Reklama

Włocławek

Święci z muzealnych sal

W Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku czynna jest wystawa pn. "Święci w tradycji ludowej". Ekspozycję, którą oglądać można do końca października, zobaczyło już wiele osób. 30 lipca zwiedzał ją biskup włocławski Wiesław Mering wraz z proboszczem parafii katedralnej - ks. prał. Stanisławem Waszczyńskim.

Niedziela włocławska 33/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O koncepcji wystawy oraz instytucjach, z których pochodzą zgromadzone zabytki, pisano już na łamach Ładu Bożego. Warto przypomnieć, że przez wystawę przewija się niemal 40 świętych przedstawionych na obrazach i w rzeźbach. Są to przede wszystkim święci, których kult silny był na wsi polskiej. To do nich kierowano modlitwy, szukając orędownictwa w trudnych sprawach oraz w przypadkach klęsk żywiołowych. W ludowym myśleniu Święci Pańscy, jakkolwiek pochodzący z różnych odległych stron i czasów, stawali się poprzez dzieła sztuki, zwłaszcza tej naiwnej, ludowej, niezwykle bliscy, co sygnalizuje wystawa.
Na feretronie procesyjnym Izydor Oracz, hiszpański święty żyjący w średniowieczu, patronujący polskim rolnikom od XV w., ubrany jest w ludowy kujawski strój. Sycylijska męczennica z III w. - św. Agata przedstawiona jest we współczesnej rzeźbie wraz z gospodarzami trzymającymi bochny chleba i wołami pochylonymi nad misami z solą. Na innym obrazie wokół postaci św. Wawrzyńca widnieją główki kapusty, które nie mają żadnego związku z żywotem świętego męczennika pierwszych wieków chrześcijaństwa. Co sprawiło, że w sztuce, zwłaszcza ludowej, w taki narracyjny sposób przedstawiano świętych, oddalając ich nierzadko od hagiograficznych treści? Odpowiedź wydaje się prosta. To ludowa wyobraźnia, przybliżając "obcych" świętych do miejscowych realiów, w sposób niemal dosłowny obrazowała ich recepcję w tradycji ludowej. Święci umiejscowieni w kalendarzu liturgicznym stawali się ważnymi filarami cyklu wegetacyjnego ziemi. Z ich imionami wiązano prace rolnicze i gospodarskie. Tworzony od niepamiętnych czasów folklor ustny wiązał chrześcijańskich świętych tak silnie z polską tradycją, że czynił z nich świętych jakby przybywających zza pobliskiej miedzy. Dlatego właśnie wspomniany na początku św. Izydor Oracz przedstawiony jest jako kujawski chłop, a przy św. Agacie pokazana jest sól, która według starych wierzeń, poświęcona w kościele w dniu jej święta, miała właściwości gaszące ogień. Podobną rolę spełniał także chleb, o czym donosili już staropolscy pisarze, m.in. Wespazjan Kochowski, pisząc: "pod imieniem onej chleb święcony, z wiarą wieszając, oddam cześć Agacie Świętej, w mej chacie". Tradycja ludowa uczyniła też z chleba skuteczny medykament stosowany w chorobach zwierząt domowych.
Święci w oczach polskiego ludu to bohaterowie niezwykłych opowieści, w których rzeczywistość przeplatała się z wątkami legendarnymi. Popularne od średniowiecza żywoty świętych stawały się nieocenionym źródłem wiadomości hagiograficznych, kształtującym ludową pobożność. Niezwykłe emocje musiała budzić postać św. Jerzego, rycerza z odległej Kapadocji, któremu średniowieczna wyobraźnia dołączyła do żywota walkę z potwornym smokiem. Niezwykła odwaga św. Wawrzyńca spalonego za wiarę w Chrystusa na rozżarzonej kracie sprawiła, że został on patronem broniącym przed ogniem. I jakby dla przekory patronem "od ognia" został także św. Florian, który zakończył życie w rzece. Wrzucono go do niej wraz z kołem młyńskim uwiązanym u jego szyi. Św. Agata tarzana w torturach na rozżarzonych węglach także w tradycji ludowej strzegła przed ogniem. Według żywota Świętej, w rok po jej śmierci, podczas wybuchu Etny, wyjęty z jej grobu welon, wystawiony naprzeciw ognistej lawy sprawił, że zmieniła bieg, omijając Katanię, co uratowało miasto przed pożarem. I nieważne, że działo się to na odległej Sycylii, bo lud polski tak głęboko przyswoił sobie postać Świętej, że welon zastąpił obrazami z jej wizerunkiem, które wystawiano w oknach podczas burzy lub wynoszono w czasie pożarów przed budynki nie objęte jeszcze żywiołem.
Pośród świętych, o których opowiada wystawa, najwięcej jest męczenników za wiarę. Poza świętymi: Jerzym, Wawrzyńcem, Florianem i Agatą do tego grona zaliczyć należy także św. Barbarę - patronkę dobrej śmierci i św. Katarzynę Aleksandryjską - patronkę m.in. młodych dziewcząt. Ale dużym szacunkiem darzono także świętych, którzy potrafili w sposób radykalny zmienić swoje życie i ze swawolnej drogi zwrócić się ku prawdzie. Przykładem jest św. Franciszek z Asyżu, którego obrazy i rzeźby często zdobiły przydrożne kapliczki i kościoły. I choć nie orędował on w żadnej konkretnej sprawie, to najpełniej wyrażał związek człowieka z naturą.
Święci spoglądający na nas w muzealnej sali przywołują także karty z historii chrześcijaństwa, fundamentu europejskiej kultury i tradycji. Nie brakuje pośród nich postaci żyjących na styku antyku i średniowiecza. I choć pobożność ludowa daleka była od zagłębiania się w teologiczne dysputy, to przecież ludowi nieobca była postać św. Grzegorza Wielkiego czy św. Ambrożego, któremu lud powierzył opiekę nad pasiekami i pszczelarzami. To w osobie tego Świętego przetrwała do naszych czasów legenda związana z Platonem, mówiąca o tym, że gdy był dzieckiem w kolebce, rój pszczół osiadł na jego ustach, dlatego mowa jego była słodka jak miód. W tradycji kościelnej opinię "miodopłynnego mówcy" przejął m.in. św. Ambroży.
Wystawa w muzeum, choć w zasadniczej treści skupia się na recepcji postaci świętych w tradycji ludowej, to jednak porusza sprawy dotyczące duchowej kondycji człowieka podejmującego walkę ze swymi słabościami i ten sposób zdążającego do pełni człowieczeństwa i doskonałości. Święci także podejmowali walkę. I choć tracili życie ziemskie, to rodzili się ponownie dla nieba. Bez walki nic dobrego się nie urodzi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kraków: 10 maja rozpoczęcie procesu beatyfikacyjnego Heleny Kmieć

2024-04-15 13:06

[ TEMATY ]

Helena Kmieć

Fundacja im. Heleny Kmieć

Świecka misjonarka Helena Kmieć została zamordowana w Boliwii

Świecka misjonarka Helena Kmieć została zamordowana w Boliwii

W piątek 10 maja o godz. 10.00 w Kaplicy pałacu Arcybiskupów Krakowskich odbędzie się pierwsza sesja trybunału w procesie beatyfikacyjnym Heleny Kmieć, który tym samym zostanie oficjalnie rozpoczęty. Podczas tego wydarzenia zostanie zaprzysiężony trybunał, który będzie przesłuchiwał świadków i zbierał inne dowody wymagane do przeprowadzenia rzetelnie postępowania. Od tego momentu Helena Kmieć będzie nazywana Służebnicą Bożą.

Choć samo rozpoczęcie procesu nie oznacza, że zakończy się on beatyfikacją, to jest to ważny etap na długiej drodze do ogłoszenia przez Kościół młodej misjonarki błogosławioną. Był on poprzedzony powołaniem postulatora, ks. dr. Pawła Wróbla SDS, który przy współpracy z wieloma osobami przygotował niezbędną dokumentację, zebrał świadectwa oraz różnego rodzaju materiały.

CZYTAJ DALEJ

Australia/ Atak nożownika w kościele w Sydney

2024-04-15 13:38

[ TEMATY ]

atak

PAP/EPA/STEVEN SAPHORE

W kościele w zachodniej części australijskiego Sydney doszło do ataku nożownika. Parę osób jest rannych, ale nikt nie odniósł ran zagrażających życiu. Wśród rannych jest ksiądz prowadzący w momencie ataku modlitwę. Sprawca został zatrzymany i jest przesłuchiwany - poinformowała w poniedziałek policja.

Według stacji ABC, powołującej się na pogotowie ratunkowe, nożownik zranił co najmniej cztery osoby, z których jedna została hospitalizowana.

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Uczniowska integracja

2024-04-15 17:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Archiwum Szkoły

d

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję