Reklama

Bp Czaja: chcę zawierzyć dalsze losy miasta Matce Bożej

2017-02-02 16:49

hh / Opole / KAI

YouTube.com
Bp Andrzej Czaja

„W związku z 800-leciem miasta Opola zrodziła się myśl, aby dalsze losy miasta zawierzyć Tej, którą w naszej katedrze czcimy jako Matkę Bożą Opolską. Aktu poświęcenia miasta Maryi chcemy dokonać podczas uroczystej liturgii w sobotę 24 czerwca” – napisał bp Andrzej Czaja w specjalnej odezwie. Przygotowaniem do tego wydarzenia będzie peregrynacja kopii obrazu Matki Bożej Opolskiej w parafiach dwóch dekanatów opolskich.

W święto Ofiarowania Pańskiego, kopia obrazu Najświętszej Maryi Panny Opolskiej zostanie poświęcona w katedrze na zakończenie Mszy św. o godz. 18.30. Następnie, 3 lutego odwiedzi Dom Księży Emerytów, a od 4 lutego wyruszy do kolejnych parafii opolskich. Aż do 24 czerwca, kiedy to obchodzony będzie odpust ku czci Matki Bożej Opolskiej peregrynować będzie po szesnastu parafiach dwóch dekanatów opolskich. „Tygodniowa obecność kopii obrazu Matki Bożej Opolskiej w waszym kościele stworzy przede wszystkim możliwość modlitewnego czuwania i duchowej formacji. Będzie to też okazja, by wyrazić wdzięczność Patronce miasta za Jej duchowe macierzyństwo i opiekę nad nami” – napisał ordynariusz do mieszkańców Opola.

Jednocześnie zapewnił, że w trakcie peregrynacji duszpasterze sięgać będą do aktu koronacji tego pięknego wizerunku Maryi, dokonanej przez św. Jana Pawła II, 21 czerwca 1983 roku na Górze Świętej Anny.

„Nade wszystko jednak – napisał biskup – trzeba zadbać o to, by w centrum uwagi nas wszystkich, kapłanów i wiernych był Pan Jezus. To na Niego zwraca nam uwagę, na Niego otwiera i o odnowienie przymierza z Nim prosi Jego Matka. Wymowa obrazu, na który będziemy spoglądali jest jednoznaczna. Maryja, trzymając na lewym ramieniu Jezusa, spogląda na nas i wskazując prawą ręką na Niego, zdaje się mówić: «Weź mojego Syna w swoje życie, ma dla ciebie słowo prawdy i błogosławieństwo Boże, i cały daje ci Siebie… Zróbcie wszystko cokolwiek wam powie (J 2,5)»”.

Reklama

Zdaniem hierarchy, w ten sposób Maryja upomina się o przyjęcie Jezusa za Króla i Pana, o uznanie Jego panowania, o poddanie się Jego Prawu, woli i władzy, o zawierzenie i oddanie Mu życia. „Dlatego podejmując Jej wyzwanie będziemy realizować w życiu to, do czego zobowiązuje nas chrzest święty i co przyrzekliśmy Panu Bogu w Uroczystość Chrystusa Króla Wszechświata proklamując w świątyniach Jubileuszowy Akt Przyjęcia Jezusa za Króla i Pana. Tym sposobem peregrynacja kopii obrazu Matki Bożej Opolskiej, którą będziemy przeżywać pod hasłem: «Z Maryją do Jezusa», może się wydatnie przyczynić do intronizacji, czyli wywyższenia Jezusa w naszym życiu, rodzinach i całym mieście” – podkreślił.

Bp Czaja nawiązał w swej odezwie do herbu miasta Opola, na którym widnieje pół piastowskiego orła i pół krzyża. „W ten sposób ujawnia nasze piastowskie i chrześcijańskie korzenie. W świętowaniu 800-lecia Opola nie może więc zabraknąć odwołania się do chrześcijańskiego dziedzictwa, przybliżenia go na nowo i podjęcia wysiłku zmierzającego do odnowy chrześcijańskiej duszy miasta” – apelował.

Według ordynariusza, pewnym znakiem tej duchowej odnowy może być renowacja zabytkowej katedry, która trwa od 2015 roku, a jej zakończenie planowane jest na 2024 rok, kiedy to przypada 1000-lecie obecności w Opolu relikwii Krzyża Świętego. „Niech przeto najbliższe siedem lat będzie czasem wytężonego wysiłku nas wierzących w Chrystusa na rzecz rozwoju Królestwa Bożego pośród nas, w całym mieście, we wszelkich sferach życia” – prosił.

Opolski biskup zaprosił do zaangażowania wszystkich opolan, by w dniach peregrynacji kopii obrazu Matki Bożej Opolskiej nie szczędzić czasu i sił na spotkania modlitewne, konferencje i udział w liturgii. „Bardzo też was proszę, pojednajcie się z Bogiem w sakramencie pokuty i pojednania, i pojednajcie się między sobą, przebaczcie sobie nawzajem. Pojednajmy się wszyscy, by nastał czas pokoju, zgody, dialogu, solidarności, komunii i miłości, i miasto mogło naprawdę przeżywać wielkie święto radości i nadziei” – napisał.

„Trwajcie chętnie przed Panem na kolanach – zachęcił bp Czaja – adoracja Najświętszego Sakramentu niech trwa w naszych świątyniach. Niech to będzie czas uwielbienia i dziękczynienia, ale też przebłagania i pokuty, a także upraszania wielu potrzebnych łask całej społeczności miasta, wspólnotom parafialnym i naszym rodzinom. Przywołujmy Ducha Świętego. Módlmy się wiele o moc żywej wiary dla wszystkich mieszkańców miasta, o potrzebne łaski dla jego włodarzy, o ducha miłości i pokoju w rodzinach i naszych sercach, o ducha misyjnego zaangażowania i braterskiego życia w opolskich parafiach” – dodał.

Ponieważ peregrynacja kopii obrazu Matki Bożej Opolskiej nie obejmie do 24 czerwca wszystkich parafii dwóch opolskich dekanatów, dlatego ordynariusz zachęcił, aby proboszczowie pozostałych parafii kontynuowali dzieło we wrześniu i październiku. Ponadto, biskup zaproponował, aby trwałym owocem peregrynacji była stała modlitwa za miasto i doroczna pielgrzymka parafii do katedry opolskiej.

Tagi:
bp Andrzej Czaja Opole

Reklama

Od Opola do Częstochowy

2018-08-18 19:33

Marian Florek

Piesza Pielgrzymka Opolska już po raz czterdziesty czwarty zawitała na Jasną Górę.

Marian Florek/Niedziela TV

Ostatni etap trwał około dwóch godzin wędrówki, a na finiszu czekał już na pielgrzymów bp Andrzej Czaja, biskup diecezji opolskiej. Wśród pątników był i nasz redaktor z oddziału warszawskiego „Niedzieli” Łukasz Krzysztofka.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Co z postem w Wielką Sobotę?

Ks. Paweł Staniszewski
Edycja łowicka 15/2004

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Bożena Sztajner/Niedziela

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”

Dwa rodzaje postu

Przyglądając się obu obrazom widzimy, iż św. Marek i św. Łukasz przekazują nam naukę Pana o poście w podwójnym aspekcie. Omawiają ten sam znak, okoliczności wydarzeń ukazują jednak zasadniczą różnicę motywów skłaniających do postu. Patrząc bowiem od strony motywów, dostrzegamy w Kościele dwa rodzaje postu.
O jednym pisze św. Marek, można by go nazwać postem ascetycznym. Obowiązuje nas w środę popielcową i wszystkie piątki. Powstrzymujemy się od pewnych pokarmów oraz innych dóbr, przyjemności, i to wzmacnia naszą wolę w walce o dobro. Tą formą prosimy Boga o moc nadprzyrodzoną w walce z szatanem.
Święty Łukasz w cytowanym urywku Ewangelii mówi o drugim rodzaju postu. Obowiązuje on w Wielki Piątek. Zalecany jest też bardzo przez Kościół w Wielką Sobotę. Można nazwać go postem ontologicznym. Jego sens można wyrazić parafrazując słowa Jezusa: „Gdy zabiorą nam młodego pana; nie chcę już ani jeść, ani pić, bo nie ma pana młodego - i dlatego jestem smutny”. Bywa przecież często tak, iż człowiek zmartwiony odmawia jedzenia. „Gdy Pan wróci, z chęcią siądę do posiłku!”

Post aż do Rezurekcji

W związku z rozumieniem postu w Wielkim Tygodniu ostatnio zostałem zapytany, czy rzeczywiście obowiązuje on i przez całą Wielką Sobotę, bowiem w przekonaniu wielu katolików przestrzegany jest tylko do momentu powrotu do domu ze święconką, co najczęściej ma miejsce w godzinach przedpołudniowych.
Otóż najpierw musimy sobie uświadomić, iż w nawiązaniu do wypowiedzi Pana Jezusa w relacji św. Łukasza, Rezurekcja jest dla Kościoła powszechnego znakiem, że Pan zmartwychwstał (czyli wrócił). Stąd logika znaku domaga się, aby post w Wielką Sobotę obowiązywał do tej Wigilii Paschalnej - Rezurekcji przez cały dzień. Można się więc pytać, dlaczego częste przekonanie o poszczeniu w Wielką Sobotę tylko do południa? Ma to po części swoją motywację historyczną, bowiem poprzedni Kodeks Prana Kanonicznego, wydany w 1917 r. przez papieża Benedykta XV ustanawiał post w Wielką Sobotę do godz. 12.00. Dlaczego? Otóż w tamtych czasach Wigilię Paschy, czyli Rezurekcję, odprawiano w sobotę rano. Wigilia zaś to znak Zmartwychwstania. Jeśli Pan już wrócił - zmartwychwstał - traci sens dalszy post. Widzimy więc, że liturgicznie jest to zrozumiałe.
Jednak dzisiaj, tak jak w pierwszych wiekach, odprawiamy Wigilię (czyli Rezurekcję), w nocy, po zachodzie słońca. Stąd logika znaku domaga się postu do czasu Wigilii. Potwierdza to Konstytucja o Świętej Liturgii Soboru Watykańskiego II. Mówi wyraźnie i poucza, że „post paschalny zachowuje się obowiązkowo w Wielki Piątek, a zachęca, zaleca w miarę możliwości w Wielką Sobotę” (n. 110).
Widzimy więc, iż post w Wielką Sobotę aż do Wigilii nie jest obowiązkiem, ale jest bardzo zalecany i zgodny z wymową liturgii Triduum Paschalnego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Baranek i wspólnota

2019-04-18 21:25

Magda Nowak

– Kiedy w ten Wielki Czwartek próbujemy po raz kolejny pokłonić się wobec tajemnicy Mszy św., to dziś wydobądźmy z niej te dwie prawdy: Baranek i wspólnota, dwie nieodłączne tajemnice każdej Mszy św. – powiedział bp pomocniczy archidiecezji częstochowskiej Andrzej Przybylski. Słowa te wybrzmiały podczas Mszy Wieczerzy Pańskiej sprawowanej w archikatedrze częstochowskiej na pamiątkę ustanowienia sakramentów kapłaństwa i Eucharystii.

Marian Sztajner/Niedziela

– Nie mamy wątpliwości, że baranek ofiarny to dla nas Chrystus, bo zawsze kiedy przyjmujemy Jego ciało przed komunią św. słyszymy te słowa: oto Baranek Boży, który gładzi grzechy świata. Ale czy przyjmujemy Go tylko dla siebie? Tylko dla własnej pobożności, świętości, bliskości z Bogiem? – pytał biskup. – Pan wyraźnie nam mówi, dlaczego Baranek nazywa się podczas Mszy św. komunią, bo Bogu chodzi o wspólnotę, bo tych wszystkich najważniejszych tajemnic, które w tych dniach będziemy przeżywać, Bóg nie czyni dla siebie. Bóg nie ponosi cierpienia dla samego siebie, żeby pokazać swoje bohaterstwo, Bóg nie umiera na krzyżu dla samego siebie i wreszcie nie zmartwychwstaje dla samego siebie, ale dla nas, dla każdego z nas.

Zobacz zdjęcia: Msza św. Wieczerzy Pańskiej w Częstochowie

Bp Andrzej Przybylski podkreślił, że Eucharystia kształtuje w nas zdolność do jedności. – Jesteśmy wiarygodnymi uczniami Chrystusa tylko we wspólnocie. Kiedy będziemy głosić Ewangelię i nie będziemy żyć we wspólnocie, i nie będziemy zdolni do jedności, to nasza ewangelizacja nie będzie skuteczna, bo nam nikt nie uwierzy, że jesteśmy reprezentantami Boga, a nie umiemy jak Bóg się miłować, przebaczać, być jednym – stwierdził. Wskazał również, że Kościół to nie organizacja społeczna, stowarzyszenie czy instytucja, Kościół to relacja z Bogiem i nasze wzajemne relacje.

Tradycyjnie Liturgia Wielkiego Czwartku połączona była z obrzędem umycia nóg. Biskup Przybylski obmył stopy dwunastu mężczyznom na znak, jaki uczynił Jezus podczas Ostatniej Wieczerzy obmywając stopy dwunastu apostołom, dając im tym przykład miłości i pokory. Eucharystia zakończyła się procesyjnym przeniesieniem Najświętszego Sakramentu do ołtarza wystawienia tzw. Ciemnicy symbolizującej uwięzienie Chrystusa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem