Reklama

Bp Długosz: ze znakiem krzyża idziemy przez życie

2016-03-25 19:59

Ks. Mariusz Frukacz

Mariusz Pośpiech/Muzeum Monet i Medali JP2

„Klękamy dziś przed krzyżem i wołamy: „Chwała Tobie, Królu wieków” - mówił w homilii biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej Antoni Długosz, który w Wielki Piątek przewodniczył Liturgii Męki Pańskiej w archikatedrze Świętej Rodziny w Częstochowie.

W homilii bp Długosz przypomniał, że „ze znakiem krzyża idziemy przez życie” - Tym znakiem zostaliśmy ochrzczeni. Czynimy znak krzyża, by wyznać wiarę, uciekamy się pod jego obronę i trzymamy go jako tarczę przed atakami Złego. Krzyż jest w szpitalach, szkołach, miejscach pracy, odznaczamy krzyżem naszych bohaterów i stawiamy go na grobach naszych bliskich - mówił bp Długosz.

Biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej podkreślił, że „krzyż jest znakiem, któremu sprzeciwiać się będą. Jedni kochają krzyż do szaleństwa, inni go zwalczają i jeszcze inni udają, że go nie widzą”.

Reklama

„Krzyż stoi niewzruszony przez wieki i płynie z niego prawda oczywista, że Bóg ukochał świat” - kontynuował bp Długosz i dodał, że „ do śmierci Jezusa na krzyżu umierali niewolnicy, od śmierci Jezusa krzyż ze znaku hańby stał się znakiem nadziei”.

Biskup wskazał wiernym, że „dwie przecinające się belki krzyża są dla nas katechezą, że Bóg posyła z miłości swego Syna” - Krzyż uczy też umiejętności przebaczenia, miłosierdzia i pojednania. Krzyż jest znakiem nadziei, jest chrześcijańskim gestem błogosławieństwa - mówił biskup.

Za św. Janem Pawłem II bp Długosz przypomniał również, że „krzyża należy także bronić, a to także oznacza bronić naszego dziedzictwa wiary i kultury”.

„Co znaczy wziąć swój krzyż. Jak naśladuję miłość Chrystusa wobec najbliższych, czy też w miejscu pracy?” - pytał bp Długosz i zaapelował, że „wobec świata musimy być świadkami mądrości krzyża, bo jesteśmy uczniami Ukrzyżowanego”.

Podczas Liturgii Męki Pańskiej tekst Pasji według św. Jana wykonał chór kleryków Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Częstochowskiej.

Natomiast abp Wacław Depo metropolita częstochowski przewodniczył Liturgii Męki Pańskiej w kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Częstochowie.

Tagi:
bp Antoni Długosz

Reklama

Krzyż Zbawiciela to zwycięstwo Zmartwychwstałego

2019-04-06 08:06

Beata Pieczykura

– Wydarzenia, w których uczestniczyliśmy nie są okazją do wspominania, ale do ponownego przeżywania wydarzeń Jezusa, podejmując różne role tych ludzi, którzy idą za Jezusem, poczynając od Piłata poprzez podejmowanie swoich cierpień, krzyży, upadków, by widzieć potrzeby drugiego człowieka, mieć oczy Szymona z Cyreny, wyznać wiarę, a przede wszystkim naśladować Matkę Bożą, która wiernie idzie za Jezusem. Śmierć Jezusa nie kończy Jego misji, kończy ją zmartwychwstanie. Dlatego żyjemy nadzieją, jaką daje nam Jezus, mówiąc: „Kto we Mnie wierzy, choćby umarł, żyć będzie. Ja jestem zmartwychwstaniem i życiem”.

B.M. Sztajner/Niedziela
Zobacz zdjęcia: Droga Krzyżowa ulicami miasta

Doświadczając tajemnic bolesnych naszego życia w rytm Różańca, żyjmy nadzieją, skoro Chrystus zmartwychwstał, my także zmartwychwstaniemy – mówił bp Antoni Długosz 5 kwietnia, w pierwszy piątek miesiąca, podczas nabożeństwa Drogi Krzyżowej w Częstochowie, w roku 40. rocznicy pierwszej pielgrzymki Papieża Polaka do ojczyzny.

Uczestnicy podążali za Zbawicielem Alejami Najświętszej Maryi Panny, aby zakończyć rozpamiętywanie wydarzeń w drodze Chrystusa na Golgotę, Jego ukrzyżowania i śmierci na Jasnej Górze. Rozważania oparte na nauczaniu św. Jana Pawła II. Wśród nich byli: bp Antoni Długosz, kapłani, klerycy WSD z rektorem ks. Grzegorzem Szumerą, siostry zakonne oraz wierni. Rozważania były oparte na nauczaniu św. Jana Pawła II.

Odpowiedzią na przypomniane podczas Drogi Krzyżowej słowa św. Jana Pawła II: „Odważnie budujcie wyjednanie i pokój, okazujcie sobie nawzajem braterską miłość. Wznieście wysoko krzyż Zbawiciela, aby ogłosić światu zwycięstwo Zmartwychwstałego, zwycięstwo życia nad śmiercią” były świadectwo uczestników. – Jesteśmy tu, aby przeżywać razem z Chrystusem Jego mękę i śmierć na Golgocie – powiedział kleryk Konrad. – Ta Droga Krzyżowa jest zaproszeniem, abyśmy nie wstydzili się swojej wiary, abyśmy byli znakiem dla świata, że krzyż prowadzi do nieba. Do nieba idziemy z Jezusem nie pojedynczo, ale we wspólnocie. Tu możemy wspólnotowy wymiar podążania do nieba odkrywać – kleryk Mateusz. Słowa Kariny z parafii pw. św. Stanisława Kostki w Częstochowie oddają przeżywania wszystkich uczestników: – Ta modlitwa w tym miejscu jest świadectwem, że jesteśmy wierzący i chcemy iść za Panem Jezusem.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Mężczyzna z kanistrami benzyny zatrzymany w katedrze

2019-04-18 11:24

PAP

Mężczyzna z dwoma kanistrami benzyny został zatrzymany w środę wieczorem po wejściu do nowojorskiej katedy św. Patryka na Manhattanie - poinformowała policja.

Ks. Cezary Chwilczyński

37-letni mężczyzna, mieszkaniec stanu New Jersey, został zatrzymany przez ochronę po wejściu do katedry, jednej z najbardziej charakterystycznych budowli w Nowym Jorku.

Pracownicy ochrony zawiadomili policję, która - po wstępnym przesłuchaniu - przewiozła mężczyznę do aresztu.

Według policji, mężczyzna miał przy sobie ponad 4 galony (ponad 15 litrów) benzyny, dwie butelki innego palnego płynu oraz dwie zapalniczki. Nie wiadomo jakie były jego zamiary.

Mężczyzna tłumaczył, że skończyło mu się paliwo w samochodzie. Nie wiadomo jednak, po co wszedł z kanistrami do katedry.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Wielkotygodniowe zwyczaje ziemi sandomierskiej

2019-04-18 11:52

apis / Sandomierz (KAI)

W Wielki Czwartek woda w Bogorii ma uzdrawiającą moc, w Wielki Piątek woda w Rakowie zapewni zdrowie i urodę na cały rok, w Wielką Sobotę wieczorem w Rakowie sprawowana będzie Msza św. rezurekcyjna uatrakcyjniona „bziukaniem ognia”, a w Iwaniskach przed północą tarabanienie, oznaczać będzie zmartwychwstanie Chrystusa – to tylko najpopularniejsze wielkotygodniowe zwyczaje kultywowane w niektórych parafiach diecezji sandomierskiej.

Radio Kielce
Koprzywnica. Bziuki. Procesja po mszy rezurekcyjnej

W Bogorii, niedaleko kościoła pw. Świętej Trójcy znajduje się źródełko z wodą, która - jak wierzą mieszkańcy - w wielkoczwartkową noc ma uzdrawiające działanie. O północy nabiera się tam wodę, którą rano myje się oczy. Zwyczaj ten jest znany od wielu lat, przekazywany z pokolenia na pokolenie

W Wielki Piątek, tuż przed wschodem słońca mieszkańcy Rakowa wędrują do źródełka w Pągowcu. By obmyć twarz lub napić się wody ze źródełka. To zwyczaj kultywowany jest od wieków. Rakowianie wierzą, że woda ze źródełka zapewni im zdrowie i urodę przez cały rok. Będzie chronić przed chorobami uszu, oczu i krtani, zapewni piękną, gładką cerę. Tradycja każe, by w drodze do cudownego źródełka nie odzywać się do spotkanych po drodze osób, a wracając z wodą nie odwracać się za siebie, gdyż wtedy moc wody byłaby nieskuteczna.

W Koprzywnicy w kościele pw. Matki Bożej Różańcowej Msza rezurekcyjna rozpocznie w Wielką Sobotę się o godz. 20.00. Atrakcją uroczystości będzie „bziukanie” ognia. Strażacy wydmuchując na płonące pochodnie z ust naftę, oświetlą drogę księdzu niosącemu monstrancję. Na czele procesji wierni będą nieśli krzyż. W procesji będą szli mężczyźni ze sztandarami i figurą Patronki parafii, za nimi kilkudziesięcioosobowa orkiestra dęta działająca przy miejscowej Ochotniczej Straży Pożarnej. Kobiety, na chwałę Matki Boskiej Różańcowej, będą dźwigały ciężkie, drewniane paciorki różańca. Towarzyszyć im będą salwy armatnie.

Tradycja sobotnich rezurekcji z tzw. "bziukaniem ognia" liczy w Koprzywnicy około stu lat. Jedna z opowieści wiąże ten obyczaj z funkcjonowaniem dwóch kościołów w tej miejscowości. Postanowić miano wówczas, że rezurekcje w jednym z nich odbywać się będą już w Wielką Sobotę, a towarzyszyć im będzie niezwykła ognista oprawa. Wydmuchiwane przez strażaków ochotników słupy ognia, sięgające nawet i pięciu metrów, oświetlały drogę kapłanowi idącemu z monstrancją.

Inne opowieści i legendy mówią, że "bziukanie" prawdopodobnie jest kontynuacją przedchrześcijańskich obrzędów, wynikających z oddawania czci płomieniom. Ogień przed narodzeniem Chrystusa uznawano, bowiem za moc nadprzyrodzoną. Koprzywnicka parafia Matki Boskiej Różańcowej stoi na wzgórzu, na którym przed wiekami była pogańska świątynia, gdzie czczono ogień.

W Wielką Sobotę mieszkańcy Iwanisk biorą udział w zwyczaju, którego początki sięgają prawdopodobnie XIX w. Tuż przed północą rozlega się tarabanienie - odgłos uderzeń w bęben, który oznaczać będzie zmartwychwstanie Chrystusa. Zwyczaj ten jest jednym z najstarszych. Tradycja ta jest przekazywana z pokolenia na pokolenie. Ci, którzy dostępują zaszczytu bębnienia później uczą tego swoich synów i wnuki. Od niepamiętnych czasów bębnieniem zajmowali się tylko kawalerowie, głównie pod domami panien. Zaczynali około północy i tak schodziło im aż do rana.

W Bogorii od lat Zmartwychwstanie Chrystusa oznajmiają o świcie w Wielkanocną Niedzielę wystrzały przy kościele pw. Świętej Trójcy, który słynie z obrazu Matki Boskiej Pocieszenia. Historia mówi, iż w latach 1910–1914 w Bogorii działały organizacje „Strzelca” i „Sokoła”. Prawdopodobniej dla upamiętnienia udziału bogorian w patriotycznych zrywach, kultywowany jest tutaj od 150 lat zwyczaj wielkanocnego strzelania.

Zgodnie z utartymi zasadami strzelców powinno być kilkunastu, a strzelanie odbywać się na rozkaz wydany przez komendanta lub podkomendanta, trzema salwami: po wyjściu procesji z kościoła, „na podniesienie” i „na Baranek Boży”. Wystrzałom towarzyszy odgłos zabytkowych bębnów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem