Reklama

Rzym: papież zawierzył Matce Bożej swą pielgrzymkę do Chile I Peru

2018-01-14 09:36

KAI

Greg Burke/Twitter.com

Wczoraj wieczorem Ojciec Święty udał się do bazyliki Santa Maria Maggiore i zawierzył Matce Bożej – Salus Populi Romani swoją rozpoczynającą się w poniedziałek 22 pielgrzymkę zagraniczną do Chile I Peru.

Zgodnie z wprowadzonym przez siebie zwyczajem Papież Franciszek każdą ze swoich podróży zagranicznych powierza Matce Bożej, a po powrocie udaje się do Salus Populi Romani z dziękczynieniem. Wczorajsza wizyta była jego 57 pobytem w bazylice Santa Maria Maggiore. st (KAI) / Rzym

Tagi:
Franciszek w Peru

Program pielgrzymki Papieża do Chile i Peru

2018-01-14 18:38

KAI

W dniach 15-22 stycznia papież Franciszek będzie przebywał z wizytą apostolską w Chile i Peru. Będzie to 22. podróż zagraniczna obecnego Następcy św. Piotra.

Publikujemy program papieskiej wizyty.

Poniedziałek 15 stycznia 2018

RZYM- SANTIAGO DE CHILE

8.00 - Wylot samolotu z lotniska Rzym Fiumicino do Santiago de Chile

CHILE

20.10 (0.10 czasu polskiego) przylot na międzynarodowe lotnisko w Santiago de Chile. Uroczystość powitania.

21.00 (1.00) - przyjazd do nuncjatury apostolskiej.

Wtorek, 16 stycznia 2018

SANTIAGO DE CHILE

8.20 (12.20) – spotkanie z przedstawicielami władz, społeczeństwa obywatelskiego I korpusu dyplomatycznego w Palacio de La Moneda – siedzibie prezydenta republiki Chile.

9.00 (13.00) - wizyta kurtuazyjna u prezydenta Chile w Salon Azul Palacio de la Moneda.

10.30 (14.30) - Msza św. w Parque O’Higgins.

16.00 (20.00) - Krótka wizyta w więzieniu kobiecym.

17.15 (21-15) - Spotkanie z duchowieństwem i klerykami w katedrze.

18.15 (22.15) - Spotkanie z biskupami w zakrystii katedry.

19.15 (23.15) - Wizyta prywatna w sanktuarium św. Alberta Hurtado, SJ.

Spotkanie prywatne z jezuitami.

Środa, 17 stycznia 2018

SANTIAGO DE CHILE - TEMUCO-SANTIAGO

8.00 (12.00) - Wylot samolotu z Santiago do Temuco.

10.30 (14.30) - Msza św. na lotnisku Maquehue.

12.45 (16.45) - Obiad z przedstawicielami mieszkańców regionu Araukania w domu „Madre de la Santa Cruz” [Matki Krzyża św.].

15.30 (19.30) - Wylot samolotu z Temuco do Santiago de Chile.

17.00 (21.00) - Przylot na lotnisko Santiago de Chile.

17.30 (21.30) - Spotkanie z młodzieżą w sankturaium Maipu.

18.30 (22.30) - Przejazd samochodem na Chilijski Papieski Uniwersytet Katolicki.

19.00 (23.00) - Wizyta na Chilijskim Papieskim Uniwersytecie Katolickim.

Czwartek, 18 stycznia 2019

SANTIAGO DE CHILE-IQUIQUE-LIMA

8.05 (12.05) - Wylot do Iquique.

10.35 (14.35) - Przylot na lotnisko międzynarodowe w Iquique.

11.30 (15.30) - Msza św. na Campus Lobito.

14.00 (18.00) - Obiad w Domu Rekolekcyjnym sanktuarium Matki Bożej z Lourdes ojców oblatów.

16.45 (20.45) - Przyjazd na lotnisko w Iquique. Uroczystość pożegnalna.

17.05 (21.05) - Wylot do Limy.

PERU

17.20 (23.20) - Przylot na lotnisko w Limie. Uroczystość powitania.

Piątek, 19 stycznia 2018

LIMA-PUERTO MALDONADO-LIMA

8.30 (14.30) - Wylot z Limy do Puerto Maldonado.

10.15 (16.15) - Przylot do Puerto Maldonado.

11.45 (17.45) - Przylot na lotnisko w Puerto Maldonado.

10.30 (16.30) - Spotkanie z ludnością Amazonii w Coliseo Regional Madre de Dios.

11.30 (17.30) - Spotkanie z ludnością w Istituto Jorge Basadre.

12.15 (18.15) - Wizyta w Domu Principito.

13.15 (19.15) - Obiad z przedstawicielami ludności Amazonii w Ośrodku Duszpasterskim Apaktone.

14.35 (20.35) - Wylot do Limy.

16.10 (22.10) - Przylot na lotnisko w Limie.

16.45 (22.45) - Spotkanie z przedstawicielami władz, społeczeństwa obywatelskiego I korpusu dyplomatycznego na dziedzińcu honorowym Pałacu Rządowego.

17.15 (23.15) - Wizyta kurtuazyjna u prezydenta w Salonie Ambasadorów Pałacu Rządowego.

17.55 (23.55) - Spotkanie prywatne z jezuitami w kościele św. Piotra.

Sobota 20 stycznia 2018

LIMA-TRUJILLO-LIMA

7.40 (13.40) - Wylot do Trujillo.

9.10 (15.10) - Przylot na lotnisko w Trujillo.

10.00 (16.00) - Msza św. na bulwarach nadmorskich Huanchaco.

12.15 (18.15) - Przejazd w papamobile w dzielnicy „Buenos Aires”.

15.00 (21.00) - Krótka wizyta w katedrze.

15.30 (21.30) - Spotkanie z duchowieństwem i seminarzystami z diecezji północy Peru w Kolegium świętych Karola i Marcelego.

16.45 (22.45) - Nabożeństwo Maryjne - Virgen de la Puerta na Plaza de Armas.

18.15 (0.15) - Wylot samolotu do Limy.

19.40 (1.40) - Przylot na lotnisko w Limie.

Niedziela, 21 stycznia 2018

LIMA - RZYM

9.15 (15.15) - Modlitwa brewiarzowa z zakonnicami życia kontemplacyjnego w sanktuarium Señor de los Milagros.

10.30 (16.30) - Modlitwa przy relikwiach Świętych Peruwiańskich w katedrze w Limie.

10.50 (16.50) - Spotkanie z biskupami w pałacu arcybiskupim.

12.00 (18.00) - Modlitwa “Anioł Pański” na Plaza de Armas.

12.30 (18.30) - Obiad wraz z orszakiem papieskim w nuncjaturze apostolskiej.

16.15 (22.15) - Msza św. w bazie lotniczej “Las Palmas”.

18.30 (0.30) - Przybycie na lotnisko. Uroczystość pożegnalna.

18.45 (0.45) - Wylot samolotu do Rzymu

Poniedziałek 22 stycznia 2018

RZYM

14.15 - Przylot na lotnisko Roma/Ciampino.

Obydwa kraje wcześniej odwiedził św. Jan Paweł II – Chile w dniach 1-6 kwietnia 1987 roku, natomiast Peru dwukrotnie – 1-5 lutego 1985 roku oraz 14-16 maja 1988 roku.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Dlaczego data Wielkanocy jest zmienna

Ks. Józef Dębiński
Edycja włocławska 16/2003

Sashkin/pl.fotolia.com

Wielkanoc jest świętem ruchomym, którego data wielokrotnie była przedmiotem sporu. Obecnie przyjmuje się, że to święto przypada w niedzielę po pierwszej wiosennej pełni księżyca, tj. po 21 marca.
Niejakim problemem przy ustaleniu daty Wielkanocy jest różnica w dacie ukrzyżowania Chrystusa podana w Ewangeliach synoptycznych (św. Marka, św. Mateusza i św. Łukasza) i w Ewangelii św. Jana. Różnica ta spowodowana jest żydowskim systemem liczenia dnia, czyli od zachodu do zachodu słońca. Stąd pytanie, jak powinien być zaliczony wieczór 14. nizan. Obydwa ujęcia miały swoich zwolenników. Kościoły wschodnie opowiadały się za dniem 14., a zachodnie - za 15. Kwestia ta została w końcu rozstrzygnięta na pierwszym soborze ekumenicznym w Nicei (Turcja) w 325 r., gdzie przyjęto oficjalnie datę 15.
Zgodnie z kalendarzem żydowskim i przekazami Ewangelii, Chrystus został ukrzyżowany 14. nizan, a zmartwychwstał w niedzielę po 14. nizan. Tę praktykę za św. Janem Apostołem przyjął Kościół w Małej Azji i obchodził uroczystości wielkanocne w dwa dni po 14. nizan. Zwolenników takiego terminu Świąt Wielkanocnych nazywano kwartodecymanami.
Praktyka Kościoła na Zachodzie była inna. Uroczystości wielkanocne obchodzono w niedzielę po 14. nizan, natomiast pamiątkę śmierci Chrystusa czczono w piątek przed niedzielą. Należy zauważyć, iż Kościoły małoazjatyckie, podkreślając dogmatyczny punkt widzenia, obchodziły dzień śmierci Chrystusa jako dzień radości - odkupienia. Zachód zaś akcentował mocniej punkt widzenia historyczny i obchodził dzień śmierci Chrystusa jako dzień żałoby, smutku, postu.
Nie można nie wspomnieć o trzeciej grupie chrześcijan, o tzw. protopaschistach, którzy po zburzeniu Jerozolimy nie trzymali się ściśle kalendarza żydowskiego i często obchodzili uroczystości wielkanocne przed 14. nizan.
Biskup Smyrny Polikarp w 155 r. udał się do Rzymu, do papieża Aniceta, w celu ustalenia jednego terminu Świąt Wielkanocnych dla całego Kościoła. Do porozumienia jednakże nie doszło. Sprawa odżyła w 180 r., za papieża Wiktora, kiedy opowiedziano się za niedzielnym terminem Wielkanocy. Papież polecił - pod karą ekskomuniki - przestrzegać nowo ustalonego terminu święcenia Wielkanocy. Mimo tego polecenia, metropolia efezka z biskupem Polikarpem na czele trzymała się nadal praktyki 14. nizan. Zanosiło się nawet na schizmę, ale nie doszło do niej dzięki zabiegom św. Ireneusza, biskupa Lyonu.
Dopiero na I soborze powszechnym w Nicei (325 r.) przyjęto dla całego Kościoła praktykę rzymską. Uchwały Soboru nie zlikwidowały jednak różnic pomiędzy Kościołami wschodnimi i zachodnimi. Należy pamiętać, że Rzym i Aleksandria używały odmiennych metod obliczania daty. Metoda aprobowana przez Rzym zakładała zbyt wczesną datę równonocy - 18 marca, gdy tymczasem Aleksandryjczycy ustalili ją poprawnie.
By położyć kres tej dwoistości, Synod Sardycki (343 r.) podniósł na nowo kwestię dnia wielkanocnego, ustalając wspólną datę na 50 lat. Inicjatywa przetrwała jednak zaledwie kilka lat. Po raz kolejny spór próbował zażegnać cesarz Teodozjusz (346--395). Prosił biskupa aleksandryjskiego Teofilosa o wyjaśnienie różnic. W odpowiedzi biskup, opierając się na metodzie aleksandryjskiej, sporządził tabelę chronologiczną świąt Wielkanocy. Jego zaś kuzyn, św. Cyryl, kontynuując dzieło wuja, wskazał przy okazji, na czym polegał błąd metody rzymskiej. Metoda aleksandryjska uzyskała pierwszeństwo i została zaakceptowana dopiero w połowie V w.
Z polecenia archidiakona Hilarego, Wiktor z Akwitanii w 457 r. rozpoczął pracę nad pogodzeniem metody rzymskiej i aleksandryjskiej. Hilary, już jako papież, zatwierdził obliczenia Wiktora z Akwitanii i uznał je za obowiązujące w Kościele. Od tego czasu obydwa Kościoły obchodziły Wielkanoc w tym samym czasie.
Największego przełomu w zakresie ustalenia daty Wielkanocy dokonał żyjący w VI w. scytyjski mnich, Dionysius Exiguus (Mały). Stworzył on chrześcijański kalendarz, rozpoczynając rachubę lat od narodzenia Chrystusa. To nowe ujecie chronologii zapanowało w Europie na dobre w XI w., a w świecie greckim dopiero w XV w. Chcąc uzyskać datę Wielkanocy, średniowieczny chronolog znalazł tzw. złotą liczbę danego roku (tj. kolejny numer roku w 19-letnim cyklu lunarnym), a potem sprawdzał w tabelach datę pełni księżyca. Znalazłszy ją, szukał pierwszej pełni po równonocy, czyli po 21 marca. Potem sprawdzał tabelę tzw. liter niedziel, która podawała datę Niedzieli Wielkanocnej.
Również Mikołaj Kopernik, na zamku w Olsztynie, gdzie przebywał przez pięć lat, własnoręcznie wykonał tablicę astronomiczną, na której wykreślił równonoc wiosenną. Było to ważne m.in. przy ustalaniu Wielkanocy.
Po XVI-wiecznej reformie kalendarza i wprowadzeniu w 1582 r. kalendarza gregoriańskiego po raz kolejny rozeszły się drogi Wschodu i Zachodu. Niedokładność kalendarza juliańskiego spowodowała przesunięcie względem rzeczywistej daty wiosennej równonocy, dziś wynoszące 13 dni.
Pod koniec XX i na początku XXI w. można zauważyć tendencje do wprowadzenia stałej daty Wielkanocy. Takie propozycje przedstawiano już na forum Ligi Narodów i Organizacji Narodów Zjednoczonych. Dał temu też wyraz w Konstytucji o liturgii II Sobór Watykański oraz patriarcha Konstantynopola Atenagora I w wielkanocnym orędziu z 1969 r., wzywając do usuwania różnic pomiędzy Kościołami i ustalenia wspólnej daty Wielkanocy.
Spośród proponowanych stałych dat sugerowana jest najczęściej druga niedziela Wielkanocy, co pokrywałoby się z ogólnym trendem ustaleń daty śmierci Chrystusa na dzień 3 kwietnia.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W Kościele trwa Oktawa Wielkiej Nocy

2019-04-22 09:52

awo, mip / Warszawa (KAI)

Cud Zmartwychwstania „nie mieści się” w jednym dniu, dlatego też Kościół obchodzi Oktawę Wielkiej Nocy – przez osiem dni bez przerwy wciąż powtarza się tę samą prawdę, że Chrystus Zmartwychwstał.

©Renáta Sedmáková – stock.adobe.com

Nazwa “oktawa” pochodzi od łacińskiego słowa oznaczającego liczbę osiem. Ta wielkanocna jest weselem z wydarzeń przeżywanych podczas Triduum Paschalnego. To osiem dni świętowania Kościoła, które później przedłuża się aż do Pięćdziesiątnicy.

Zwyczaj przedłużania najważniejszych świąt chrześcijańskich na oktawę jest bardzo dawny. Nie znamy dokładnej daty powstania oktawy Paschy. Jednak wspomina o niej w już IV stuleciu Asteriusz Sofista z Kapadocji. Kościół chce w ten sposób podkreślić rangę i ważność uroczystości.

Oprócz Wielkanocy w Kościele obchodzi się również oktawę Narodzenia Pańskiego.

Dni oktawy Wielkanocy mają, podobnie jak Niedziela Zmartwychwstania, rangę uroczystości. Okres ośmiu dni traktowany jest jak jeden dzień, jako jedna uroczystość. Dlatego w oktawie Wielkanocy nie obowiązuje piątkowy post.

W te dni codziennie śpiewamy “Gloria” i wielkanocną sekwencję „Niech w święto radosne”. Na Mszach świętych czytane są także perykopy o spotkaniach Zmartwychwstałego, m.in. z Marią Magdaleną, z uczniami idącymi do Emaus, z uczniami nad jeziorem Genezaret.

Teksty mszalne wyjaśniają tez znaczenie sakramentu chrztu. W dawnych wiekach był to bowiem czas tzw. katechezy mistagogicznej dla ochrzczonych w Święta Paschalne. Miała ona na celu wprowadzić ich w tajemnicę obecności Chrystusa we wspólnocie wierzących.

Ostatnim dniem oktawy jest Biała Niedziela. Niegdyś w ten dzień neofici ochrzczeni podczas rzymskiej Wigilii Paschalnej, odziani w białe szaty podarowane im przez gminę chrześcijańską, szli w procesji do kościoła św. Pankracego, by tam uczestniczyć w Mszy.

Święty Jan Paweł II ustanowił tę niedzielę świętem Miłosierdzia Bożego. Orędowniczką tego była św. Faustyna Kowalska.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem