Reklama

Indonezja: Kościół katolicki otrzymał 18 nowych kapłanów

2017-08-11 21:31

kg (KAI/AsiaNews) / Dżakarta / KAI

Bożena Sztajner/Niedziela

W trzech odległych od siebie miastach Indonezji na wyspach Sumatrze i Sulawesi miejscowi biskupi wyświęcili 9 sierpnia 18 nowych kapłanów. Jest to dalszy ciąg podobnego wzrostu liczby neoprezbiterów w lipcu br. Świadczy to o wyraźnym ożywieniu tamtejszego Kościoła, który w ciągu ostatnich 20 lat przeżywał znaczny spadek powołań kapłańskich i zakonnych, spowodowany m.in. prowadzoną przez władze polityką rodzinną, prowadzącą do zmniejszenia się zarówno przyrostu naturalnego, jak i religijności wśród młodych ludzi.

Nowych kapłanów wyświęcono w miastach Belitang w prowincji Sumatra Południowa, Rantepao – stolicy regencji (okręgu) Tanah Toraja (Sulawesi Południowe) i Kabanjahe (Sumatra Północna). Od kilku lat Kościół indonezyjski przeżywa uroczystości święceń nie w katedrach poszczególnych diecezji, ale w miejscowościach mniej lub bardziej od nich oddalonych. Ma to służyć budzeniu i ożywianiu powołań kapłańskich i zakonnych wśród miejscowej młodzieży, a przy tym są to uroczystości bardzo wzruszające i „niezwykłe wydarzenia” dla tamtejszych wspólnot katolickich.

Belitang znajduje się ok. 200 km od stolicy Sumatry Południowej – Palembangu, będącej także siedzibą diecezji. 9 sierpnia w miejscowym kościele Niepokalanego Poczęcia, w obecności prawie 5 tys. Wiernych, ponad stu kapłanów i przedstawicieli władz lokalnych, bp Aloysius Sudarso wyświęcił 5 kapłanów zakonnych i diecezjalnego oraz 3 diakonów.

Rantepao jest oddalone od stolicy Południowego Sulawesi – Makassaru o ponad 300 km i 8 godzin jazdy samochodem. Abp John Liku Ada udzielił tam święceń prezbiteratu 7 diakonom, chociaż radość z tego powodu zmąciła niespodziewana śmierć kilka dni wcześniej dwóch księży: jednego w wypadku drogowym i drugiego na zawał serca. Obecna na obrzędzie święceń s. Maria Monika Ekawati powiedziała włoskiej agencji misyjnej AsiaNews, że uroczystość zgromadziła co „najmniej tysiąc osób oraz stu tancerzy wykonujących tradycyjne tańce ludowe i chór śpiewający radosne pieśni”. Regencja Tanah Toraja jest znana ze zgodnego współżycia katolików i protestantów.

Reklama

W parafii św. Piotra i Pawła w Kabanjahe na terenie archidiecezji Medan wierni świętowali święcenia 5 księży diecezjalnych i jednego zakonnego, a udzielił ich abp Anicetus B. Sinaga.

Obecne święcenia odbyły się po rekordowym pod tym względem lipcu, gdy Kościół w Indonezji otrzymał 21 neoprezbiterów. W Jogjakarcie w Środkowej Jawie arcybiskup Semarangu Robertus Rubiyatmoko wyświęcił 6 jezuitów i 8 księży diecezjalnych, w Samarindzie miejscowy arcybiskup Yustinus Harjosusanto - 3 misjonarzy Świętej Rodziny (w tym jednego z Madagaskaru) i w Manado (Sulawesi Północne) tamtejszy biskup Benedictus Estephanus Rolly Untu wyświęcił jednego kapłana i 13 diakonów. A 7 lipca diecezja Ketapang (Kalimantan Zachodni) przeżywała święcenia 2 prezbiterów z plemienia Dajaków.

Obecne uroczystości są oznaką ożywienia Kościoła w tym wyspiarskim kraju południowoazjatyckim, w którym od ponad 20 lat występował spadek powołań. Jedną z przyczyn tego zjawiska jest polityka planowania rodziny, zwana Keluarga Berencana (rodzina dobrze zaplanowana), wprowadzona jeszcze przez prezydenta Suharto (1921-2008; stał na czele państwa w latach 1967-98) w celu kontroli urodzeń. Doprowadziła ona m.in. do spadku przyrostu naturalnego, pośrednio też sprzyjała zmniejszeniu się zainteresowania młodzieży sprawami wiary i odpowiednio spadkowi powołań kapłańskich i zakonnych.

Tagi:
ksiądz azja

Przewodniczący episkopatu Korei Południowej proponuje traktat z Koreą Północną

2017-08-08 15:02

pb (KAI/AsiaNews) / Seongju

Przewodniczący episkopatu Korei oświadczył, że do pokoju na Półwyspie Koreańskim potrzebny jest „prawdziwy traktat pokojowy, a nie rozejm”. Abp Hyginus Kim Hee-Joong wziął udział w międzyreligijnych uroczystościach 64. rocznicy zakończenia wojny w Korei (1950-1953) i zawarcia trwającego do dziś rozejmu między obu państwami koreańskimi.

danielfoster437 / Foter.com / CC BY-SA

- Jeśli pokój nie zapanuje w sposób ostateczny na Półwyspie Koreańskim, załamie się pokój w całej Azji Północno-Wschodniej, a Półwysep Koreański stanie się beczką prochu gotową do wybuchu i spowodowania rozpoczęcia kolejnej wojny - przestrzegł hierarcha podczas międzyreligijnej ceremonii z udziałem katolików, protestantów i buddystów, która odbyła się 3 sierpnia w Seongju.

Sprzeciwił się także rozmieszczaniu w Korei Południowej przez Stany Zjednoczone rakietowego systemu antybalistycznego THAAD (Terminal High Altitude Area Defense), który ma bronić przed ewentualnymi atakami z Korei Północnej.

- Zaprowadzanie pokoju przy pomocy broni jest iluzoryczne. THAAD nie może przynieść pokoju w Korei - podkreślił metropolita Gwangju. Dodał, że rozmieszczenie systemu rakietowego dokonało się „bez zgody mieszkańców” kraju i powinno być na nowo przemyślane.

- Powinniśmy razem pracować na rzecz pokoju poprzez przygotowanie traktatu - stwierdził abp Kim.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 11/12 2017

Światowy Dzień Książki: jasnogórskie księgi przetrwały pożary, powstania i wojny

2018-04-23 13:56

mir / Częstochowa (KAI)

Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich przypada 23 kwietnia. Jasna Góra przez wieki wpisywała się w bogaty nurt polskiego piśmiennictwa i drukarstwa. W czasie zaborów to z modlitewników z Jasnej Góry uczono się polskich liter. Tradycję drukarni kontynuuje obecnie wydawnictwo „Paulinianum”. Biblioteka klasztorna uważana jest za jedno z piękniejszych wnętrz bibliotecznych w Europie. Posiada ponad 10 tys. inkunabułów i starodruków. Księgi przetrwały pożary, powstania, 13 wojen i stan wojenny.

Episkopat.news

Już od czasów średniowiecza Jasna Góra była nie tylko miejscem kultu maryjnego, ale także ośrodkiem kultury piśmiennej i rozwoju języka polskiego. Zdaniem dr. Anety Majkowskiej i prof. dr. hab. Grzegorza Majkowskiego z Akademii Jana Długosza w Częstochowie Jasna Góra od pierwszych dziesięcioleci swojego istnienia była ona nie tylko miejscem kultu maryjnego, ale także ośrodkiem książki rękopiśmiennej i ówczesnej polszczyzny. Zdaniem badaczy, na szczególną uwagę zasługują rękopisy paulina Mikołaja z Wilkowiecka, pieśni maryjne: „Gwiazdo morza głębokiego” i „Maryja, czysta dziewice” oraz tzw. jasnogórski rękopis „Bogurodzicy”. Chociaż do dzisiaj nie wiadomo, gdzie na Jasnej Górze znajdowało się skryptorium, to wiemy, że działało tam ośmiu kopistów.

Tradycje wydawnicze sięgają 1628 r., gdy w klasztorze powstała pierwsza w mieście drukarnia tłocząca różne dzieła w języku polskim. Pierwszym była „Akademia Pobożności” Mikołaja z Mościsk Mościckiego licząca aż 724 stronice. W 1762 r. do zbioru wprowadzono nowy dział - nauki matematyczne, przyrodnicze i techniczne. Ponieważ klasztor pełnił funkcję fortecy, pojawiła się pewna liczba dzieł matematycznych, batalistycznych oraz z zakresu architektury wojskowej.

Znaczenie Jasnogórskiej Drukarni wzrosło w okresie zaborów. To z modlitewników z Jasnej Góry uczono się polskich liter. Stąd pochodzi najpopularniejszy w I poł. XIX w., podręcznik do nauki języka polskiego. W czasie powstania styczniowego na Jasnej Górze tajne organizacje kolportowały patriotyczną prasę, drukowano książki z patriotycznymi pieśniami. W wyniku carskich represji Drukarnię Jasnogórską zlikwidowano w 1864 r.

Zadania poligrafii jasnogórskiej przejęła w 1869 r. drukarnia Kohna i Oderfelda przygotowująca książki religijne i druki pamiątkowe związane z pielgrzymowaniem. Druki kupowane przez pątników pod Jasną Górą przewożone i do zaboru pruskiego czy rosyjskiego służyły pielęgnowaniu polszczyzny. Wydawnictwa te odegrały znaczącą rolę w budzeniu polskości na Górnym Śląsku.

Z dziejami klasztornego wydawnictwa łączy się również dramatyczny moment napadu Służby Bezpieczeństwa i konfiskaty urządzeń poligraficznych na Jasnej Górze w 1958 r. Ocalał tylko jeden powielacz, który był prywatną własnością kard. Stefana Wyszyńskiego. Obecnie w miejscu starej drukarni mieści się Muzeum 600-lecia.

Więcej o Jasnej Górze - „Paulinianum”

Z tej wielowiekowej tradycji edytorskiej wyrosło współczesne wydawnictwo Zakonu Paulinów „Paulinianum”. Jego nakładem ukazują się przeważnie publikacje o tematyce teologicznej, głównie z zakresu mariologii, książki z dziedziny historii czy nauk społecznych.

Wydawnictwo „Paulinianum” w bogatej ofercie wydawniczej ma również książki o charakterze pobożnościowym, związane zwłaszcza z kultem Matki Bożej, takie jak modlitewniki oraz inne pomoce duszpasterskie i formacyjne.

W kręgu zainteresowań Wydawnictwa „Paulinianum” leży także opracowanie edytorskie książek o charakterze popularnonaukowym i popularyzatorskim, przeznaczonych dla szerokiego grona czytelników. Poprzez tego typu publikacje paulini pragną przybliżać znaczenie wyjątkowych w historii Polski miejsc, wśród których szczególną rolę odgrywa Jasna Góra. Jedną z ostatnich znaczących publikacji jest „Polowanie na Matkę” Moniki Rogozińskiej. To swoista kronika z dramatycznych wydarzeń z II poł. XX wieku, które doprowadziły do uwięzienia Obrazu Nawiedzenia w kopii Wizerunku Matki Bożej Jasnogórskiej, a następnie do upadku systemu komunistycznego w Polsce.

"Mądrość, która zbudowała sobie dom"

Powstała w latach 30tych XVIII w. biblioteka klasztorna, nazywana starą, uważana za jedno z piękniejszych wnętrz bibliotecznych w Europie.

Wcześniej księgozbiór zgromadzony był w dolnych piętrach murowanej wieży kościoła. Wielki pożar 10 lipca 1690 r., oszczędził bibliotekę Pamiątką po tym wydarzeniu są ślady zawilgoceń na niektórych książkach. Decyzję o budowie obecnych pomieszczeń bibliotecznych podjął generał Zakonu o. Chryzostom Koźbiałowicz. Biblioteka powstała w zachodnim skrzydle klasztoru.

Sala biblioteczna zbudowana na planie prostokąta, nakryta sklepieniem zwierciadlanym, oświetlona od zachodu przez cztery okna. U góry umieszczony został malowany plafon, na którym przedstawione zostało założenie ideowe biblioteki - Pochwała Mądrości – wyjaśnia o. Stanisław Rudziński, kustosz Zbiorów Wotywnych Jasnej Góry. Personifikacją mądrości jest bogini Minerwa. Zasiada ona w obłokach, opierając dłoń na zwierciadle, w którym odbija się otoczona promieniami Gołębica, symboliczne wyobrażenie Ducha Świętego, od którego pochodzi "Mądrość, która zbudowała sobie dom" w umysłach Czterech Ewangelistów, Ojców i Doktorów Kościoła prowadzących wielką dysputę. Każdy z nich trzyma w ręku księgę - symbol mądrości. Poniżej, w medalionach, znajdują się emblematy św. Tomasza z Akwinu, protektora Zakonu Paulinów oraz św. Augustyna - twórcy reguły nadanej w 1308 r. paulinom węgierskim.

Regały biblioteczne, połączone z boazerią o bogatych intarsjach są dziełem zakonnego stolarza, brata Grzegorza Woźniakowica. On też wykonał dwa bogato dekorowane, intarsjowane drewniane stoły. Na środku blatów widnieją misternie wykonane sceny spotkania św. Antoniego ze św. Pawłem Pierwszym Pustelnikiem, a na drugim blacie stołu - przedstawienie św. Tomasza z Akwinu w pracowni.

Prawo zakonne nakazywało, aby biblioteką kierował zakonnik kaznodzieja, prowadzący działalność duszpasterską, co wpływało na tematyką gromadzonego zbioru. Gromadzono więc przede wszystkim dzieła zawierające komentarze biblijne, dzieła historyczne świeckie i kościelne, hagiograficzne i słowniki czy literaturę monastyczną.

W 1758 r. wprowadzone zostało zabezpieczenie ksiąg w formie drewnianych futerałów z sosnowego drewna. Pudła te wyklejono od strony zewnętrznej marmurkowym papierem introligatorskim. Grzbiet futerału obciągnięto skórą bydlęcą barwioną ze złoceniami naśladującą oprawę wytwornej księgi. Pomysłodawcą tej oryginalnej formy zabezpieczenia i ochrony zbioru był ówczesny przeor klasztoru - o. Albin Dworzański. Taki sposób zabezpieczenia ksiąg uczynił z biblioteki jasnogórskiej placówkę unikatową wśród zabytkowych europejskich bibliotek.

Na początku XVII wieku biblioteka stała się także placówką dydaktyczną. W 1609 r. powstało Studium Zakonne. Z tego też czasu pochodzi inwentarz książek, sporządzony w układzie alfabetycznym. Wynika z niego, że w 1614 r. biblioteka liczyła 1445 dzieł w 1610 woluminach. Paulini dbali o zapewnienie bibliotece stałego funduszu, zabezpieczającego jej utrzymanie i zapewniającego jej rozwój, np. w 1666 r. biblioteka otrzymała 300 florenów rocznie od definitorium prowincjalnego na powiększanie zbiorów.

W bibliotece zwraca uwagę niewielka księga leżąca na jednym ze stołów, znajdziemy tam wpisy osób, które złożyły wizytę na Jasnej Górze jak np. podpis cara Mikołaja I, Józefa Piłsudskiego, Johna F. Kennedy`ego oraz jego braci Roberta i Edwarda, a także studenta Karola Wojtyły.

Biblioteka ta spełnia obecnie funkcje reprezentacyjne, w niej odbywały się spotkania z Janem Pawłem II, konferencje Episkopatu Polski, tu przyjmowane są głowy państw oraz oficjalne delegacje.

Poza tzw. stara biblioteką jest dziś na Jasnej Górze także nowa. Sąsiaduje z salą zbudowaną w połowie XVIII w. Przechowywane są w niej książki wydane po 1801 r.

I znowu w pobliżu bibliotecznych pomieszczeń w nocy z 6 na 7 sierpnia 1990 wybuchł pożar. I tym razem udało się uratować księgozbiór.

Jeden raz księgi opuściły Jasną Górę - w 1998 r., wtedy to w uzbrojonych konwojach przewieziono je do Biblioteki Śląskiej, gdzie prof. Leonard Ogierman poddał je zabiegom konserwatorskim.

Od 21 lat na Jasnej Górze odbywają się też pielgrzymki bibliotekarzy z całej Polski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Zatwierdzono nowe statuty Apostolstwa Modlitwy

2018-04-23 16:29

vaticannews.va / Watykan (KAI)

Ojciec Święty zatwierdził nowe statuty Światowej Sieci Modlitewnej – Apostolstwa Modlitwy jako dzieła papieskiego, z siedzibą w Państwie Watykańskim.

stokkete/Fotolia.com

W ten sposób zakończył się proces rewizji i odnowienia statutów, który rozpoczął się od nominacji nowego dyrektora dzieła, którym jest jezuita ks. Frederic Fornos.

Apostolstwo Modlitwy obecne jest w 98 krajach świata i jego celem jest modlitwa w intencji misji i ewangelizacji prowadzonej przez Kościół katolicki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

Reklama

Najczęściej czytane

Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.

Rozumiem