Reklama

Krzyż - cz. I

Niedziela gnieźnieńska 13/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Krzyż pojawił się w czasach prehistorycznych. Była to na ogół forma dwóch lub więcej przecinających się pod kątem belek. Jako motyw zdobniczy występował on w wielu obszarach kulturowych, nie mających z sobą żadnych związków. Jedne z pierwszych krzyży spotykamy w prekolumbijskiej Ameryce, na wyspie Cozumel oraz na plakietkach ołtarzowych w świątyni w Pelenque. W obrębie kultury babilońsko-hetyckiej krzyż był symbolem jasności, światła i radości, stanowiąc znak przynoszący szczęście. W starożytnym Egipcie krzyż wziął swój początek z hieroglifu "Anch", oznaczającego życie, los, powodzenie lub wagę, na której ważono ludzkie dobre i złe uczynki. Ten typ krzyża został około drugiego stulecia przyjęty od Egipcjan przez Kościół koptyjski. Od tego momentu stał się jedynie symbolem życia.

Krzyż jako symbol chrześcijaństwa powstał prawdopodobnie na terenach Azji Mniejszej, Afryki Północnej lub Grecji. Trudno powiedzieć, czy grecka litera "Tau" i ostatnia litera alfabetu hebrajskiego " Taw" wzięła swój kształt od kształtu krzyża, czy też może było odwrotnie. W Grecji z początkiem chrześcijaństwa obok krzyża w formie litery " T" tworzono krzyże w kształcie "X" ("Chi") będącej jednocześnie pierwszą literą słowa "Xrestos" - Chrystus; Pomazaniec.

Karę śmierci przez ukrzyżowanie wykonywano w Asyrii, Mezopotamii i Persji. Taki sposób likwidowania skazańców przeniósł do Europy Aleksander Wielki, wróciwszy ze swoich południowo-wschodnich wypraw wojennych. Na krzyżu ginęli na ogół najwięksi przestępcy, zbrodniarze, kryminaliści i bandyci. Dlatego też to narzędzie tortur było powszechnie uznawane za znak hańby.

Pogląd taki utrzymywał się również pośród chrześcijan aż do połowy IV w. W celu rozpoznawczym używali oni wtedy znaku ryby, po grecku "ichthys", będącego anagramem imienia Jezusa Chrystusa. Na zmianę znaczenia symboliki krzyża w chrześcijaństwie wpłynęły zasadniczo dwa fakty. Pierwszy związany jest z osobą cesarza Konstantyna, który przed bitwą z Maxencjuszem w 312 r. miał widzenie. Na niebie ukazał mu się krzyż (tzw. labarum, w kształcie litery "X" nałożonej na literę "P") i napis "in hoc signo vinces" (w tym znaku zwyciężysz) . Konstantyn wygrał bitwę, a w rok później zrównał w prawach religię chrześcijańską z innymi religiami Imperium Rzymskiego.

Drugim faktem mającym wpływ na zmianę symboliki krzyża była podróż matki Konstantyna, św. Heleny, na Bliski Wschód. Ona to, zwiedzając Jerozolimę, niedaleko miejsca męki, odnalazła krzyż Chrystusa i oficjalnie oddała mu cześć. Od tego czasu uważa się ją za założycielkę Kultu Krzyża Świętego, który za jej przyczyną rozwinął się w całym chrześcijańskim świecie. Na Golgocie (Miejscu Czaszki) cesarz Konstantyn, na prośbę swej matki ufundował w latach 324-325 zespół sprzężonych z sobą budowli sakralnych pod wezwaniem Podwyższenia Krzyża Świętego (Anastasis). Sanktuarium obejmuje grób Chrystusa Pana, miejsce ustawienia Krzyża i grotę, w której go odnaleziono. Narzędzie męki i śmierci Zbawiciela zaczęło zajmować naczelne miejsce w domach i świątyniach wyznawców Jezusa Chrystusa. Krzyże umieszczano na wschodnich ścianach budynków, w apsydach i centralnych miejscach wczesnochrześcijańskich świątyń. Ze znaku hańby stał się on znakiem wiary, nadziei i zbawienia, będąc jednocześnie głównym akcentem obrzędów liturgicznych.

W początkach chrześcijaństwa przedstawiano postać Jezusa jako młodzieńca w otoczeniu owiec lub z owieczką na ramionach (np. w katakumbach św. Kaliksta w Rzymie). Symbolizowało to Dobrego Pasterza. Krucyfiks - krzyż z umieszczoną na nim postacią Jezusa i napisem " INRI" (Iesus Nasarenus Rex Iudeorum - łac. Jezus Nazareński Król Żydowski - por. J 19, 19) pojawił się w IV wieku, w kręgu kultury syryjsko-palestyńskiej.

Najwcześniejsze typy ikonograficzne ukazują żyjącego, choć ukrzyżowanego Chrystusa, nie cierpiącego. Postać Jezusa przytwierdzona jest do krzyża czterema gwoździami (każda stopa oddzielnie), w kulturze bizantyńskiej, grekokatolickiej i prawosławnej oddzielenie stóp utrzymywane jest do dzisiaj, tak jak dodawana jest pozioma poprzeczka pod stopami podtrzymująca ciało Zbawiciela. Postać odziana jest w długą tunikę. Znane są również krucyfiksy, w których krzyż stanowi jedynie jakby tło dla postaci Jezusa, opiekuńczo rozciągającego ramiona. Od końca VIII i początku IX wieku ciało Zbawiciela zaczęto coraz bardziej odsłaniać. Chrystus okryty jest jedynie drapowaną płócienną opaską na biodrach, zwaną perizonium. Początkowo, kiedy przedstawiano postać triumfującego Chrystusa - żywego, perizonium było długie o stylizowanych fałdach pionowych związanych z przodu węzłem. Najczęściej sięgało ono do kolan. W romańskich krucyfiksach postać Zbawiciela posiadała koronę, a ciało traktowano z dużą, choć uproszczoną dokładnością anatomiczną.

cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Skworc: Niedziela wolna od handlu strzeżona prawem w wielu państwach europejskich

2024-04-22 13:32

[ TEMATY ]

handel

handel w Niedzielę

Adobe.Stock

O poszanowania kompromisu z 2018 r. dotyczącego handlu w niedzielę zaapelował abp Wiktor Skworc, członek Komisji Duszpasterstwa KEP. Przypomniał, że wolna niedziela, jako humanistyczny kod kulturowy, strzeżona jest przez prawo w wielu krajach europejskich. W ten sposób hierarcha skomentował dla KAI rozpoczęcie przez Trzecią Drogę prac nad projektem zmieniającym ustawę o ograniczeniu handlu w niedziele i święta.

Wedle inicjatywy Trzeciej Drogi zakupy będzie można byłoby robić w dwie niedziele w miesiącu. Nadzieję na to, że nowelizację poprą wszystkie ugrupowania koalicyjne wyraził Ryszard Petru z ugrupowania Polska 2050.

CZYTAJ DALEJ

Maryjo ratuj! Ogólnopolskie spotkanie Wojowników Maryi w Rzeszowie

2024-04-21 20:23

[ TEMATY ]

Wojownicy Maryi

Ks. Jakub Nagi/. J. Oczkowicz

W sobotę, 20 kwietnia 2024 r. do Rzeszowa przyjechali członkowie męskiej wspólnoty Wojowników Maryi z Polski oraz z innych krajów Europy, by razem dawać świadectwo swojej wiary. Łącznie w spotkaniu zatytułowanym „Ojciec i syn” wzięło udział ponad 8 tysięcy mężczyzn. Modlitwie przewodniczył bp Jan Wątroba i ks. Dominik Chmielewski, założyciel Wojowników Maryi.

Spotkanie formacyjne mężczyzn, tworzących wspólnotę Wojowników Maryi, rozpoczęło się na płycie rzeszowskiego rynku, gdzie ks. Dominik Chmielewski, salezjanin, założyciel wspólnoty mówił o licznych intencjach jakie towarzyszą dzisiejszemu spotkaniu. Wśród nich wymienił m.in. intencję za Rzeszów i świeckie władze miasta i regionu, za diecezję rzeszowską i jej duchowieństwo, za rodziny, szczególnie za małżeństwa w kryzysie, za dzieci i młode pokolenie. W ten sposób zachęcił do modlitwy różańcowej, by wzywając wstawiennictwa Maryi, prosić Boga o potrzebne łaski.

CZYTAJ DALEJ

Brazylia: Sąd zakazał cytowania Biblii w urzędzie miejskim

2024-04-23 07:32

[ TEMATY ]

Biblia

Brazylia

Karol Porwich/Niedziela

Sąd stanu Sao Paulo, na wschodzie Brazylii, zakazał cytowania fragmentów Biblii podczas sesji rady miejskiej w 400 tys. mieście Bauru. Dominującą religią jest tam chrześcijaństwo, które wyznaje ponad 87 proc. miejscowej ludności.

W poniedziałkowym orzeczeniu, cytowanym przez lokalne media, sąd orzekł, że cytowanie Biblii, które dotychczas było powszechne w radzie miejskiej, jest sprzeczne ze świeckim charakterem państwa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję