Europa w XX stuleciu doznała wielu dramatów i tragedii, straszliwego zdeptania godności osoby ludzkiej. Symbolem ofiar tych dramatów jest św. Teresa Benedykta od Krzyża (Edyta Stein).
Urodziła się 12 października 1891 r. we Wrocławiu w głęboko wierzącej rodzinie żydowskiej Augusty i Zygfryda Steinów. Od dzieciństwa odznaczała się dużymi zdolnościami w nauce. W 1911 r. rozpoczęła studia na Uniwersytecie wrocławskim, ale jej zainteresowania skupiły się na filozofii. I już w 1913 r. udała się do Getyngi, aby studiować filozofię u Edmunda Husserla. W 1916 r. uzyskała doktorat z filozofii. Poszukując prawdy odkryła drogę do chrześcijaństwa. Stało się to latem 1921 r., gdy przeczytała Życie św. Teresy z Awili. 1 stycznia 1922 r. przyjęła chrzest w Kościele katolickim. W tym też okresie podjęła pracę pedagogiczną. Uczyła w gimnazjum Sióstr Dominikanek w Spirze a następnie jako docent w Instytucie Pedagogiki Naukowej w Münster (Monastyrze). Odczuła w sobie powołanie do życia zakonnego. W 1933 r. wstąpiła do Karmelu w Kolonii i otrzymała imię Teresy Benedykty od Krzyża. W tym też okresie do władzy w Niemczech doszli naziści. Zaczęły się prześladowania, szczególnie ludności żydowskiej. Edyta Stein wyjechała do Holandii do Echt (1938 r.). Tu została aresztowana przez gestapo, wywieziona do Oświęcimia i zagazowana 9 sierpnia 1942 r.
Jan Paweł II beatyfikował ją 1 maja 1987 r. w Kolonii, kanonizował 11 października 1998 r. w Rzymie, a 1 października 1999 r. proklamował ją współpatronką Europy.
Jakie przesłanie zostawiła Europie św. Edyta Stein?
Pokazała, że posługa myśleniu powinna być poszukiwaniem Boga i Prawdy. W swoich pismach filozoficznych podkreślała wielkość i godność osoby ludzkiej. Jako pedagog wiele czyniła dla promocji społecznej kobiety, wskazując na bogactwo kobiecości i misji kobiety. Podkreślając jej rolę w przekazywaniu wartości humanistycznych i religijnych. Pozostawiła dzieła filozoficzne, które są ważnym przykładem pięknej myśli chrześcijańskiej i wkładem do solidnej filozoficznej myśli europejskiej m.in.: Akt i możność, Byt skończony a byt wieczny, Wiedza Krzyża, a także listy m.in. do Romana Ingardena.
Pomóż w rozwoju naszego portalu