Izba Kontroli zwróciła się do Ministerstwa Edukacji Narodowej o rozważenie możliwości zawieszenia egzaminu maturalnego z matematyki, jako obowiązkowego dla wszystkich uczniów. Zawieszenie - jak wyjaśniono - miałoby trwać do czasu poprawy skuteczności nauczania tego przedmiotu w szkołach. W sformułowanych przez siebie wnioskach NIK zwróciła się też do MEN o przegląd materiałów dydaktycznych, w tym programów nauczania matematyki pod kątem efektywnej realizacji podstawy programowej. NIK postuluje też monitorowanie realizacji podstawy programowej nauczania matematyki w szkołach w zakresie adekwatności treści i liczby godzin oraz ewentualne podjęcie działań korygujących. NIK zwraca się ponadto o wsparcie metodyczne nauczycieli matematyki; upowszechnianie indywidualnych form pracy z uczniem.

NIK wskazała, że w latach 2015 - 2017 średnio co szósty uczeń nie zdał matury z tego przedmiotu. 42 proc. uczniów kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miała na świadectwach z matematyki tylko ocenę dopuszczająca, czyli dwójkę. W gimnazjum takich uczniów było 23 proc., a w szkołach podstawowych - 10 proc. Z drugiej strony ocenę celującą z matematyki na świadectwach w kontrolowanych szkołach otrzymało tylko 4 proc. uczniów gimnazjów, 2 proc. uczniów podstawówek i zaledwie 1 proc. uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wśród powtarzających klasę w latach 2015 - 2017 aż 61 proc. w szkołach ponadgimnazjalnych otrzymało ocenę niedostateczną z matematyki, a w gimnazjach i szkołach podstawowych - 70 proc. Także liczba uczniów zdających egzaminy poprawkowe z matematyki świadczy o nienajlepszej edukacji tego przedmiotu. Izba podnosi, że dane uzyskane z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej wskazują, że uczniowie mają z matematyką większe problemy niż z pozostałymi przedmiotami. Bowiem średni wynik egzaminu maturalnego z matematyki w latach 2015 - 2017 wyniósł 55 proc., podczas gdy z języka polskiego - 60 proc., a z języka angielskiego - 73 proc.

Główną przyczyną niepowodzeń polskich uczniów są – według NIK - wady procesu nauczania matematyki. NIK wskazuje, że zarówno kontrola przeprowadzona w 20 szkołach, jak i badania kwestionariuszowe potwierdzają, że, pomimo iż uczniowie posiadają zróżnicowaną wiedzę i umiejętności, zdecydowana większość szkół nie dzieli klas na grupy w zależności od umiejętności matematycznych. W opinii NIK, bolączką polskich szkół jest także to, że nauczyciele nie dostosowują zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów. W ocenie NIK, w szkołach brakuje także odpowiedniego wyposażenia sal lekcyjnych. NIK zwraca uwagę, że w 85 proc. zbadanych szkół nauczyciele, choć mieli takie prawo, nie skorzystali z możliwości opracowania własnych programów nauczania. Korzystali wyłącznie ze sposobu realizacji programu zaproponowanego przez wydawnictwa oświatowe w ich książkach.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Ks. Andrzej Tarasiuk nowym rektorem Wyższego Seminarium Duchownego

2019-02-20 20:12

md / Kraków (KAI)

Ks. dr Andrzej Tarasiuk został mianowany przez abp. Marka Jędraszewskiego rektorem Wyższego Seminarium Duchownego w Krakowie. Zastąpi na tym stanowisku bp. Janusza Mastalskiego. Jak poinformowano w komunikacie Kurii Metropolitalnej, nowy rektor obejmie obowiązki 1 marca.

diecezja.pl

Ks. Andrzej Tarasiuk ma 42 lata i pochodzi z Białej Podlaskiej. Jego dzieciństwo i wczesna młodość związane były z rodzinnym Terespolem nad Bugiem, gdzie uczęszczał do szkoły podstawowej oraz ukończył Liceum Ogólnokształcące im. Bohaterów Warszawy. Od 8. roku życia zaangażowany był w Służbę Liturgiczną Ołtarza, najpierw jako ministrant, później jako lektor.

Po maturze podjął naukę w Studium Medycznym im. Prof. Antoniego Cieszyńskiego w Zabrzu. W 1998 r. ukończył je z tytułem technika elektroradiologii. W tym czasie podjął decyzję o wstąpieniu do seminarium i został przyjęty do Wyższego Seminarium Duchownego w Krakowie.

Święcenia kapłańskie przyjął 5 czerwca 2004 r. w katedrze na Wawelu z rąk kard. Franciszka Macharskiego, a następnie został skierowany do pracy duszpasterskiej jako wikariusz w parafii św. Wojciecha i Matki Bożej Bolesnej w Modlnicy. W 2007 r., pełniąc dalej posługę duszpasterską w parafii, podjął studia licencjacko-doktoranckie z zakresu homiletyki na Wydziale Teologicznym PAT w Krakowie oraz studia podyplomowe na Wydziale Polonistyki UJ z retoryki. W czerwcu 2009 r. złożył egzamin dyplomowy z pracy na temat "Ksiądz – powołanie czy zawód?".

Od 2008 r. pełnił posługę wikariusza w parafii Matki Boskiej Fatimskiej w Krakowie na os. Podwawelskim. W 2017 r. na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie obronił pracę pt. "Rola i znaczenie sakramentów w dynamice życia duchowego chrześcijanina w nauczaniu Sługi Bożego biskupa Jana Pietraszki", napisaną pod kierunkiem ks. prof. dr. hab. Jana Machniaka i uzyskał tytuł doktora nauk teologicznych.

Ks. Andrzej Tarasiuk jest doświadczonym katechetą oraz duszpasterzem dzieci i młodzieży. Od początku posługi kapłańskiej przygotowywał dzieci do pierwszej spowiedzi i Komunii Świętej oraz młodzież do sakramentu bierzmowania. Od 2008 r. był duszpasterzem parafialnej wspólnoty młodzieży studiującej i pracującej "Trzynastka". Od 2011 r. uczestniczy w Ogólnopolskiej Inicjatywie Ewangelizacyjnej Przystanek Jezus. Wykłada teologię duchowości na kursie dla animatorów Grup Apostolskich Ruchu Apostolstwa Młodzieży Archidiecezji Krakowskiej.

Jest inicjatorem i współorganizatorem pierwszych dwóch tur ogólnopolskich Rekolekcji Motocyklowych. W 2016 r. uczestniczył w pielgrzymce motocyklistów "Iskra Miłosierdzia" od Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach do Watykanu, zorganizowanej z racji trwającego wówczas Roku Miłosierdzia i w ramach przygotowań do Światowych Dni Młodzieży w Krakowie.

Nowy rektor krakowskiego seminarium jest także absolwentem Szkoły dla spowiedników w Skomielnej Czarnej, prowadzonej przez Zakon Braci Mniejszych Kapucynów pod patronatem Konferencji Episkopatu Polski. Zaangażowany jest w dzieła miłosierdzia oraz posługę wobec ubogich poprzez prowadzenie rekolekcji i Triduum Sacrum dla bezdomnych w Sanktuarium Ecce Homo w Krakowie oraz w Przytulisku Brata Alberta przy ul. Krakowskiej.

Jest opiekunem duchowym wspólnoty namARKA i przewodnikiem Grupy 6. Pieszej Pielgrzymki Krakowskiej na Jasną Górę (Wspólnota II-Śródmieście).

Pod koniec sierpnia 2018 r. został skierowany do posługi ojca duchownego w Wyższym Seminarium Duchownym Archidiecezji Krakowskiej. Został powołany na rektora po tym, jak pełniący dotąd tę funkcję ks. prof. Janusz Mastalski został biskupem pomocniczym archidiecezji krakowskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem