Reklama

Ostrołęka

Orędzie Miłosierdzia Bożego

Ks. Zdzisław Grzegorczyk
Edycja łomżyńska 36/2004

Doroczna adoracja Najświętszego Sakramentu w parafii Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Ostrołęce odbyła się w dniach 28-30 lipca. W tym roku dni te miały wyjątkowy charakter - ukazywano modlącym się przed Najświętszym Sakramentem orędzie Miłosierdzia Bożego. Adoracjom przewodniczył i homilie głosił ks. Zdzisław Grzegorczyk, ojciec duchowny Wyższego Seminarium Duchownego w Łomży.
28 lipca odbyła się uroczysta intronizacja relikwii św. Siostry Faustyny Kowalskiej. Proboszcz parafii, ks. prał. Zygmunt Żukowski, w asyście kapłanów, sióstr zakonnych i służby liturgicznej procesjonalnie wniósł Relikwie do świątyni. W uroczystości wzięło udział wielu wiernych, nie tylko z ostrołęckiej fary.
W homilii, podczas uroczystej Eucharystii, ks. Zdzisław Grzegorczyk wyjaśnił znaczenie kultu relikwii w Kościele. Zaakcentował przesłanie św. Faustyny ukazujące znaczenie Bożego Miłosierdzia dla człowieka, Kościoła i całego świata. Kult relikwii Świętej mobilizuje do nawrócenia, przemiany życia oraz szerzenia cywilizacji miłości w świecie przepełnionym obojętnością, egoizmem, agresją. Po Mszy św. i procesji eucharystycznej wierni oddali cześć Świętej przez ucałowanie relikwii.
W drugim dniu adoracji wierni prosili Boga o doświadczenie Jego Miłosierdzia w życiu indywidualnym, rodzinnym i całej parafii. Grupy działające przy parafii oraz mieszkańcy poszczególnych ulic i wiosek należących do parafii adorowali Najświętszy Sakrament, kontemplując postać Jezusa Miłosiernego przedstawionego w obrazie namalowanym na podstawie mistycznych doznań Świętej. Ludzie uzależnieni, którym zależy na trzeźwości, zorganizowali błagalną Drogę Krzyżową przy wystawionym Najświętszym Sakramencie.
Chór parafialny na tę okoliczność przygotował pieśni o Miłosierdziu Bożym i Jego Apostołce - św. Faustynie. Mamy nadzieję, że pieśni te będą częściej śpiewane w farze ostrołęckiej i przyczynią się do rozwoju kultu Bożego Miłosierdzia.
Modlitwy trzeciego dnia były ofiarowane jako wynagrodzenie za grzechy indywidualne, społeczne i całego świata. Tego dnia po każdej Mszy św. wierni odśpiewali Święty Boże. Codziennie o godz. 15.00, w Godzinie Miłosierdzia Bożego, świątynia rozbrzmiewała śpiewem Koronki do Bożego Miłosierdzia.
Adoracje eucharystyczne ukazywały aktualność Bożego Miłosierdzia dla człowieka XXI w. Jedynie przyjęcie Bożej miłości i odwrócenie się od zła będzie dla człowieka doświadczeniem nadziei oraz kroczeniem ku zbawieniu. Podkreślić należy, co uwidoczniło się we wspólnotowych modlitwach, że przesłanie Chrystusa Miłosiernego ma społeczny charakter. Przypieczętowaniem adoracyjnych godzin była dziękczynna Eucharystia i pokłonienie się raz jeszcze św. Siostrze Faustynie w Jej relikwiach.
Od tego momentu kościół Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Ostrołęce stał się szczególnym miejscem kultu Bożego Miłosierdzia i św. Siostry Faustyny. Relikwie wystawione codziennie do adoracji, mobilizują do zanurzenia się w Bożym Miłosierdziu. W chwilach szczególnej próby, doświadczenia małych i wielkich radości, a także w codziennym zdążaniu do pracy czy też w jej poszukiwaniu, niech nasze kroki skierują się do kościoła farnego w Ostrołęce, by wyznać naszemu Panu: „Jezu, ufam Tobie.”

Zmieniły się relacje pomiędzy chrześcijanami a muzułmanami

2019-02-16 17:29

vaticannews / Jerozolima (KAI)

Administrator apostolski Patriarchatu łacińskiego w Jerozolimie uważa, że wizyta Papieża Franciszka w Abu Zabi miała znaczenie historyczne. Być może dla katolików była to jedna z wielu podróży głowy Kościoła, ale na Bliskim Wschodzie została uznana za wyjątkowe wydarzenie, ponieważ odbyła się w sercu świata islamskiego – stwierdził abp Pierbattista Pizzaballa.

Vatican Media

W wywiadzie udzielonym jednej z niemieckich rozgłośni włoski franciszkanin zauważył, że muzułmanie uważają Papieża za osobę bardzo ważną dla chrześcijan, dlatego fakt, że udał się on na Półwysep Arabski i mówił o znaczeniu ludzkiego braterstwa miał ogromny wpływ na całą społeczność muzułmańską oraz na sposób myślenia ludzi Bliskiego Wschodu.

Hierarcha powiedział, że jego zdaniem historia chrześcijan w Ziemi Świętej, ale również w Europie, jest historią naznaczoną konfliktami pomiędzy różnymi wyznaniami. Potem, na końcu okazywało się, że były to konflikty władzy. Dodał, że dziś większe napięcia występują wewnątrz Kościoła prawosławnego, niż w jego relacji z katolikami. Naszym zadaniem jest zaś podtrzymywanie oraz polepszanie relacji z innymi Kościołami.

Mówiąc o roli katolików w Ziemi Świętej duchowny zaznaczył, że relacje pomiędzy chrześcijanami różnych wyznań znacznie się poprawiły w ostatnim dziesięcioleciu, szczególnie od czasu, od kiedy trwa wojna w Syrii. Zauważył, że do pewnego stopnia jest niestosowne dyskutowanie o miejscach, porach modlitwy czy o status quo miejsc świętych, w czasie, gdy chrześcijanie są zabijani w Syrii oraz Iraku z powodu noszenia krzyżyka na szyi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Paragwaj planuje utworzyć południowoamerykańską „drogę Jakubową”

2019-02-17 15:20

ts, kg (KAI/KNA) / Asunción

Paragwaj zamierza stworzyć nową trasę pielgrzymkową, która ma połączyć ponad 30 dawnych jezuickich wiosek w kilku krajach Ameryki Południowej. Ta miejscowa, kontynentalna „Droga Jakubowa” pragnie przyłączyć się do sukcesów m.in. europejskich Dróg Jakubowych i naśladować je, poinformowała niemiecka agencja katolicka KNA.

Planowana „Droga śladami jezuitów” ma nawiązywać do wiosek, zakładanych na początku XVII wieku przez misjonarzy z Towarzystwa Jezusowego w środkowej części Ameryki Południowej, które miały chronić miejscowych Indian przed handlem niewolnikami. Wsie te, zwane redukcjami, powstały na ziemiach dzisiejszych państw: Paragwaju, Argentyny, Brazylii, Urugwaju i Boliwii. Wszystkie redukcje zlikwidowano w 1767 roku. W 250 lat później o tym dziedzictwie jezuitów ma przypomnieć przygotowywana obecnie droga pielgrzymkowa.

Jedną z takich wiosek była utworzona w XVII wieku redukcja San Ignacio Mini w dzisiejszej Argentynie. W okresie rozkwitu mieszkało w niej i miało pracę ok. czterech tysięcy ludzi. W latach 1983-93 ruiny 7 dawnych wiosek wpisano na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO.

Historyczną podstawą zakładania wiosek było postanowienie synodu jezuitów z 1603 roku. Założony w 1534 zakon, który m.in. prowadził misje w Ameryce Południowej, postanowił przeciwstawić się niewoleniu i wykorzystywaniu Indian. Od 1610 na terenie obecnego Paragwaju jezuici zakładali wspomniane redukcje. Były to wsie liczące od 400 do 7000 mieszkańców, mające swój samorząd, wspólną gospodarkę rolną, hodowlę zwierząt i warsztaty rzemieślnicze.

Mimo sukcesu misyjnego i gospodarczego od połowy XVIII wieku wioski Indian były stopniowo niszczone m.in. wskutek konfliktów między Hiszpanią a Portugalią o panowanie nad tymi ziemiami. Ostateczna ich likwidacja nastąpiła na mocy dekretu króla Hiszpanii Karola III z 27 lutego 1767, który formalnie był wprawdzie wymierzony w jezuitów, w praktyce jednak oznaczał również całkowity kres redukcji. W samej tylko prowincji Paragwaju objęło to ponad 110000 chrześcijańskich mieszkańców, dwa gimnazja i uniwersytet.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Akcja dom

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem