Reklama

Świat

Kard. Kasper: Franciszek chce, by hierarchia słuchała zmysłu wiary świeckich

Franciszek chce, by hierarchia kościelna nie tylko precyzowała i egzekwowała nauczanie Kościoła, ale także słuchała tego, jak ludzie świeccy rozumieją wolę Bożą - powiedział kard. Walter Kasper. Niemiecki purpurat przemawiał w katedrze w Waszyngtonie podczas czterodniowej (21-24 maja) konferencji nt. Soboru Watykańskiego II współorganizowanej przez uniwersytety Georgetown i Marymount.

[ TEMATY ]

kardynał

Włodzimierz Rędzioch

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Były przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan wyjaśnił, że papieżowi bliska jest koncepcja sensus fidei (zmysłu wiary) - zdolności do rozeznania prawd wiary, jaką ma każdy wierzący i Kościół jako całość. Podkreślił ją Sobór Watykański II, ale „Franciszek pragnie teraz nadać jej pełne znaczenie”. - Papież chce słuchającego Magisterium Kościoła. Takie jest jego stanowisko, przyjęte po wysłuchaniu tego, co Duch mówi do swych Kościołów - stwierdził niemiecki purpurat.

Wskazał, że „katolicyzm obejmuje wszystkich: kobiety i mężczyzn, młodych i starych, duchowieństwo i świeckich” - Świeccy są nie tylko widzami, ale także aktorami. Nie tylko przedmiotami, ale o wiele bardziej podmiotami w Kościele - zaznaczył kard. Kasper.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przemawiając w katedrze w Waszyngtonie podczas czterodniowej (21-24 maja) konferencji nt. Soboru Watykańskiego II współorganizowanej przez uniwersytety Georgetown i Marymount, przypomniał podnoszoną m.in. przez Benedykta XVI ideę „hermeneutyki ciągłości”. Oznacza ona, że Vaticanum II nie uchyliło niczego z wcześniejszego nauczania i tradycji Kościoła.

Z ekumenicznego punktu widzenia ma ona wielkie znaczenie, gdyż „określa podmiot ciągłości z apostolskimi początkami” chrześcijaństwa, co pobudza Kościoły do nawrócenia. - W imię przyszłości i trwałości chrześcijaństwa hermeneutyka ciągłości zawsze powinna być hermeneutyką reformy - powiedział wybitny teolog.

Wskazał przy tym, że ekumeniczny język w Kościele katolickim zawsze prowadzi do dialogu, który jest wzajemnych słuchaniem się, „co oznacza, że nie jest on myśleniem hierarchicznym, lecz wymianą myśli”. Musi być otwarty na rozmówcę, szukać tego, co wspólne i „wchodzić we wzajemny proces uczenia się w twórczej współpracy”.

Mówiąc o tym, jak Franciszek postrzega wartość różnych Kościołów chrześcijańskich, kard. Kasper zaznaczył, że „całość jest większa niż części i dlatego nie jest sumą części”. Papież proponuje więc „wielopostaciowy graniastosłup, którego wszystkie części tworzą całość, ale uczestniczą w całości w różny sposób”. Do „piękna całości” przyczyniają się właśnie przez to, że „zachowują swoją oryginalność”.

Reklama

Były przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan wezwał też do sprowadzenia ekumenizmu na ziemię, aby nie ograniczał się jedynie do akademickich dyskusji teologicznych. - Los jedności Kościoła i jedności rodziny ludzkiej są dziś wzajemnie splecione - przyznał hierarcha. Dlatego naszym świętym obowiązkiem jest nieakceptowanie podziału wśród chrześcijan. Podziały w Kościele nazwał „strukturami grzechu”, które „niweczą Boży plan zbawienia”. Są „głębokimi ranami na ciele Chrystusa”, za które wina leży „po wszystkich stronach”.

Komentując posoborowy dialog ekumeniczny, kard. Kasper zwrócił uwagę, że każdy, kto pamięta wcześniejszą separację między wyznaniami może być tylko zdumiony tym, co osiągnięto w minionych dziesięcioleciach i „być za to nieskończenie wdzięczny”. Udało się bowiem zbudować „mosty ponad okopami”, dzięki którym ludzie mogą się spotykać ze sobą.

Ale obecnie dialog znalazł się w „martwym punkcie”. - Jeśli nie porozumiemy się dokąd zmierzamy, istnieje niebezpieczeństwo, że rozproszymy się w różnych kierunkach - przestrzegł niemiecki purpurat, dodając, że potrzebny jest dziś „ekumenizm miłości, spotkania, słuchania się i przyjaźni”.

Zabierając głos podczas konferencji kard. Luis Tagle z Filipin apelował, by wystrzegać się patrzenia z nostalgią na Kościół przedsoborowy. Potrzebny jest raczej soborowy zmysł otwarcia się na współczesny świat. - Świadczymy o Chrystusie dziś, tu, gdzie jesteśmy w świecie - podkreślił metropolita Manili.

2015-05-28 11:25

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Polska ma obecnie sześciu kardynałów

[ TEMATY ]

kardynał

kardynałowie

Grzegorz Gałązka

Po śmierci kard. Zenona Grocholewskiego w Kolegium Kardynalskim zasiada obecnie sześciu Polaków, z których trzej mają prawo udziału w konklawe i wyboru papieża.

UWAGA! TEKST ARCHIWALNY - 2020 rok

CZYTAJ DALEJ

Bp Milewski do młodych: nie zmarnujcie bierzmowania

2024-04-18 19:23

[ TEMATY ]

bierzmowanie

Płock

bp Mirosław Milewski

Karol Porwich/Niedziela

- Bardzo zależy mi na tym, żebyście nie zmarnowali bierzmowania. Zachowajcie w sobie prawdę i otwartość na dary Ducha Świętego, na Boga i drugiego człowieka - powiedział bp Mirosław Milewski w Nasielsku w diecezji płockiej. Dokonał wizytacji parafii pw. św. Katarzyny i udzielił młodzieży sakramentu bierzmowania.

Bp Milewski na podstawie Ewangelii Janowej (J 6,44-51) podkreślił, że „Jezus jest chlebem żywym”: - Za każdym razem, kiedy spożywamy ten chleb, zagłębiamy się w istotę miłości Boga. Już nie żyjemy dla nas samych - zauważał biskup pomocniczy diecezji płockiej.

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję