Reklama

Przygotowanie do świadomego rodzicielstwa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szkoła rodzenia w Łomży prowadzi działalność od 1994 r. Jej założycielkami są położne: Teresa Hołubowicz i Elżbieta Zalewska. Od 1998 r. pani Teresa pracuje jako położna środowiskowa w Przychodni Rejonowej nr 2, a pani Elżbieta prowadzi wykłady w szkole rodzenia w Szpitalu Wojewódzkim w Łomży.

Przyszła matka pragnąca uczestniczyć w zajęciach szkoły rodzenia najpierw powinna zasięgnąć porady swego lekarza. Jeżeli ciąża przebiega prawidłowo, może w nich uczestniczyć. Powinna uczynić to najpóźniej w ostatnim trymestrze ciąży. Jeszcze wtedy zdąży nauczyć się oddychania torem przeponowym i posiądzie zdolność właściwej relaksacji. Niestety, na rozciągnięcie i wzmocnienie mięśni zabraknie czasu, a przydałoby jej się to zarówno w akcji porodowej, jak i w szybszym powrocie do sprawności fizycznej po porodzie.

Głównym zadaniem szkoły rodzenia jest przygotowanie przyszłych matek do czynnego odbycia porodu w taki sposób, aby zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa w tych przełomowych dla niego momentach życia. Przygotowanie to obejmuje poznanie przebiegu ciąży, porodu i połogu. Młode matki uczą się pielęgnacji noworodka, zasad karmienia piersią. Najwięcej czasu w szkole rodzenia przeznacza się na ćwiczenia:

- Ogólnokształtujące, które korygują postawę kobiety ciężarnej; mają za zadanie rozluźnienie i rozciąganie mięśni kończyn, dna macicy; zapobiegają powstawaniu żylaków i obrzęków kończyn dolnych; wzmacniają mięśnie brzucha, klatki piersiowej, przepony, poprawiają samopoczucie, zapobiegają nadmiernemu przyrostowi masy ciała, poprawiają dotlenienie narządów wewnętrznych, zapobiegają powstawaniu hemoroidów; bólom krzyża na wskutek przesunięcia środka ciężkości ciała do przodu, powiększającego się brzucha i zwiększającego się ciężaru dziecka.

- Oddechowe - mają za zadanie dotlenić dziecko w trakcie skurczów macicy, rozładowują napięcie mięśniowe towarzyszące skurczowi; rozluźniają mięśnie brzucha i dna miednicy, ułatwiają rozwieranie się szyjki macicy, co przyspiesza poród; pobudzają krążenie i polepszają współpracę z siłami natury podczas porodu.

- Relaksacyjne - uczą nieangażowania mięśni zbytecznych w pierwszym okresie porodu (mięśnie rąk, nóg), przez co zapobiegają gromadzeniu się toksycznych środków przemiany materii; zapobiegają zakwasom, pozwalają zaoszczędzić zapas energii z pierwszego na drugi okres porodu.

Szkoła rodzenia nie niweluje bólu. Jej rolą jest właśnie uwrażliwienie na ból i uczulenie na doznanie dziecka, które też cierpi, przeżywając wielki szok podczas aktu rodzenia się. Świadoma matka troszczy się o swoje dziecko, chce mu pomóc przez odpowiednie ćwiczenia wyuczone pod okiem położnej w szkole rodzenia. Pamięta, żeby podczas porodu być rozluźnioną i odprężoną, by dotlenić dziecko. Tu uwidacznia się rola męża, który przypomina rodzącej o odpowiednim oddychaniu.

Liczne badania wykazały, że wskutek przygotowania w szkole rodzenia zmalał odsetek porodów przedwczesnych, opóźnionych, rzadziej występują zaburzenia w akcji skurczowej macicy, skraca się czas trwania porodu od 2 do 4 godzin, zmniejsza się częstotliwość nacięcia krocza, rzadziej zachodzi konieczność operacji położniczych, maleje ilość uszkodzeń podczas porodu itp. Kobiety takie lepiej rodzą, są aktywne i świadomie współpracują z położną.

Dla dziecka korzyści są znaczne - zmniejsza się ryzyko zagrożenia życia, zmniejsza się ilość urazów okołoporodowych, lepiej wypada ogólna ocena stanu noworodka po urodzeniu. Po zaliczeniu szkoły rodzenia młodzi rodzice wiedzą, czego można spodziewać się na sali porodowej, nie obce są im sformułowania położnej. Poród jest wielkim wspaniałym przeżyciem dla obojga rodziców. Mężowie towarzyszący żonom podczas zajęć w szkole rodzenia, przyjmują poród nie jako szokujące zjawisko, mogą zająć się żoną, a po porodzie umieją zaopiekować się dzieckiem, kąpać je, przewijać i w razie potrzeby nakarmić.

Mężowie aktywnie pomagają swoim żonom w ćwiczeniach, wspierają i dodają otuchy. Uczą się, jak korzystać z detektora tętna - potrafią zbadać tętno dziecka, a bicie małego serduszka budzi w nich uczucie miłości do swego dziecka. Prowadząc dialog ze swoim maleństwem już od pierwszych tygodni ciąży, rodzice uczą się jego odczuć i reakcji. Umacniają się w przekonaniu, że ich maleństwo jest żywą, kochaną istotką, której z niecierpliwością oczekują.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kraków: 10 maja rozpoczęcie procesu beatyfikacyjnego Heleny Kmieć

2024-04-15 13:06

[ TEMATY ]

Helena Kmieć

Fundacja im. Heleny Kmieć

Świecka misjonarka Helena Kmieć została zamordowana w Boliwii

Świecka misjonarka Helena Kmieć została zamordowana w Boliwii

W piątek 10 maja o godz. 10.00 w Kaplicy pałacu Arcybiskupów Krakowskich odbędzie się pierwsza sesja trybunału w procesie beatyfikacyjnym Heleny Kmieć, który tym samym zostanie oficjalnie rozpoczęty. Podczas tego wydarzenia zostanie zaprzysiężony trybunał, który będzie przesłuchiwał świadków i zbierał inne dowody wymagane do przeprowadzenia rzetelnie postępowania. Od tego momentu Helena Kmieć będzie nazywana Służebnicą Bożą.

Choć samo rozpoczęcie procesu nie oznacza, że zakończy się on beatyfikacją, to jest to ważny etap na długiej drodze do ogłoszenia przez Kościół młodej misjonarki błogosławioną. Był on poprzedzony powołaniem postulatora, ks. dr. Pawła Wróbla SDS, który przy współpracy z wieloma osobami przygotował niezbędną dokumentację, zebrał świadectwa oraz różnego rodzaju materiały.

CZYTAJ DALEJ

Debata ekspercka pt. Jak wzmocnić kształt dialogu w Polsce?

2024-04-15 18:42

[ TEMATY ]

spotkanie

Material prasowy

Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana” oraz Instytut Katolickiej Nauki Społecznej serdecznie zapraszają na debatę ekspercką pt.: Jak wzmocnić kształt dialogu w Polsce?

Spotkanie odbędzie się 16 kwietnia 2024 r. o godz. 18.00
w The Ludwik Times, przy ul. Wspólnej 25 w Warszawie.

CZYTAJ DALEJ

Zaszczytna funkcja

2024-04-16 13:48

Mateusz Góra

    W Diecezjalnym Domu Rekolekcyjnym Diecezji Tarnowskiej w Ciężkowicach odbyła się IV sesja Kursu Ceremoniarza i Animatora Liturgicznego.

To już przedostatnie spotkanie przyszłych ceremoniarzy w Ciężkowicach. Na kwietniowej sesji kandydaci na ceremoniarzy uczyli się, czym jest funkcja lektora, zgłębiali swoją wiedzę na temat śpiewu w liturgii, a także poznali funkcję komentatora. Ponadto prelegenci przybliżyli lektorom rolę ceremoniarza, także rys historyczny tej funkcji, jej zadania i znaczenie w trakcie liturgii.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję