Reklama

Seniorzy zwiedzają Polskę

2018-09-19 10:33

Katarzyna Zawadzka
Edycja podlaska 38/2018, str. VI

Katarzyna Zawadzka

Nie łatwo jest opisać wrażenia, jakie towarzyszyły uczestnikom wyjazdów organizowanych przez diecezję drohiczyńską w ramach projektu „Aktywni seniorzy Diecezji Drohiczyńskiej – edycja III”. Klasztor na Wigrach, sanktuarium w Świętej Lipce, Wilczy Szaniec w Gierłoży czy rejsy statkiem w Dolinę Raspudy to tylko niektóre miejsca, które seniorzy zwiedzali w lipcu i sierpniu.

W bezpłatnych wyjazdach udział wzięło łącznie ponad 220 osób w wieku 60+ z parafii naszej diecezji. Większość uczestników po raz pierwszy zdecydowała się na udział w wyjazdach, czy to ze względu na program i zwiedzane miejsca czy też na fakt, iż krótkie wyjazdy to nierzadko jedyny sposób pogodzenia chęci z możliwościami. W ramach projektu seniorzy mieli do wyboru dwie trasy wyjazdów jednodniowych: na Mazury i Suwalszczyznę oraz dwudniowy wyjazd do Trójmiasta.

Mazury i Suwalszczyzna

Objazd po Mazurach rozpoczynał koncert organowy oraz Msza św. w sanktuarium Matki Bożej w Świętej Lipce i zwiedzanie z przewodnikiem. Kolejnym etapem była Gierłoż i zwiedzanie Wilczego Szańca – polskiej kwatery Adolfa Hitlera. Pobyt na Mazurach to obowiązkowa wizyta w Giżycku, stolicy regionu, gdzie uczestnicy mieli zagwarantowany obiad oraz zwiedzanie miasta z jedynym w Europie mostem obrotowym. Zakończeniem pobytu był rejs statkiem po jeziorze Niegocin.

Reklama

Pierwszym punktem wyjazdów na Suwalszczyznę było zwiedzanie pokamedulskiego klasztoru na Wigrach, gdzie zatrzymał się papież Jan Paweł II podczas wizyty w Polsce w 1999 r. Pomieszczenia, w których mieszkał Ojciec Święty oraz podziemia klasztoru budziły najwięcej emocji u zwiedzających. Kolejnym etapem objazdu po Suwalszczyźnie było sanktuarium Matki Bożej Studzieniczańskiej – Matki Kościoła, które mieści się na tzw. wyspie. Piękno otaczającej sanktuarium przyrody i cisza pustelni sprawiały, że seniorzy wydłużali czas pobytu na wyspie. Zwiedzanie Augustowa, obiad i rejsy statkiem w Dolinę Raspudy zamykały wyjazdy.

Wizyta w Trójmieście

Zwiedzanie zamku w Malborku to pierwszy punkt dwudniowego wyjazdu seniorów do Trójmiasta. Niemal wszyscy uczestnicy wyjazdu po raz pierwszy mieli okazję zwiedzać ten słynny pokrzyżacki zamek, który dotąd znali jedynie z filmów i opowieści. Podobnie rzecz miała się z Pomnikiem Obrońców Wybrzeża Westerplatte, którego rozmiary przerosły wyobrażenia wielu. Seniorzy zwiedzali też Stare Miasto w Gdańsku i to akurat w czasie Jarmarku Dominikańskiego. Mogli przekonać się, jak wygląda to przedsięwzięcie i ilu turystów nie tylko z Polski odwiedza tą jedyną w swoim rodzaju imprezę. Uczestnicy wyjazdu zwiedzali też Gdynię i Sopot, ale niestety pogoda pokrzyżowała plany i przez ulewny deszcz zmuszeni byli zrezygnować ze spaceru po sopockim molo. Wszyscy mają nadzieję, że za rok ten punkt wyjazdu zostanie zrealizowany.

Program ASOS

Za organizację programu wyjazdów odpowiadało biuro pielgrzymkowe Pilegrzymuj.pl, natomiast całość nadzorował i opiekę duchową sprawował ks. Piotr Jurczak z kurii diecezjalnej w Drohiczynie.

Diecezja na realizację projektu „Aktywni seniorzy Diecezji Drohiczyńskiej” już po raz trzeci otrzymała dotację w ramach Rządowego Programu Aktywizacji Społecznej Osób Starszych na lata 2014-2020. Założeniem programu jest pobudzanie aktywności społecznej osób starszych, prowadzące do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym oraz w środowisku lokalnym, co diecezja stara się realizować działaniami przewidzianymi w projekcie. Ważnym aspektem programu jest też integracja środowiska osób starszych w diecezji oraz integracja międzypokoleniowa, której sprzyjać mają zaplanowane spotkania grup i środowisk skupiających seniorów z młodszym pokoleniem mieszkańców diecezji. Spotkanie mające formę rodzinnego festynu parafialnego odbyło się 16 września w Kożuchówku. W ramach projektu odbędą się także spotkania ze specjalistami z zakresu profilaktyki zdrowotnej czy zdrowego stylu życia, spotkania indywidualne i grupowe z psychologiem, wycieczki rowerowe, zajęcia sportowe czy warsztaty stolarskie. Dzięki środkom finansowym z programu ASOS na terenie diecezji są finansowane zajęcia muzyczne dla dwóch grup seniorów oraz spotkania z ratownikiem medycznym. Działania projektu cieszą się dużym zainteresowaniem i żal, że z uwagi na ograniczone środki finansowe nie wszyscy chętni mogą wziąć w nich udział.

Tagi:
seniorzy

Klub seniora, czyli przestrzeń do spotkania

2019-02-13 07:44

Dominika Szymańska
Edycja łódzka 7/2019, str. VI

Potańcówki, najnowsze bestsellery, zajęcia z fizjoterapeutą, wykłady psychologów i prawników, seanse filmowe i warsztaty kulinarne. Klub Seniora na Górnej pokazuje, że życie zaczyna się na emeryturze

Dominika Szymańska
Pora na pogawędki

Tu się spotykamy i rozmawiamy jak żyć, żeby żyć – to jedne z pierwszych słów, jakie słyszę od pana Ryszarda. W Klubie Seniora, mieszczącym się w budynku centrum medycznego przy ul. Cieszkowskiego 6, pojawiam się wczesnym popołudniem i trafiam na spokojniejszy akurat moment w ciągu dnia. Właśnie zakończył się wykład z psychologiem, a cieszące się niezwykłą popularnością zajęcia z fizjoterapeutą rozpoczną się za dwie godziny. To czas na spokojne rozmowy przy kawie i ciastku, na poczytanie książki czy na dopytanie o coś pracowników ośrodka.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Tomasz Kozłowski: obraz Matki Bożej Jasnogórskiej pochodzi z Bełza na Ukrainie

2019-02-17 09:13

pab / Warszawa (KAI)

O Madonnach dawnej archidiecezji lwowskiej mówił Tomasz Kuba Kozłowski z Domu Spotkań z Historią w Warszawie podczas prelekcji wygłoszonej w Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej. Badacz historii Kresów przytoczył dzieje obrazów, które przez lata przyjmowały kult na terenie dawnej Rzeczpospolitej. Przypomniał, że czczony na Jasnej Górze słynny wizerunek Matki Bożej pochodzi z Bełza, znajdującego się obecnie na Ukrainie, zaledwie 4 km od granicy z Polską.

Prelekcja Tomasza Kozłowskiego byłą swego rodzaju pielgrzymką do dawnych miejsc kultu maryjnego na Kresach wschodnich. Rozpoczął od obrazu Matki Bożej Łaskawej z katedry lwowskiej. To przed jej obliczem król Jan Kazimierz 1 kwietnia 1656 r. złożył śluby, oddając Rzeczpospolitą pod opiekę Matki Boskiej, którą nazwał Królową Korony Polskiej. Wzorując się na tym wydarzeniu, prymas Polski kard. Stefan Wyszyński napisał tekst Ślubów Jasnogórskich, które episkopat Polski wraz z wiernymi złożył 26 sierpnia 1956 r.

Obecnie oryginał tego obrazu znajduje się w skarbcu na Wawelu, natomiast jego dwie wierne kopie przyjmują cześć w konkatedrze w Lubaczowie i w archikatedrze we Lwowie.

Następnie Kozłowski przedstawił obraz Matki Bożej Jasnogórskiej, który – jak przypomniał – pochodzi z Bełza, jednego z najstarszych grodów Ziemi Czerwieńskiej. – Książę Władysław Opolczyk w 1382 roku wywiózł, już wówczas słynący cudami obraz Czarnej Madonny, umieszczony na bełskim zameczku, na Jasną Górę. Od tego czasu kojarzymy go niemal wyłącznie z Częstochową i Jasną Górą – mówił. – Gdybyście przeprowadzili państwo ankietę na ulicach polskich miast, to nikt by nawet nie wpadł, że Czarna Madonna gdzieś z Kresów pochodzi – dodał.

– Jeszcze na początku XX wieku na ryngrafach, medalikach, pamiątkowych medalach umieszczano informację o bełskiej proweniencji obrazu Matki Bożej Częstochowskiej. Ale od roku 1951, odkąd Bełz nie znajduje się już w granicach Rzeczypospolitej, związek terytorialny Matki Bożej Częstochowskiej z tą częścią ziem dawnej Rzeczpospolitej, była nader rzadko przypominana – przyznał.

Prelegent przypomniał też legendę, według której namalowanie obrazu przypisuje się św. Łukaszowi Ewangeliście, który wizerunek Maryi miał wymalować na blacie stołu w Jej domu w Nazarecie. Dopiero potem obraz został przeniesiony do Konstantynopola, a potem na Ruś Halicką i do Bełza, a stąd wreszcie na Jasną Górę.

Koordynator programu Warszawska Inicjatywa Kresowa opowiedział także o Matce Bożej Sokalskiej, który był jednym z najstarszych wizerunków maryjnych czczonych w Polsce. Oryginalnie namalowany na desce cyprysowej na wzór obrazu częstochowskiego, powstał w latach 90. XIV wieku. Przed nim modlił się m.in. król Jan III Sobieski. 8 września 1724 r. obraz Matki Bożej Sokalskiej został ukoronowany. W 1843 r. oryginalny obraz spłonął w pożarze kościoła i zabudowań klasztornych. Oficjalna kopia została koronowana i obecnie znajduje się w Hrubieszowie, gdzie erygowano Sanktuarium Marki Bożej Sokalskiej.

Kozłowski mówił także o Jazłowcu, gdzie marmurowy posąg Matki Bożej koronowano w lipcu 1939 roku; klasztorze dominikanów w Podkamieniu, w którym przed wizerunkiem Matki Bożej Śnieżnej klękali polscy królowie i świątyni dominikanów w Czortkowie, gdzie znajdował się obraz Matki Bożej Różańcowej. Opowiedział także o wizerunku Matki Dobrej Drogi czczonej w Kochawinie koło Stryja oraz Matki Boskiej Łaskawej, będącej kopią Madonny Częstochowskiej, z kościoła ormiańskiego w Stanisławowie.

Wszystkie te obrazy cieszyły się dużym kultem do XX wieku. Najtragiczniejsza w skutkach była II wojna światowa. Po zmianie granic, wizerunki maryjne z dawnej archidiecezji lwowskiej zostały przewiezione do Polski i umieszczone w kościołach w różnych regionach kraju.

Spotkaniu towarzyszyła wystawa Stanisława Szarzyńskiego pt. „Pamięć i Wiara. Kościoły na Kresach dawnej Rzeczypospolitej”.

Organizatorami prelekcji byli: Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej, Stowarzyszenie Pamięci Polskich Termopil i Kresów oraz Klub Inteligencji Katolickiej w Przemyślu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Akcja dom

Tomasz Kozłowski: obraz Matki Bożej Jasnogórskiej pochodzi z Bełza na Ukrainie

2019-02-17 09:13

pab / Warszawa (KAI)

O Madonnach dawnej archidiecezji lwowskiej mówił Tomasz Kuba Kozłowski z Domu Spotkań z Historią w Warszawie podczas prelekcji wygłoszonej w Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej. Badacz historii Kresów przytoczył dzieje obrazów, które przez lata przyjmowały kult na terenie dawnej Rzeczpospolitej. Przypomniał, że czczony na Jasnej Górze słynny wizerunek Matki Bożej pochodzi z Bełza, znajdującego się obecnie na Ukrainie, zaledwie 4 km od granicy z Polską.

Prelekcja Tomasza Kozłowskiego byłą swego rodzaju pielgrzymką do dawnych miejsc kultu maryjnego na Kresach wschodnich. Rozpoczął od obrazu Matki Bożej Łaskawej z katedry lwowskiej. To przed jej obliczem król Jan Kazimierz 1 kwietnia 1656 r. złożył śluby, oddając Rzeczpospolitą pod opiekę Matki Boskiej, którą nazwał Królową Korony Polskiej. Wzorując się na tym wydarzeniu, prymas Polski kard. Stefan Wyszyński napisał tekst Ślubów Jasnogórskich, które episkopat Polski wraz z wiernymi złożył 26 sierpnia 1956 r.

Obecnie oryginał tego obrazu znajduje się w skarbcu na Wawelu, natomiast jego dwie wierne kopie przyjmują cześć w konkatedrze w Lubaczowie i w archikatedrze we Lwowie.

Następnie Kozłowski przedstawił obraz Matki Bożej Jasnogórskiej, który – jak przypomniał – pochodzi z Bełza, jednego z najstarszych grodów Ziemi Czerwieńskiej. – Książę Władysław Opolczyk w 1382 roku wywiózł, już wówczas słynący cudami obraz Czarnej Madonny, umieszczony na bełskim zameczku, na Jasną Górę. Od tego czasu kojarzymy go niemal wyłącznie z Częstochową i Jasną Górą – mówił. – Gdybyście przeprowadzili państwo ankietę na ulicach polskich miast, to nikt by nawet nie wpadł, że Czarna Madonna gdzieś z Kresów pochodzi – dodał.

– Jeszcze na początku XX wieku na ryngrafach, medalikach, pamiątkowych medalach umieszczano informację o bełskiej proweniencji obrazu Matki Bożej Częstochowskiej. Ale od roku 1951, odkąd Bełz nie znajduje się już w granicach Rzeczypospolitej, związek terytorialny Matki Bożej Częstochowskiej z tą częścią ziem dawnej Rzeczpospolitej, była nader rzadko przypominana – przyznał.

Prelegent przypomniał też legendę, według której namalowanie obrazu przypisuje się św. Łukaszowi Ewangeliście, który wizerunek Maryi miał wymalować na blacie stołu w Jej domu w Nazarecie. Dopiero potem obraz został przeniesiony do Konstantynopola, a potem na Ruś Halicką i do Bełza, a stąd wreszcie na Jasną Górę.

Koordynator programu Warszawska Inicjatywa Kresowa opowiedział także o Matce Bożej Sokalskiej, który był jednym z najstarszych wizerunków maryjnych czczonych w Polsce. Oryginalnie namalowany na desce cyprysowej na wzór obrazu częstochowskiego, powstał w latach 90. XIV wieku. Przed nim modlił się m.in. król Jan III Sobieski. 8 września 1724 r. obraz Matki Bożej Sokalskiej został ukoronowany. W 1843 r. oryginalny obraz spłonął w pożarze kościoła i zabudowań klasztornych. Oficjalna kopia została koronowana i obecnie znajduje się w Hrubieszowie, gdzie erygowano Sanktuarium Marki Bożej Sokalskiej.

Kozłowski mówił także o Jazłowcu, gdzie marmurowy posąg Matki Bożej koronowano w lipcu 1939 roku; klasztorze dominikanów w Podkamieniu, w którym przed wizerunkiem Matki Bożej Śnieżnej klękali polscy królowie i świątyni dominikanów w Czortkowie, gdzie znajdował się obraz Matki Bożej Różańcowej. Opowiedział także o wizerunku Matki Dobrej Drogi czczonej w Kochawinie koło Stryja oraz Matki Boskiej Łaskawej, będącej kopią Madonny Częstochowskiej, z kościoła ormiańskiego w Stanisławowie.

Wszystkie te obrazy cieszyły się dużym kultem do XX wieku. Najtragiczniejsza w skutkach była II wojna światowa. Po zmianie granic, wizerunki maryjne z dawnej archidiecezji lwowskiej zostały przewiezione do Polski i umieszczone w kościołach w różnych regionach kraju.

Spotkaniu towarzyszyła wystawa Stanisława Szarzyńskiego pt. „Pamięć i Wiara. Kościoły na Kresach dawnej Rzeczypospolitej”.

Organizatorami prelekcji byli: Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej, Stowarzyszenie Pamięci Polskich Termopil i Kresów oraz Klub Inteligencji Katolickiej w Przemyślu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem