Reklama

Niedziela w Warszawie

Prawa człowieka wyrastają z chrześcijaństwa

Godność człowieka wypływa z kręgu kultury judeo-chrześcijańskiej i powinna stanowić źródło praw człowieka, zbudowanych na fundamencie wiary chrześcijańskiej – podkreślali uczestnicy konferencji pod patronatem „Niedzieli” z okazji 70. rocznicy uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka

Niedziela warszawska 1/2019, str. IV

[ TEMATY ]

konferencja

Łukasz Krzysztofka

Źródłem ludzkiej godności z punktu widzenia teologii jest fakt bycia stworzonym na obraz i podobieństwo Boga – mówił dr Tymoteusz Zych, wiceprezes Ordo Iuris

Źródłem ludzkiej godności z punktu widzenia teologii jest fakt bycia stworzonym na obraz i podobieństwo Boga – mówił dr Tymoteusz Zych, wiceprezes Ordo Iuris

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W sympozjum uczestniczyli naukowcy i publicyści z różnych krajów, którzy przypomnieli, że ludzka godność jest prawdziwym źródłem praw człowieka. – Obecny system odszedł daleko od źródła praw człowieka, którym jest niezbywalna i nienaruszalna godność osoby ludzkiej – powiedział mec. Jerzy Kwaśniewski, prezes Instytutu Ordo Iuris i współorganizator konferncji.

Życie człowieka jest święte

Słowo „godność” pochodzi od łacińskiego słowa „dignitas” i oznacza wyborność, szlachetność, dostojeństwo i wyższą jakość. Godność to szczególna wartość człowieka jako osoby, która pozostaje w relacjach z innymi osobami. Człowiek jest największym dobrem w świecie natury, ponieważ swoją godnością wyrasta ponad świat roślin i zwierząt. Źródłem ludzkiej godności z punktu widzenia teologii jest fakt bycia stworzonym na obraz i podobieństwo Boga, wcielenie Słowa Bożego, odkupienie, zmartwychwstanie, powołanie do wiecznego szczęścia oraz przebóstwienie człowieka. Filozofia widzi te źródła m.in. w dostojności ludzkiego ciała, panowaniu nad wszechświatem, samopoznaniu, zdolności do poznawania prawdy i do miłości, jak również w nieśmiertelności ludzkiej duszy. Pojęcie ludzkiej godności obecne jest również w większości konstytucji państw, uchwalonych po II wojnie światowej. Istnieje więc ogromnie znaczenie tej kategorii na poziomie normatywnym. – Do II wojny światowej dominowało podejście mówiące o pewnej konwencji ustaleń na poziomie państwa – to, co zarządzi państwo jest prawem – zauważył dr Tymoteusz Zych z UKSW, wiceprezes Ordo Iuris.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Z godnością człowieka wiążą się ściśle pojęcie wolności, rozumu oraz sumienia. To ostatnie znane jest myśli europejskiej od ponad tysiąca lat. Wiele pisali o nim św. Tomasz z Akwinu i św. Bonawentura. Sumienie ma być światłem duszy człowieka. Podstawowym elementem sumienia jest syntereza, czyli wrodzona znajomość podstawowych zasad moralnych, odróżniająca człowieka od zwierzęcia. Jako chrześcijanie wierzymy, że wszyscy jesteśmy stworzeni na obraz i podobieństwo Boga. Jesteśmy więc równi, ale nie jednorodni. – Wszyscy, mężczyźni i kobiety, jesteśmy jednością w Jezusie Chrystusie. Stąd wniosek, że życie ludzkie jest czymś świętym i powinno być chronione od poczęcia do naturalnej śmierci – zaznaczył Leo van Doesburg, dyrektor ds. europejskich i doradztwa politycznego w Europejskim Chrześcijańskim Ruchu Politycznym w Brukseli. To ludzka godność powinna powodować, że człowiek postrzegany jest jako cel, a nie jako środek.

Reklama

Powrót do chrześcijańskich korzeni

O zakorzenionej w chrześcijaństwie ludzkiej godności wypowiadali się ojcowie założyciele zjednoczonej Europy. Robert Schuman przestrzegał, że jeśli Europa odetnie się od swoich chrześcijańskich korzeni, może sprowadzić tyranię, albo anarchię. Dzisiaj w Europie maską tolerancji przykrywa się powszechną dyskryminację wartości chrześcijańskich. Od przyznających się otwarcie do swojej wiary polityków chrześcijańskich oczekuje się wyzbycia się swoich zasad, aby stać się „neutralnym”. Jest to, niestety, częsty obrazek. – W Europie Zachodniej walczą ze sobą dwie koncepcje: jedna chce postrzegać człowieka jako zwierzę, druga – jako istotę stworzoną na obraz i podobieństwo Boga – zauważył Benjamin Harnwell, założyciel Instytutu Dignitatis Humanae i doradca Papieskiej Akademii Nauk Społecznych. Gdy zwycięża pierwsza koncepcja, osobom poczętym, starszym, terminalnie chorym odmawia się prawa do życia. – Prawa człowieka powinny chronić życie. Pierwszym prawem wypływającym z natury ludzkiej jest prawo do ochrony życia. Jest ono najważniejszym ze wszystkich praw – podkreślił dr Marcin Kulczyk, wykładowca w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu. Dodał, że Europejski Trybunał Praw Człowieka rozróżnia nienarodzone dziecko od osoby, nie będąc w stanie odpowiedzieć na pytanie, czy nienarodzone dziecko jest osobą. – Dzisiaj aborcja i eutanazja nie tyle zabija osobę, co ciało – rzekomo na rzecz ducha. Nastąpiło przejście od zasady nienaruszalności życia ludzkiego do prawa dysponowania swoim ciałem, a źródłem tego jest ateizm, materializm i ewolucjonizm – wskazał Kulczyk.

Zakwestionowanie ludzkiej godności jako źródła praw prowadzi do niebezpiecznej sytuacji, w której to państwo przyznaje i gwarantuje prawa i wolności ludzi, a tym samym w każdej chwili może je odebrać.

2019-01-02 12:59

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rzeszów: O tożsamości kapłańskiej - 55. Ogólnopolska Konferencja Rektorów Wyższych Seminariów Duchownych

[ TEMATY ]

konferencja

kapłaństwo

Rzeszów

bp Roman Pindel

rektorzy

WSD

Ks. Waldemar Wesołowski

Wczoraj zakończyła się 55. Konferencja Rektorów Wyższych Seminariów Duchownych (diecezjalnych oraz zakonnych), która obradowała w Rzeszowie od 2 do 4 września nt. „Kształtowanie tożsamości kapłańskiej w formacji seminaryjnej”. Oto jej główne wątki.

Definiując cel tegorocznego spotkania rektorów WSD, ks. Wojciech Wójtowicz stojący na czele Konferencji Rektorów, powiedział, że „w dzisiejszym świecie, a w konsekwencji także w naukach kościelnych, istnieją bardzo wąskie specjalizacje i nierzadko ujęcia fragmentaryczne, stąd potrzeba jest powrotu do pogłębionej teologii kapłaństwa oraz troski o jego integralną wizję”. Wyjaśnił, że „w dyskusji, która obecnie się toczy w przestrzeni medialnej a także wewnątrz Kościoła - choćby wobec postulatów o zmierzeniu się ze zjawiskiem klerykalizmu – paradoksalnie poruszamy się niekiedy w przeciwnym kierunku, to jest ku modelowi sekularyzacyjnemu, owocującemu zeświecczeniem w postrzeganiu kapłaństwa; tymczasem musimy pamiętać, że mamy do czynienia z sakramentem święceń”.

CZYTAJ DALEJ

Bratanek Józefa Ulmy o wujku: miał głęboką wiarę, silny moralny kręgosłup i niezależność myśli

2024-03-24 08:43

[ TEMATY ]

Ulmowie

Zbiory krewnych rodziny Ulmów

Wiktoria i Józef Ulmowie

Wiktoria i Józef Ulmowie

Bratanek błogosławionego Józefa Ulmy, Jerzy Ulma, opisał swojego wujka jako mężczyznę głębokiej wiary, którego cechował mocny kręgosłup moralny i niezależność myśli. O ciotce, Wiktorii Ulmie powiedział, że była kobietą niezwykle energiczną i pełną pasji.

W niedzielę przypada 80. rocznica śmierci Józefa i Wiktorii Ulmów oraz ich dzieci. Zostali oni zamordowani przez Niemców 24 marca 1944 r. za ratowanie Żydów, których Niemcy zabili jako pierwszych.

CZYTAJ DALEJ

Gorzkie Żale to od ponad trzech wieków jedno z najpopularniejszych nabożeństw pasyjnych w Polsce

2024-03-28 20:27

[ TEMATY ]

Gorzkie żale

Grób Pański

Karol Porwich/Niedziela

Adoracja przy Ciemnicy czy Grobie Pańskim to ostatnie szanse na wyśpiewanie Gorzkich Żali. To polskie nabożeństwo powstałe w 1707 r. wciąż cieszy się dużą popularnością. Tekst i melodia Gorzkich Żali pomagają wiernym kontemplować mękę Jezusa i towarzyszyć Mu, jak Maryja.

Autorem tekstu i struktury Gorzkich Żali jest ks. Wawrzyniec Benik ze zgromadzenia księży misjonarzy świętego Wincentego à Paulo. Pierwszy raz to pasyjne nabożeństwo wyśpiewało Bractwo Świętego Rocha w 13 marca 1707 r. w warszawskim kościele Świętego Krzyża i w szybkim tempie zyskało popularność w Warszawie, a potem w całej Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję