Reklama

Inauguracja Wydziału Teologicznego na Uniwersytecie Szczecińskim

Prawe płuco uniwersytetu

1 marca odbyła się uroczysta inauguracja pracy Wydziału Teologicznego na Uniwersytecie Szczecińskim. Jest to już 12. wydział teologiczny w Polsce. W skład wydziału, na którym teologię studiują świeccy i kandydaci do kapłaństwa, wchodzą także dwie sekcje działające na terenie diecezji zielonogórsko-gorzowskiej: w Paradyżu i Zielonej Górze. Pracę wydziału zainaugurowano Mszą św. koncelebrowaną pod przewodnictwem kard. Henryka Gulbinowicza oraz akademią, podczas której wysłuchano przemówienia Ojca Świętego. W uroczystości wziął udział abp Józef Kowalczyk, nuncjusz apostolski w Polsce, liczni biskupi, w tym biskupi metropolii szczecińsko-kamieńskiej. Diecezję zielonogórsko-gorzowską reprezentował bp Adam Dyczkowski, adiunkci i profesorowie wydziału, pracownicy Kurii.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Powrót do normalności

„Uniwersytet bez teologii jest jakby niepełny - powiedział w nagranym przesłaniu Jan Paweł II. - To przekonanie ma swoje uzasadnienie. Wynika ono z potrzeby dialogu pomiędzy rozumem i wiarą. Taki dialog jest potrzebny, jeżeli owoce badań naukowych w różnych dziedzinach mają służyć pełnemu rozwojowi człowieka”. Papież podkreślił, iż istniała wyraźna potrzeba utworzenia akademickiego ośrodka teologicznego w północno-zachodnim rejonie Polski. Jednocześnie Ojciec Święty podkreślił znaczenie istniejących już w tym regionie ośrodków studiów teologicznych, jakimi są seminaria, a zwłaszcza seminarium w Gorzowie Wlkp., a następnie w Paradyżu.
Do związków idei uniwersytetu z teologią nawiązał w homilii bp prof. Tadeusz Pieronek - rektor Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, który jest - jak przypomniał - rektorem najstarszego polskiego wydziału teologicznego, który ma już ponad 650 lat. Temat ten podjął również bp prof. Stanisław Wielgus, biskup płocki, przewodniczący Rady Naukowej KEP i wieloletni rektor KUL-u. Przypomniał on genezę powstania uniwersytetów w średniowieczu, a następnie przedstawił historyczne modele uniwersytetu oraz współczesne koncepcje i zadania, jakie dzisiaj, w epoce postmodernistycznej, stoją przed uniwersytetem.
Wątek powrotu studiów teologicznych na uniwersytety, bo w takiej perspektywie postrzega się utworzenie wydziału teologicznego w Szczecinie, dominował także w innych wystąpieniach, a zwłaszcza przemówieniu prof. Zdzisława Chmielewskiego, który w niezwykle błyskotliwy sposób przedstawił historię starań o utworzenie wydziału teologicznego. Do metaforyki medycznej w swoim przemówieniu odwołał się z kolei rektor Akademii Medycznej. Przyrównał on utworzenie wydziału teologicznego do transplantacji brakującego płuca, bez którego można żyć, ale ze szkodą dla organizmu. Rektor stwierdził, iż Uniwersytet szczeciński miał dotychczas jedynie „lewe płuco” i wyraził przekonanie, że „przeszczep się udał”.

Tuzin katedr

Starania o utworzenie wydziału teologicznego trwały kilka lat. Intencję jego utworzenia wyrazili we wspólnym dokumencie 9 lipca 2001 r. rektor US prof. Zdzisław Chmielewski oraz metropolita szczecińsko-kamieński abp Zygmunt Kamiński. Jednomyślną zgodę na utworzenie wydziału Senat wyraził 24 kwietnia 2003 r. Uchwała otworzyła procedurą erygowania wydziału przez Stolicę Apostolską. Po zasięgnięciu opinii Kongregacji ds. Wychowania Katolickiego i spełnieniu wszystkich wymagań Papież Jan Paweł II powołał wydział 9 sierpnia 2003 r. Umowę kościelno-państwową określającą status prawny wydziału podpisano 9 stycznia 2004 r. Pierwszym dziekanem wydziału został ks. dr hab. Zdzisław Kroplewski z Koszalina.
Wydział Teologiczny w Szczecinie powstał na bazie seminariów duchownych w Paradyżu, Koszalinie oraz Szczecinie oraz ośrodków studiów teologicznych dla świeckich w Szczecinie i Zielonej Górze (Gorzowie Wlkp.). Studia odbywają się w trzech specjalnościach: kapłańskiej, katechetyczno-pastoralnej i teologii rodziny. W diecezji zielonogórsko-gorzowskiej studia dla świeckich odbywają się w Instytucie Filozoficzno-Teologicznym im. Edyty Stein w Zielonej Górze (lata II-V w Gorzowie Wlkp.), który stanowi zamiejscową sekcję wydziału. Wydział nawiązuje w swej tradycji do Uniwersytetu w Gryfii (Greifswald), który działał od roku 1456.
Na wydziale pracuje 13 kapłanów diecezji zielonogórsko-gorzowskiej, w tym jeden na stanowisku profesorskim. Ks. prof. dr hab. Roman Harmaciński jest kierownikiem Katedry Teologii Pastoralnej i Liturgiki, zaś na stanowiskach adiunktów pracują: Katedra Egzegezy i Teologii Biblijnej Nowego Testamentu - ks. dr Andrzej Oczachowski; Katedra Teologii Dogmatycznej - ks. dr Jan Radkiewicz, ks. dr Eligiusz Piotrowski; Katedra Teologii Fundamentalnej - ks. dr Ryszard Tomczak; Teologii Moralnej i Duchowości - ks. dr Grzegorz Kniaź, ks. dr Grzegorz Chojnacki; Katedra Historii Kościoła - ks. dr Dariusz Śmierzchalski-Wachocz, Katedra Teologii Pastoralnej i Liturgiki - ks. dr Zbigniew Kobus; Katedra Katechetyki i Homiletyki - ks. dr Andrzej Draguła, ks. dr Robert Sarek; Katedra Prawa Kanonicznego - ks. dr Jerzy Konieczny; Katedra Pedagogiki i Psychologii - ks. dr Grzegorz Cyran; w Katedrze Filozofii Chrześcijańskiej pracuje ks. dr Jan Balbus CM, wykładowca seminarium w Paradyżu.
Obecnie wydziały teologiczne funkcjonują w ramach uniwersytetów państwowych w Opolu, Poznaniu, Katowicach, Olsztynie i Toruniu, na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, Uniwersytecie im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, istnieją także: Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie (Sekcja św. Jana Chrzciciela oraz Bobolanum), Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu oraz Papieska Akademia Teologii Katolickiej w Krakowie (z Wydziałem Teologicznym w Tarnowie).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej,

1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.

CZYTAJ DALEJ

Triduum Paschalne - trzy najważniejsze dni w roku

Niedziela legnicka 16/2006

Karol Porwich/Niedziela

Monika Łukaszów: - Wielkanoc to największe święto w Kościele, wszyscy o tym wiemy, a jednak wielu większą wagę przywiązuje do świąt Narodzenia Pańskiego. Z czego to wynika?

CZYTAJ DALEJ

Całun Turyński – badania naukowe potwierdzają, że nie został wyprodukowany

2024-03-28 22:00

[ TEMATY ]

całun turyński

Adobe.Stock

Całun Turyński

Całun Turyński

W Turynie we Włoszech zachowało się prześcieradło, w które według tradycji owinięto ciało zmarłego Jezusa - Święty Całun. W ostatnich latach tkanina ta została poddana licznym, nowym badaniom naukowym. Rozmawialiśmy o tym z prof. Emanuelą Marinelli, autorką wielu książek na temat Całunu - niedawno we Włoszech ukazała się publikacja „Via Sindonis” (Wydawnictwo Ares), napisana wspólnie z teologiem ks. Domenico Repice.

- Czy może pani profesor wyjaśnić tytuł swojej nowej książki „Via Sindonis”?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję