Reklama

Muzułmanie powinni odciąć się od fundamentalistów - apel podczas konferencji w Warszawie

2017-05-24 17:57

abd / Warszawa / KAI

Graziako

Najwięcej szkody wyrządzają islamowi fundamentaliści, od których muzułmanie powinni się radykalnie odciąć – mówili uczestnicy międzynarodowej konferencji „Współpraca międzyreligijna w kontekście migracji i zagrożenia bezpieczeństwa w Europie". Tematem ostatniego panelu warszawskiej konferencji była współpraca były "Wyzwania dla islamu i chrześcijaństwa”.

Uczestnikami panelu były osoby, które na co dzień w praktyce zajmują się budowaniem współpracy pomiędzy chrześcijanami i muzułmanami: ks. Tadeusz Kierbiedź SDB, który przed 30 lat mieszkał w Libii, pełniąc funkcję wikariusza generalnego, dk Jon Dal Din, twórca i dyrektor Westminsterskiej Agencji Międzyreligijnej, ks. Andrew Unsworth z Liverpoolu oraz dr Quqdir Bakhash reprezentujący brytyjską organizację 3 Faith Forum.

Moderująca spotkanie prof. Katarzyna Pachniak, kierownik Katedry Islamistyki i Arabistyki Instytutu Orientalistycznego UW, zapytała o podstawowe podobieństwa i różnice pomiędzy chrześcijaństwem i islamem. Dk Jon Dal Din zwrócił uwagę na wspólne mojżeszowe korzenie dwóch wiar, a także na podobne praktyki, m.in. modlitwy wspólnotowej i osobistej, wyrastającej z wielowiekowych tradycji. Podkreślił też, że wiele różnic ma podłoże kulturowe, a nie teologiczne.

Z kolei ks. Unsworth zwrócił uwagę, że owszem, dwie wielkie religie monoteistyczne łączy wiara w tego samego Boga, jednak, jak mówił „to, w co o Nim wierzą jest diametralnie różne”.

Reklama

Znaczną część debaty zajęła próba odpowiedzi na pytania o to, czy w obecnym kształcie chrześcijaństwo i islam są gotowe do prowadzenia dialogu oraz jakie praktyki są podejmowane w tym zakresie.

Dr Quqdir Bakhash przypomniał, że w tradycję islamu jest wpisany dialog z chrześcijanami i wzajemne poznawanie się dwóch religii. Wspomniał także m.in. wizytę Jana Pawła II w Casablance w 1985 r., podczas której papież zachęcał, by wobec współczesnych wyzwań i konfliktów przedstawiciele obu religii zjednoczyli się w dialogu i działaniu.

O tym, że dialog nie wynika z potrzeby danej epoki, ale jest wpisany w historię ludzkości mówił także ks. Unsworth, przypominając, że „żyć, to znaczy być w dialogu, a całe życie polega na dialogowaniu”. Uczestnicy dodali, że pierwszym, kształtującym każdego człowieka dialogiem, jest ten, prowadzony ze Stwórcą, który powinien przenikać całe życie.

Ks. Kierbiedź zwrócił uwagę na to, że w relacjach międzyreligijnych najważniejszy jest dialog życia. Podzielił się także doświadczeniem trzydziestoletniej posługi w państwie muzułmańskim, przypominając, że w libijskim mieście w którym mieszkał, był jedynym katolickim kapłanem. Swoje wspomnienia ilustrował wieloma przykładami wzajemnej serdeczności i budowania dobrych relacji w codzienności. Zwrócił uwagę, że strach i niechęć wiążą się z nieznajomością drugiej religii.

„Oni patrzą na nas, jak na krzyżowców, my na nich: jak na terrorystów” - mówił, przypominając, że odpowiedzią na te stereotypy powinien być właśnie dialog życia. „Żyłem 30 lat pośród muzułmanów i oni pomagali mi żyć moją wiarą. Natomiast bandytyzm nie ma religijności i nie ma narodowości” - mówił salezjanin.

Podkreślił też, że do prowadzenia dialogu międzyreligijnego, potrzeba aby obie strony były wierzące oraz aby na wszystkich płaszczyznach angażowały się w zmienianie krzywdzącej mentalności.

O konieczności odejścia od stereotypów, które wymaga wysiłku obu stron, mówił też ks. Unsworth, zaznaczając, że najwięcej szkody wyrządzają islamowi fundamentaliści, od których muzułmanie powinni się radykalnie odciąć.

Dk Jon Dan Din w polemicznej wypowiedzi zwrócił natomiast uwagę na językowy problem towarzyszący dyskusjom o islamie. Odwołując się do własnego przykładu bycia radykalnym chrześcijaninem, czyli kimś, kto stara się na co dzień żyć Słowem Bożym, zwrócił uwagę, że słowo „radykalista” powinno mieć w istocie pozytywne konotacje. Zaapelował też, by refleksje nad dialogiem zastąpić mówieniem o budowaniu relacji, gdyż to one mają moc zmieniania rzeczywistości.

Następnie uczestnicy dzielili się przykładami różnorodnych inicjatyw, podejmowanych m.in. w Wielkiej Brytanii na rzecz budowania relacji i wzajemnego poznawania się przez chrześcijan i muzułmanów. Prof. Pachniak przypomniała też o fundamentalnym znaczeniu edukacji i zwróciła uwagę na problem likwidacji funduszy na szkolenia dla nauczycieli w zakresie wiedzy o islamie. Wyraziła też nadzieję, że w kontekście obecnych wyzwań, potrzeba takich szkoleń zostanie na nowo odkryta, a środki wyasygnowane.

Międzynarodowa konferencja „Współpraca międzyreligijna w kontekście migracji i zagrożenia bezpieczeństwa w Europie. Wyzwania dla islamu i chrześcijaństwa”, została zorganizowana w kampusie UKSW w Warszawie przez Międzyinstytutowy Zakład Badań nad Migracją UKSW; Międzynarodowe Centrum Dialogu Międzyreligijnego i Międzykulturowego, Katedrę Islamistyki i Arabistyki UW, Radę Episkopatu Polski ds. Migracji, Pielgrzymek i Turystyki oraz Islamskie Centrum Kultury i Centralny Meczet w Londynie.

Tagi:
konferencja

Teologia w świecie nauki

2018-06-13 18:16

Anna Buchar

Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu serdecznie zaprasza w dniach 22-24 czerwca 2018 r. na Międzynarodową Konferencję Naukową ,,Teologia w świecie nauki”. Trzydniowe spotkanie odbędzie się z okazji 50-lecia Papieskiego Wydziału Teologicznego w powojennej Polsce.

mat. prasowe

Program konferencji:


22 czerwca 2018 r.

14.00 Aula PWT (pl. Katedralny 1) – Obrady plenarne

Ks. Włodzimierz Wołyniec, Rektor PWT – Przywitanie Gości

Pan Jarosław Gowin, Wicepremier, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Słowo wprowadzenia

Kardynał Tarcisio Bertone SDB – Słowo okolicznościowe

Wykłady:

Kardynał Gerhard L. Müller, Watykan – Teologia come una scienza (Teologia jako nauka)

Arcybiskup A. Vincenzo Zani, Sekretarz Kongregacji Edukacji Katolickiej – Il nuovo documento della Congregazione dell’Educazione Cattolica Veritatis Gaudium

(Nowy dokument Kongregacji Edukacji Katolickiej Veritatis Gaudium)

O. Dariusz Kowalczyk SJ, Dziekan WT Papieskiego Uniwersytetu Gregoriańskiego

w Rzymie – Znaczenie kościelnych uczelni wyższych dla Kościoła i świata nauki

Ks. Włodzimierz Wołyniec, Rektor PWT

– Akt wręczenia Złotego Medalu Papieskiego Wydziału Teologicznego

Arcybiskup Józef Kupny, Metropolita Wrocławski, Wielki Kanclerz PWT

– Słowo podsumowania.

18.30 Archikatedra Wrocławska

Msza Święta koncelebrowana pod przewodnictwem Kardynała Gerharda L. Müllera, z homilią Arcybiskupa Marka Jędraszewskiego, Metropolity Krakowskiego

23 czerwca 2018 r.

9.00 Archikatedra Wrocławska

Msza Święta koncelebrowana pod przewodnictwem Arcybiskupa A. Vincenzo Zaniego z homilią Biskupa Świdnickiego Ignacego Deca

Po Mszy Świętej promocja „Opera Omnia” tom 9. „Wiara w Piśmie i Tradycji”

Ks. Krzysztof Góźdź (KUL)

10.30 Wykłady w Sekcjach

I Sekcja Historyczna i Sekcja Teologii Praktycznej (Sala Senatu, ul. Katedralna 9)

Ks. Zdzisław Lec (Uniwersytet Szczeciński)

– Jezuickie korzenie Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu,

Ks. Stanisław Kusik (PWT)

– Historia Wydziału Teologii Katolickiej na Uniwersytecie Wrocławskim po 1810 r.,

Ks. Adam Łuźniak (PWT) – Rektorzy PWT,

Ks. Jarosław Merecki (Papieski Uniwersytet Laterański, Rzym)

– Interdyscyplinarność w teologii,

Ks. Zbigniew Waleszczuk (Katholische Universität Eichstätt)

– Kościół wobec współczesnych procesów transformacji w nauczaniu społecznym

św. Jana Pawła II i Benedykta XVI,

Ks. Helmut Sobeczko (WT Uniwersytetu Opolskiego)

– Problem metody w teologii,

Komunikaty – ks. Mieczysław Kogut, ks. Norbert Jerzak, ks. dr Tadeusz Kulczyk.

II Sekcja Teologii Biblijnej i Sekcja Teologii Systematycznej (Sala nr 30)

Ks. Stefano Tarocchi (Facoltà Teologica dell'Italia Centrale, Florencja)

– La cristologia nell dialogo culturale. Motivi biblici di riflessione,

Ks. Sławomir Stasiak (PWT) – Wrocławska biblistyka w okresie powojennym.

Bp Ignacy Dec (PWT) – Filozofia wobec teologii,

Ks. René Roux (Facoltà Teologica, Lugano)

– Teologia come una gnosi cristiana nel periodo patristico,

O. Zbigniew Kubacki SJ (PWT w Warszawie) – Prawda i herezja w teologii,

O. Jarosław Kupczak OP (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)

– Antropologia teologiczna wobec nauk przyrodniczych.

11.00 — Spotkanie Absolwentów — Aula PWT

19.00 — Kościół pw. Świętego Krzyża (plac Kościelny 1)

Koncert i modlitwa dziękczynienia.

24 czerwca 2018 r.

18.30 Archikatedra Wrocławska

Msza Święta koncelebrowana pod przewodnictwem Arcybiskupa Józefa Kupnego, Metropolity Wrocławskiego.

Po Mszy Świętej – spotkanie w ogrodach Papieskiego Wydziału Teologicznego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Papież: dyktatury zaczynają się od oszczerczego przekazu

2018-06-18 12:26

st (KAI) / Watykan

Na zwodniczą siłę skandalu i destruktywną moc oszczerczego przekazu zwrócił uwagę Franciszek podczas porannej Eucharystii w Domu Świętej Marty. W swojej homilii Ojciec Święty nawiązał do pierwszego czytania dzisiejszej liturgii (1 Krl 21, 1b-16), opowiadającego o oszczerstwie, którym posłużył się król Achab, aby zamordować Nabota i przywłaszczyć sobie jego winnicę.

screenshot/TV Vaticana

Papież przypomniał historię winnicy, której Nabot nie chciał sprzedać królowi Achabowi. Wobec tego monarcha przystał na radę swej żony Izebel, i zgodził się, aby Nabot został fałszywie oskarżony i ukamienowany, stając się męczennikiem, gdyż pragnął ocalić swe dziedzictwo. Franciszek dodał, że historia ta powtarza się w Jezusie, a następnie w pierwszym męczenniku Kościoła – św. Szczepanie i wreszcie we wszystkich męczennikach, wobec których stosowano oszczerstwa. Paradygmat ten pojawia się także w działaniach wielu szefów państw. Zaczyna się od kłamstwa, a zniszczywszy daną osobę doprowadza się do jej osądzenia i potępienia.

„Także dziś, w wielu krajach, stosuje się tę metodę: niszczenie wolnej komunikacji” – stwierdził Ojciec Święty. Wskazał na przykład monopolizacji środków przekazu i ich zafałszowania, co prowadzi z kolei do osłabienia demokracji. Następnie sędziowie osądzają i skazują ofiary tego oszczerstwa. W ten sposób rodzi się i narasta dyktatura.

„Wszystkie dyktatury zaczynały w ten sposób, poprzez zafałszowanie przekazu, umieszczanie środków przekazu w rękach ludzi bez skrupułów, czy rządu pozbawionego skrupułów” – powiedział papież. Dodał, że podobne mechanizmy mają miejsce w życiu codziennym, kiedy rodzi się chęć zniszczenia danej osoby - zaczyna się od obmowy, oszczerstwa, rozpowiadania skandali. Franciszek zauważył, że często obserwujemy w mediach pogoń za skandalami, a osoby które padły ofiarą oszczerstwa nie mogą się bronić. Przykładem tego są dyktatury minionego wieku i prześladowanie Żydów, które zaczęło się od oszczerstw i obmowy.

„Oszczerczy przekaz wymierzony w Żydów, a oni byli wykańczani w Auschwitz, bo nie zasługiwali na życie. Och... to horror, ale horror, który dzieje się dzisiaj: w małych społeczeństwach, między ludźmi i w wielu krajach. Pierwszym krokiem jest zawłaszczenie przekazu, a następnie zniszczenie, osądzenie i śmierć” – stwierdził Ojciec Święty.

Papież przypomniał słowa apostoła Jakuba, który w rozdziale 3 swego listu mówi o grzechach języka. Zachęcił też do ponownego przeczytania 21 rozdziału 1 Księgi Królewskiej oraz do pomyślenia o wielu zniszczonych osobach, krajach, o wielu dyktaturach, które zniszczyły państwa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

Franciszek o nieustannej aktualności przykazania miłości nieprzyjaciół

2018-06-19 12:07

st (KAI) / Watykan

O stałej aktualności zawartych w dzisiejszej Ewangelii (Mt 5,43-48) słów Pana Jezusa „Miłujcie waszych nieprzyjaciół i módlcie się za tych, którzy was prześladują” przypomniał papież podczas porannej Eucharystii w Domu Świętej Marty. Zaznaczył, że chodzi w nich o przebaczenie, modlitwę, i umiłowanie tych, którzy „chcą nas zniszczyć”. Są to słowa trudne, wzywające nas do naśladowania powszechnej miłości Ojca Niebieskiego. Są też wyzwaniem dla chrześcijanina, aby prosić Pana o łaskę umiejętności błogosławienia naszych wrogów i ich miłowania.

Greg Burke/Twitter.com

Ojciec Święty przypomniał, że codziennie w modlitwie „Ojcze nasz” prosimy o łaskę przebaczania naszym nieprzyjaciołom – „odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom”. A jednak nie łatwo nam zrozumieć, jak można wybaczyć naszym wrogom.

„Pomyślmy o minionym wieku, o biednych chrześcijanach rosyjskich, którzy zostali zesłani na Syberię, jedynie z powodu swej wiary, by tam umrzeć z zimna: i musieli modlić się za kata, który ich tam posłał? Ale dlaczego? A wielu to czyniło: modlili się. Pomyślmy o Auschwitz i innych obozach koncentracyjnych: musieli modlić się za tego dyktatora, który pragnął czystej rasy i zabijał bez skrupułów, i modlić się, aby Bóg ich błogosławił! A wielu to czyniło” – stwierdził Franciszek.

Papież zaznaczył, że jest to „trudna logika" Jezusa, która w Ewangelii jest zawarta w modlitwie i usprawiedliwieniu tych, którzy zabili Go na krzyżu: „Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią”. Jezus prosi dla nich o przebaczenie, podobnie jak to czyni w chwili męczeństwa także św. Szczepan. Dodał, że często w rodzinach nie potrafimy sobie nawzajem przebaczyć, a cóż dopiero w sytuacjach, kiedy ktoś chce nas zabić. Ojciec Święty podkreślił, że chodzi zatem o łaską, o którą winniśmy prosić, abyśmy byli doskonali, jak doskonały jest Ojciec niebieski, który obdarza swymi dobrami złych i dobrych.

Na zakończenie swej homilii Franciszek zachęcił, abyśmy pomyśleli o naszych nieprzyjaciołach, usiłujących wyrządzić nam zło i modlili się o łaskę ich miłowania.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem