Reklama

„Śląsk” w Katowicach i Warszawie z repertuarem klasycznym

2017-11-13 13:40

akw

Marian Sztajner

Pozostając w nastrojowym, listopadowym klimacie zaduszkowym, Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk” zaprasza do Katowic (28 listopada) i Warszawy (30 listopada) na koncerty w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Zespołu. W programie „Requiem” Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz prapremiera kompozycji „Lux Aeterna” Thomasa Emanuela Corneliusa - pod dyrekcją kompozytora oraz z towarzyszeniem solistów.

Koncerty odbędą się: 28 listopada o godz. 19:30 w Bazylice Mniejszej - Kościele św. Chrystusa Króla i niebowzięcia NMP w Katowicach oraz 30 listopada o godz. 20:00 w Bazylice Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie. Wstęp jest wolny.

„Requiem” Mozarta to dzieło ze wszech miar znane i rozpoznawalne - klasyka, do której Zespół „Śląsk” sięga chętnie, choć repertuarowo odbiega od głównego, ludowo-narodowego profilu działalności „Śląska”. Muzyka Mozarta jest dla Zespołu okazją do zaprezentowania wszechstronności swoich muzycznych talentów i pokazania różnorodności oferty koncertowej „Śląska” – dostosowanej do wielu okazji kalendarza liturgicznego, świąt państwowych czy rocznic historycznych. Oprócz twórczości wiedeńskiego klasyka usłyszymy także kompozycję „Lux Aeterna” Thomasa Corneliusa, młodego niemieckiego kompozytora, pianisty i organisty. Dzieło zostało napisane specjalnie na tegoroczną edycję Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego, a prapremiera z udziałem chóru i orkiestry Zespołu „Śląsk” odbyła się 29 września w Bazylice Nawiedzenia Najświętszej Mary Panny w Bardzie Śląskim. Efekt

Reklama

tej artystycznej współpracy był jednym z najważniejszych wydarzeń Festiwalu wzbudzając zachwyt dolnośląskiej publiczności, usatysfakcjonuje także z pewnością najbardziej wymagających melomanów w Katowicach i Warszawie.

Zespół „Śląsk” nie po raz pierwszy współpracuje z Thomasem Corneliusem. W październiku 2015 roku, w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego, chór Zespołu wystąpił w kościele św. Mikołaja w Nowej Rudzie, z prapremierowym wykonaniem utworu Corneliusa „Drei Gebete” (Trzy modlitwy).

Thomas Cornelius – absolwent Wyższej Szkoły Muzycznej w Lubece, gdzie ukończył naukę gry na organach i klawesynie, teorię muzyki, śpiew oraz dyrygenturę. W latach 2011-2014 był tutorem w zakresie improwizacji organowej w Wyższej Szkole Muzycznej w Hamburgu.

Muzyk jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów organowych. Jako artysta i pedagog czynnie działa w wielu krajach Europy, USA, Ameryki Południowej i Azji. Thomas Cornelius występował z wieloma znakomitymi orkiestrami (NDR Sinfonieorchester, Bamberger Symphoniker, Bremer Philharmoniker, Schleswig Holstein Festival Orchester) prowadzonymi przez światowej sławy dyrygentów: Herberta Blomstedta, Thomasa Hengelbrocka, Christophera Hogwooda. Muzyk pracował także dla stacji telewizyjnych, m.in. ARD, ZDF, Arte. Jako kompozytor i aranżer pracował przy wielu produkcjach filmowych.

Tagi:
Śląsk

Wystawa instrumentów "Pasja do harmonii"

2018-12-13 09:29

Materiał prasowy

Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny zaprasza do swojej siedziby w Koszęcinie na wystawę instrumentów pt. „Pasja do harmonii” dnia 15 grudnia 2018 r.

Zespół Śląsk

Wyjątkowa kolekcja unikatowych instrumentów odszukanych i zrekonstruowanych przez Państwa Grażynę Łoś-Kryst oraz Romana Kryst z Częstochowy zawiera nie tylko harmonie i akordeony lecz również wiele innych instrumentów wykonanych przez polskich twórców. Część z nich to instrumenty regionalne, często zapomniane, które poprzez udostępnianie fragmentów kolekcji w różnych regionach Polski - jak mówią właściciele kolekcji - „stają się żywe i pamięć o występowaniu ich nie zaginie”. Kolekcja prezentuje bogatą ilość i różnorodność polskich instrumentów.

Przeczytaj także: Dyskretny urok akordeonów

Przez wiele lat Polska była potęgą w budowaniu harmonii. Harmonie produkowano w działającej od 1943 do 1973 roku Bydgoskiej Fabryce Akordeonów, z której pochodzą takie popularne egzemplarze jak: Echo, Orlik, Kujawiak, Victoria, Flis, Polonez, Muza, Muza-Tonika, Mazur, Carmen czy Menuet. W kolekcji znajdują się w także harmonie z okresu przed I wojną światową oraz okresu międzywojennego - polskie harmonie dwurzędowe, trzyrzędowe, pedałowe i sekundowe.

Każdy z instrumentów prezentowanych na wystawie jest inny, o każdym można opowiedzieć ciekawą historię - czy to jego powstania, czy życiorysu ludzi, którzy go wykonali. Wiele z nich to dzieła sztuki, wykonane ręcznie, często przez prostych ludzi niekoniecznie wykształconych muzycznie. Większość eksponatów zostało pozyskanych w bardzo złym stanie technicznym i tylko ogromnym uporem, poświęceniem i kosztem codziennych wyrzeczeń właścicieli dostały one „drugie życie”.

Wystawę będzie można oglądać w siedzibie Zespołu „Śląsk” w dniach od 15 grudnia 2018 roku do 15 marca 2019 roku.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Co zrobić z nieużywanym kościołem?

2018-12-17 21:03

vaticannews.va / Watykan

W przypadku kościołów, które zostały porzucone lub straciły swoje symboliczne znaczenie, ich desakralizacja jest jak najbardziej możliwa, ale nigdy nie jest dopuszczalna ich profanacja – stwierdził kard. Gianfranco Ravasi, prezentując opublikowany dziś dokument Papieskiej Rady ds. Kultury na temat zbywania i nowego przeznaczenia kościołów.

rafaelguitarforever/pixabay.com

Przewodniczący Rady przyznał, że w dawniejszych czasach duża liczba kościołów była wynikiem pewnego kontekstu społeczno-kulturowego. Dziś natomiast np. centra miast są prawie niezamieszkałe i pełnią funkcje administracyjne czy urzędnicze. Jako przykład podał Rzym, gdzie ponad połowa kościołów w centrum miasta jest nieużywana. Ale ze względu na to, że dla wielu osób, które przyjeżdżają je zobaczyć, pełnią funkcję symboliczną, nie można zmienić ich przeznaczenia. Jeżeli nawet straciły one swą funkcję sakralną, to nadal pozostają ważnymi miejscami z punktu widzenia duchowego i artystycznego.

Kard. Ravasi podkreślił, że dokument wskazuje także na wagę formacji przyszłych kapłanów czy nowych biskupów, aby byli dobrze przygotowani do zarządzania dobrami kulturalnymi oraz znali wagę i znaczenie historyczne i artystyczne dziedzictwa Kościoła. Błędy popełniane w tym zakresie biorą się bowiem często z braku kompetencji i świadomości.

Mówiąc o desakralizacji świątyni nowy dokument zwraca także uwagę na meble i inne wyposażenia. Stwierdza, że powinny być przeniesione do innego kościoła albo przechowywane w muzeum. Nie dotyczy to ołtarzy, które nigdy nie tracą swojego przeznaczenia i konsekracji. Jeżeli nie mogą być przeniesione do innego kościoła, winny być zniszczone.

Omawiając dla włoskiej agencji katolickiej SIR nowy dokument o zbywaniu i nowym przeznaczeniu kościołów, watykański hierarcha zaznaczył ważną rolę wspólnoty związanej z daną świątynią, która powinna mieć wpływ na decyzję dotyczącą jej przyszłości, tak, aby nie pozostawała ona tylko w gestii proboszcza czy biskupa. Rola wspólnoty parafialnej jest także ważna w podejmowaniu decyzji dotyczącej przeszłego przeznaczenia świątyni. W tej sprawie – zaleca dokument – należy współpracować z władzami cywilnymi oraz zasięgnąć rady osób kompetentnych w tej materii.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 7/8 2018

Radio Kraków przeprasza Metropolitę

2018-12-18 20:18

diecezja.pl

Publikujemy sprostowanie i przeprosiny Radia Kraków dla arcybiskupa Marka Jędraszewskiego za podanie nieprawdziwego cytatu z wywiadu metropolity krakowskiego dla tej rozgłośni.

Joanna Adamik | Archidiecezja Krakowska

“Radio Kraków przeprasza arcybiskupa Marka Jędraszewskiego za nieprawidłowe podanie informacji dziennikarskiej jako cytatu z Jego wypowiedzi. Dodatkowo, Radio Kraków: 1. podkreśla, że arcybiskup Marek Jędraszewski nie jest autorem słów “Pojawiły się też takie (spekulacje – Radio Kraków), że rezygnacja biskupa-nominata ks. Franciszka Ślusarczyka, kustosza łagiewnickiego sanktuarium, została wymuszona przez lobby homoseksualne w krakowskim kościele)”; 2. publikuje całość wywiadu z arcybiskupem Markiem Jędraszewskim (nagranie audio dostępne poniżej). Radio Kraków podkreśla także, że autorka materiału radiowego, Pani Red. Anna Łoś nie jest odpowiedzialna za zmiany w tekście, które ukazały się na stronie www.radiokrakow.pl.”

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem