Reklama

Deklaracja "Dominus Iesus"

W trosce o tożsamość

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Nie powinniśmy się jednak czuć uprzywilejowani, że dane nam jest być w Kościele założonym przez Jezusa, lecz bardziej odpowiedzialni. Odpowiedzialność nasza wzrasta tym bardziej, im bliżej jesteśmy źródła zbawienia" - powiedział bp Edward Dajczak podczas wykładu 20 marca w Klubie Inteligencji Katolickiej w Zielonej Górze.

Biskup poświęcił swój wykład Deklaracji Dominus Iesus, która skierowana została przeciw postmodernistycznemu relatywizmowi kwestionującemu misję zbawczą Kościoła katolickiego. Tekst ten nie wywołałby tak żywej reakcji, gdyby nie rozdział IV Jedyność i jedność Kościoła. Poczuły się nim dotknięte Kościoły reformowane i Kościół anglikański.

Deklaracja mówi, że w Jezusie Chrystusie Bóg dał ostateczne objawienie i jeżeli zakwestionuje się uniwersalne wartości zbawienia dane w Jezusie, Kościół traci swą tożsamość. Uniwersalizm zbawienia wyznawali już pierwsi chrześcijanie. Wierzyli oni, że zbawieni mogą być wszyscy, ale jedynie przez Jezusa Chrystusa. "Nie dano ludziom pod słońcem innego zbawienia" - czytamy w Dziejach Apostolskich, a św. Paweł napisze te znane słowa, że nie ma już Żyda, ani Greka, niewolnika, czy wolnego, bo wszyscy mają jednakową szansę do zbawienia daną przez Chrystusa. O tym właśnie, że nie ma zbawienia poza Jezusem Chrystusem mówi punkt 14, rozdziału III Deklaracji.

Czym jest wiara? Jest osobowym przylgnięciem do Boga i przyjęciem Prawdy objawionej. To drugie jest łatwiejsze. To jest tak, jak relacje między ludźmi. Można z kimś dobrze współpracować, lubić go, ale zawsze jest dystans do momentu, aż nie nastąpi więź osobowa (miłość, przyjaźń). Więź taka jest ryzykiem i więź z Bogiem też jest ryzykiem. Taka jest wiara w znaczeniu biblijnym i właśnie deklaracja pokazuje nam taką wiarę w odróżnieniu od wierzeń w innych religiach.

Wspomniany już rozdział IV Deklaracji rozpoczyna się stwierdzeniem, że Jezus nie założył zwyczajnej wspólnoty, lecz Kościół. Współczesny Kościół jednak nie jest przez wielu pojmowany jako wspólnota, tylko jako organizacja lub partia. Wspólnota jest konieczna, bo koryguje nasz egoizm. Im więcej jest w Kościele rzeczy ustanowionych przez nas, tym jest "duszniej". Kościół powinien pozbywać się pewnych naleciałości historycznych, choć historyczność jest w niego wpisana, bo i sam Jezus przyszedł na świat w określonym czasie historycznym.

Bp E. Dajczak przytoczył słowa niemieckiego kardynała Waltera Kaspera: "Należy wyznawać jedyność założonego przez Jezusa Chrystusa Kościoła. Kościół ten ma ciągłość historyczną od Piotra do Jana Pawła II, czyli tzw. sukcesję apostolską. Jest ona bardzo ważną cechą. Pomimo podziałów Kościół trwa. Kościoły ewangelickie nie powinny czuć się skrzywdzone tą deklaracją, bo same nie uważają się za kościoły w rozumieniu Kościoła katolickiego (np. zrezygnowały ze sprawowania Eucharystii)". Kard. Walter Kasper, który w swojej pracy spotyka się z protestantami, ostrzega przed utopijnym entuzjazmem ekumenicznym.

Zdaniem bp. Edwarda Dajczaka Deklaracja Dominus Iesus jest w płaszczyźnie językowej zbyt kategoryczna i to jest jej błąd, bo ten język razi. Nie jest on bliski współczesnemu człowiekowi. Tym niemniej w kwestii Deklaracji zrobił się duży szum medialny. Czytając wypowiedzi prasowe, można było zauważyć, że bardzo wielu dziennikarzy nie przeczytało Deklaracji, lecz wyrywało zdania z kontekstu, a ona pokazuje, że Kościół jest rzeczywistością dynamiczną, nieustannie dorastającą do pełni Królestwa Bożego. Kościół jest ciągle tworzony przez Ducha Świętego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Historia według Kossaka

2024-03-28 10:54

[ TEMATY ]

Materiał sponsorowany

fot. Armando Alvarado

Mało która postać historyczna odcisnęła tak mocno swój ślad w dziejach świata, i tak bardzo wpływa na wyobraźnię współczesnych ludzi, jak Napoleon. Pisano o nim książki, wiersze, kręcono filmy, ale bodaj żadne z tych dzieł nie jest tak wymowne jak obraz Wojciecha Kossaka poświęcone temu geniuszowi wojny.

Mowa, oczywiście, o powstałym w 1900 r. dziele „Bitwa pod piramidami”. Obraz mimo upływu lat nadal wywiera ogromne wrażenie na widzach, pobudzając nie tylko ich „estetyczne synapsy”, ale i zmuszając do głębszej refleksji nad dziejami okresu, który został przedstawiony na płótnie i tego, jak wpłynął Napoleon na ukształtowanie się świata. Malowidło Kossaka intryguje nie tylko widzów, ale i ekspertów, od dawna jest obiektem wnikliwych analiz wielu badaczy. Bank Pekao S.A. zaprasza do obejrzenia krótkiego filmu pt. „Okiem liryka”, który przybliża fascynującą historię tego monumentalnego płótna.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś o godności Króla, Kapłana i Syna Bożego

2024-03-24 22:02

Archidiecezja Łódzka

O godności Króla, Kapłana i Syna Bożego mówił w pierwszym dniu rekolekcje wielkopostnych kard. Grzegorz Ryś. Msza Św. była sprawowana w Sanktuarium Imienia Jezus.

Jest już tradycją, że w Niedzielę Palmową rozpoczynają się wielkopostne rekolekcje dla łodzi, które głosił Metropolita Łódzki. W pierwszym dniu rekolekcji kard. Ryś mówił Jezusie Chrystusie i jego godności Króla, Kapłana i Syna Bożego.

CZYTAJ DALEJ

USA: nowy program nauczania uniwersyteckiego – studiowanie dorobku św. Jana Pawła II

2024-03-28 16:55

[ TEMATY ]

USA

studia

św. Jan Paweł II

Adam Bujak/Biały Kruk

Katolicki Uniwersytet Św. Tomasza w Houstonie w stanie Teksas rozpoczyna 30-godzinny cykl wykładów online, poświęcony życiu św. Jana Pawła II i jego nauczaniu o „godnosci osoby ludzkiej w nawiązaniu do innych ludzi i ostatecznie w odniesieniu do Boga”. Uwieńczeniem kursu będzie uzyskanie stopnia magisterskiego (Master of Arts). Celem nowego programu jest też poznawanie „ojczyzny świętego: kultury i historii Polski”. Na zakończenie przewidziano dwutygodniowy pobyt w naszym kraju, po którym przewodnikami mają być polscy naukowcy, badający dzedzictwo świętego papieża.

Nowy kierunek studiów przeznaczony jest zwłaszcza dla formatorów w różnych zakonach, nauczycieli szkół katolickich i innych specjalistów. Do poznawania życia i dorobku Ojca Świętego zachęca kard. Daniel DiNardo - metropolita Galvestonu-Houstonu, archidiecezji, na której terenie znajduje się uniwersytet. Podkreślił on, że „program ten stwarza wspaniałą okazję do badania spuścizny po świętym Janie Pawle II, głoszonej przezeń obrony godności człowieka i wartości tego, czym jest wolność religijna”. Swoje poparcie dla nowego programu studiów wyrazili też m.in emerytowany arcybiskup Filadelfii Charles Chaput i George Weigel - znany na całym świecie autor książek o papieżu Wojtyle.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję