Reklama

W Wólce Milanowskiej o filozofii w szkole

Niedziela kielecka 50/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czy w szkole średniej potrzebna jest filozofia? To pytanie stawiane jest od czasów ustrojowego przełomu w naszym kraju. I niby odpowiedź jest twierdząca, ale w żaden sposób nie może się przerodzić w decyzję o wprowadzeniu do szkół filozofii jako odrębnego przedmiotu. Są propozycje władz oświatowych realizowania w szkołach „ścieżek filozoficznych”, czyli pewnego wspólnego wysiłku wydobywania treści filozoficznych w ramach różnych przedmiotów (oczywiście przez różnych nauczycieli). Natomiast nie może się znaleźć miejsce dla przedmiotu „filozofia”, co środowiskom polskich filozofów wydaje się niezrozumiałe.
Trwa w tej sprawie swego rodzaju spór między władzami oświatowymi a filozofami. Przedstawiciele tego środowiska zwracają uwagę, że w dziejach polskiego szkolnictwa filozofia zawsze była obecna w szkołach średnich; wyjątki od tej reguły są trzy: pewne okresy rządów carskich, komunistycznych i - niestety - obecnych, po przełomie ustrojowym 1989 r. Poza argumentami historycznymi (przecież nie bez znaczenia!) padają także argumenty merytoryczne. „Takie postawienie sprawy (tj. dopuszczenie filozofii w szkołach średnich jedynie jako fakultatywnej „ścieżki międzyprzedmiotowej” lub przedmiotu fakultatywnego - przyp. P. I) jest niewystarczające, ponieważ to właśnie edukacja na szczeblu średnim ma najdonioślejsze znaczenie dla moralnego oraz intelektualnego kształtowania młodego człowieka, a w niej niezbędna jest filozofia. Co więcej, właśnie w trakcie tej edukacji dojrzewający nastolatek zaczyna świadomie budować swój światopogląd. Po co więc otwierać zbyt prawdopodobną możliwość, że pozostanie w tym procesie samotny, wydany na pastwę rozmaitych ideologów lub przypadkowych, wybiórczych informatorów?” - twierdzi J. Wojtysiak, filozof.
Sam pomysł „ścieżki filozoficznej” może jest i ciekawy, ale wygląda trochę na propozycję… konspiracyjno-aluzyjnego nauczania filozofii (bez mówienia wprost, o co chodzi). Wydaje się, że możliwy byłby do sprawnego realizowania w szkołach, gdzie nauczyciele mają „zacięcia” filozoficzne, a uczniowie podstawowe kwantum wiedzy o filozofii; z natury rzeczy byłby nauczaniem filozofii na wyższym poziomie. Natomiast przy obecnym poziomie wiedzy filozoficznej wśród nauczycieli, kroczenie „ścieżkami filozofii” będzie chyba możliwe tylko w nielicznych szkołach, a chodzi nam przecież o powszechność tego nauczania.
Dlatego filozofowie ostrzegają, że nie da się na szeroką skalę nauczać młodzieży filozofii bez zatrudniania (w jaki sposób - to odrębna sprawa) w szkołach średnich profesjonalnych filozofów. Zagadnieniem kluczowym dla „pożytku” filozofii w szkole średniej jest to, kto będzie jej nauczał. Wydaje się, że władze oświatowe zamierzają oddać tę sprawę w ręce osób „przyuczonych”, a nie profesjonalnych filozofów. Nie uwłaczając w niczym przedstawicielom innych dyscyplin naukowych, którzy mają przybliżać uczniom problemy filozoficzne, można powątpiewać, czy wszyscy nauczyciele będą chcieli i będą mogli to robić. Dlatego wydaje się, że jest rzeczą konieczną - dla dobrego wykorzystania obecności filozofii w szkole średniej - aby jej nauczanie było wykonywane przez zawodowych filozofów. Ci mają najpełniejsze przygotowanie do nauczania tego przedmiotu. Jeżeli nie dołoży się dość starań, aby filozofii nauczali profesjonalni filozofowie, to wyrażam obawę, że szansa ukazania piękna filozofii.
Widać z tego, że problem powszechnej obecności filozofii w szkołach średnich daleki jest od definitywnego rozwiązania. Filozofowie jednak nie tracą nadziei. Dlatego już od pięciu lat zbierają się raz w roku, na konferencji organizowanej we wrześniu w Wólce Milanowskiej, koło Świętego Krzyża, poświęconej problemom filozofii w szkole (ostatnia odbyła w dniach 19-20 września 2003). Problemy przedstawiane w referatach są bardzo zróżnicowane: od bardzo teoretycznych, poprzez przedstawianie rozwiązań w poszczególnych szkołach, do warsztatów; podobnie zróżnicowana jest problematyka. Materiały z poszczególnych konferencji ukazują się w publikacji pod ogólnym tytułem „Filozofia w szkole”, wydawanym przez Akademię Świętokrzyską; do tej pory ukazało się cztery tomy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Bronakowski o zakazie sprzedaży alkoholu na stacjach paliw: to ochrona młodego pokolenia Polaków

2024-04-23 13:30

[ TEMATY ]

bp Tadeusz Bronakowski

Karol Porwich/Niedziela

Alkoholik włącza mechanizmy obronne, nie dostrzegając problemu

Alkoholik włącza mechanizmy obronne, nie dostrzegając problemu

- Niwelowanie zagrożeń związanych z promocją i dostępnością alkoholu to przede wszystkim ochrona młodego pokolenia Polaków - zaznaczył bp Tadeusz Bronakowski w komentarzu dla Katolickiej Agencji Informacyjnej. Przewodniczący Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych wyraził tę opinię w odpowiedzi na propozycję wprowadzenia w Polsce zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Obecnie Ministerstwo Zdrowia pracuje nad rozwiązaniami, które mają doprowadzić do zmniejszenia dostępności alkoholu.

Publikujemy pełną treść komentarza bp. Tadeusza Bronakowskiego - przewodniczącego Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych:

CZYTAJ DALEJ

Bóg pragnie naszego zbawienia

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 12, 44-50.

Środa, 24 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

XV Jubileuszowy Konkurs Artystyczny im. Włodzimierza Pietrzaka rozstrzygnięty

2024-04-24 13:04

[ TEMATY ]

konkurs

konkurs plastyczny

konkurs literacki

konkurs fotograficzny

Szymon Ratajczyk/ mat. prasowy

XV Jubileuszowy Konkurs Artystyczny im. Włodzimierza Pietrzaka rozstrzygnięty. Laura Królak z I Liceum Ogólnokształcącego w Kaliszu z nagrodą Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Andrzeja Dudy.

Do historii przeszedł już XV Jubileuszowy Międzynarodowy Konkurs Artystyczny im. Włodzimierza Pietrzaka pt. Całej ziemi jednym objąć nie można uściskiem. Liczba uczestników pokazuje, że konkurs wciąż się cieszy dużym zainteresowaniem. Przez XV lat w konkursie wzięło udział 15 tysięcy 739 uczestników z Polski, Australii, Austrii, Belgii, Białorusi, Chin, Czech, Hiszpanii, Holandii, Grecji, Kazachstanu, Libanu, Litwy, Mołdawii, Niemiec, Norwegii, RPA, Stanów Zjednoczonych, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Włoch. Honorowy Patronat nad konkursem objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Andrzej Duda. Organizowany przez Fundację Pro Arte Christiana konkurs skierowany jest do dzieci i młodzieży od 3 do 20 lat i podzielony na trzy edycje artystyczne: plastyka, fotografia i recytacja wierszy Włodzimierza Pietrzaka. Konkurs w tym roku zgromadził 673 uczestników z Polski, Belgii, Hiszpanii, Holandii, Litwy, Mołdawii, Ukrainy i Stanów Zjednoczonych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję