Reklama

Kard. Dziwisz jednym ze spowiedników podczas Krakowskiej Nocy Konfesjonałów

2015-03-22 12:53

luk / Kraków / KAI

Ks. Paweł Rytel-Andrianik

„Światło w ciemnościach” - to hasło tegorocznej Krakowskiej Nocy Konfesjonałów. W nocy z wtorku na środę 24-25 marca w pięciu krakowskich kościołach księża i biskupi, w tym kard. Stanisław Dziwisz, będą czekali na wiernych, którzy bez pośpiechu chcą przeżyć sakrament spowiedzi przed misterium Wielkiej Nocy.

Ks. Dariusz Talik, diecezjalny duszpasterz akademicki i odpowiedzialny za wydarzenie, podkreślił, że Krakowska Noc Konfesjonałów ma nieco inny wymiar niż Noc Konfesjonałów w całej Polsce. „Nie chcemy dawać ludziom ostatniej szansy na spowiedź – to nie ma być spowiedź ‘last minute’. Chcemy, żeby wierni mogli oczyścić się już na wejście w Misterium Męki Pańskiej, począwszy od Niedzieli Palmowej” – zaznaczył.

Kapłan dodał, że ta forma spowiedzi jest skierowana zwłaszcza do zapracowanych, zajętych cały dzień, którzy potrzebują spokojnego czasu na sakrament pokuty. „Może to jest trochę jak ze spotkaniem Nikodema z Jezusem w nocy – okresem dnia, który osłania i tworzy klimat intymności” – wyjaśnił.

Wierni będą mogli skorzystać z nocnej spowiedzi w 5 krakowskich świątyniach: Kolegiacie Akademickiej (ul. św. Anny 11), Bazylice Dominikanów (ul. Stolarska 12), Kościele św. Wojciecha (Rynek Główny), Kaplicy Klasztornej w Łagiewnikach (ul. Siostry Faustyny 3) oraz Kościele Dobrego Pasterza (ul. Dobrego Pasterza 4).

Reklama

W Krakowskiej Nocy Konfesjonałów wezmą udział nie tylko księża, ale również biskupi. Kard. Stanisław Dziwisz będzie spowiadał w Kolegiacie Akademickiej, bp Jan Szkodoń w Kościele Dobrego Pasterza, bp Jan Zając w Łagiewnikach, a bp Grzegorz Ryś w Bazylice Dominikanów. Czas spowiedzi zostanie poprzedzony krótką liturgią pokutną, którą poprowadzą właśnie hierarchowie.

Za Krakowską Noc Konfesjonałów odpowiedzialny jest Centralny Ośrodek Duszpasterstwa Akademickiego w Krakowie.

Tagi:
noc konfesjonałów Noce Kościołów

Noce Kościołów 2017

2017-06-29 10:21


Edycja wrocławska 27/2017, str. 6-7

Czas kolejnych Nocy Kościołów, organizowanych przez Radio Rodzina, obfitował w wydarzenia religijne, artystyczne i kulturalne. Nie zabraknie interesujących koncertów, wykładów, wystaw, a dla zwiedzających otwarte zostały kościoły i miejsca na co dzień niedostępne. Do udziału został zaproszony również gość z Syrii – o prześladowaniach i dyskryminacji chrześcijan opowiedział biskup z Syrii Antoine Chbeir, a akcję „Dar dla Aleppo” podsumował koncert „Nieśmiertelni”

Tomasz Lewandowski

Święto Wrocławia

W uroczystość św. Jana Chrzciciela w katedrze wrocławskiej odbyła się Msza św. w intencji miasta i jego mieszkańców, której przewodniczył abp Józef Kupny. Jak zaznaczył na początku Eucharystii proboszcz katedry ks. Paweł Cembrowicz, obchody uroczystości patrona archidiecezji przypadły w roku, w którym wspominamy wydarzenia sprzed 20 lat: 46. Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny we Wrocławiu oraz wizytę Jana Pawła II w archikatedrze, gdzie dokonał koronacji obrazu Matki Bożej Zwycięskiej. – Dziś w tym miejscu są obecne pamiątki Jana Pawła II: jego sutanna i piuska, stuła i krzyż pektoralny, relikwiarz z cząstką jego krwi, a także ornat ofiarowany katedrze z racji 1000-lecia archidiecezji – mówił. Uroczystość była także świętem arcybiskupa seniora Mariana Gołębiewskiego, który przeżywał 55. rocznicę święceń kapłańskich.

A wieczorem 24 czerwca na Ostrowie Tumskim zabrzmiały dwa wielkie dzieła Michała Lorenca: „Missa Magna Beatificationis”, której prawykonanie miało miejsce w bazylice św. Ignacego Loyoli w Rzymie 2 maja 2011 r. z okazji beatyfikacji Jana Pawła II, i oratorium „Przymierze”, utwór napisany z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski oraz otwarcia Świątyni Opatrzności Bożej.

Anna Buchar

Co wiemy o Annie Śląskiej?

Stowarzyszenie Sióstr i Braci Henryka II Pobożnego i Anny Śląskiej w Legnicy oraz Wspólnota Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej we Wrocławiu włączyły się w Noce Kościołów, organizując Mszę św. i wykłady poświęcone księżnej Annie Śląskiej i jej mężowi księciu Henrykowi II Pobożnemu. W homilii ks. Marian Kopko, kustosz Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej w Krzeszowie, podkreślał wpływ, jaki na księżniczkę Annę wywarła Jadwiga Śląska. – Obserwując zachowania teściowej, Anna pozostała jej doskonale posłuszna: wychowała dzieci według jej wskazań, uczestniczyła wraz z nią w nabożeństwach i z całą pewnością od niej uczyła się hojności w kontakcie z ubogimi i potrzebującymi pomocy – wymieniał krzeszowski kustosz, zaznaczając, że to księżna Anna dała początek Krzeszowa. – Najpierw ściągnęła tam Benedyktynów, a po blisko 50 latach do wsi przybyli Cystersi, którzy stwarzają z Krzeszowa wielką potęgę – dodał. W tym roku mija 20 lat od ukoronowania koronami papieskimi najstarszego obrazu w Polsce, cudowną ikonę Matki Bożej Łaskawej, który księżna Anna Śląska podarowała Cystersom.

Anna Buchar

Syryjski biskup na Dolnym Śląsku

W ramach Nocy Kościołów Dolny Śląsk odwiedził biskup diecezji Latakia w Syrii Antoine Chbeir. Patriarcha z Syrii był gościem kilku wspólnot parafialnych w stolicy Dolnego Śląska i regionie. Biskupa z Syrii przyjął także metropolita wrocławski. Hierarchowie rozmawiali o sytuacji chrześcijan na Bliskim Wschodzie oraz o możliwości pomocy tym, którzy ucierpieli w wyniku działań wojennych. W katedrze wrocławskiej bp Chbeir wygłosił homilię, w której dziękował za pomoc abp. Józefowi Kupnemu i za akcję „Dar dla Aleppo”: – Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę jak to jest, gdy ktoś potrzebuje operacji, lekarstw, jest chory, a nie znajduje miejsca, gdzie mógłby otrzymać pomoc. Dlatego gratuluję wam tego, co robicie nie tylko dla Aleppo, ale dla całej Syrii. Niech Bóg wam błogosławi!

Krzysztof Kunert

O tajemnicach Fatimy

„Tajemnice Fatimy. Największy sekret XX wieku” – takie hasło towarzyszyło wykładom Grzegorza Górnego w parafiach Dolnego Śląska. Podczas spotkań publicysta przybliżył treść orędzia fatimskiego, które, jak podkreślał, jest najdonioślejszym objawieniem prywatnym w historii katolicyzmu. Grzegorz Górny nawiązał m.in. do postaci Jana Pawła II, mówiąc o Papieżu Polaku jako o człowieku, który był pretendowany do walki z komunizmem i który spełnił prośbę Maryi przekazaną w objawieniach. Zwrócił też uwagę, że każdy z nas może mieć swój udział w wypełnianiu orędzia fatimskiego przez odprawianie pięciu pierwszych sobót miesiąca.

Krzysztof Kunert

Wystawa o św. Jadwidze

Wystawę prezentującą sylwetkę i życie św. Jadwigi można oglądać w kościele św. Krzyża na Ostrowie Tumskim. Ekspozycja wpisuje się w 750-lecie kanonizacji patronki archidiecezji wrocławskiej. – To nie jest temat prosty – mówił, otwierając wystawę, abp Józef Kupny. – Bo jak pokazać świętość, jak przedstawić świat świętej? Tym bardziej jestem pełen uznania dla naszych artystów, że zmierzyli się z tym tematem i samą postacią naszej patronki. Oczywiście, wybrnęli z tego obronną ręka, są tu wspaniałe prace, dlatego wszystkich zapraszam do odwiedzenia tej wystawy – dodał metropolita. Ekspozycja powstała w ramach tegorocznej edycji Nocy Kościołów i będzie dostępna dla zwiedzających do końca sierpnia.

Krzysztof Kunert

Nieśmiertelni dla Aleppo

Koncert „Nieśmiertelni”, w którym zagrali m.in. Darek Malejonek i Halinka Mlynkowa, zgromadził na Ostrowie Tumskim tłumy wrocławian. Przyszli nie tylko słuchać muzyki, ale także modlić się za prześladowanych chrześcijan na Bliskim Wschodzie i wesprzeć akcję „Dar dla Aleppo”. – „Dar dla Aleppo”, który ma charakter międzywyznaniowy, jest wyrazem naszej wielkiej solidarności z tymi, którzy doświadczają cierpienia i prześladowania. Cieszę się, że akcja wyposażenia szpitala św. Ludwika w Aleppo nabiera tempa. Zachęcam wszystkich do włączenia się w inicjatywę, bo przecież jest to miłosierdzie w praktyce życia chrześcijańskiego – mówił na początku koncertu bp Jacek Kiciński. Podczas wydarzenia obecny był także biskup z Syrii. – Jestem w Polsce od 8 dni i ten pobyt daje mi siłę i pewność. W tym czasie widziałem wśród was wiele znaków solidarności i jedności. Zachowujecie się, jakby sprawa Syrii była waszą sprawą. Doceniam ofiarę, jaką składacie – dziękował bp Chbeir. Wzruszające świadectwo o Aleppo opowiedział Darek Malejonek. – Pomagałem w Aleppo i widziałem, co tam się dzieje. Wcześniej myślałem, że spotkam tam ludzi zniszczonych, przerażonych, a spotkałem ludzi pełnych ducha, pełnych miłosierdzia i poświęcenia, którzy się kulom nie kłaniają, poświęcają swoje życie dla innych i dla Jezusa – mówił i dodawał, że patrząc na Aleppo, widział Warszawę z 1944 r.: – Kiedy zobaczyłem Aleppo zniszczone, zrujnowane, od razu przyszła mi na myśl zniszczona w 1944 r. Warszawa. My także wiemy, co to jest wojna, cierpienie, dlatego bądźmy z nimi solidarni!

Magdalena Lewandowska

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Tajemnica Trzech dni

2019-04-10 10:24

Oprac. Jolanta Marszałek
Niedziela Ogólnopolska 15/2019, str. 18-19

Czy wiemy, kiedy tak naprawdę obchodzimy Triduum Paschalne? Co oznaczają gesty i symbole wykonywane w tym czasie w liturgii? Wyjaśniamy tajemnicę tych dni

Święta Paschalne rozpoczynają się Mszą Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek (tak naprawdę ta Msza należy już do piątku), a kończą drugimi Nieszporami w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego. Triduum to piątek, sobota i niedziela (a nie czwartek, piątek i sobota). Święto, choć składa się z trzech dni, a każdy z nich ma inny charakter i świętujemy go w odmienny sposób, to jednak mamy do czynienia z jedną uroczystością – jedną tajemnicą: męką, śmiercią i zmartwychwstaniem naszego Pana.

Rozpoczynająca Święte Triduum Paschalne Msza Wieczerzy Pańskiej, która jest sprawowana w czwartek wieczorem (według tradycji żydowskiej, a także kościelnej, mówiącej o tym, że dzień zaczyna się po zachodzie słońca), należy już tak naprawdę do Wielkiego Piątku.

Po Mszy Wieczerzy nie ma błogosławieństwa, nie kończymy liturgii, bo ona jest kontynuowana w Liturgii Wielkiego Piątku (zwróćmy uwagę, że liturgii w Wielki Piątek nie zaczyna się znakiem krzyża).

Podczas Liturgii Wielkiego Piątku spożywamy przeistoczone Ciało Chrystusa. Przeistoczone kiedy? Właśnie podczas Mszy Wieczerzy. Podczas obydwu liturgii czyta się tę samą Ewangelię wg św. Jana. To tak naprawdę ta sama Eucharystia.

Mandatum, czyli umycie nóg

Obrzęd charakterystyczny dla Mszy Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek jest nawiązaniem do gestu Pana Jezusa, opisanego przez św. Jana Ewangelistę: „I zaczął obmywać uczniom nogi i ocierać prześcieradłem, którym był przepasany” (13, 5). Obrzęd ten przypomina wszystkim sprawującym jakąkolwiek władzę w Kościele, w jaki sposób winni sprawować swój urząd – służąc i miażdżąc nieustannie swoją pychę.

Obnażenie ołtarza

Na koniec Mszy Wieczerzy Pańskiej, gdy Najświętszy Sakrament przenosi się do kaplicy przechowania, ołtarz zostaje obnażony. Nie ma obrusów, nie ma świeczników. Ten znak jest czyniony na pamiątkę obnażenia Jezusa z szat. Odbywa się on w milczeniu. Dawniej recytowano podczas tej czynności słowa psalmu: „Moje szaty dzielą między siebie i losy rzucają o moją suknię” (Ps 22,19).

Prostracja

To symboliczny gest padnięcia na twarz, rozpoczynający Liturgię Męki Pańskiej w Wielki Piątek. Biskup (lub przewodniczący liturgii) pada na twarz – jest to bardzo przejmujący znak, który odnosi nas również do momentu święceń prezbiteratu. Liturgia przypomina kapłanom, że kapłaństwo to tajemnica krzyża.

Adoracja Krzyża

Jest to kulminacyjny moment wielkopiątkowej liturgii.

Krzyż jest przysłonięty fioletową zasłoną. Adoracja Krzyża jest poprzedzona trzykrotnym wezwaniem: „Oto drzewo krzyża”, któremu towarzyszy stopniowe odsłanianie belek krzyża.

Zgodnie z tradycją Kościoła podchodzący do adoracji biskup w geście pokory ściąga ornat i buty.

Czuwanie na cześć Pana

Wszystkie obrzędy Wigilii Paschalnej odbywają się w nocy, nie wolno ich rozpocząć, zanim nie zapadnie zmrok, a należy je zakończyć przed świtem niedzieli. Charakter czuwania nawiązuje do istotnych wydarzeń w historii zbawienia, jak również jest wyrazem czujności chrześcijanina – oznacza gotowość na przyjście Pana.

Ogień

Na rozpoczęcie Liturgii Wigilii Paschalnej poza kościołem w odpowiednim miejscu przygotowuje się ognisko w celu pobłogosławienia nowego ognia. Jego płomień powinien być taki, aby rozproszyć ciemności i rozjaśnić noc. Duże znaczenie w tym obrzędzie ma zestawienie ciemności i światła, aby doświadczyć, z czego wyprowadził nas Chrystus. Światło Chrystusa wkracza w życie, aby rozproszyć ciemności. W historii zbawienia światło towarzyszy ukazywaniu się Boga (krzak gorejący, słup ognia, który prowadził Izraelitów).

Paschał

Od ogniska zapalamy świecę paschalną. To duża, bogato zdobiona woskowa świeca przygotowana na początku Wigilii Paschalnej. Wnoszona do nieoświetlonego kościoła staje się pierwszą zwiastunką Zmartwychwstania. Po wezwaniu: „światło Chrystusa” jej płomień zostaje przekazany wiernym i po chwili cała świątynia zostaje opromieniona blaskiem świec.

Na świecy umieszczone są symbole: cyfry bieżącego roku oraz pierwsza i ostatnia litera greckiego alfabetu – odnoszą się one do Chrystusa Zmartwychwstałego, który jest Panem czasu. Natomiast przez pięć „gwoździ” wspomina się zbawczy wymiar Męki Jezusa i poniesionych przez Niego ran.

Liturgia chrzcielna

Wielka Noc Zmartwychwstania jest najbardziej odpowiednim czasem do udzielania chrztu. Woda staje się symbolem obmycia z grzechu pierworodnego, co dokonuje się w chrzcie. Chrzest lub odnowienie przyrzeczeń chrzcielnych stają się centrum Paschy. Po chrzcie następuje wyrzeczenie się zła i wyznanie wiary. Jest ono złączone z tajemnicą chrztu i stanowi jego integralną część. Co raz dokonało się w chrzcie, Bóg będzie powtarzał przez różne wydarzenia w całym naszym życiu.

Procesja rezurekcyjna

To uroczyste ogłoszenie zmartwychwstania Chrystusa i wezwanie całego stworzenia do udziału w Jego triumfie. Procesja może się odbyć na zakończenie Wigilii Paschalnej, w nocy z soboty na niedzielę lub o świcie w wielkanocny poranek przed tradycyjną Rezurekcją. Na czele procesji niesie się krzyż przyozdobiony czerwoną stułą lub figurę Zmartwychwstałego – oba znaki symbolizują zwycięstwo Chrystusa nad śmiercią, piekłem i szatanem.

Wykorzystano treści katechez Wspólnoty Miłości Ukrzyżowanej

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Abp Jędraszewski: paschalne misterium miłości przemienia świat

2019-04-18 21:33

luk / Kraków (KAI)

W Wielki Czwartek abp Marek Jędraszewski przewodniczył w katedrze na Wawelu Mszy św. Wieczerzy Pańskiej. - Paschalne misterium miłości Trójcy Przenajświętszej do człowieka staje się udziałem człowieka - może on z niego korzystać i nim żyć. Może tą miłością przemieniać świat - mówił do zgromadzonych metropolita krakowski.

Joanna Adamik/Archidiecezja Krakowska

Jak podkreślił hierarcha, liturgia wieczoru wielkoczwartkowego zaprasza wiernych do wgłębienia się w misterium miłości. Tłumaczył, że jest to najpierw misterium miłości Trójcy Przenajświętszej do człowieka.

- Było to przed Świętem Paschy. Jezus wiedząc, że nadeszła Jego godzina przejścia z tego świata do Ojca, umiłowawszy swoich na świecie, do końca ich umiłował - zacytował fragment Ewangelii św. Jana i stwierdził, że ta miłość ma po pierwsze charakter dramatyczny, gdyż dzieje się ponad nienawiść i zdradę. - Przejmująco brzmią słowa Pana Jezusa, który wskazuje, że ręka Jego zdrajcy jest z Nim przy stole. Święty Jan opisując to zdarzenie mówi o szczególnym wzruszeniu Chrystusa - zaznaczył, dopowiadając, że Judasz wybrał ciemność i noc, opuszczając jasność, którą jest Jezus.

Dodał, że w Wieczerniku Jezus uczy także miłości pokornej poprzez umycie nóg swoim uczniom. – I czyni to, zdając sobie sprawę z tego, że jest to gest szokujący. Tak właśnie rozumiał go św. Piotr, który się przed nim wzbraniał. Ale Chrystus mówi wtedy, że skoro On obmył im nogi, to i oni sami powinni sobie nawzajem tak czynić. I to nie jest lekcja łatwa do przyjęcia, gdyż zaraz po tym pomiędzy apostołami powstaje spór, który z nich jest pierwszy - zauważył.

Abp Jędraszewski uwypuklił, że misterium miłości podczas Triduum wskazuje na jej ofiarność aż do końca. Przypomniał przy tym słowa o ustanowieniu Eucharystii, mówiące o Ciele wydanym za wierzących i kielichu oznaczającym Nowe Przymierze we Krwi.

- Jezus wydany aż po okrutne męki i śmierć na krzyżu. Śmierć haniebną. I krew przelana, spływająca z przebitego boku na twardą skałę tego świata. Za was. Dla waszego zbawienia - powiedział.

Metropolita wskazał, że miłość ta daje siłę do życia i jest to widoczne w słowach Chrystusa już po ustanowieniu kapłaństwa. - To słowa mówiące o szczególnie intymnej więzi między Jezusem, winnym krzewem, a uczniami, którzy są latoroślami, czerpiącymi swoją siłę z soków wypływających z winnego krzewu. Bez tego życiodajnego przepływu latorośle uschną - uwrażliwiał.

Jak uznał, jest to obraz sił duchowych, które wierni powinni czerpać z Chrystusa i obraz, który trzeba zrozumieć dosłownie. - Jeśli chcemy żyć miłością Chrystusa - ofiarną, pokorną i aż do końca - to musimy pić Jego krew i karmić się Jego ciałem. Żyć Eucharystią! - wezwał arcybiskup.

Dodał, że paschalne misterium miłości Trójcy Przenajświętszej do człowieka staje się jego udziałem. - Może on z niego korzystać i nim żyć. Może tą miłością przemieniać świat. I stąd to dramatyczne wołanie z Wieczernika: „Wytrwajcie w miłości mojej!”. To miłość pełna odwagi, która zachęca, by wstać i głosić ją światu - mówił.

Wspominając wydarzenia zdrady Judasza powiedział, że miłość ta każe także wychodzić naprzeciw nieprzyjaciołom i dawać do końca szansę na jej zwycięstwo. - Przed nami kolejne dni wchodzenia w misterium tej miłości. Kolejne dni, by dać się przeniknąć tej miłości. Aby zwyciężyła nadzieja co do nas i do świata. Aby zatriumfowała w nas wiara - zakończył abp Jędraszewski.

W czasie Mszy Wieczerzy Pańskiej na Wawelu arcybiskup umył stopy 12 mężczyznom z domu pomocy społecznej. Po Eucharystii Najświętszy Sakrament został przeniesiony do ciemnicy znajdującej się w Kaplicy Batorego. We Mszy Wieczerzy Pańskiej w katedrze wawelskiej uczestniczyli również politycy, m.in. Mateusz Morawiecki, Beata Szydło i Jarosław Kaczyński.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem