Reklama

Rodzina Ulmów w Rzymie

2018-12-05 11:05

Włodzimierz Rędzioch
Niedziela Ogólnopolska 49/2018, str. 5

Grzegorz Gałązka
Zwiedzanie wystawy poświęconej rodzinie Ulmów

W Rzymie na Papieskim Uniwersytecie Urbanianum 27 listopada br. została otwarta wystawa o rodzinie Ulmów. Uroczystości inauguracyjne odbyły się w głównej auli uniwersytetu. Przybyłych gości powitał rektor tej uczelni – ks. prof. Leonardo Sileo. Byli wśród nich m.in. przedstawiciele korpusu dyplomatycznego akredytowanego przy Stolicy Apostolskiej z ambasadorem RP – Januszem Kotańskim oraz ambasadorem Izraela Orenem Davidem. Moderatorem spotkania był ks. dr Adam Sycz, rektor Polskiego Papieskiego Instytutu Kościelnego w Rzymie. Min. Wojciech Kolarski, podsekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP, odczytał list, który do wszystkich zgromadzonych skierował Andrzej Duda. Okolicznościowe przemówienie wygłosił Jan Józef Kasprzyk – szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych. Zwrócił on uwagę na potrzebę upamiętniania bohaterskich czynów osób, które dały heroiczne świadectwo wierności takim wartościom, jak prawda, godność człowieka oraz pokój. Szczególną wymowę w tej perspektywie miało świadectwo Ireny Sendeckiej-Rzońcy, reprezentującej obecne na uroczystości osoby, które otrzymały tytuł Sprawiedliwy wśród Narodów Świata. Kolejne, bardzo ważne i głębokie w treści przemówienie wygłosił abp Adam Szal, metropolita przemyski, który ukazał rodzinę Ulmów jako przykład wierności Bogu. Ks. Bogusław Turek CSMA, podsekretarz Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych, przedstawił „Iter causae”, tzn. historię procesu beatyfikacyjnego sług Bożych rodziny Ulmów z Markowej. Opisał najważniejsze etapy procesu diecezjalnego oraz trwające obecnie prace nad tzw. positio, a także wyjaśnił dalszą procedurę procesów beatyfikacyjnych.

Główny wykład – pt. „Męczeństwo jako najdoskonalszy sposób naśladowania Chrystusa” wygłosił kard. Angelo Amato SDB, emerytowany prefekt Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych. O prześladowaniu Kościoła katolickiego w Polsce podczas II wojny światowej mówił ks. prof. Jan Mikrut z Papieskiego Uniwersytetu Gregoriańskiego. Jako ostatni zabrał głos postulator procesu beatyfikacyjnego rodziny Ulmów – ks. dr Witold Burda. Przedstawił on najważniejsze aspekty tragicznej śmierci Józefa i Wiktorii Ulmów z siedmiorgiem dzieci jako przykład domniemanego męczeństwa poniesionego z powodu wiary w Chrystusa.

Wystawa została oficjalnie otwarta przez abp. Adama Szala oraz Bogdana Romaniuka, radnego Sejmiku Województwa Podkarpackiego i fundatora Fundacji im. Rodziny Ulmów „SoaR”.

Reklama

Zebrani zwiedzili wystawę, na którą składa się seria paneli z archiwalnymi zdjęciami rodziny Ulmów oraz tekstami w języku włoskim i angielskim, które opowiadają historię życia oraz śmierci tych polskich Sprawiedliwych wśród Narodów Świata. Po wystawie oprowadzał ks. Burda. Kard. Amato był wyraźnie poruszony świadectwem rodziny Ulmów. Szczególnie wzruszające było spotkanie ambasadora Izraela z trójką obecnych na uroczystości polskich Sprawiedliwych: Heleną Troszczyńską-Górską, Ireną Sendecką-Rzońcą i Tadeuszem Stankiewiczem.

Wystawę będzie można oglądać do 19 grudnia 2018 r., od poniedziałku do piątku, w godzinach otwarcia Papieskiego Uniwersytetu Urbanianum.

O wystawie wspomniał papież Franciszek następnego dnia, 28 listopada, w swym przemówieniu do Polaków podczas audiencji generalnej. Oto słowa Papieża: „Pozdrawiam serdecznie polskich pielgrzymów, a szczególnie organizatorów wystawy otwartej wczoraj w Papieskim Uniwersytecie Urbanianum, poświęconej polskiej rodzinie Ulmów, która została rozstrzelana w czasie II wojny światowej przez niemieckich nazistów za ukrywanie Żydów i niesienie im pomocy. W kontekście rozważań o Dekalogu niech ta wielodzietna rodzina sług Bożych, oczekujących na beatyfikację, będzie dla wszystkich przykładem wierności Bogu i Jego przykazaniom, miłości bliźniego oraz szacunku dla ludzkiej godności. Wszystkim wam z serca błogosławię”.

Tagi:
wystawa rodzina Ulmów

Reklama

Nowa wystawa czasowa w Muzeum „Gross-Rosen” w Rogoźnicy

2019-04-10 10:28

Krystyna Smerd
Edycja świdnicka 15/2019, str. VII

Krystyna Smerd
KL „Gross-Rosen” to miejsce uświęcone krwią tysięcy więźniów z Polski i wielu innych krajów Europy zabitych przez Niemców i zmarłych w wyniku wycieńczającej pracy

Od połowy marca na terenie niemieckiego nazistowskiego Obozu Koncentracyjnego „Gross-Rosen” w Rogoźnicy koło Strzegomia, gdzie jest muzeum pamięci – można oglądać nową wystawę czasową pt. „Samarytanie z Markowej. Ulmowie – Polacy zamordowani przez Niemców za pomoc Żydom”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Procesja rezurekcyjna - rano czy wieczorem?


Edycja warszawska 16/2006

Paweł Wysoki

W niektórych kościołach Wigilia Paschalna kończy się procesją rezurekcyjną. W innych uroczysta procesja rezurekcyjna jest prowadzona w Niedzielę Zmartwychwstania, przed Mszą św. rezurekcyjną. Skąd wynikają takie rozbieżności? Kiedy najlepiej byłoby, aby ta procesja się odbywała?
Władysław z Łowicza

Odpowiada: ks. prał. Zygmunt Malacki
proboszcz parafii św. Stanisława Kostki na Żoliborzu

- Liturgicznie procesja rezurekcyjna powinna się odbywać po liturgii Wielkiej Soboty. Ale w tradycji polskiego Kościoła uroczysta procesja w większości parafii poprzedza Mszę św. rezurekcyjną w niedzielny poranek Wielkanocny. To wynika wyłącznie z naszej tradycji, która w Kościele ma szczególne znaczenie. Rzeczywiście jest tak, że w niektórych kościołach, na ogół w dużych miastach, Wigilia Paschalna w Wielką Sobotę kończy się uroczystą procesją. Uważam, że to bardzo dobrze, że jest taka różnorodność, niemniej cały czas podkreślam, że należy pamiętać o tradycji. Jestem przekonany, że dużo byśmy stracili, gdybyśmy jednoznacznie podjęli decyzję o tym, że procesja musi odbywać się po liturgii sobotniej. Gdyby takie przepisy się pojawiły, powstałby problem, bo i tak w niedzielny poranek wielu wiernych czekałoby na uroczystą procesję, szczególny znak Wielkanocy. Powstałby wielki dylemat, gdybyśmy zaprosili wiernych na procesję rezurekcyjną w późnych godzinach wieczornych. Doskonale wiemy, że liturgia Wigilii Paschalnej to kilkugodzinne nabożeństwo, które dodatkowo kończyłoby się uroczystą procesją. W tym momencie należy postawić pytanie, czy w Wielką Sobotę wierni przyszliby tak masowo do kościoła, jak na poranną procesję i Mszę rezurekcyjną. Czy w sobotni wieczór wytrzymaliby kilka godzin w kościele?
Procesja organizowana w niedzielny poranek wynika z troski duszpasterskiej. Wyraźnie widać tutaj ogromną mądrość Kościoła i troskę o wiernych. Rzeczywiście jest tak, że procesja sobotnia byłaby bardziej zgodna z przepisami liturgicznymi. Są takie głosy wśród księży, że może należałoby poprowadzić Liturgię Wielkosobotnią wieczorem po zmroku i zakończyć ją procesją, co weszłoby na stałe do tradycji, podobnie jak bożonarodzeniowa Pasterka. Przecież już w sobotę śpiewamy Alleluja! Więc to jest moment, w którym głosimy, że Chrystus Zmartwychwstał, śmierć została pokonana i to w tym momencie zakończeniem uroczystości powinna być radosna procesja. Przecież procesja jest niczym innym, niż głoszeniem tej radości na zewnątrz i wyjściem z dobrą nowiną o tym, że Pan Zmartwychwstał. Kościół, zgadzając się na procesję w niedzielę, przedłuża czas radości, pozwala każdemu wziąć udział w tym najważniejszym w życiu każdego chrześcijanina wydarzeniu.

Wysłuchał Remigiusz Malinowski

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Wielka Sobota w Jerozolimie

2019-04-20 17:41

vaticannews / Jerozolima (KAI)

W Jerozolimie radosne Alleluja zabrzmiało już o świcie. Główne uroczystości Wigilii Paschalnej odbyły się w godzinach porannych w Bazylice Bożego Grobu. Liturgii przewodniczył abp Fouad Twal, do 2016 r. łaciński patriarcha tego miasta.

Fotolia.com

Celebracja rozpoczęła się w pobliżu Golgoty poświęceniem ognia, po czym arcybiskup zapalił wielkanocny paschał od ognia wiecznej lampki płonącej w pustym grobie Zbawiciela. Radosny śpiew orędzia paschalnego wypełnił swym echem całą bazylikę. Liturgia Słowa przypominała wiernym historię zbawienia i zakończyła się Ewangelią o zmartwychwstaniu, którą według wielowiekowej tradycji uroczyście odśpiewał abp Pierbatista Pizzaballa stojąc u wejścia do kaplicy Bożego Grobu.

W homilii administrator apostolski Patriarchatu Łacińskiego Jerozolimy podkreślił, że „Wigilia Paschalna zwraca naszą uwagę na całą historię zbawienia. Rozważamy więc Boga, który nas kocha i stwarza nas w miłości. Boga, który wybiera, uwalnia i prowadzi przez pustynię. Następnie kontemplujemy Boga, który przemawia do nas przez proroków i nigdy nie przestaje oczekiwać naszego powrotu do Niego”. Liturgia Wigilii paschalnej to nie tylko pamiątka, kontynuował abp Pizzaballa, także dziś Bóg przemawia do nas, kocha nas, prowadzi i przebacza.

W godzinach popołudniowych wewnątrz bazyliki Bożego Grobu odbyła się procesja do 14 stacji, która jest medytacją tajemnicy misterium paschalnego. Procesja rozpoczyna się przy kolumnie biczowania, następnie zatrzymuje się na Golgocie i trzykrotnie okrążyła kaplicę Bożego Grobu. Rozważanie kończy się wspomnieniem ukazania się Zmartwychwstałego Jezusa Marii Magdalenie. W Jerozolimie liturgię Wigilii Paschalnej zakończy Godzina Czytań przy pustym Grobie Zmartwychwstałego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem