Reklama

Mary Wagner w Częstochowie: Widzę w tych dzieciach Chrystusa zmierzającego na Kalwarię…

2016-08-04 19:08

Jowita Kostrzewska

Jowita Kostrzewska

Kanadyjska obrończyni życia Mary Wagner, która za walkę o nienarodzone dzieci ponad 6 lat spędziła w kanadyjskich więzieniach po raz drugi odwiedziła Polskę. Mary przybyła na zaproszenie polskich obrońców życia z Fundacji Pro – Prawo do życia, wzięła m.in. udział w Światowych Dniach Młodzieży w Krakowie i odwiedziła wiele polskich miast.

We wtorek 2 sierpnia, także po raz drugi gościła w Częstochowie gdzie m.in. modliła się na Jasnej Górze i wzięła udział we Mszy św. przed Cudownym Obrazem. Zwiedziła także Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II, a następnie w godzinach popołudniowych była tam głównym gościem spotkania, podczas którego mówiła o działalności pro-life i kanadyjskiej rzeczywistości. W spotkaniu w Muzeum uczestniczyło blisko dwustu gości m.in. mieszkańcy Częstochowy i innych regionów naszej archidiecezji, obecni byli kapłani, a wśród nich także kapłani z Argentyny oraz grupa wolontariuszy z częstochowskiej komórki Fundacji Pro – prawo do życia.

Patronem honorowym spotkania był abp Wacław Depo, natomiast organizatorami Katolickie Stowarzyszenie Dziennikarzy, Polonia Christiana, Fundacja Pro-prawo do życia oraz Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II.

Zobacz zdjęcia: Mary Wagner

Podczas spotkania Mary Wagner przypomniała, że „w Kanadzie do 1969 r. aborcja była traktowana jako zwykłe zabójstwo, a następnie uczyniono pierwsze ustępstwo i zalegalizowano ją w przypadkach, gdy życie matki miałoby być zagrożone”. – Jednak tak naprawdę nigdy nie zdefiniowano co rozumiano pod pojęciem zdrowia matki – mówiła Mary Wagner i zwróciła uwagę, że „w ten sposób otworzono furtkę dla całkowicie dostępnej aborcji dla każdej kobiety”.

Reklama

- W 1988 r., aborcję całkowicie wyjęto spod kodeksu karnego i stwierdzono, że człowiek jest człowiekiem dopiero po urodzeniu. Mniej więcej w tym samym czasie, gdy nastąpiła liberalizacja prawa aborcyjnego w Kanadzie, to samo stało się w Stanach Zjednoczonych – mówiła obrończyni życia.

Mary opowiadała także o działalności ruchów pro-life w tamtym czasie i represjach wobec ich działaczy ze strony rządów. Przypomniała też, że „w drugiej połowie lat osiemdziesiątych kanadyjski rząd wprowadził

dodatkowe restrykcje, odnoszące się do tego jak blisko dany działacz pro-life może stać w stosunku do klinik aborcyjnych”.

Wspomniała Lindę Gibbons, która po aresztowaniu w latach dziewięćdziesiątych jako jedyna z grupy 25 osób nie zgodziła się na „podpisanie tzw. „lojalki” w zamian za wypuszczenie tego samego dnia z więzienia”. – Od tamtego czasu jej działalność polega na tym, że chodzi przed klinikami aborcyjnymi z transparentem, na którym widnieje wizerunek dziecka z łezką w oku i napisem: „Dlaczego mamo? Skoro mam tyle miłości do ofiarowania”.

– Linda z ostatnich dwudziestu dwóch lat, jedenaście spędziła za kratami – kontynuowała Mary i dodała, że sama sześć lat temu przeniosła się do Toronto, aby towarzyszyć Lindzie, ponieważ poczuła „wewnętrzne powołanie aby iść podobną ścieżką”.

– Pojawianie się pod klinikami aborcyjnymi jest nie tylko formą protestu przeciw tej niesprawiedliwości, ale jesteśmy tam nade wszystko, ze względu na solidarność z tymi dziećmi, które za chwile będą mordowane, widząc w tych dzieciach Chrystusa zmierzającego na Kalwarię ze swoim krzyżem – dzieliła się Mary.

Dodała też, że „bardzo szybko okazuje się, kiedy tam się znajdujemy, że ktoś wzywa policję i ta policja bardzo szybko się pojawia, a więzienie okazuje się być nowym terenem ewangelizacji”. – Jest tam wiele kobiet które są w ciąży, albo kobiet które miały aborcję (blisko 80 procent). Staramy się w jakikolwiek sposób jak to jest możliwe pomóc tym kobietom, przede wszystkim w sposób duchowy, ale tez dobrą radą, dobrym słowem, obecnością – kontynuowała Mary.

– Zawsze staram się przekazać im przesłanie z ostatnich stron encykliki „Evangelium Vitae”, które odnosi się właśnie do kobiet, które zabiły swoje dziecko. Te słowa papieża Jana Pawła II mówią, że jeśli jesteś w stanie stanąć w prawdzie i uznać swój grzech, a równocześnie uznać Boga bogatego w miłosierdzie; jeśli te dwa czynniki pojawia się w sumieniu, okaże się, że ty jako kobieta, która popełniła aborcję, możesz bardzo szybko stać się najbardziej elokwentną obrończynią życia nienarodzonego – podkreśliła.

Mary poprosiła też o modlitwę w intencji kobiet przebywających w kanadyjskich więzieniach i w intencji Kanady. – Kanada ma korzenie chrześcijańskie, ale niestety zeszliśmy na złą drogę i potrzebujemy reewangelizacji – mówiła obrończyni życia. Wyraziła także nadzieje, że „wkrótce w Polsce każde nienarodzone dziecko będzie chronione, niezależnie czy będzie ono poczęte w wyniku gwałtu, czy będzie to dziecko z wrodzonymi wadami”.

Podczas spotkania w Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II wyświetlono także dwa filmy mówiące o zaufaniu do Boga, wartości ludzkiego życia i rodziny.

Na zakończenie Krzysztof Witkowski właściciel Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II wręczył Mary Wagner honorowy medal Jana Pawła II, natomiast Jacek Kotula z podkarpackiej komórki Fundacji Pro – Prawo do życia, główny organizator przyjazdu Mary do Polski, podziękował za zaproszenie, podkreślając, że „Mary bardzo dobrze czuje się w Częstochowie u Królowej Polski”. Podzielił się także informacją, że Podkarpacie jest pierwszym województwem w Polsce, na terenie którego nie można dokonać aborcji. Mieliśmy szpital gdzie dokonywano aborcji, ale zrobiliśmy tam 31 pikiet przez dwa lata, za co podano nas do sądu. Mieliśmy kilkanaście rozpraw, ale w finale wygraliśmy – dzielił się Jacek Kotula dodając, że „w maju tego roku lekarze szpitala podpisali klauzule sumienia, a za nimi poszedł także szpital wojewódzki”.

Swoimi refleksjami po spotkaniu z Mary Wagner podzielili się też sami uczestnicy. – Kiedy tylko dowiedziałam się o wydarzeniu, bardzo chciałam wziąć w nim udział. Nie żałuje, że przyszłam – dzieliła się po spotkaniu Natalia. – Mary Wagner okazała się bardzo empatyczną, delikatną kobieta, z której promieniowała niezwykła siła. Spotkanie dało mi dużo do myślenia. Uświadomiło mi jak wiele można zrobić, co to znaczy zaangażować się na całego w coś, w co się wierzy. Cieszę się, że tak wspaniała kobieta została jedną z ikon ruchu pro-life – podsumowała Natalia.

Natomiast Oliwia, podkreśliła, że spotkanie z Mary na pewno będzie miało duży wpływ na jej życie. – Umocniło mnie ono w przekonaniu, że każde życie to dar, o który trzeba się troszczyć. Wspaniałe jest to, że Mary zaproponowała nam po spotkaniu, już bardziej w prywatnej rozmowie przyjazd do Kanady, by tam z nią głosić Ewangelię i jej prawdy. Wydawało się to śmieszne – nierealne, ale teraz po przemyśleniu, myślę, że chyba właśnie taka jest nasza misja – dotrzeć do wszystkich i głosić. Zdziwienie wywarło na mnie także to, jak szybko w Kanadzie zmieniło się prawo co do aborcji, zaczynając na całkowitym zakazie, a kończąc na całkowitym zezwoleniu. Coś strasznego – zwróciła uwagę Oliwia i dodała że „spotkanie z Mary pokazało, że ta kobieta jest dla nas wszystkich wzorem do naśladowania”.

– To nie było moje pierwsze spotkanie z Mary – mówił Konrad Kulesza. – Pierwszy raz widziałem ja dwa lata temu, w auli Seminarium Duchownego w Częstochowie. Dzisiaj natomiast, mogłem podziękować, uścisnąć jej dłoń oraz wręczyć mały prezent . Mary wywarła na mnie duże wrażenie, bo choć wygląda na kobietę drobną, to widać ma niesamowitą wiarę i determinację aby w tych czasach, oraz w kraju tak liberalnym jak Kanada, walczyć i poświęcić tak wiele dla dzieci, którym grozi aborcja. Jej postawa jest nie tylko umocnieniem, ale także najlepszym przykładem walki o każde nienarodzone dziecko. Dlatego powinniśmy modlić się za Mary i Lindę, aby miały siłę i wsparcie – także innych ludzi – w trudnej walce z siłami zła. Niech Pan je błogosławi i strzeże i pomoże im uratować jak najwięcej dzieci przed aborcja –

zakończył Konrad Kulesza.

Tagi:
Mary Wagner

Reklama

Mary Wagner nominowana do Nagrody Sacharowa

2018-09-15 13:05

Paweł Kubala

Bożena Sztajner/Niedziela
Mary Wagner, kanadyjska obrończyni prawa do życia, kandyduje do Nagrody Sacharowa. Nagroda ta jest wyróżnieniem przyznawanym przez Parlament Europejski osobom zasłużonym w walce o wolność i prawa człowieka. Nominować do niej mogą kluby parlamentarne PE lub grupa przynajmniej czterdziestu posłów. Wśród ośmiu kandydatów do Nagrody Mary Wagner jest jedyną, którą zaproponowali bezpośrednio posłowie z różnych klubów parlamentarnych. Jej nominacja jest znakiem międzynarodowego uznania dla jej działalności, również w Parlamencie Europejskim. Za swe pokojowe protesty na terenie klinik aborcyjnych Mary Wagner była wielokrotnie więziona pod zarzutem „zakłócania działalności gospodarczej” i „wkraczania na teren prywatny”. Jeszcze w ubiegłym roku została skazana na dziewięć miesięcy pozbawienia wolności. Inicjatorem zgłoszenia Mary Wagner do Nagrody Sacharowa jest polski poseł Marek Jurek.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Watykan: 21 punktów Papieża Franciszka

2019-02-21 17:01

st (KAI) / Watykan

Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej opublikowało pewne punkty przedstawione dziś przez Ojca Świętego uczestnikom spotkania przewodniczących episkopatów na temat ochrony małoletnich w Kościele. Jak zaznaczono, zostały one sformułowane przez różne Komisje i Konferencje Episkopatów, by służyć pomocą w refleksji.

Grzegorz Gałązka

1. Opracowanie praktycznego vademecum, w którym określone byłyby kroki jakie należy podjąć przez odpowiednie instytucje we wszystkich momentach w sytuacji nadzwyczajnej danego przypadku.

2. Zapewnienie struktur słuchania, składających się z osób przygotowanych i biegłych, w których dokonywane jest pierwsze rozpoznanie przypadków domniemanych ofiar.

3. Ustanowienie kryteriów bezpośredniego zaangażowania biskupa lub przełożonego zakonnego.

4. Wdrożenie wspólnych procedur rozpatrywania zarzutów, ochrony ofiar i prawa oskarżonego do obrony.

5. Poinformowanie władz cywilnych i wyższych władz kościelnych zgodnie z normami cywilnymi i kanonicznymi.

6. Dokonywanie okresowego przeglądu protokołów i norm, aby zabezpieczyć bezpieczne środowisko dla małoletnich we wszystkich strukturach duszpasterskich; protokoły i normy oparte na zasadach sprawiedliwości i miłości, które należy zintegrować, aby działanie Kościoła również w tej dziedzinie było zgodne z jego misją.

7. Ustanowienie konkretnych norm postępowania w przypadku oskarżeń przeciwko biskupom.

8. Towarzyszenie, chronienie i leczenie ofiar, oferując im wszelkie niezbędne wsparcie potrzebne dla całkowitego uzdrowienia.

9. Podnoszenie świadomości na temat przyczyn i konsekwencji wykorzystywania seksualnego poprzez inicjatywy formacji stałej biskupów, przełożonych zakonnych, duchownych i pracowników duszpasterskich.

10. Przygotowanie programów opieki duszpasterskiej dla wspólnot poszkodowanych z powodu wykorzystywania oraz dróg pokutnych i resocjalizacji dla sprawców.

11. Umocnienie współpracy ze wszystkimi ludźmi dobrej woli i z pracownikami środków masowego przekazu w celu rozpoznania i rozeznania przypadków prawdziwych od fałszywych, oskarżeń od oszczerstw, unikając urazów, insynuacji, pogłosek i zniesławienia. (por. Przemówienie do Kurii Rzymskiej , 21 grudnia 2018 r.).

12. Podnieść minimalnego wieku małżeństwa do szesnastu lat.

13. Ustanowienie przepisów, które uregulowałby i ułatwiły udział ekspertów świeckich w dochodzeniach i na różnych stopniach oceny procesów kanonicznych dotyczących wykorzystywania seksualnego i / lub nadużycia władzy.

14. Prawo do obrony: należy przestrzegać także zasady prawa naturalnego i kanonicznego o domniemaniu niewinności aż do chwili udowodnienia winy oskarżonego. Dlatego też należy zapobiegać publikowaniu list oskarżonych, nawet przez diecezje, przed wstępnym dochodzeniem i ostatecznym skazaniem.

15. Należy przestrzegać tradycyjnej zasady proporcjonalności kary w odniesieniu do popełnionego przestępstwa. Postanowić, że kapłani i biskupi winni molestowania seksualnego małoletnich opuszczą posługę publiczną.

16. Wprowadzenie zasad dotyczących seminarzystów i kandydatów do kapłaństwa lub życia zakonnego. Wprowadzić dla nich programy formacji początkowej i stałej, aby umocnić ich dojrzałość ludzką, duchową i psychoseksualną, a także ich relacje interpersonalne i ich zachowanie.

17. Dokonanie wobec kandydatów do kapłaństwa i życia konsekrowanego oceny psychologicznej przez wykwalifikowanych i akredytowanych biegłych.

18. Wskazać normy regulujące przeniesienie seminarzysty lub aspiranta do życia zakonnego z jednego seminarium do drugiego; jak również kapłana lub zakonnika z jednej diecezji lub zgromadzenia do innego.

19. Sformułowanie obowiązujących kodeksów postępowania dla wszystkich duchownych, zakonników, personelu obsługi i wolontariuszy, aby określić odpowiednie granice w relacjach osobistych. Określenie niezbędnych wymagań dla personelu i wolontariuszy oraz sprawdzenie ich przeszłości kryminalnej.

20. Wyjaśnienie wszystkich informacji i danych dotyczących zagrożeń związanych z wykorzystywaniem i jego skutkami, jak rozpoznać oznaki wykorzystywania i jak zgłaszać podejrzenie wykorzystywania seksualnego. Wszystko to musi odbywać się we współpracy z rodzicami, nauczycielami, specjalistami i władzami cywilnymi.

21. Konieczne jest ustanowienie, tam gdzie tego dotychczas nie uczyniono organu łatwego dostępu dla ofiar, które chciałby zgłosić ewentualne przestępstwa. Organu, który cieszyłby się autonomią, także w odniesieniu do lokalnej władzy kościelnej i składającego się z doświadczonych osób (duchownych i świeckich), którzy byliby zdolni do wyrażenia wrażliwość Kościoła wobec tych, którzy w tej dziedzinie, można czują się skrzywdzonymi przez niewłaściwe zachowanie ze strony duchownych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Siostra Papa: trzeba docenić rolę kobiet w formacji seminaryjnej

2019-02-22 20:48

vaticannews / Rzym (KAI)

Kobiety powinny być bardziej zaangażowane w formację seminarzystów. Jest to jeden z kroków na drodze powstrzymania nadużyć. Ma marginesie watykańskiego szczytu na temat ochrony nieletnich wskazuje na to włoska klaryska, s. Adriana Papa.

www.vaticannews.va

Jest ona przeoryszą klasztoru w Otranto, teologiem, autorką książek i dziennikarką. Podkreśla, że geniusz kobiecy zbyt mało wykorzystywany jest w formacji zarówno seminaryjnej, jak i kapłańskiej, co jest poważnym niedopatrzeniem. „Kobieca ręka w formacji ludzkiej seminarzystów jest bardzo przydatna” – wskazuje siostra Papa.

"Obecność kobiet w procesie formacji pomaga zrozumieć i odkryć naszą różnorodność. Nie bez przyczyny Bóg stworzył człowieka jako kobietę i mężczyznę. W tym kontekście interesującą rzeczą jest to, że Bóg ogłosił narodziny Jezusa w jeden sposób Maryi, a w inny Józefowi. Kobiety nie muszą nikogo przekonywać, że mają prawo do istnienia w Kościele, my w nim jesteśmy. Dla seminarzysty, zakonnika ważne jest dostrzeżenie i docenienie roli kobiety w jego życiu. To pomaga w odkryciu jego tożsamości, co jest fundamentalne w procesie formacji. Zaburzona tożsamość jest polem do nadużyć. Kobieta staje się jakby lustrem pomagającym odkryć, kim jestem ja, jako mężczyzna” – mówi papieskiej rozgłośni siostra Papa.

Włoska klaryska wskazuje na konieczność dobrego rozeznania powołania. Trzeba odkryć, czy kandydat do kapłaństwa, czy zakonu wybiera naprawdę pójście za Jezusem, czy tylko pewien status życia. „Jeśli Chrystus jest drugoplanowy to trudno o uporządkowane życie, czyste relacje i wierność, a to jest pożywka dla nadużyć” – mówi siostra Papa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem