Reklama

O integracji środowisk chrześcijańskich

2018-10-10 11:16


Niedziela Ogólnopolska 41/2018, str. 25

Archiwum
Dorota Łukaszyk, ks. inf. dr Ireneusz Skubiś i Radosław Mrozowicz

Chrześcijaństwo jest fundamentalną siłą Europy. Chrześcijaństwo to nie tylko wiara – to również na przestrzeni czasu: nasza kultura, historia, tradycja, nauka itd. To każdy element sfery życia Europejczyka. Trzeba pamiętać, że chrześcijaństwo jednoczyło narody europejskie i uczyło je przez wieki integracji i poszanowania, jak również współdziałania. W czasach obecnych obserwujemy, jak garstka ludzi związanych z lewicą usilnie próbuje zburzyć budowaną przez wieki europejską cywilizację i jej wartości. Dlatego słowa ks. inf. dr. Ireneusza Skubisia, moderatora Ruchu „Europa Christi”, o powrocie Europy do chrześcijańskich korzeni to początek integracji i zacieśniania współpracy między organizacjami prawicowymi. Mobilizacja każdego, kto jest chrześcijaninem.

Dorota Łukaszyk jest osobą bardzo mocno zaangażowaną w organizację wyjazdu wiernych na III sesję II Międzynarodowego Kongresu Ruchu „Europa Christi”, która odbędzie się w Jasionce k. Rzeszowa 16 października o godz 16. Jest odpowiedzialna za wyjazd wiernych z parafii znajdujących się w powiatach bieszczadzkim, leskim oraz sanockim.

Reklama

Chrześcijanie muszą się zmobilizować! Prawica nie może się dzielić, a kongres Ruchu „Europa Christi” ma pomóc nam, wierzącym, się policzyć.

Zbawcza cierpliwość Boga

2018-10-16 11:31

O. Dariusz Kowalczyk SJ
Niedziela Ogólnopolska 42/2018, str. 32

Kościół parafialny w Oleszycach – mal. Eugeniusz Mucha (XX wiek)

Mistrz z Nazaretu miał prawo być głęboko rozczarowany swoimi uczniami. Wygląda na to, że nic nie zrozumieli z Jego nauk. Jakub i Jan kombinują, jak tu zapewnić sobie pierwsze miejsca. Inni mają im to za złe. Apostołowie zaczynają się kłócić. Kto większy, kto lepszy itd. A jednak ta scena może być dla nas pocieszająca – m.in. dlatego, że pokazuje nam, iż Jezus oferuje swoją bliskość nie jakimś herosom cnót wszelakich, ale słabym, grzesznym ludziom. A skoro tak, to we wspólnocie uczniów Chrystusa, w Kościele jest miejsce także dla mnie, słabego i grzesznego. Bóg powołuje człowieka do świętości. Syn Boży umarł na krzyżu i zmartwychwstał, a Duch Święty został posłany do naszych serc właśnie po to, abyśmy byli święci, czyli radośnie zjednoczeni z Trójcą Świętą na wieki. Ale zarazem Bóg jest wobec nas cierpliwy. Widzi naszą niewierność, ciągłe upadki w te same grzechy, ale nas nie odrzuca. Bo Bóg brzydzi się grzechem, ale kocha człowieka. W czasie największej próby, kiedy Jezus zostaje aresztowany i ukrzyżowany, wydaje się, że Jego uczniowie całkowicie zawiedli. Przestraszeni uciekli. Nic nie rozumieją. W najlepszym przypadku mówią: „A myśmy się spodziewali...”. A jednak Jezus raz jeszcze ich gromadzi. Spotyka się z nimi już jako Zmartwychwstały. Naucza, cierpliwie tłumaczy. A po swoim Wniebowstąpieniu posyła obiecanego Ducha. I wreszcie się udaje.

Apostołowie już się nie kłócą, kto z nich jest największy, choć zapewne różnych dyskusji między nimi nie brakowało, jak to pokazują nam Dzieje Apostolskie. Nie szukają jednak dla siebie pierwszych, wygodnych miejsc, ale są gotowi oddać życie w głoszeniu Ewangelii. Rozumieją, co znaczą słowa: „Kto by między wami chciał się stać wielkim, niech będzie sługą waszym”. Boża cierpliwość jest także ludzką cierpliwością. Wszak Bóg stał się człowiekiem. Doświadczył ograniczeń ludzkiej kondycji, choć był bez grzechu – jak czytamy w Liście do Hebrajczyków. Co więcej, Chrystus, będąc bez grzechu, tym bardziej doświadczył na sobie skutków grzechu innych. Stąd szokujące słowa proroka Izajasza: „Spodobało się Panu zmiażdżyć swojego Sługę cierpieniem”. Oby z doświadczenia cierpliwości Jezusa zrodziła się w nas cierpliwość wobec innych. Ileż niepotrzebnych konfliktów udałoby się uniknąć, gdybyśmy byli bardziej cierpliwi! Popatrzmy na nasze relacje rodzinne, zawodowe. By je ulepszać dla dobra nas samych i tych, co są wokół nas, potrzeba cierpliwości. Nie gońmy zatem za pierwszymi miejscami, ale prośmy Jezusa o dar bycia cierpliwymi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Wiedeń: międzyreligijne zaniepokojenie sprawą Chaszodżdżiego

2018-10-22 18:20

ts / Wiedeń (KAI)

Ośrodek Dialogu Międzyreligijnego i Międzykulturowego Króla Abdullaha (KAICIID), mające swoją siedzibę w Wiedniu, jest „bardzo zaniepokojony” sprawą Dżamala Chaszodżdżiego. „Mamy nadzieję, że transparentne śledztwo ujawni prawdę, a osoby odpowiedzialne zostaną ukarane”, oświadczyła organizacja 20 października.

Pixabay

Rodzinie i bliskim krytycznego wobec władz dziennikarza, który zginął w niewyjaśnionych dotąd okolicznościach w konsulacie Arabii Saudyjskiej w Stambule, KAICIID przekazał „wyrazy głębokiego współczucia”, zapewniając jednocześnie, że potępia wszelkie formy przemocy.

KAICIID utworzyła pod koniec 2012 roku w Wiedniu Arabia Saudyjska wspólnie z Austrią i Hiszpanią. Współzałożycielem ze statusem obserwatora jest Stolica Apostolska. Zgodnie ze statutem, do zarządu wchodzi trzech chrześcijan i trzech muzułmanów oraz żyd, hinduista i buddysta. Przedstawicielem Kościoła katolickiego jest bp Miguel Ayuso, sekretarz Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Kalendarz pielgrzyma 2019

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem