Reklama

Biały Kruk 1

Egipt: co najmniej 21 ofiar zamachu na kościół koptyjski

2017-04-09 12:37

st, tom (KAI) / Kair / KAI

Oleg Zabielin/Fotolia.com

Co najmniej 21 osób poniosło śmierć na skutek wybuchu bomby w koptyjskim kościele św. Jerzego w mieście Tanta, na północ od Kairu. Eksplozja miała miejsce podczas niedzielnego zgromadzenia wiernych na Eucharystii. 69 osób jest rannych – doniosła telewizja Al Arabiya.

Bilans ofiar jest jeszcze niepełny – stwierdziło egipskie ministerstwo zdrowia. Siły bezpieczeństwa otoczyły kordonem miejsce wydarzenia. Na miejsce przybyli także eksperci. Policja aresztowała dwie osoby podejrzane o udział w zamachu. Natomiast wiadomo, że w chwili zamachu w kościele było około 2 tys. osób.

Jest to już drugi atak terrorystyczny na koptyjską mniejszość w Egipcie w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. W grudniu ub.r. wyniku zamachu na ich kościół św. Piotra i Pawła, położony w centrum Kairu, nieopodal ich katedry patriarchalnej pw. św. Marka zginęło 29 osób a 47 zostało rannych.

Reklama

W Egipcie większość religijną stanowią muzułmanie sunnici. Chrześcijanie, w większości należący do Koptyjskiego Kościoła Ortodoksyjnego stanowią około 10 proc. ludności Egiptu. Mieszkają tam od początków chrześcijaństwa.

28 i 29 kwietnia planowana jest w Egipcie wizyta papieża Franciszka.

Tagi:
Egipt prześladowania zamach

Egipt: kolejne ofiary islamskiego ekstremizmu

2018-01-03 19:32

(KAI/RV) / Kair

Dwóch chrześcijan zginęło w Egipcie po ataku uzbrojonego zamachowca, który ostrzelał sklep monopolowy w Kairze. Wewnątrz znajdowali się dwaj koptowie, którzy razem z właścicielem świętowali Nowy Rok. Nie jest do końca jasne, czy sklep stał się celem ataku ze względu na sprzedaż alkoholu, który w islamie jest zakazany, czy dlatego, że właściciel był chrześcijaninem. Zamaskowany napastnik zaraz potem zbiegł na motocyklu.

Oleg Zabielin/Fotolia.com

Tego rodzaju działania nie są zazwyczaj dziełem organizacji takich jak Państwo Islamskie, które atakują z reguły większą liczbę ludzi, aby doprowadzić do masowej rzezi, ale raczej dziełem "samotnych wilków", którym zrobiono pranie mózgu – powiedział agencji AsiaNews ks. Rafic Greiche, rzecznik prasowy mniejszościowego w Egipcie Kościoła katolickiego. Dodał, że bardziej niż zagrożeniem są one pogróżką dla prezydenta Abdel Fattaha al-Sisiego, który prowadzi politykę prochrześcijańską.

Tymczasem do ostatniej strzelaniny przed kościołem koptyjskim w Mar Mina w miejscowości Helwan na przedmieściach Kairu, gdzie w piątek 29 grudnia zginęło 10 wiernych, a 20 osób zostało rannych, przyznało się tzw. Państwo Islamskie. Pojawiają się także nowe szczegóły dotyczące tego zamachu. Według świadków to nie policja, ale sami wierni zapobiegli jeszcze większym stratom. W szczególności był nim 53-letni mężczyzna, który obezwładnił jednego z napastników, gdy ten przeładowywał karabin.

Lokalne źródła podają również, że rośnie solidarność między chrześcijanami a muzułmanami, zjednoczonymi w obliczu zagrożenia ekstremistycznymi atakami.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

Wyjdźmy na pustynię i odnówmy przymierze

2018-02-14 10:25

O. Dariusz Kowalczyk SJ
Niedziela Ogólnopolska 7/2018, str. 33

_Marion/pixabay.com

Biblia to historia przymierzy Boga z ludźmi. W tej historii Bóg szuka człowieka, by objawić mu swą miłość, człowiek zaś niekiedy odpowiada na miłość miłością, a niekiedy ucieka, chowa się, odwraca. Bóg jest wierny, człowiek nie zawsze, czasem zdradza. „Drogi Twe, Panie, to łaska i wierność” – głosi psalm. Historia Noego z I czytania jest pierwszym tekstem biblijnym, w którym Bóg zawiera „explicite” przymierze z człowiekiem. Jego znakiem jest tęcza: „Łuk mój kładę na obłoki, aby był znakiem przymierza między Mną a ziemią” (Rdz 9,13). Katechizm podkreśla: „Przymierze z Noem pozostaje w mocy, dopóki trwa czas narodów, aż do powszechnego głoszenia Ewangelii” (KKK 58). Zdanie to przywodzi na myśl tajemniczą wypowiedź Jezusa: „A Jeruzalem będzie deptane przez pogan, aż czasy pogan się wypełnią” (Łk 21,24). Wszystkie przymierza osiągają swą pełnię w osobie Jezusa Chrystusa. „Bóg stał się człowiekiem, aby człowiek stał się Bogiem” – nie wahali się mówić Ojcowie Kościoła. To znaczy: Bóg się wcielił, aby człowiek mógł zostać przebóstwiony i żyć wiecznie. Wcielony Bóg umarł na krzyżu i zmartwychwstał, abyśmy my – zjednoczeni z Nim – mogli zmartwychwstać. W II czytaniu widzimy zestawienie uniwersalnego zbawienia w Chrystusie z arką Noego, w której „niewielu, to jest osiem dusz, zostało uratowanych przez wodę”. To uratowanie przez wodę za czasów Noego stanowi znak sakramentu chrztu: „teraz również zgodnie z tym wzorem ratuje was ona [woda] we chrzcie...”. Chrzest jest zanurzeniem w śmierci i zmartwychwstaniu Chrystusa i jako taki stanowi nieodwołalne przymierze z Bogiem. Chrztu nie można wymazać. Pozostawia on niezatarte znamię (charakter). Niezatarte, tak jak nieodwołalna jest wierność Boga. Człowiek ochrzczony może jednak wybrać zaprzaństwo, odwrócenie się od Boga plecami. By tak się jednak z nami nie stało, trzeba czasem wyjść na pustynię, to znaczy podjąć walkę – mocą Ducha – z szatańskim kuszeniem w nas i wokół nas. Dzisiejsza Ewangelia mówi, że „Duch wyprowadził Jezusa na pustynię”. Pozwólmy i my w okresie Wielkiego Postu wyprowadzać się na pustynię, gdzie poznając własną kruchość, możemy jeszcze bardziej poznać miłość Boga i poczuć się wspomaganymi przez Jego aniołów. Co konkretnie znaczyłoby wyjście na pustynię? To m.in. podjęcie klasycznych uczynków: modlitwy, postu i modlitwy. Pewien znajomy w każdy piątek nie spożywał obiadu, ale w tym czasie modlił się. Zaoszczędzone pieniądze wkładał do puszki na biednych. Pomyślmy, jak konkretnie wychodzić na naszą pustynię.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Kraków: Muzyczna Droga Krzyżowa

2018-02-18 21:03

luk / Kraków (KAI)

Po raz kolejny krakowscy wierni będą mieli okazję wziąć udział w Muzycznej Drodze Krzyżowej. 11 marca w kościele Redemptor Hominis w Krakowie tradycyjne podczas nabożeństwa rozważania zastąpią utwory muzyki klasycznej.

Graziako

Pomysł koncertu o charakterze pasyjnym wywodzi się z Łodzi. Na grunt krakowski przeniosła go Kinga Mastalerz. W Łodzi muzyka podczas nabożeństwa była puszczana z płyt. - Pomyślałam sobie, że o wiele większe wrażenie i duchowe przeżycia przyniosłoby wykonywanie utworów na żywo – wspomina.

W organizację muzycznego nabożeństwa odprawianego w kościele pw. Chrystusa Odkupiciela Człowieka w Krakowie włącza się od 5 lat ponad 100 muzyków i wokalistów. Kolejnym stacjom Męki Pańskiej towarzyszą przede wszystkim klasyczne utwory muzyczne.

Pojawiają się również nowoczesne akcenty, na przykład w postaci wokalizy z filmu "Dziewiąte wrota" i pieśni góralskich. - To unikalna możliwość, aby wejść w siebie i na podstawie wyjątkowego tła muzycznego budować własne rozważania o cierpieniu Chrystusa – opisuje Mastalerz.

W tym roku o oprawę muzyczną zadbają trzy krakowskie chóry, orkiestra, zespoły instrumentalne i soliści, w tym Karin Wiktor-Kałucka czy Tomasz Jarosz. – Całość dopełni bogata aranżacja świetlna, która sprawi, że będzie to nie tylko wspaniałe widowisko, ale także zachęta do tego, by zadumać się nad sensem trudnych momentów w swoim życiu – podkreśla Mastalerz.

Muzyczna Droga Krzyżowa rozpocznie się 11 marca o godz. 20:00 w kościele Redemptor Hominis w Krakowie (ul. Stelmachów 137). Co istotne świątynia ta charakteryzuje się wyśmienitą akustyką, gdyż została zaprojektowana przez Tomasza Koniora, który jest autorem projektu m.in. siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

Reklama

Najczęściej czytane

Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.

Rozumiem