Reklama

Cuda dzieją się po cichu

Na fundamencie obrony życia i ochrony rodziny

Zjednoczenie Chrześcijańskich Rodzin

2018-10-10 11:16

Dr Bogusław Rogalski
Niedziela Ogólnopolska 41/2018, str. IV-V

Historia uczy, że demokracja bez wartości łatwo się przemienia w jawny bądź zakamuflowany totalitaryzm.
Jan Paweł II, encyklika „Centesimus annus”

My autorzy niniejszej Deklaracji, w poczuciu odpowiedzialności za dobro wspólne – naszą Ojczyznę, Polskę, świadomi wyzwań współczesności, w imię wspólnie wyznawanych wartości i idei, których fundamentem jest chrześcijańska koncepcja prawdy i wolności, w trosce o rozwój i przyszłość Narodu polskiego i polskich Rodzin, powołujemy do życia Zjednoczenie Chrześcijańskich Rodzin (ZChR).

Nadszedł czas, by Polacy, dla których wartości chrześcijańskie, które legły u podstaw naszego bytu państwowego, stanowią istotę naszej polskiej tożsamości, mieli prawdziwą reprezentację na polskiej scenie politycznej. By Polacy, dla których silna, prawdziwie niepodległa i suwerenna Rzeczpospolita jest wartością największą, gdzie wolność oznacza odpowiedzialność, upomnieli się o realizację swoich ideałów w życiu publicznym.

Jesteśmy organizacją polityczną, skupiającą Polaków, pragnących czerpać inspirację do działania na rzecz Ojczyzny z różnych nurtów politycznych i społecznych, a w szczególności: chrześcijańsko-demokratycznych, narodowo-niepodległościowych i ludowych. Naszym hasłem są słowa: BÓG, HONOR, OJCZYZNA.

Reklama

Szczególną uwagę przywiązujemy do wartości moralnych i społecznego nauczania Kościoła katolickiego, a zwłaszcza do chrześcijańskiej koncepcji osoby ludzkiej oraz solidarności społecznej. Za cel stawiamy sobie realizację i obronę podstawowych ideałów naszej kultury i cywilizacji: życia, rodziny, prawdy, sprawiedliwości, godności, honoru i obrony słabszych.

Wartości

Naszą działalność publiczną pragniemy oprzeć na wartościach chrześcijańskich, a w szczególności na czterech filarach: obronie życia od poczęcia do naturalnej śmierci, ochronie tradycyjnej rodziny, ochronie małżeństwa rozumianego jako związek kobiety i mężczyzny oraz przeciwstawieniu się kolejnej w historii islamizacji kontynentu europejskiego. Za nasz fundament duchowy i moralny uważamy chrześcijaństwo – wiarę naszych ojców. Uniwersalne wartości chrześcijańskie, takie jak: Dekalog, wartości prorodzinne, miłość bliźniego, miłosierdzie i sprawiedliwość, są podstawowym drogowskazem i inspiracją w naszym życiu i działalności publicznej.

Przeciwstawiamy się relatywizmowi moralnemu i wszechobecnej w mediach poprawności politycznej, która pod pozorem tolerancji i nowoczesności narzuca wzorce życia niszczące tradycyjne i sprawdzone normy społecznego postępowania.

Działalność polityczną i społeczną rozumiemy przede wszystkim jako uczciwą i rzetelną służbę na rzecz Narodu i Państwa.

Życie i godność każdego człowieka są dla nas najwyższą wartością. Ochrona życia od momentu poczęcia aż do naturalnej śmierci jest dla nas imperatywem moralnym. Sprzeciwiamy się przejawom cywilizacji śmierci (tj. aborcji i eutanazji), a także manipulowaniu na zarodkach ludzkich: klonowaniu , zapłodnieniu in vitro, jako niezgodnym z nauką Kościoła, prawem naturalnym i godnością osoby ludzkiej.

Własność prywatna, spółdzielcza i państwowa są dla nas równoprawne, a za jeden z fundamentalnych celów naszego działania uznajemy systematyczne zwiększanie potencjału: środków produkcji, kapitału, wartości intelektualnych i innych, skupionych w rękach Polaków.

Naród

Polski Naród jest jedynym suwerenem w naszej Ojczyźnie.

Więzi narodowe mają charakter naturalny, nie podlegają ograniczeniom ideowym ani geograficznym. Jesteśmy dumni z faktu bycia Polakami, a dorobek naszych przodków jest ważnym elementem naszej tożsamości narodowej. Naszym skarbem i chlubą jest kultura narodowa i na tym dziedzictwie będziemy budować dalszą przyszłość naszej Ojczyzny.

Sprzeciwiamy się wszelkim przejawom antypolonizmu. Będziemy bronić honoru i godności Polski i Polaków wszędzie tam, gdzie kłamstwo i fałsz, inspirowane przez nieprzychylne Polsce środowiska, szkalują naszą Ojczyznę i nas jako Naród.

Za szczególnie ważne uznajemy umacnianie związków kulturowych i gospodarczych z Polonią oraz z Polakami za granicą. Pragniemy, aby stali się oni ważnym elementem naszej Narodowej Wspólnoty. Chcemy uczynić z nich siłę wspierającą rozwój naszej Ojczyzny.

Szczególną wagę i znaczenie przykładamy do Polaków na Kresach, którzy są nierozłączną częścią naszego Narodu, a którym w wyniku zdrady jałtańskiej i przesunięcia granic przyszło żyć poza Rzecząpospolitą. Dziejowym obowiązkiem państwa polskiego musi być niesienie wszelkiej pomocy naszym Rodakom na Wileńszczyźnie, Grodzieńszczyźnie, Lwowszczyźnie i Wołyniu w celu zachowania ich związków z Macierzą oraz zachowania polskiego dziedzictwa, języka, kultury i wiary przodków. Stanowczo przeciwstawiamy się wszelkiej dyskryminacji Polaków na Kresach ze względu na ich polskie pochodzenie i polską tożsamość. Polska racja stanu, dobro i pomyślność Narodu polskiego będą dla nas zawsze najwyższym nakazem naszej polityki międzynarodowej.

Rodzina

Zdrowa rodzina jest fundamentem silnego narodu. Rodzina, w której umacniane są podstawowe więzi międzyludzkie i wartości moralne, jest najlepszym miejscem dla integralnego rozwoju człowieka. Dlatego domagamy się ochrony i opieki nad tradycyjnym modelem rodziny, rozumianym jako trwały, monogamiczny związek kobiety i mężczyzny. Opowiadamy się za prawem rodziców do wychowania dzieci zgodnie ze swoimi przekonaniami, bez narzucania im zgubnych modeli wychowawczo-edukacyjnych.

Przeciwstawiamy się promowaniu ideologii gender w sferze publicznej oraz propagowaniu jej w szkole. Uznajemy genderyzm za główny oręż nienawiści wobec Kościoła i wiary, wobec rodziny, normalności i moralności opartej na tradycji chrześcijańskiej. Genderyzm to obecnie główna ideologia ateistów, to nowe wcielenie skompromitowanego marksizmu, a promocja ideologii gender to dążenie do zniszczenia wzorców ról społecznych kobiet i mężczyzn, to zaprzeczenie wrodzonej naturalnej płciowości, to otwarcie na wszelkie formy zboczeń, niszczenie możliwości powstawania naturalnych zdrowych rodzin, tworzonych przez ojca i matkę, to próba zniszczenia całego społeczeństwa. Dlatego nazywamy rzeczy po imieniu i będziemy bronić chrześcijańskiego świata wartości. Zdecydowanie sprzeciwiamy się lansowaniu związków nieformalnych, a także związków w obrębie tej samej płci (tzw. związki partnerskie).

Działalność gospodarcza powinna uwzględniać dobro i trwałość rodziny oraz stwarzać warunki niedyskryminacji kobiet ze względu na ich pragnienie posiadania dzieci. Obecną w dzisiejszej Europie tendencję ujemnego przyrostu naturalnego i braku więzi rodzinnych postrzegamy jako poważne zagrożenie dla przyszłości naszego kontynentu, zarówno w aspekcie społecznym, jak i ekonomicznym. Polska rodzina, jej fundament materialny, intelektualny i zdrowotny będą przedmiotem naszej stałej troski.

Miejsce Polski w Europie i świecie

W polityce zagranicznej będziemy się kierować polską racją stanu, dokonując każdorazowo kalkulacji zysków i strat. Wartością nadrzędną będzie dla nas zawsze suwerenność Narodu i niepodległość Państwa. Naród polski jest jedynym decydentem w sprawach go dotyczących. Tylko Naród, świadomy swych praw i obowiązków, może zapewnić prawidłowy rozwój Polski.

Udział Polski w strukturach międzynarodowych, w tym w Unii Europejskiej, nie może nigdy stać się celem samym w sobie. Opowiadamy się zdecydowanie za budową Europy Ojczyzn, opartej na współpracy wolnych i solidarnych narodów, na równych zasadach prawnych i ekonomicznych. Będziemy popierać mechanizmy współpracy życia gospodarczego, społecznego czy kulturalnego na naszym europejskim kontynencie na zasadach dobrowolnej współpracy. Mówimy zdecydowanie „nie” koncepcji integracji europejskiej, polegającej na tworzeniu superpaństwa według reguł tzw. Traktatu Reformującego z Lizbony. Europa na modłę Traktatu, obarczona biurokracją i deficytem demokracji, to Europa słaba, gdzie dominuje dyktat najsilniejszych, a rozwój jednych dokonuje się kosztem drugich.

Członkostwo Polski w Pakcie Północnoatlantyckim wprawdzie zwiększa znacznie bezpieczeństwo naszego kraju, ale w pełni go nie gwarantuje. Polsce potrzebna jest silna, nowoczesna, patriotyczna i profesjonalna armia. Będziemy dbać o dobre stosunki z innymi państwami na zasadzie wzajemności i parterstwa. Zobowiązujemy się również rozwijać i modernizować Wojsko Polskie oraz jednostki obrony terytorialnej kraju tak, by były one w stanie skutecznie bronić naszych granic.

W służbie narodu

Zjednoczenie Chrześcijańskich Rodzin pragnie podjąć wielkie zadanie edukacji demokratycznej Narodu i przywrócenia działalności publicznej jej służebnego wymiaru. Wybory mają być wyrazem woli większości. Sprzeciwiamy się egoizmowi środowisk politycznych. Władza nie powinna stać się celem samym w sobie. Władza ma służyć dobru wspólnemu. W naszej działalności pragniemy się oprzeć na wskazaniach Jana Pawła II zawartych w encyklice „Veritatis splendor”: „W odniesieniu do dziedziny polityki należy podkreślić, że uczciwość w kontaktach między rządzącymi a rządzonymi, jawność w administracji publicznej, bezstronność w rozstrzyganiu spraw publicznych, poszanowanie praw przeciwników politycznych, ochrona praw ludzi oskarżonych w procesach i sądach doraźnych, sprawiedliwe i uczciwe wykorzystanie pieniędzy publicznych, odrzucenie niegodziwych metod zdobywania, utrzymywania i poszerzania władzy za wszelką cenę – to zasady, które znajdują swe najgłębsze źródło, a jednocześnie uzasadnienie wartości osoby, w transcendentnej wartości osoby i w obiektywnych nakazach moralnych, dotyczących funkcjonowania państw”.

Niech Zjednoczenie Chrześcijańskich Rodzin dobrze służy Narodowi i Państwu.

Tak nam dopomóż Bóg!

Tagi:
Europa Christi

Polska nadzieją Europy

2018-12-12 07:49

Ks. Ireneusz Skubiś
Edycja częstochowska 50/2018, str. II

Bożena Sztajner/Niedziela

Similis simili gaudet – Podobny cieszy się podobnym. To łacińskie adagium mówi o tym, że gdy zauważam, iż ktoś wykazuje postawę podobną do mojej, to się z tego cieszę.

Jesteśmy po wyborach samorządowych. Jedni spodziewali się takich wyników, inni są zaskoczeni. Zdarzały się zaskakujące sytuacje, jak choćby ta w Łodzi, gdzie wybory wygrała w sposób imponujący osoba skazana prawomocnym wyrokiem, albo w Warszawie, gdzie wygrał człowiek reprezentujący opcję, która ma na sumieniu tysiące ludzi pozbawionych mieszkań i wiele krzywdy wyrządzonej przez urzędników Ratusza.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

Na dyskotekę w Adwencie?


Edycja warszawska 49/2005

Graziako/Niedziela

„Koleżanka zaprosiła mnie na osiemnastkę do modnego klubu. Impreza odbędzie się w Adwencie. Wiem, że będą tańce przy głośnej muzyce. Bardzo chciałabym pójść, ale nie wiem, czy mogę. W końcu Kościół nakazuje w okresach pokuty powstrzymywać się od udziału w zabawach”.
Martyna z Piastowa

Odpowiada o. Tomasz Wytrwał, dominikanin

W dzieciństwie, każdy z nas uczył się na pamięć katechizmu. Między innymi - przykazań kościelnych. I pewnie niewielu z nas uświadamiało sobie wtedy, że Kościół może coś w tej materii zmienić. Jak wielu z nas musiało być zaskoczonych, gdy dowiedziało się, że trzeba na nowo uczyć się przykazań kościelnych, że Katechizm Kościoła Katolickiego wprowadził nowe przykazania kościelne (por. KKK n. 2041-2043).
Dlatego przypomnijmy sobie brzmienie przykazań kościelnych w nowym sformułowaniu:
1. W niedzielę i święta nakazane uczestniczyć we Mszy św. i powstrzymać się od prac niekoniecznych.
2. Przynajmniej raz w roku przystąpić do sakramentu pokuty.
3. Przynajmniej raz w roku, w okresie wielkanocnym, przyjąć Komunię św.
4. Zachowywać nakazane posty i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, a w okresach pokuty powstrzymywać się od udziału w zabawach.
5. Troszczyć się o potrzeby wspólnoty Kościoła.
Nas szczególnie interesuje czwarte przykazanie kościelne.
Wszyscy wierni są zobowiązani do pokutowania za swoje grzechy. Jest to wyraz naszej pobożności. Dlatego Kościół ustanowił dni i okresy pokuty, aby wierni podejmowali pokutę nie tylko samodzielnie, ale także we wspólnocie.
Czasem pokutnym w Kościele są poszczególne piątki całego roku i czas Wielkiego Postu.
Czynami pokutnymi są: post, modlitwa i jałmużna. Ponadto uczynki pobożności i miłości, umartwienia, wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych i post. Wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych obowiązuje wszystkich, którzy ukończyli 14. rok życia we wszystkie piątki i Środę Popielcową oraz jest zalecana, ze względu na polską tradycję, w Wigilię Bożego Narodzenia. Post (jeden posiłek do syta i dwa skromne) obowiązuje w Środę Popielcową i w Wielki Piątek wszystkich między 18. a 60. rokiem życia.
Powstrzymywanie się od zabaw obowiązuje we wszystkie piątki i w czasie Wielkiego Postu. Oznacza to między innymi, że w piątki całego roku, a więc także w okresie Adwentu, nie można chodzić np. na dyskoteki, urządzać zabaw etc.
Z powyższych zmian powinniśmy zapamiętać, że Adwent nie jest czasem pokutnym, a radosnym oczekiwaniem na spotkanie ze Zbawicielem.

(Oprac. Michał Gawryszewski)

O. Tomasz Wytrwał jest dominikaninem, duszpasterzem rodzin w klasztorze św. Jacka na ul. Freta.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Epifaniusz nowym zwierzchnikiem Kościoła Prawosławnego Ukrainy

2018-12-15 20:04

kg (KAI/RISU) / Kijów

Dotychczasowy metroolita perejasławski i białocerkiewski z Ukraińskiego Kościoła Prawosławnego Patriarchatu Kijowskiego (UKP PK) Epifaniusz (Dumenko) został zwierzchnikiem przyszłego Kościoła Prawosławnego Ukrainy i to on odbierze 6 stycznia 2019 z rąk patriarchy Konstantynopola Bartłomieja tomos (dekret) o autokefalii. Wyboru dokonało 192 delegatów na sobór zjednoczeniowy, który 15 grudnia obraduje w Kijowie. Nowy zwierzchnik będzie nosił tytuł metropolity kijowskiego i całej Ukrainy.

wikipedia.pl
Epifaniusz

Sobór zjednoczeniowy ukraińskiego prawosławia obraduje w historycznej Sofii Kijowskiej, czyli dawnej świątyni Mądrości Bożej w Kijowie, pod przewodnictwem osobistego przedstawiciela patriarchy Bartłomieja - metropolity Galii (Francji) Emanuela. Do udziału w nim patriarcha zaprosił wszystkich ukraińskich biskupów prawosławnych oraz przedstawicieli mnichów i mniszek i osób świeckich. Na zaproszenie to odpowiedzieli przede wszystkim hierarchowie dwóch dotychczas niekanonicznych Kościołów ukraińskich: Patriarchatu Kijowskiego i Autokefalicznego, podczas gdy kierownictwo Kościoła promoskiewskiego, zdecydowanego przeciwnika autokefalii ukraińskiej, zabroniło surowo swym biskupom udziału w soborze.

Abp Epifaniusz (Dumenko) urodził się 3 lutego 1979 w wiosce Wowkowie w rejonie iwanowskim w obwodzie odeskim, ale wyrósł we wsi Stara Żadowa w obwodzie czerniowieckim. Po ukończeniu w 1996 miejscowej szkoły średniej wstąpił do seminarium duchownego w Kijowie, które ukończył 3 lata później, po czym kształcił się do 2003 w Kijowskiej Akademii Duchownej. Jest kandydatem nauk teologicznych. W okresie od 1 lipca 2003 do 31 grudnia 2005 był sekretarzem-referentem prawosławnej kurii biskupiej w Równem. W latach 2006-07 uzupełniał studia w zakresie filozofii na Narodowym Uniwersytecie Ateńskim, a po powrocie do kraju kierował wydziałem filozofii na swej dawnej akademii duchownej.

21 grudnia 2007 przyjął postrzyżyny mnisze i imię zakonne Epifaniusz. W następnym roku rozpoczęła się jego błyskawiczna kariera kościelna. 6 stycznia otrzymał święcenia diakonatu (w zakonie: hierodiakona), a w 2 tуgodnie później - święcenia kapłańskie (hieromnicha). 25 tegoż miesiąca został sekretarzem głowy UKP PK, patriarchy Filareta. Od 16 marca był archimandrytą (najwyższa godność w życiu zakonnym), a w 4 dni później został przełożonym klasztoru męskiego św. Michała w Kijowie. 30 maja objął zarządzanie bieżącymi sprawami Patriarchatu Kijowskiego.

21 października 2009 Synod UKP PK mianował go biskupem wyszhorodzkim i pomocniczym eparchii (diecezji) kijowskiej a 27 lipca 2010 rektorem Kijowskiej Prawosławnej Akademii Teologicznej, a zarazem pełniącym obowiązki biskupa perejasławskochmielnickiego. 23 stycznia 2012 patriarcha Filaret wyniósł go do godności arcybiskupa. 28 czerwca 2013 otrzymał tytuł metropolity perejasławskochmielnickiego i białocerkiewskiego z prawami biskupa diecezjalnego. Obecny tytuł metropolity perejasławskiego i białocerkiewskiego nosi od 13 grudnia 2017 roku. Jest stałym członkiem Świętego Synodu UKP PK.

15 grudnia br. został wybrany na zwierzchnika nowego Kościoła Prawosławnego Ukrainy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 7/8 2018

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem