Zielona Góra - Niwiska - Kotowice - Skibice - Drągowina - Nowogród Bobrzański - Świdnica
Reklama
Wokół Zielonej Góry i Nowogrodu Bobrzańskiego w małych wioskach
otoczonych lasami kryją się dworki, ruiny pałaców, stare kościoły.
Całodzienną wycieczkę samochodową najlepiej zacząć wcześnie rano.
Zabytkowe okolice Zielonej Góry
Najpierw wyruszamy do NIWISK. Znajduje się tu gotycki
kościół z XIII w. pw. Matki Bożej Różańcowej, dawniej św. Katarzyny.
Jednonawowa świątynia zbudowana jest z kamienia i rudy darniowej.
Wewnątrz kościoła warta uwagi jest późnogotycka polichromia w prezbiterium.
W Niwiskach znajduje się także zrujnowany zbór ewangelicki z XVIII
w. oraz pałac i park z XVIII w., obecnie własność prywatna. W KOTOWICACH
zatrzymujemy się, by zobaczyć kościół pw. Matki Bożej Szkaplerznej
z 1840 r. W SKIBICACH, kolejnym etapie naszej wycieczki, warty uwagi
jest kościół pw. św. Marcina. Po raz pierwszy świątynię wzmiankowano
w 1376 r. Obecna budowla pochodzi z 1728 r. Wzniesiona jest w stylu
barokowym z wykorzystaniem murów poprzedniego kościoła. Kościół pw.
Wniebowstąpienia Pańskiego z XIII w. i plebania z 1736 r. to architektoniczne
atrakcje DRĄGOWINY. Świątynia zbudowana została z kamienia polnego
wkrótce po założeniu wsi. Jest to jednonawowa, romańska budowla z
wyższym prostokątnym prezbiterium. W XVII w. dobudowano przedsionek,
kaplicę, zakrystię i wieżę. Klucząc po małych wioskach w końcu docieramy
do NOWOGRODU BOBRZAŃSKIEGO.
Nowe miasto
Miasto to ma zadziwiającą historię. Źródła pisane i lokalna
tradycja wiążą powstanie Novum castrum ad Bobris z postacią księcia
Henryka Brodatego. Historycy niemieccy dowodzą, że Nowogród Bobrzański
powstał jako gród graniczny pod koniec XII w. na miejscu jeszcze
starszej osady. W 1353 r. miasto otrzymało prawa miejskie. W XV w.
na miasto napadli czescy husyci, którzy je ograbili i spalili. Wtedy
to uległ zniszczeniu kościół klasztorny i budynki konwiktu augustianów.
W tym samym wieku miasto doprowadzone zostało do ruiny gospodarczej
przez konflikt synów Jana I: Jana III, Baltazara i Rudolfa, niezadowolonych
z podziału ojcowizny. W 1555 r. przez Bóbr przerzucono drewniany
most łączący Nowogród z osadą Nowa Wieś (zalążek późniejszych Krzystkowic)
. Dzięki temu otwarła się możliwość bezpośredniego handlu z Łużycami,
Saksonią i Brandenburgią. Podczas wojny trzydziestoletniej nieustanne
przemarsze wojsk przez miasto doprowadziły je do ruiny. W 1827 r.
odkryto u stóp wzgórza zamkowego gorące źródła żelazno-siarczane.
Ówczesny właściciel Nowogrodu - Jan Bogumił von Strum założył tutaj
kąpielisko dla cierpiących na schorzenia nerwicowe i reumatyczne.
Zaczęli napływać turyści i pacjenci. Miasto zaczęło się rozwijać,
niestety nie na długo. Budowa linii kolejowej Nowogród - Zielona
Góra i przerzucenie mostu kolejowego przez koryto Bobru miało wpływ
na uzdrowiskowe źródła. Okazało się, że związane z położeniem mostu
prace ziemne w nurcie rzeki spowodowały stopniowy zanik źródeł. Likwidacja
kąpieliska nastąpiła w 1886 r. Po II wojnie światowej Nowogród utracił
prawa miejskie, które mu przywrócono dopiero w 1988 r. wraz z połączeniem
z Krzystkowicami.
Parafia nowogrodzka
Pierwszy wybudowany tu kościół, który istnieje do dzisiaj,
otrzymał wezwanie św. Bartłomieja. Jego gotyckie fundamenty pochodzą
z 1217 r. Obecny kościół dobudowano do części zabytkowej w latach
1970-86. W 1217 r. książę Henryk Brodaty ofiarował kościół kanonikom
św. Augustyna przybyłym z Francji. W 1284 r. augustianie przenieśli
się do Żagania. Do atrakcji turystycznych miasta należy niewątpliwie
zaliczyć także kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny
z 1217-22 r., który znajduje się w tzw. "dolnym mieście". Kościół
był początkowo wybudowany w stylu romańskim, dopiero po przebudowie
w XVII w. otrzymał charakter gotycki i barokowy. Kolejne przebudowy
świątyni miały miejsce w 1863 r. i 1994 r. Ołtarz główny wykonany
jest przez Leopolda Lange z Żagania, a w nim znajduje się obraz przedstawiający
Wniebowzięcie, namalowany przez Zimmermanna w 1868 r. U zwieńczenia
ołtarza umieszczono figury świętych Apostołów: Piotra, Pawła, Jana
i Bartłomieja. W czasie II wojny światowej w Krzystkowicach działał
obóz pracy niewolniczej. Obecnie można oglądać ruiny fabryki, w której
pracowali jeńcy.
Zanim ruszymy w kierunku Zielonej Góry, raz jeszcze zatrzymujemy
się w Nowogrodzie Bobrz., tym razem by wykąpać się w chłodnej wodzie
dość leniwego tutaj Bobru.
Rycerska Świdnica
Tę jednodniową wyprawę kończymy w ŚWIDNICY. Po raz pierwszy
została ona wymieniona jako villa Szwydnicz w 1376 r. Już w średniowieczu
część wsi należała do rycerskiego rodu Kietliczów. Na początku XVI
w. Baltazar Kietlicz, który był wówczas marszałkiem zielonogórskiej
szlachty, podjął starania o przyznanie Świdnicy praw miejskich. Prośbę
spełniono i usankcjonowano przywilejem nadanym przez króla Węgier
i Czech Władysława Jagiellończyka 29 grudnia 1514 r. W roku 1602
cesarz austriacki Rudolf II potwierdził ten przywilej na prośbę Jana
Krzysztofa Kietlicza. Po wojnie trzydziestoletniej mocno zniszczona
Świdnica utraciła prawa miejskie. Z czasów, w których je posiadała,
pochodzą niektóre zabytki - pałac i kamienne nagrobki z epitafiami
Kietliczów, wmurowane w wewnętrzne ściany gotyckiego kościoła parafialnego
pw. św. Marcina. Kościół ten został wybudowany w XIV w. Istniejący
do dziś dwór powstał za czasów Baltazara Kietlicza, w pierwszej połowie
XVI w. Budynek był dwukrotnie przebudowywany w XVII i XIX w. W latach
1969-72 dwór poddano gruntownemu remontowi usuwając większość XIX-wiecznych
pozostałości i odsłaniając tym samym piękne belkowane stropy i ciekawe
fragmenty elewacji. Obecnie znajduje się w nim Muzeum Archeologiczne
Środkowego Nadodrza. W Świdnicy znajduje się także kościół pw. Najświętszej
Maryi Panny Królowej Polski zbudowany w XVIII w., który wcześniej
służył jako zbór ewangelicki.
Kożuchów - Szprotawa - Żagań - Żary
Tym, którzy chcieliby zobaczyć ważniejsze zabytki na tej trasie,
proponuję wczesną pobudkę i rozpoczęcie dnia od dobrego śniadania,
bowiem mnogość zabytków, spore odległości i intensywne estetyczne
przeżycia mogą złamać nawet najbardziej zaprawionych turystów.
Średniowieczny klimat
Samochodową wycieczkę zaczynamy wcześnie rano od zwiedzania
KOŻUCHOWA. Miasto leży w paśmie Wzgórz Dalkowskich, wzniesień należących
do garbu Kocich Gór. Położone jest na wysokości około 100 m, podczas
gdy otaczające je wzgórza dochodzą do 180 m n.p.m. Według Geografa
Bawarskiego jest dużym prawdopodobieństwem, że gród kożuchowski należał
do dwudziestu warowni wzniesionych przez Dziadoszan żyjących na tych
terenach od IX w. Od początku XIII w. działalność urbanistyczno-reformatorską
podjął Henryk Brodaty, który wprowadził regularne rozplanowanie miasta,
łącząc rozproszone osady targowe i podgrodzia. Średniowieczne akcenty
w mieście to przede wszystkim wieże kościołów, ratusza i zamku, a
ponadto bram miejskich i licznych baszt strażniczych wzmacniających
system warowny. Jedną z atrakcji są obwarowania miejskie, których
trudno nie zauważyć jadąc w kierunku Szprotawy. Usytuowany w północnej
części miasta zamek jest budowlą wzniesioną w XIV w., do początku
XVI w. stanowił rezydencję książęcą, a następnie siedzibę możnych
rodów. Od 1685 r. do 1801 r. zamek służył za klasztor karmelitom.
Obecnie po kompleksowym remoncie budynek adaptowany jest dla potrzeb
społeczno-kulturalnych, m.in. odbywają się tu turnieje rycerskie.
Zamek otoczony jest suchą fosą, przez którą niegdyś można było przejść
zwodzonym mostem. Fosa i mury miejskie stanowiły w średniowieczu
system obronny miasta. Ówczesne mury z kamienia polnego sięgały ośmiu
metrów. Do dziś zachowała się jedna z czterech bram obronnych, Brama
Krośnieńska. Nie utraciła ona dawnego wyglądu kamiennego bastionu
z otworami strzelniczymi. Przetrwało także siedem byłych czatowni.
Pośrodku rynku stoi ratusz, którego pierwotna budowla
z XIV w. uległa zniszczeniu. W tym miejscu w 1488 r. wybudowano nowy
późnogotycki budynek, który był wielokrotnie przebudowywany i odbudowywany
po pożarach. Po najstarszym ratuszu z XIV w. przetrwały jedynie zachowane
pod powierzchnią budynku podziemia. Po zniszczeniach wojennych powstał
nowoczesny budynek z zabytkową północną ścianą z 1489 r. oraz XIX-wieczną
klasycystyczną ścianą wschodnią. Zrekonstruowano także gotycką wieżę
dając jej współczesne zwieńczenie. W obrębie starego rynku znajduje
się także zespół domów mieszkalnych, spośród których wyróżnia się
dom przy ul. Matejki 1 pochodzący z XV w., numer dalej dawna szkoła
parafialna z XV w. i budynek numer 3, w którym niegdyś mieściła się
plebania z 1440 r. Przy pl. Matejki znajduje się kościół pw. Oczyszczenia
Najświętszej Maryi Panny pochodzący z XIII w. Ślady pierwotnej budowli
widoczne są w elewacji zachodniej kamiennego muru. Po raz pierwszy
kościół wzmiankowany jest w roku 1273. Według legendy wzniesiony
został z fundacji Bolesława Krzywoustego, a w XIV w. rozbudowany
z fundacji księcia Henryka V. W XV w. i XVI w. został rozbudowany
do obecnych rozmiarów. Kaplica południowa i dachy pochodzą z XVIII
w. Trzynawowy, halowy kościół zachowany jest w stylu gotyckim z kamienia
i cegły. W prostokątnym renesansowym prezbiterium jest ołtarz główny
z 1668 r. przedstawiający Ofiarowanie Pańskie i Chrzest Pana Jezusa.
Po bokach figury Apostołów św. Piotra i św. Pawła. Za ołtarzem witraż
z 1864 r. przedstawiający Maryję z Dzieciątkiem Jezus, na których
patrzą św. Klara i św. Karol Boromeusz. Przy nawach bocznych usytuowane
są rzędy gotyckich kaplic.
W pewnej odległości od miasta znajdują się relikty barokowego
zespołu pałacowego z dawnym parkiem, bramą i kordegardą pałacową,
fragmentami frontowej elewacji pałacu z trójwejściowym barokowym
portalem, zdobionym kamiennymi rzeźbami czterech atlantów. W kompleksie
pałacowym znajdują się także brama i budynki gospodarcze folwarku
dworskiego pochodzące z końca XVIII w. i pierwszej poł. XIX w.
Miasto historycznego spotkania
Następnym miastem na trasie naszej wycieczki jest SZPROTAWA.
Najciekawsze zabytki miasta pochodzą ze średniowiecza. Zwiedzić możemy
ratusz z XIV w. o charakterystycznej dwuwieżowej sylwetce oraz dwa
kościoły budowane w pierwszej poł. XIII w. Przy ul. Piaskowej 5 stoi
gotycki kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Kościół
został ufundowany przez wdowę po Henryku Pobożnym, księżną Annę Wrocławską.
Zwiedzanie możemy zacząć od ściany frontowej, w której pozostał kamień
z pierwszej świątyni wybudowanej w tym miejscu. Wchodzimy do wnętrza,
gdzie znajduje się 12 bocznych ołtarzy w stylu barokowym i rokokowym.
W ołtarzu głównym znajdują się obrazy malowane na płótnie z XIX w.
Jeśli zastaniemy otwartą zakrystię i będziemy mogli wejść do środka,
to godna uwagi jest XIV-wieczna polichromia przedstawiająca św. Jerzego.
Obok kościoła stoi dawny klasztor magdalenek. W drugim kościele miasta
pw. św. Andrzeja Apostoła, zachowanym w stylu romańskim, możemy zobaczyć
tryptyk z XVI w. przedstawiający sceny z życia Pana Jezusa i Matki
Bożej, romańską chrzcielnicę z pierwszej połowy XIII w. oraz renesansowe
płyty nagrobne. Zbudowany w pierwszej połowie XIII w. kościół posiada
cenny romański portal kamienny z tego czasu. W czasie wojny kościół
był zdewastowany. Początkowo służył jako magazyn mydła, potem Rosjanie
urządzili w nim stajnie dla koni. Szprotawa-Iława, dzielnica w której
znajduje się wymieniony kościół, to miejsce spotkania w 1000 r. Bolesława
Chrobrego i cesarza Ottona III. Wydarzenie to upamiętnia niewielki
pomnik. W śródmieściu znajdziemy ruiny piastowskiego zamku z XIII/XIV
w. i fragment murów miejskich z XIV w. z resztkami Bramy Żagańskiej.
Augustiańskie znamię
W ŻAGANIU, który liczy sobie już dwanaście wieków, na
pewno nudzić się nie będziemy. Miasto posiada zbyt wiele zabytków
jak na kilka godzin, które przewidujemy tu spędzić. Pierwsza historyczna
wzmianka o Żaganiu jako grodzie kasztelańskim pochodzi z 1202 r.
Gród powstał zapewne niedługo wcześniej, bo bulla papieska z 1155
r., wymieniająca wszystkie graniczne kasztelanie Śląska, pomija Żagań.
Wjeżdżając do miasta ul. Szprotawską zatrzymujemy się tutaj, aby
zwiedzić najcenniejszy zabytek architektury barokowej, pałac usytuowany
na miejscu średniowiecznego zamku. Obecnie mieści się tutaj Żagański
Pałac Kultury. Jego budowlę rozpoczął około 1630 r. i kontynuował
do swej śmierci Albrecht Wallenstein, realizując projekt architekta
włoskiego Vizenza Voccaccia. Budowla została zrealizowana w końcu
XVII w. dzięki nowemu projektowi opracowanemu przez Antonio della
Porta. Pałac otacza głęboka, sucha fosa, przez którą przerzucone
są murowane mosty. Wokół pałacu, w dolinie Bobru, położony jest malowniczy
park pałacowy, założony w pierwszej poł. XVII w. Jego projektantem
był wybitny ogrodnik Oskar Teichert. Nieopodal parku znajduje się
neogotycki szpital i neogotycki kościół pw. Świętego Krzyża wzniesiony
w 1849 r. W kaplicach kościoła znajdują się marmurowe grobowce Doroty
Talleyrand-Perigord i jej siostry Wilhelminy Biron.
Najciekawszym obiektem historycznym w Żaganiu jest zespół
poaugustiański przy pl. Klasztornym, składający się z kościoła, dawnego
klasztoru, konwiktu oraz spichlerza klasztornego. Augustianie przybyli
do miasta w 1284 r. z niedalekiego Nowogrodu Bobrzańskiego sprowadzeni
przez księcia głogowskiego Przemka. Brat Przemka, Konrad w 1299 r.
przekazał zakonnikom zamek na tymczasową siedzibę klasztoru. W rezultacie
zamek został rozbudowany, tworząc gotycki kompleks budowli klasztornych.
Należący do zespołu kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi
Panny pochodzi z drugiej poł. XIV w. Charakterystycznym akcentem
gotyckiej bryły jest wieża o wysokości 56 m, nakryta czterospadowym
dachem mansardowym. W 1778 r. zainstalowano na niej pierwszy w Europie
odgromnik. W czasie odbudowy po kolejnym pożarze w 1730 r. wnętrze
świątyni otrzymało barokowy charakter, zaprojektowany przez Marina
Franza Młodszego. W prezbiterium znajdują się barokowe stalle z 1695
r., ozdobione w XVIII w. obrazami na zapleckach przedstawiającymi
18 scen z życia św. Augustyna i figurami biskupów. Godnym uwagi jest
bogato rzeźbiony prospekt organowy z 1735 r. W czasie ślubu Marii
Doroty de Castellance z Antonim Radziwiłłem w 1857 r. na organach
tych grał Franciszek Liszt. Ołtarz główny wzniesiony został pod koniec
XVII w. za opata Thiela. W ołtarzu znajdują się figury Ojców Kościoła,
rzeźby z drewna: św. Ambroży z ulem na pszczoły - symbol pilności
i uczciwości w pracy, św. Grzegorz z gołębiem - znak łagodności i
słodyczy, św. Augustyn z gorejącym sercem - znak zapału w wierze
i miłości, św. Hieronim z lwem - symbol męstwa i siły. U góry postaci
świętych kobiet: św. Katarzyna, św. Barbara, św. Jadwiga i św. Anna.
W centrum ołtarza obraz na płótnie z roku 1779 malarza Gustawa Dittenberga,
przedstawiający Zwiastowanie. W pomieszczeniu przy prezbiterium znajduje
się gotycki, kamienny sarkofag księcia głogowsko-żagańskiego Henryka
IV (zm. 1342). Przy kościele znajduje się późnobarokowa figura Matki
Bożej z 1710 r.
Od strony północnej przylega do kościoła trójskrzydłowy
gmach dawnego klasztoru augustianów, który obecną postać zawdzięcza
odbudowie po nadmienionym pożarze z 1730 r. Klasztor został wówczas
przekształcony w duchu barokowym i powiększony. Jedynie część pomieszczeń
w skrzydle wschodnim zachowała charakter gotycki. Dwukondygnacyjna
budowla jest murowana z cegły. Poza pierwotnymi celami braci i kapitularzem
mieści kaplicę pw. św. Anny z gotyckim sklepieniem oraz bibliotekę
klasztorną z XVIII w. W zachowanym pomieszczeniu biblioteki znajduje
się ciekawy zbiór starodruków XVI-, XVII-, XVIII-wiecznych oraz dwa
globusy z XVII w. Sklepienie biblioteki pokrywa polichromia wykonana
z 1736 r. przez znanego malarza śląskiego Wilhelma Neunherza.
Dawny późnogotycki spichlerz klasztorny powstał pod koniec
XV w. Murowany jest z cegły o elewacji frontowej rozczłonkowanej
wąskimi, ostrołukowymi blendami. Dawny konwikt zbudowany został w
latach 1740-58 na miejscu klasztornych budynków gospodarczych i szkoły
nowicjatu. Późnobarokowy budynek przekształcono w sąd i areszt, a
w latach 1972-75 wyremontowano i przeznaczono na hotel turystyczny.
Wędrówka po mieście
Dość nietypowym zabytkiem Żagania jest wieża kościoła
poewangelickiego na pl. Królowej Jadwigi. Pierwszy kościół zbudowany
został w 1709 r.
Wzniesiony na jego miejscu w drugiej połowie XIX w. murowany
uległ rozbiórce w 1966 r. Przetrwała tylko ceglana wieża z 1845 r.
Jest to potężna, 76-metrowa budowla, zakończona ażurową, żeliwną
konstrukcją, tzw. iglicą, na szczycie której umieszczony jest trzymetrowy
krzyż. Zabytek przez wiele lat pozostawał w ruinie, nie mając żadnego
użytkownika. Na mocy decyzji Urzędu Miasta w Żaganiu obecnie pieczę
nad wieżą przejął Żagański Pałac Kultury, który podjął się zagospodarowania
najwyższego obiektu w mieście. Następnym miejscem naszej wędrówki
po Żaganiu jest rynek. Neoklasycystyczny ratusz stojący w obrębie
rynku pierwotnie mieścił się w jego centrum. Położenia nie zmieniła
tylko gotycka wieża z XIV w., której w latach 1868-69 nadano formę
neorenesansową, wzorowaną na wieży ratusza we Florencji. Obecną budowlę
ratusza wzniesiono w latach 1879-80 r. Na ścianie budynku znajduje
się tablica upamiętniająca pobyt w Żaganiu wybitnego astronoma z
przełomu XVI i XVII w. Jana Keplera. Wojna spowodowała zniszczenie
80 % staromiejskiej zabudowy mieszkalnej centrum Żagania. Z ocalałych
kamienic najcenniejszą grupę stanowią domy przy rynku: renesansowe
na zrębach gotyckich (nr 7-11) i barokowe (nr 27-31).
Niedaleko rynku znajduje się kościół pw. Świętych Piotra
i Pawła przy ul. Gimnazjalnej, który wchodzi w skład zespołu pofranciszkańskiego,
do którego należą także resztki klasztoru franciszkanów i dawne kolegium.
Kościół ufundował książę Konrad Garbaty w 1293 r. Z tego okresu pochodzą
mury korpusu i prezbiterium. W wieku XV dobudowano kaplicę. W XVIII
w. przebudowano wieżę kościoła w stylu klasycystycznym. Mimo wielu
przekształceń, kościół zachował styl gotycki z barokowym wnętrzem.
Świątynia początkowo należała do franciszkanów, a od 1633 duszpasterstwo
przejęli jezuici. W prezbiterium obraz na płótnie z końca XVII w.
przedstawiający męczeństwo Apostołów. Przy ul. Gimnazjalnej znajduje
się także dawne kolegium jezuickie wzniesione w XVII w. Całe założenie
w stylu barokowym.
Wyjeżdżając z miasta w kierunku Iłowej przy ul. Lotników
Alianckich możemy zwiedzić Muzeum Martyrologii Alianckich Jeńców
Wojennych (Stalag VIII C Sagan oraz Stalag Luft III). W latach 1939-45
w Żaganiu i okolicach istniał kompleks hitlerowskich obozów jenieckich.
Pierwszymi ofiarami obozu byli Polacy, uczestnicy kampanii wrześniowej.
Ogółem przez Stalag VIII C i jego filie przeszło około 300 tys. jeńców,
a przeciętny stan dzienny wynosił 50 tys. ludzi. W maju 1942 r. powstał
w sąsiedztwie Stalagu VIII C jeniecki obóz oficerski dla lotników
brytyjskich i amerykańskich - Stalag Luft III. Ostatnim punktem naszej
wędrówki po mieście jest kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi
Panny po lewej stronie Bobru. Świątynia z XV w., przebudowana w XVIII
w., posiada obecnie styl barokowy z zachowanymi częściowo cechami
gotyku. Prezbiterium i nawa w części nakryta jest sklepieniem sieciowym,
wspartym na przestrzennych ostrołukowych arkadach. W centrum znajduje
się późnorenesansowy ołtarz kamienny z ok. 1600 r. Obok kościoła
stoi wierna kopia kaplicy Bożego Grobu z Jerozolimy, zbudowana w
1598 r. z inicjatywy opata żagańskiego konwentu augustianów Jakuba
II. Jest to jeden z dwóch tego typu obiektów w Europie (drugi znajduje
się w przygranicznym niemieckim mieście Goarlitz). Spod kościoła
wyruszamy do oddalonych zaledwie14 km ŻAR.
Stolica polskich Łużyc
Miasto Żary leży na pograniczu Niziny Śląskiej i Niziny
Wielkopolskiej. Ziemia żarska zamieszkana była już w czasach prehistorycznych,
co potwierdzają liczne cmentarzyska. Według tradycji lokalnej margrabia
Gero miał walczyć o nią z Mieszkiem I w latach 958-59. Najstarsze
grodzisko żarskie leżało w północno-zachodniej części miasta w rejonie
dzisiejszych ulic Piastowskiej i Czerwonego Krzyża. W odległej przeszłości
był tu gród plemienny łużyckich Żarowian, następnie osada targowa
na ważnym szlaku handlowym wiodącym z Łużyc do Polski, a wreszcie
rezydencja możnych rodów łużyckich - Dewinów, Packów, Bibersteinów,
Promnitzów. Prawa miejskie Żary otrzymały w 1260 r.
Zwiedzanie miasta zaczynamy od rynku z ratuszem z przełomu
XIV i XV w. o renesansowym portalu. Udajemy się na pl. Kościelny,
przy którym znajduje się gotycki kościół farny pw. Najświętszego
Serca Pana Jezusa. Świątynia została zbudowana na miejscu romańskiego
kościółka z 1230 r., którego fragmenty pozostały w północno-wschodnim
narożniku obecnego kościoła. Pod posadzką znajdują się najprawdopodobniej
relikty najstarszego kościółka z 1207 r. Cała zabudowa pl. Kościelnego
zawiera wiele najcenniejszych zabytków starego miasta. Obok kościoła
farnego stoją dwie kamienice postawione przy murze obronnym. Starsza
to gotycka plebania z XV w., a druga to gotycko-renesansowa siedziba
nadintendentury z pierwszej poł. XVI w. Tutaj zapewne urzędował znany
administrator dóbr ziemskich, władca żarskiego państwa stanowego
J.G. Leopoldt, autor najstarszego na ziemi żarskiej podręcznika gospodarki
i ekonomii rolnej z 1750 r. W obydwu budynkach mieści się obecnie
archiwum państwowe. Z drugiej strony kościoła zachowała się zwarta
zabudowa mieszkalna starego miasta. Zabytkowa dzwonnica z przełomu
XIV i XV w. stanowiła element obwarowań miejskich. Świadczy o tym
usytuowanie jej w obrębie murów miejskich i wąskie szczelinowe okna.
Trzecia z kolei wieża w tej okolicy, po kościelnej i dzwonniczej,
to wieża strażnicza przy Bramie Dolnej przy ul. Wartowniczej. Te
trzy wieże stanowią symbol miasta. Brama Dolna została zniszczona
przez wielkie gradobicie podczas gwałtownej burzy wiosennej w 1545
r. Przez bramę przebiegał trakt solny z Lipska i Halle do Wrocławia.
Stąd udajemy się na pl. Zamkowy, na którym znajduje się zespół pałacowo-zamkowy.
Z lewej, idąc od strony rynku, znajduje się gotycki zamek Dewinów
z XIII w., przebudowany i powiększony w pierwszej poł. XVI w. przez
Bibersteinów, w charaktery stycznym dla epoki stylu renesansowym.
W obrębie zamku widoczny jest fragment fosy i murów obronnych. Barokowy
pałac Promnitzów zbudował znany włoski architekt Giovanni Simonetti.
W okresie unii personalnej polsko-saskiej (1697-1763), elektorzy
sascy, którzy byli wówczas także królami polskimi, zatrzymywali się
tutaj, by podpisywać polskie dokumenty państwowe. Obie rezydencje
otaczają pozostałości dawnego parku geometrycznego, z pałacem ogrodowym
i Błękitną Bramą z 1708 r.
Niedaleko rynku przy ul. 11 Listopada znajduje się kościół
pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Neogotycka budowla została
wzniesiona w latach 1914-17 przez ks. K. Pensena. W prezbiterium
znajduje się drewniany tryptyk z 1917 r. przedstawiający Wniebowzięcie
i Ukoronowanie Najświętszej Maryi Panny, Ostatnią Wieczerzę oraz
sceny ze Starego Testamentu. Przy kościele stoi wieża, z której można
podziwiać panoramę miasta i gdzie można wypić herbatę. Poprotestancki
kościół pw. Matki Bożej Szkaplerznej w dzielnicy Żary-Kunice, budowany
w latach 1845-46, zasługuje szczególnie na uwagę ze względu na barokowy
ołtarz i ambonę w kaplicy zamkowej w Żarach z 1740 r.
Krosno Odrz. - Lubsko - Gubin
Krosno Odrz., którego osadnictwo sięga VIII w., średniowieczne
Lubsko, przez kilkaset lat własność rodów rycerskich i przygraniczny
Gubin, jedno z najstarszych miast łużyckich, niosą ze sobą wiele
atrakcyjnych zabytków. Polecam spokojny spacer po tych trzech miastach,
by zasmakować panującego tu klimatu.
Po obu stronach Odry
Badania archeologiczne na terenie KROSNA ODRZ. wskazują,
że osadnictwo sięga tu VIII w. Pierwsza wzmianka kronikarza Thietmara
o mieście pochodzi z 1005 r. Pod koniec XII w. Krosno staje się stolicą
kasztelanii, w XIII w. otrzymuje prawa miejskie, które najprawdopodobniej
nadał miastu Henryk Brodaty.
Zwiedzanie miasta zaczynamy po lewej stronie Odry od
Zamku Piastowskiego zbudowanego w XII/XIII w. Znajdziemy go na tyłach
Dworca PKS. W późniejszych wiekach wielokrotnie go rozbudowywano,
m.in. dobudowano wieżę uwieńczoną attyką, kamienne mury zastąpiono
cegłą. W wyniku pożaru podczas najazdu szwedzkiego zamek odbudowano
w stylu barokowym. W czasie II wojny światowej zamek uległ zniszczeniu.
Odbudowana została część nadbramna, a pozostałe skrzydła stanowią
zabytkowe ruiny. Tuż przy Dworcu PKS zachował się niewielki fragment
murów obronnych z XIII i XIV w. Jest tam też tablica upamiętniająca
powodzie nawiedzające miasto w przeciągu kilku wieków. W pobliżu
wznosi się Fara Maryjna, która powstała na zrębie kościoła ufundowanego
przez księżną Jadwigę, która w latach 1201-38 przebywała na zamku
w Krośnie. Księżna zajmowała się nowo ochrzczonymi, troszczyła się
o biednych i chorych, pomagała budować kościoły. Jej staraniem do
miasta przybyli franciszkanie i dominikanie. Obecny kościół pw. św.
Jadwigi nosił najpierw wezwanie Najświętszej Maryi Panny, dlatego
do dziś nazywany jest Farą Maryjną. Pierwotnie była to świątynia
późnogotycka, budowana z cegły, a wieku XVIII przebudowana w stylu
barokowym. W XIX w. na czterokondygnacyjnej wieży dobudowano hełm
z metalowym zwieńczeniem. W prezbiterium znajduje się obraz Matki
Bożej Wniebowziętej z 1977 r., namalowany przez s. Weronikę Komar.
W kościele na uwagę zasługują barokowe epitafia oraz częściowo zachowane
XIX-wieczne organy. Tuż przy kościele przy pl. Wolności, ul. Pocztowej
i ul. Walki Młodych znajdują się odnowione barokowe kamieniczki.
Inne zabytkowe budynki z XVIII w. znajdziemy skręcając w prawo przed
mostem na pl. Bolesława Prusa i ul. Rybaki, gdzie niegdyś mieściła
się chyża rybacka. Przejeżdżamy przez most na prawy brzeg Odry, by
na malowniczym wzgórzu zwiedzić XIX-wieczny kościół pw. św. Andrzeja.
Na szczególną uwagę zasługują tu trzy dzwony z XVI w. i XVII w. Jest
to nasz ostatni przystanek w Krośnie. Stąd wyruszamy do Lubska.
Złote miasto
Najstarszym źródłem mówiącym o LUBSKU jest dokument margrabiego
Miśni, Henryka Dostojnego z 1283 r. Na mocy tego dokumentu miasto
otrzymało prawa miejskie. Lubsko na przestrzeni wieków należało do
wielu państw, m.in. do Czech, Saksonii, Brandenburgii, Prus. Przez
kilkaset lat miasto było własnością rodów rycerskich. Podstawą życia
jego mieszkańców było rzemiosło. Rozwijało się tu przede wszystkim
tkactwo i handel, później przemysł ceramiczny i włókienniczy. Jadąc
główną ulicą miasta napotkamy kolejno ratusz i kościół pw. Nawiedzenia
Najświętszej Maryi Panny. Renesansowy ratusz zbudowany został przez
włoskiego architekta Antonio Albertiego w latach 1580-82. Nad wejściem
do budynku znajduje się kamienny kartusz z herbem miasta. Na piętrze
są zachowane drzwi renesansowe, kute z żelaza, zdobione malowanymi
rozetami oraz głowami putt i satyrów, z herbem miasta i datą 1582.
Na ścianie ratusza znajduje się tablica poświęcona urodzonemu w Lubsku
najwybitniejszemu poecie łużyckiemu Janowi Rakowi. Stojący obok kościół
jest późnoromańską budowlą z XIII w., która została odbudowana po
pożarze w 1496 r. Jest to najstarsza budowla kościelna miasta. Wnętrze
nawy głównej nakryte jest bogatymi sklepieniami sieciowymi. Z wyposażenia
pozostały zachowane resztki późnogotyckiej polichromii z XV w.,
chrzcielnica z 1585 r., renesansowy ołtarz z 1585 r., ambona z 1586
r. oraz kamienne epitafia z XV w. Poziom wnętrza kościoła znajduje
się około 1,5 m poniżej obecnej nawierzchni rynku, a późnoromański
portal nakryty jest ziemią niemal do połowy wysokości. Ze starego
rynku skręcamy w ul. Zamkową, gdzie czeka nas następna atrakcja miasta
- zamek. Jest to obiekt wielokrotnie przebudowywany, powstały na
miejscu wcześniejszego grodu. Po raz pierwszy wymieniony został w
roku 1588, w związku z nabyciem go przez rodzinę Kotwiczów, która
władała miastem do lat trzydziestych XVIII w. Obecnie mieści się
tu Dom Pomocy Społecznej. Wyjeżdżając z miasta drogą na Gubin przejedziemy
obok Wieży Bramy Żarskiej, która nazywana jest również Basztą Pachołków
Miejskich i jest jedyną pozostałością po średniowiecznych obwarowaniach
miejskich. Siedmiokondygnacyjna wieża zbudowana została w XV w. na
rzucie koła. Ostatnim miejscem naszej wędrówki po Lubsku jest kościół
pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa przy ul. XX-lecia. Świątynia
została zbudowana w 1908 r., a w latach 90. rozbudowana. Forma kościoła
nawiązuje do stylu gotyckiego. Na bocznej osi fasady mieści się wieża
zwieńczona iglicą. W murze oporowym od strony ul. XX-lecia ocalały
elementy kamiennego krzyża pokutnego.
Na trasie do Gubina, w BIECZU znajduje się zespół pałacowy
i park z XVIII w. i kościół pw. Matki Bożej Częstochowskiej zbudowany
około 1721 r. W GĘBICACH, 20 km od Lubska znajduje się obóz pracy
przymusowej - Stalag III B Fuarstenberg - Filia Amtitz. Pod koniec
kampanii wrześniowej zaczęto tu zwozić polską ludność cywilną. Więziono
tu również przez okres trzech miesięcy grupę księży i zakonników
z Niepokalanowa wraz z o. Maksymilianem Maria Kolbe. W 1969 r. z
inicjatywy mieszkańców byłego powiatu lubskiego stanął tu wykonany
przez Józefa Sarnowskiego pomnik ofiar obozu.
Gubińskie kapelusze
GUBIN jest jednym z najstarszych miast łużyckich. Pierwsze
wzmianki kronikarskie na temat miasta pochodzą z początku XIII w.
W jednym z dokumentów wystawionych przez Henryka Brodatego można
znaleźć zapis zezwalający na bezcłowe dostawy soli do Gubina. Dzięki
lokalizacji miasta na granicy dwóch kultur: germańskiej i słowiańskiej
oraz na przecięciu dwóch szlaków handlowych - z Pomorza do Czech
oraz z Łużyc do Wielkopolski, Gubin stał się znaczącym centrum gospodarczym
Dolnych Łużyc. Przed 765 laty w Lipsku z rąk margrabiego Miśni Henryka
Illustriusa, zwanego Dostojnym, Gubin otrzymał przywilej lokacyjny
na prawie magdeburskim. Do XIX w. Gubin słynął z uprawy winorośli
i produkcji wina oraz z produkcji sukna i kapeluszy. Ciekawostką
jest to, że w połowie XIX w. pod względem produkcji nakryć głowy
Gubin zajmował czołowe miejsce na świecie. Wjeżdżając do centrum
Gubina łatwo odnajdziemy wolno stojącą Basztę Bramy Ostrowskiej oraz
fragmenty średniowiecznej fortyfikacji pochodzące z XIV w. z Basztą
Dziewicy. Niegdyś fortyfikacje miasta posiadały trzy wieże: Klasztorną,
Krośnieńską i Ostrowską, które zostały rozebrane w XIX w. z powodu
złego stanu technicznego. Z daleka widoczne są ruiny kościoła farnego
znajdującego się tuż przy przejściu granicznym. Budowę kościoła rozpoczęto
w XV w. na miejscu zniszczonej pożarami i trzęsieniami ziemi XII-wiecznej
świątyni. Zniszczona w czasie działań wojennych olbrzymia bryła kościoła
stanowi dziś najbardziej charakterystyczny element architektury Gubina.
Tuż obok dawnej fary znajduje się ratusz o metryce założenia z 1276
r. Był wielokrotnie rozbudowywany w okresie późnogotyckim i późnorenesansowym.
W czasie działań wojennych uszkodzony. W dobrym stanie zachowały
się do dziś dwie sale o sklepieniach gwiaździstych i siatkowych.
Z rynku udajemy się nad Nysę Łużycką. Nie radzę wsiadać do samochodu,
ale po prostu przejść się obok przejścia granicznego i wzdłuż rzeki
do Wyspy Teatralnej, która zlokalizowana jest na Nysie Łużyckiej.
W XIX w. zbudowano na niej według projektu Oskara Titza teatr mogący
pomieścić 750 widzów. Niestety teatr spłonął w 1946 r. Pozostały
po nim jedynie kamienne schodki, prowadzące niegdyś do wejścia głównego
oraz resztki kolumn zdobiących fasadę budynku. Dziś jest to piękny
teren spacerowy. Przy ul. Królewskiej na wzniesieniu stoi neogotycki
kościół pw. Trójcy Świętej zbudowany w 1960 r.
Gubin jest obecnie jednym z trzech największych miast
położonych wzdłuż zachodniej granicy Polski. Usytuowanie miasta w
ujściu rzeki Lubszy do Nysy Łużyckiej oraz osłonięcie od wschodu
Wzgórzami Gubińskimi stanowi o wyjątkowej atrakcyjności miasta. Do
ciekawostek w tym regionie należą charakterystyczne tylko dla Gubina
i jego okolic śliwki "gubinki" oraz "gubińska" leszczyna.
Pomóż w rozwoju naszego portalu