Reklama

Nowy Testament - o trzeźwości i pijaństwie

Oprac. Daniel Odor - kleryk
Edycja przemyska 13/2001

Bóg każdego z nas nawołuje do poświęcenia, do wyrzeczeń, co widać w wielu postawach starotestamentalnych. Temat ten znajduje swoje miejsce także, a może szczególnie, w dziele Jezusa Chrystusa. Problem na nowo podjęty jest nam czasowo bliższy w opisach życia i działalności Jezusa oraz pierwotnej gminy chrześcijańskiej.

W tym artykule pragnę podjąć temat trzeźwości zapisany na kartach Nowego Testamentu, na kartach Objawienia się Boga w Jezusie Chrystusie - Swoim Synu.

Mówiąc o trzeźwości w Nowym Testamencie należałoby zacząć od analizy słowa trzeźwość. Greckie słowo nepho oznacza powszechny i ogólnie znany stan umiarkowanego spożycia wina. Jest tak ze względu na klimat śródziemnomorski i na użyteczność wina do posiłków.

Wino w wypowiedziach biblijnych nie może być traktowane jako synonim wszystkich dzisiejszych napojów alkoholowych. Proces powstawania wina i sycery był nieco inny jak dzisiejszy sposób produkcji alkoholu, gdyż w czasach nowotestamentalnych nie używano do ich produkcji cukru czy gotowanego spirytusu. Wino zasadniczo zawsze spożywano z dodatkiem wody. Czasy Chrystusowe to także okres tzw. gradacji win (po mocniejszych używano słabszych unikając przez to upijania się).

W Nowym Testamencie spotykamy szereg pozytywnych wypowiedzi na temat wina. Znaleźć można słowa o użyteczności leczniczej wina, o czym czytamy w przypowieści o dobrym Samarytaninie, gdzie dla zalania ran człowieka poturbowanego użyte są oliwa i wino. Także Cud w Kanie Galilejskiej, czyli Jezusowa przemiana wody w wino (J 2, 1-10), gdzie doczytujemy się zapowiedzi Eucharystycznej. Wino z Kany to zapowiedź niezwykłego wesela mesjańskiego między Chrystusem a odkupioną ludzkością. Rzeczywistość, która bez Jezusa była tylko wodą, dzięki niemu stała się winem.

Z punktu biblijnego, wina samego w sobie nie należy traktować jako coś złego. Wino w Nowym Testamencie, to jak już wcześniej w Starym Testamencie, znak dobrobytu. Jednak tylko, gdy jest stosowane wraz z umiarem jest pomocą w życiu i zdrowiu człowieka.

Jednak nie brakuje w tekście nowotestamentalnym nakazów wprost mówiących o potrzebie całkowitej abstynencji.

Abstynencja jest potrzebna z dwóch powodów:

- po pierwsze, aby uniknąć zgorszenia słabszych w wierze,

- po wtóre, abstynencja jest konieczna, gdy ktoś używa wina, choć nie jest przekonany w sumieniu co do godziwości takiego postępowania.

Św. Paweł trafnie wskazuje nam zło moralne, jakie wypływa z nadużywania wina. Doskonałym przykładem tego mogą być słowa:

Czyż nie wiecie, że niesprawiedliwi

nie posiądą królestwa Bożego?

Nie łudźcie się!

Ani rozpustnicy, ani bałwochwalcy (...)

Ani pijacy, ani oszczercy, ani zdziercy

Nie odziedziczą królestwa Bożego (Kor 6, 9-10).

Ten katalog występków znajduje się także w Liście do Rzymian. Tu autor dodaje, że "ci, którzy się takich czynów dopuszczają, winni są śmierci" (1, 3). Widzimy więc, że św. Paweł ostro występuje przeciwko pijaństwu.

Do abstynencji wezwani są na kartach Nowego Testamentu także i wszyscy ci, którzy podobnie jak Jan Chrzciciel (Łk 7, 31-35) wezwani są do funkcji prorockiej. Ich zadaniem jest przygotować drogi Panu. Oni to mają stać się znakiem lepszej rzeczywistości.

Podsumowując rozważania na temat postrzegania alkoholu i abstynencji w Nowym Testamencie możemy odważnie powiedzieć, że umiarkowane spożywanie napojów alkoholowych, zgodnie z rozumną i wolną wolą nie jest sprzeczne z naturą człowieka i wolą Boga. Jednak Bóg w każdym z nas widzi Swoje dziecko, widzi tego, który poprzez własne życie winien dawać świadectwo Dziecięctwa Bożego. Rezygnacja z napoi alkoholowych, czyli abstynencja czasowa lub trwała, podejmowana z różnych motywów, a w szczególności z pobudek religijnych, moralnych i społecznych, jest wielkim dobrem dla jedności i najskuteczniejszym wsparciem bliźnich na drodze do trzeźwości.

Reklama

Watykan: 2 kwietnia publikacja adhortacji Christus vivit

2019-03-25 13:58

st (KAI) / Watykan

2 kwietnia, w 14. rocznicę śmierci św. Jana Pawła II zostanie opublikowany tekst posynodalnej adhortacji apostolskiej „Christus vivit” podsumowującą ubiegłoroczne XV Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów na temat: „Młodzi, wiara i rozeznawanie powołania” – poinformował tymczasowy dyrektor Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej, Alessandro Gisotti.

Grzegorz Gałązka

Jak podaje na Twitterze włoski dziennik „Avvenire” data ta pragnie wskazać na chęć powiązania obydwu pontyfikatów bardzo miłowanych i bliskich nowym pokoleniom.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Abp Ryś: nie można innym głosić pokuty, jeśli się jej wpierw nie doświadcza

2019-03-25 20:07

xpk / Łódź (KAI)

W najbliższy czwartek 28 marca o godz. 20.00 w łódzkiej katedrze odbędzie się nabożeństwo pokutne, na które zaproszeni są biskupi oraz wszyscy księża diecezjalni i zakonni posługujący na terenie archidiecezji łódzkiej. – Nie można innym głosić pojednania i pokuty, jeśli się jej wpierw nie doświadcza. Potrzebujemy przeprosić Pana Boga oraz naszych braci i siostry, zwłaszcza małoletnich, za grzechy, które są dziś grzechami publicznymi – wyjaśnia abp Grzegorz Ryś.

Archidiecezja Łódzka

- Nie można innym głosić pojednania i pokuty, jeśli się jej wpierw nie doświadcza. To pierwszy z powodów, dla którego chcemy się spotkać z Jezusem i z Nim rozmawiać. Drugim są nasze grzechy. Grzechy, które są dziś grzechami publicznymi, grzechami wołającymi wręcz o pomstę do nieba. Grzechami, za które potrzebujemy przeprosić zarówno Pana Boga, jak i naszych braci i nasze siostry, w szczególności małoletnich – mówi metropolita łódzki w swoim zaproszeniu skierowanym do kapłanów.

Każdy z księży diecezjalnych i zakonnych otrzymał osobisty list od arcybiskupa łódzkiego z zaproszeniem na czwartkowe nabożeństwo, które ma być publicznym aktem pokuty Kościoła łódzkiego wobec Boga, jak i tych, których ludzie Kościoła skrzywdzili.

- Nie może być tak, że nie zmierzymy się z tym grzechem, że nie potrafimy stanąć w prawdzie, i nie potrafimy dać tej prawdzie wyraz. Nie może być tak, że nie potrafimy też uznać – każdy z nas w swoim zakresie - odpowiedzialności za to, co stało się, i co - ufamy - nie może dziać się dużej! Zapraszam, abyśmy odnaleźli się w tej wspólnocie prezbiterium, które pokutuje za swoje grzechy – mówił abp Ryś.

W pierwszy piątek Wielkiego Postu, który był dniem postu i modlitwy wynagradzającej za grzechy wykorzystywania seksualnego osób małoletnich, we wszystkich parafiach archidiecezji łódzkiej celebrowana była pokutna Droga Krzyżowa w intencji przebłagalnej za grzechy ludzi Kościoła.

Czwartkowe nabożeństwo będzie też wprowadzeniem do kolejnej edycji papieskiej inicjatywny „24 godziny dla Pana”, w czasie której w wyznaczonych wcześniej świątyniach na terenie Łasku, Łodzi i Piotrkowa Trybunalskiego będzie można przez 24 godziny skorzystać z sakramentu pokuty i pojednania.

- W najbliższy piątek będziemy widzieć Papieża, który nie tylko przewodniczy liturgii pokutnej, ale sam jako pierwszy spośród pasterzy i grzeszników idzie do spowiedzi, ucząc nas w ten sposób, że nie tylko siedzi w konfesjonale, ale także sam przy nim klęka, by się spowiadać - mówi o papieskiej inicjatywie abp Grzegorz Ryś.

Łódzkie „24 godziny dla Pana”, w czasie których można skorzystać z całodobowej adoracji Najświętszego Sakramentu, połączonej z możliwością spowiedzi, odbędzie się w czterech miejscach archidiecezji łódzkiej: Sanktuarium Matki Bożej Łaskiej w Łasku, Bazylice Archikatedralnej i kościele pw. Matki Bożej Bolesnej w Łodzi oraz kościele rektoralnym pw. Matki Bożej Śnieżnej w Piotrkowie Trybunalskim.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem