Reklama

Muzułmanie powinni odciąć się od fundamentalistów - apel podczas konferencji w Warszawie

2017-05-24 17:57

abd / Warszawa / KAI

Graziako

Najwięcej szkody wyrządzają islamowi fundamentaliści, od których muzułmanie powinni się radykalnie odciąć – mówili uczestnicy międzynarodowej konferencji „Współpraca międzyreligijna w kontekście migracji i zagrożenia bezpieczeństwa w Europie". Tematem ostatniego panelu warszawskiej konferencji była współpraca były "Wyzwania dla islamu i chrześcijaństwa”.

Uczestnikami panelu były osoby, które na co dzień w praktyce zajmują się budowaniem współpracy pomiędzy chrześcijanami i muzułmanami: ks. Tadeusz Kierbiedź SDB, który przed 30 lat mieszkał w Libii, pełniąc funkcję wikariusza generalnego, dk Jon Dal Din, twórca i dyrektor Westminsterskiej Agencji Międzyreligijnej, ks. Andrew Unsworth z Liverpoolu oraz dr Quqdir Bakhash reprezentujący brytyjską organizację 3 Faith Forum.

Moderująca spotkanie prof. Katarzyna Pachniak, kierownik Katedry Islamistyki i Arabistyki Instytutu Orientalistycznego UW, zapytała o podstawowe podobieństwa i różnice pomiędzy chrześcijaństwem i islamem. Dk Jon Dal Din zwrócił uwagę na wspólne mojżeszowe korzenie dwóch wiar, a także na podobne praktyki, m.in. modlitwy wspólnotowej i osobistej, wyrastającej z wielowiekowych tradycji. Podkreślił też, że wiele różnic ma podłoże kulturowe, a nie teologiczne.

Z kolei ks. Unsworth zwrócił uwagę, że owszem, dwie wielkie religie monoteistyczne łączy wiara w tego samego Boga, jednak, jak mówił „to, w co o Nim wierzą jest diametralnie różne”.

Reklama

Znaczną część debaty zajęła próba odpowiedzi na pytania o to, czy w obecnym kształcie chrześcijaństwo i islam są gotowe do prowadzenia dialogu oraz jakie praktyki są podejmowane w tym zakresie.

Dr Quqdir Bakhash przypomniał, że w tradycję islamu jest wpisany dialog z chrześcijanami i wzajemne poznawanie się dwóch religii. Wspomniał także m.in. wizytę Jana Pawła II w Casablance w 1985 r., podczas której papież zachęcał, by wobec współczesnych wyzwań i konfliktów przedstawiciele obu religii zjednoczyli się w dialogu i działaniu.

O tym, że dialog nie wynika z potrzeby danej epoki, ale jest wpisany w historię ludzkości mówił także ks. Unsworth, przypominając, że „żyć, to znaczy być w dialogu, a całe życie polega na dialogowaniu”. Uczestnicy dodali, że pierwszym, kształtującym każdego człowieka dialogiem, jest ten, prowadzony ze Stwórcą, który powinien przenikać całe życie.

Ks. Kierbiedź zwrócił uwagę na to, że w relacjach międzyreligijnych najważniejszy jest dialog życia. Podzielił się także doświadczeniem trzydziestoletniej posługi w państwie muzułmańskim, przypominając, że w libijskim mieście w którym mieszkał, był jedynym katolickim kapłanem. Swoje wspomnienia ilustrował wieloma przykładami wzajemnej serdeczności i budowania dobrych relacji w codzienności. Zwrócił uwagę, że strach i niechęć wiążą się z nieznajomością drugiej religii.

„Oni patrzą na nas, jak na krzyżowców, my na nich: jak na terrorystów” - mówił, przypominając, że odpowiedzią na te stereotypy powinien być właśnie dialog życia. „Żyłem 30 lat pośród muzułmanów i oni pomagali mi żyć moją wiarą. Natomiast bandytyzm nie ma religijności i nie ma narodowości” - mówił salezjanin.

Podkreślił też, że do prowadzenia dialogu międzyreligijnego, potrzeba aby obie strony były wierzące oraz aby na wszystkich płaszczyznach angażowały się w zmienianie krzywdzącej mentalności.

O konieczności odejścia od stereotypów, które wymaga wysiłku obu stron, mówił też ks. Unsworth, zaznaczając, że najwięcej szkody wyrządzają islamowi fundamentaliści, od których muzułmanie powinni się radykalnie odciąć.

Dk Jon Dan Din w polemicznej wypowiedzi zwrócił natomiast uwagę na językowy problem towarzyszący dyskusjom o islamie. Odwołując się do własnego przykładu bycia radykalnym chrześcijaninem, czyli kimś, kto stara się na co dzień żyć Słowem Bożym, zwrócił uwagę, że słowo „radykalista” powinno mieć w istocie pozytywne konotacje. Zaapelował też, by refleksje nad dialogiem zastąpić mówieniem o budowaniu relacji, gdyż to one mają moc zmieniania rzeczywistości.

Następnie uczestnicy dzielili się przykładami różnorodnych inicjatyw, podejmowanych m.in. w Wielkiej Brytanii na rzecz budowania relacji i wzajemnego poznawania się przez chrześcijan i muzułmanów. Prof. Pachniak przypomniała też o fundamentalnym znaczeniu edukacji i zwróciła uwagę na problem likwidacji funduszy na szkolenia dla nauczycieli w zakresie wiedzy o islamie. Wyraziła też nadzieję, że w kontekście obecnych wyzwań, potrzeba takich szkoleń zostanie na nowo odkryta, a środki wyasygnowane.

Międzynarodowa konferencja „Współpraca międzyreligijna w kontekście migracji i zagrożenia bezpieczeństwa w Europie. Wyzwania dla islamu i chrześcijaństwa”, została zorganizowana w kampusie UKSW w Warszawie przez Międzyinstytutowy Zakład Badań nad Migracją UKSW; Międzynarodowe Centrum Dialogu Międzyreligijnego i Międzykulturowego, Katedrę Islamistyki i Arabistyki UW, Radę Episkopatu Polski ds. Migracji, Pielgrzymek i Turystyki oraz Islamskie Centrum Kultury i Centralny Meczet w Londynie.

Tagi:
konferencja

Zaproszenie: Ogólnopolska Konferencję pt. "Wolni w Chrystusie"

2018-02-14 18:51

Red.

Zespół KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości, Wyższa Szkoła Kultury Społecznej i Medialnej i Fundacja Rozwoju Polski zapraszają na Ogólnopolską Konferencję pt. "Wolni w Chrystusie"

KEP

Aula WSKSiM, Droga Starotoruńska 3, Toruń, 20-21 lutego 2018 r.

I dzień: 20 lutego 2018 r.

Organizatorzy: Zespół KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i WSKSiM

7.00 Msza św. pod przewodnictwem JE ks. bpa Tadeusza Bronakowskiego w Sanktuarium NMP Gwiazdy Nowej Ewangelizacji i św. Jana Pawła II

10.00 Wprowadzenie i powitanie – bp Tadeusz Bronakowski, Przewodniczący Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości

10.15 Trzeźwość egzaminem z wolności: wprowadzenie w temat apostolstwa trzeźwości 2018 – ks. dr Marek Dziewiecki

11.00 Przerwa

11.30 Realizacja Narodowego Programu Trzeźwości w parafiach polskich i wśród Polaków za granicą – ks. prof. nadzw. dr hab. Piotr Kulbacki

12.15 Narodowy Program Trzeźwości: dar i zadanie – prof. nadzw. dr hab. Krzysztof Wojcieszek

13.00 Przerwa obiadowa

Dyskusja na temat Narodowego Programu Trzeźwości

15.00 Koronka do Miłosierdzia Bożego

15.15 Kontynuacja zagadnień związanych z Narodowym Programem Trzeźwości.

16.00 Przerwa kawowa

Kontynuacja dyskusji związanej z Narodowym Programem Trzeźwości

18.00 Omówienie ogólnopolskich inicjatyw trzeźwościowych (pielgrzymka na Jasną Górę, sierpień miesiącem abstynencji, propozycje inicjatyw i wydarzeń w diecezjach, wolne wnioski)

19.00 Kolacja

21.00 Apel Jasnogórski i adoracja Najświętszego Sakramentu w intencji obfitych owoców NPT (Kaplica Akademicka)

II dzień, 21 lutego 2018 r.

Organizatorzy: Fundacja Rozwoju Polski i WSKSiM

Wolność i odpowiedzialność

Koszty finansowe uzależnień oraz ich wpływ na budżet Państwa polskiego

9.00 Msza św. (Kaplica Akademicka)

10.00 Wprowadzenie – o. dr Tadeusz Rydzyk CSsR, Rektor-Założyciel WSKSiM

10.30 Uzależnienia behawioralne: Internet, pornografia i seksoholizm w ujęciu teoretycznym oraz kosztowym – Błażej Kmieciak, Ordo Iuris

11.00 Koszty uzależnień – Marek Woch, Pełnomocnik Prezesa NFZ

11.30 Dyskusja

11.45 Przerwa kawowa

12.15 Uzależnienia od substancji psychoaktywnych innych niż alkohol – Artur Malczewski, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii

12.45 Uzależnienia behawioralne – Danuta Muszyńska, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii

13.15 Rachunek kosztów Państwa wobec zjawiska uzależnień oraz wpływy z podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe i alkohol – Robert Iwanicki, Stowarzyszenie KoLiber

13.45 Dyskusja

14.15 Zakończenie – Krystian Grzegorz Stankowiak, Fundacja Rozwoju Polski

14.30 Obiad

Zgłoszenia pod numerem telefonu 56 610 7134 (pon.-pt. 9.00-16.00)

lub na stronie: konferencja.wsksim.edu.pl

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Papież przyjął dymisję biskupa zbuntowanej diecezji

2018-02-19 13:43

st (KAI) / Watykan

Ojciec Święty przyjął rezygnację z rządów pasterskich diecezją Ahiara w południowe-wschodniej Nigerii złożoną przez bpa Petera Ebere Okpaleke, pochodzącego z innego plemienia niż dominujące na tym obszarze. Jednocześnie jej administratorem apostolskim sede vacante et ad nutum Sanctae Sedis mianował ordynariusza diecezji Umuahia, Luciusa Iwejuru Ugorji.

Mazur/episkopat.pl

Liczący niemal 55 lat biskup Peter Ebere Okpaleke został mianowany ordynariuszem diecezji Ahiara 7 grudnia 2012 roku, jeszcze przez Benedykta XVI. 21 maja 2013 przyjął sakrę biskupią. Ze względu na waśnie etniczne większość księży, osób zakonnych i świeckich odrzuciła tę nominację, nie dopuszczając do ingresu nowego biskupa. 8 czerwca ub. roku Papież Franciszek przyjął na specjalnej audiencji przedstawicieli tej diecezji. Zażądał, aby każdy z należących do diecezji kapłanów osobiście w ciągu 30 dni napisał do niego list, w którym poprosi o wybaczenie, wyrazi pełne posłuszeństwo Papieżowi oraz gotowość przyjęcia biskupa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 11/12 2017

Abp Hoser: „Humanae Vitae” jest soczewką skupiającą problemy człowieka

2018-02-20 10:00

mag / Warszawa (KAI)

Walka z dzietnością w imię dobrostanu to jeden z największych błędów współczesnego świata, który podcina korzenie naszej cywilizacji - przestrzegł abp Henryk Hoser. Z okazji 50-lecia "Humanae vitae" Instytut Politologii i Instytut Filozofii UKSW zainaugurował cykl debat poświęconych encyklice Pawła VI. - Chcemy w polskim środowisku katolików świeckich i duchownych dokonać refleksji nad wymiarem ludzkiej płodności i związanych z nią norm moralnych - podkreślają organizatorzy.

Bożena Sztajner/Niedziela

W czasie pierwszego wykładu, który zainaugurował dyskusję, abp Henryk Hoser podkreślił, że encyklika „Humanae Vitae” jest soczewką skupiającą problemy dotyczące człowieka i jego relacji. - Jest to swego rodzaju papierek lakmusowy na zmiany dokonujące się w współczesnym świecie i w Kościele pomagającym znaleźć pewną drogę orientacji w płynnej dziś rzeczywistości - powiedział duchowny.

Zwrócił uwagę, że dokument ten powstał w okolicznościach wybuchu na świecie rewolucji społecznej, politycznej i obyczajowej. - Rok 1968 był cezurą dla całej cywilizacji atlantyckiej. Międzynarodowe agencje oraz środowiska lewicowe alarmowały o wysokim wzroście liczby populacji, przyrównując go do bomby demograficznej i strasząc, że grozi to przeludnieniem Ziemi, której zasoby żywnościowe są ograniczone - mówił prelegent.

Wspomniał, że jednym z głoszonych wówczas haseł były słowa: „nie ma Boga, nie ma mistrza, Bogiem jestem ja”. Wprowadzono na rynek tabletki antykoncepcyjne, które wydawały się prostym, higienicznym i skutecznym antidotum na strach przed kryzysem demograficznym i problemami osobistymi związanymi z dzietnością - powiedział arcybiskup.

Zwrócił uwagę, że duży wpływ na przemiany miało lobby farmaceutyczne, które dążyło do upowszechnienia antykoncepcji, widząc w nim szansę na duże i szybkie zyski. - Ocenia się, że przemysł ten ma dziś obroty większe niż branża motoryzacyjna - powiedział abp Hoser.

- Zaowocowało to zmianą oceny roli i miejsca kobiety w społeczeństwie oraz wartości miłości małżeńskiej. Nastąpiła szybka erotyzacja społeczeństwa i kontestacja nauki Kościoła. Liczono, że uda się urobić grunt, by władze Kościelne przyjęły antykoncepcję jako coś co poprawi naturę - wskazywał abp Hoser.

Wbrew powszechnym oczekiwaniom, encyklika Pawła VI „Humanae Vitae” stanowczo sprzeciwiła się aborcji i antykoncepcji. - Był to szok, szczególnie dla środowisk liczących na „otwarcie” się w Kościele. Jednym ze skutków kryzysu zaufania do magisterium Kościoła były masowe odejścia od kapłaństwa i życia zakonnego oraz spadek liczby powołań - powiedział duchowny.

Omawiając pierwszych sześć punktów dokumentu, abp Hoser zwrócił uwagę na sposób argumentacji, klarowny i syntetyczny język, który w dość precyzyjny i dobitny sposób zwraca uwagę na problemy małżeństwa. - Widać wyraźnie, że papież Paweł VI był realistą i miał głęboką świadomość nowych wyzwań i problemów, z którymi przychodzi zmierzyć się kolejnym pokoleniom - powiedział duchowny.

Zwrócił też uwagę, że dokument wyraźnie mówi, iż "przekazywanie życia jest doniosłym obowiązkiem małżonków". - Papież podkreśla, że miłość małżeńska jest płodna, a więc zrodzenie potomstwa to nie tylko obowiązek, ale i przywilej uczestniczenia w dziele stwórczym Boga - dodał.

Nawiązując do swoich osobistych doświadczeń pracy z małżeństwami, abp Hoser przekonywał, że opanowanie zasad ludzkiej płodności owocuje w życiu par radością i daje im wolność, budując wzajemne zaufanie. - Jest to coś zupełnie przeciwnego do tego, co wynika ze stosowania środków antykoncepcyjnych i całej związanej z nim mentalności - stwierdził.

Papież wyraźnie podkreślił w encyklice, że "w kompetencjach Nauczycielskiego Urzędu Kościoła leży interpretowanie naturalnego prawa moralnego" - przypomniał abp Hoser

Podobne dyskusje, seminaria i wykłady mające na celu współczesną ocenę wymogów i zaleceń doktrynalnych zawartych przez Pawła VI 50 lat temu w "Humanae vitae" odbywają się m.in. na Uniwersytecie Gregoriańskim.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.

Rozumiem