Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.
Zamknij

Reklama

Jasna Góra: do edukacji dodawać ducha formacji - trwa Forum Szkół Katolickich

2017-11-17 19:00

it / Jasna Góra

O stanie szkół katolickich w pierwszym roku reformy oświatowej, o szkole jako miejscu ewangelizacji we współczesnej Europie oraz o współdziałaniu szkół katolickich w środowisku lokalnym rozmawiają na Jasnej Górze uczestnicy 28. Forum Szkół Katolickich. W spotkaniu udział biorą przedstawiciele 470 istniejących w Polsce takich placówek, w których kształci się 67,5 tys. uczniów.

Polub nas na Facebooku!

- Do edukacji dodawać ducha formacji - to najważniejsze zadanie szkół, nie tylko katolickich - zauważa bp Andrzej Czaja. Członek Rady ds. Duszpasterstwa Młodzieży, jeden z prelegentów, dodaje, że w kształtowaniu serca konieczne jest rozbudzanie misyjnego zaangażowania i troska o komunikację. - W dobie tak wielu nośników komunikacyjnych mamy coraz większe problemy z komunikacją między nami, a bez komunikacji, bez budowania relacji, bez dialogu, nie ma ewangelizacji - podkreśla biskup.

Abp Grzegorz Ryś, przewodniczący Zespołu ds. Nowej Ewangelizacji przy Konferencji Episkopatu Polski, także zaproszony gość, nawiązując do myśli przewodniej Forum, zaczerpniętej z nauczania kard. Karola Wojtyły: „Chodzi o to, ażeby nasze myślenie o Kościele, bycie w Kościele - istnienie w nim - stało się głębsze, dojrzalsze, autentycznie chrześcijańskie, ewangeliczne”. Podkreślił, że jest ono pytaniem: na ile szkoła może dawać doświadczenie wspólnoty Kościoła? - Szkoła to nie instytucja tylko wspólnota ludzi, w tej mierze, w jakiej ta wspólnota jest świadoma siebie, to jest jakieś doświadczenie Kościoła – podkreślaił abp Ryś. Metropolita łódzki dodał, że chodzi o doświadczenie Pana Boga. - W szkole nie można zaczynać od norm moralnych, bo jak mówił św. br. Albert „cnota polega na praktycznej znajomości Boga i siebie” – powiedział abp Ryś. - Każda katolicka placówka wpisuje się w nurt ewangelizacji wtedy, kiedy stwarza możliwość doświadczenia Chrystusa, kiedy otwiera młodego człowieka na osobistą więź z Jezusem i potwierdza ją w katechezie - zauważył metropolita łódzki.

W Polsce zainteresowanie szkołami katolickimi wciąż wzrasta. Od września znacznie zwiększyła się liczba uczniów, zwłaszcza w szkołach podstawowych. Często placówki te wybierane są ze względu na wysoki poziom nauczania, dlatego wielkim wyzwaniem jest kształtowanie ducha w oparciu o chrześcijańskie wartości. W tym kontekście ważnym jest również edukacja historyczna dotycząca nie tylko dziejów Polski, ale również Europy.

Reklama

Bp Czaja podkreślił, że najważniejszym zadaniem jest dziś „totalna odnowa moralna”. - Nie będzie odnowy, jeśli nie będzie zmiany w sercu. Musimy mocny akcent kłaść na rozwój duchowości na wskroś chrześcijańskiej, która jest duchowością komunii, duchowością misyjną, duchowością uległości Bogu i zawierzenia oraz duchowością dania posłuchu tym, którzy tego Boga na ziemi reprezentują, pasterzom Kościoła – powiedział ordynariusz opolski. Nauczyciele spotykają się na Jasnej Górze, by w ciągu 3 dni wzbogacić się duchowo, posłuchać wykładów specjalistów z różnych dziedzin, wymienić doświadczenia.

W nawiązaniu do hasła Forum s. Maksymiliana Wojnar, jedna z organizatorek spotkania z Zarządu Rady Szkół Katolickich, wyjaśniła, że kard. Karol Wojtyła o tym, jakimi mamy być uczestnikami w życiu Kościoła, i jakie są nasze zadania wypowiedział się podczas Soboru Watykańskiego II. - Ma to być życie ewangeliczne. To jest tak bardzo ważne dla nauczycieli, wychowawców, rodziców. Tej tematyce poświęcone jest Forum. Chcemy bardziej zakotwiczyć się w jedynym wzorze, mistrzu i nauczycielu, w Jezusie Chrystusie, ale szukamy przykładów u ludzi, a najważniejszym przykładem wśród ludzi jest Maryja - zauważyła s. Maksymiliana.

W pierwszym dniu Forum, 16 listopada, miała miejsce Konferencja Dyrektorów Szkół Katolickich. Zebranych powitał ks. Zenon Latawiec, przewodniczący Rady Szkół Katolickich. O stanie szkolnictwa, w pierwszym roku reformy mówiła s. Patrycja Garbacka. Szkoły katolickie, jako miejsce ewangelizacji we współczesnej Europie, przybliżył ks. prof. dr hab. Piotr Mazurkiewicz, a wybrane problemy prawne stanowiące wyzwania dla tożsamości szkoły katolickiej i funkcjonowania zgodnie z prawem, przedstawiła s. Wojnar.

Spotkania dyrektorów i nauczycieli szkół katolickich organizowane są tak, by bloki wykładów i dyskusji przedzielał czas modlitwy, także tej prywatnej. By znalazł się czas na spotkania i wymianę doświadczeń.

Wieczornej Mszy św. w czwartek, 16 listopada w Kaplicy Matki Bożej przewodniczył bp Marek Mendyk, asystent Rady Szkół Katolickich. - Czasem czekamy na jakąś szczególną chwilę, by do nas dotarło Słowo Boże, na jakiś szczególny moment, podniosłą okazję, by usłyszeć, jak Bóg mówi do człowieka - mówił w homilii bp Mendyk. Tymczasem, jak zauważył bp Mendyk, „miejscem spotkania, zażyłego dialogu z Bogiem, miejscem szczególnych poruszeń serca i zjednoczenia z Nim, staje się codzienne życie, gdzie spotyka się i rozmawia z bliskimi, z sąsiadami, gdzie ciężko się pracuje, gdzie człowiek się modli i gdzie odpoczywa”. Bp Marek Mendyk przewodniczył także wieczornej modlitwie Apelu Jasnogórskiego.

Jutro ostatni dzień Forum rozpocznie Msza św. w Kaplicy Matki Bożej o godz. 7.30 pod przewodnictwem abpa Wacława Depo. Podczas Eucharystii zostanie złożony Akt Zawierzenia Szkolnictwa Katolickiego Matce Bożej Jasnogórskiej. Od 9.30 do 13.30 będą trwały wykłady i konferencje, które zakończą tegoroczne Forum.

Po tegorocznej reformie oświatowej w Polsce mamy: 263 katolickie szkoły podstawowe, 42 szkoły specjalne, 136 liceów, 18 techników i 8 szkół artystycznych. Uczy się w nich ok. 67,5 tys. młodych.

Szkoły katolickie zaczęły powstawać równolegle z resztą niepublicznych placówek. Szkoła katolicka powinna w swoim statucie określić, czym dokładnie objawia się jej charakter. Wgląd w jej pracę może mieć biskup diecezji. Nie ma jednak obowiązku, by na czele takiej szkoły stała osoba duchowna. Większość szkół katolickich w Polsce prowadzą tzw. kościelne osoby prawne czyli diecezje, parafie lub zgromadzenia zakonne. Coraz częściej też podmiotami są np. stowarzyszenia, fundacje lub nawet osoby fizyczne.

Działy: Polska

Tagi: szkoła Jasna Góra

Tagi
Nasze serwisy
Polecamy
Zaprzyjaźnione strony
Najpopularniejsze
24h7 dni

Reklama

Lidia Dudkiewicz, Red. Naczelna

Lotnisko, rodzina, świętość EDYTORIAL

Dzieje ludzi, dzieje państw, dzieje plemion stają się równocześnie dziejami zbawienia. Ludzie, jeśli tylko wsłuchają się w głos Boga w swoim sercu, mogą stać się narzędziami... »
Bp Roman Pindel

Reklama

Kalendarze 2018


Adresy kontaktowe


www.facebook.com/tkniedziela
Tel.: +48 (34) 365 19 17, fax: +48 (34) 366 48 93
Adres redakcji: ul. 3 Maja 12, 42-200 Częstochowa


Wydawca: Kuria Metropolitalna w Częstochowie
Redaktor Naczelny: Lidia Dudkiewicz
Honorowy Red. Nacz.: ks. inf. Ireneusz Skubiś
Zastępca Red. Nacz.: ks. Jerzy Bielecki
Sekretarz redakcji: ks. Marek Łuczak
Zastępca Sekretarza redakcji: Margita Kotas