Reklama

Muzyczny dialog kultur

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzień Polski

Mity Karola Szymanowskiego, błyskotliwie ujazzowione przez Włodzimierza Nahornego, zapoczątkowały 18 czerwca br. II Festiwal Muzyczny - "Kultury Dawnej Łodzi", zorganizowany przez Łódzkie Towarzystwo Muzyczne oraz łódzką parafię ewangelicko-augsburską św. Mateusza. Ta, ze wszech miar godna uznania, impreza, odbywająca się pod znakiem muzyki najwyższej próby, zwraca uwagę na cztery nacje budujące potęgę dawnej Łodzi, na ich religie i kultury, przed laty zgodnie współistniejące w granicach "ziemi obiecanej".

Jedynie dogłębne odczucie istoty trzech poematów na skrzypce, tak określił Mity ich twórca, mogło poruszyć wyobraźnię Nahornego i zrodzić olśniewające improwizacje, z magiczną siłą oddziałujące na słuchaczy. Jazzowe fantazje, doskonale wykorzystujące bogactwo muzyki wielkiego Karola, potwierdziły mistrzowską klasę Włodzimierza Nahornego jako lidera - pianisty oraz partnerującego mu zespołu. Szymanowski, otwarty na wartościowe przejawy artystycznego nowatorstwa, byłby zapewne zachwycony ostatnią sekwencją wizji Nahornego, opowiadającą przy pomocy szalejących synkop, pulsujących najprawdziwszym miłosnym opętaniem, zaloty bożka Pana do leśnych driad.

Dorota Miśkiewicz (śpiew, skrzypce), Henryk Gembalski ( skrzypce), Mariusz Bogdanowicz (kontrabas), Piotr Biskupski (perkusja) i Włodzimierz Nahorny (fortepian) doskonale zainicjowali artystyczny dialog między czterema kulturami. Oby jego dobry duch mógł unieść się w przestworza i poszybować, aby ogarnąć rozmowy prowadzone na innych płaszczyznach.

Dzień Rosyjski

Chór Moskiewskiego Patriarchatu Driewnierusskij Raspiew pod dyrekcją Anatolija Grindienki "namalował" wokalną ikonę dorównującą swą wspaniałością dokonaniom Andrieja Rublowa. Dzieła starocerkiewnej wielogłosowości, a także religijne utwory kompozytorów rosyjskich: Dymitra Bortniańskiego, Sergiusza Rachmaninowa, Pawła Czesnokowa, interpretowane przez niezwykły zespół, ukazywały sakralną muzykę prawosławia w całej jej mistycznej głębi i surowym pięknie. Najwyższe umiejętności wokalne stopiły głosy śpiewaków w jeden doskonale nastrojony instrument o krystalicznie czystym tonie, z mocą głoszący chwałę Królestwa Bożego. Tchnienie tajemnicy przenikało tę wzniosłą muzyczną modlitwę, pobudzając umysły słuchaczy do zadumy nad tym, co niewypowiedziane, nieodgadnione, nieogarnione, napełniając zarazem ich serca wielkim pragnieniem transcendencji. Niezapomniane spotkanie z jedenastoma fascynującymi głosami z Moskwy wzbudziło prawdziwy entuzjazm publiczności, szczelnie wypełniającej łódzką świątynię ewangelicko-augsburską w środę 20 czerwca br.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Dzień Żydowski

Zespół "Kroke" z Krakowa nie gra muzyki klezmerskiej w potocznym znaczeniu tego słowa. Trzech świetnych artystów, tj.: Tomasz Kukurba ( altówka, skrzypce, śpiew), Jerzy Bawoł (akordeon), Tomasz Lato (kontrabas), nie tylko tworzy oryginalne dźwiękowe opisy radości i smutków życia, lecz nade wszystko pragnie wypowiedzieć muzyką tajemnicę ludzkiej duszy. "Kroke" nie odrzuca tradycji, lecz ukazuje ją w nowym, często szalenie uwspółcześnionym kształcie. W utworze zaprezentowanym w drugiej części koncertu, urzekającym swą odrealnioną, oniryczną aurą, obok motywów arabskich odzywały się echa muzyki powstającej niegdyś na terenach Podola, Wołynia, Mołdawii, czyli wszędzie, gdzie majaczą cienie nieistniejącego już świata, a jedynie zapomniane i niszczejące obiekty ożywiają pamięć o tych, którzy przed laty żyli tam, tworzyli, muzyką wyrażali blaski i cienie egzystencji, a nade wszystko poprzez nią adorowali Najwyższego.

Tryskający interpretacyjną pomysłowością bis efektownie zwieńczył rewelacyjny koncert krakowskiej grupy, który podobnie jak występ moskiewskiego chóru zgromadził u św. Mateusza ponad 1000 osób.

Reklama

Dzień Niemiecki

W niedzielę 24 czerwca br., na zakończenie Festiwalu została zaprezentowana Msza h-moll Jana Sebastiana Bacha. Czworo solistów, Zespół Wokalny Lankwitzer Vokalensemble oraz Orkiestrę Kameralną Concerto Grosso Berlin poprowadził Christian Finke. Za sprawą znanego już łódzkim melomanom dyrygenta arcydzieło przemówiło wyciszonym głosem, wolnym od silnych emocji. Obramowane pełnym urody brzmieniem dawnych instrumentów, połączonym z precyzyjnym śpiewem chóru i stylowym wykonaniem solowych partii wokalnych, dostarczyło wielu szlachetnych wzruszeń publiczności, która dziękowała artystom z Niemiec, za tę bez mała dwugodzinną muzyczną ucztę, brawami na stojąco.

* * *

Pierwszą edycję Festiwalu - "Kultury Dawnej Łodzi" w roku 1999 rozjaśnił udział Barbary Górzyńskiej, Mishy Maisky´ego, Wolfganga Zerera, Aleksieja Orłowieckiego. Drugie jego wydanie, u zarania obecnego tysiąclecia, uświetniły zespoły mające za sobą występy na wielu renomowanych estradach Europy i świata. Za możliwość obcowania ze sztuką wielkiego formatu organizatorom "Czterech kultur" należy szczególnie gorąco podziękować. Obyśmy mogli za dwa lata uczestniczyć w równie niecodziennych wydarzeniach artystycznych, a poznając od najlepszej strony duchowy dorobek bliskich nam narodów, uczyli się mądrego, przenikniętego szacunkiem i zrozumieniem, pojmowania inności.

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pogrzeb bez Mszy św. w czasie Triduum Paschalnego

[ TEMATY ]

duszpasterstwo

pogrzeb

Eliza Bartkiewicz/episkopat.pl

Nie wolno celebrować żadnej Mszy świętej żałobnej w Wielki Czwartek - przypomina liturgista ks. Tomasz Herc. Każdego roku pojawiają się pytania i wątpliwości dotyczące sprawowania obrzędów pogrzebowych w czasie Triduum Paschalnego i oktawie Wielkanocy.

Ks. Tomasz Herc przypomniał, że w Wielki Czwartek pogrzeb odbywa się normalnie ze śpiewem. Nie wolno jednak tego dnia celebrować żadnej Mszy Świętej żałobnej. W kościele sprawuje się liturgię słowa i obrzęd ostatniego pożegnania. Nie udziela się też uczestnikom pogrzebu Komunii świętej.

CZYTAJ DALEJ

Dziś Wielki Czwartek – początek Triduum Paschalnego

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Pio Si/pl.fotolia.com

Od Wielkiego Czwartku Kościół rozpoczyna uroczyste obchody Triduum Paschalnego, w czasie którego będzie wspominać mękę, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. W Wielki Czwartek liturgia uobecnia Ostatnią Wieczerzę, ustanowienie przez Jezusa Eucharystii oraz kapłaństwa służebnego.

Wielki Czwartek jest szczególnym świętem kapłanów. Rankiem, jeszcze przed wieczornym rozpoczęciem Triduum Paschalnego, ma miejsce szczególna Msza św. Co roku we wszystkich kościołach katedralnych biskup diecezjalny wraz z kapłanami (nierzadko z całej diecezji) odprawia Mszę św. Krzyżma. Poświęca się wówczas krzyżmo oraz oleje chorych i katechumenów. Przez cały rok służą one przy udzielaniu sakramentów chrztu, święceń kapłańskich, namaszczenia chorych, oraz konsekracji kościołów i ołtarzy. Namaszczenie krzyżem świętym oznacza przyjęcie daru Ducha Świętego.. Krzyżmo (inaczej chryzma, od gr. chrio, czyli namaszczać, chrisis, czyli namaszczenie) to jasny olej z oliwek, który jest zmieszany z ciemnym balsamem.

CZYTAJ DALEJ

Wspaniałe świadectwo wrażliwości liturgicznej

2024-03-28 12:37

[ TEMATY ]

Msza Wieczerzy Pańskiej

parafia św. Stanisława Kostki w Zielonej Górze

procesja z darami

Archiwum parafii

Kolejny rok przygotowujemy bardzo uroczystą procesję z darami na Wielki Czwartek. To taka tradycja w naszej parafii - mówi Iwona Szablewska (pierwsza z prawej)

Kolejny rok przygotowujemy bardzo uroczystą procesję z darami na Wielki Czwartek. To taka tradycja w naszej parafii - mówi Iwona Szablewska (pierwsza z prawej)

Parafia wprawdzie niewielka, ale zaangażowanie i hojność wiernych – bardzo duże. Parafia św. Stanisława Kostki to zielonogórski fenomen. W tym roku na procesję z darami na Mszę Wieczerzy Pańskiej uzbierano tam ogromną sumę, a w samą procesję zaangażowało się ponad 200 osób!

- Kolejny rok przygotowujemy bardzo uroczystą procesję z darami na Wielki Czwartek. To taka tradycja w naszej parafii, bardzo związana z tym jak mocno stawiamy na liturgię i na edukację liturgiczną wszystkich wiernych – mówi Iwona Szablewska, wiceprzewodnicząca duszpasterskiej rady parafialnej i precentorka. - Jesteśmy bardzo małą parafią jak na realia Zielonej Góry, bo liczymy 3,5 tys. mieszkańców, a do kościoła w niedzielę na Mszę św. regularnie przychodzi 400 osób. W procesję z darami w tym roku zaangażowało się 250 osób. To ponad 70 rodzin, co daje nam 150 osób, i kolejne 100 osób, niepowtarzalnych, to ci, którzy są we wspólnotach. Zwyczaj jest taki, że w ciągu roku przyglądamy się, co jest tak naprawdę potrzebne jeszcze do sprawowania liturgii, a że jesteśmy młodą parafią „na dorobku” to wiele rzeczy nam brakowało, więc zawsze staramy się ustalać priorytety z proboszczem i służbą liturgiczną – podkreśla pani Iwona. Dodaje, że we wszystkim ważna jest też transparentność, by ofiarodawcy mieli świadomość, na co i w jaki sposób zostały rozdysponowane pieniądze. - W procesję z darami czynnie zaangażowało się 62,5% parafian. To wspaniałe świadectwo wrażliwości liturgicznej, dbania o jej piękno – to wszystko dla naszego Pana Jezusa Chrystusa – mówi Iwona Szablewska.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję