Reklama

Dwie rady w każdej parafii

W diecezji zielonogórsko-gorzowskiej zostaną powołane Parafialne Rady Duszpasterskie i Parafialne Rady ds. Ekonomicznych. 1 października bp Adam Dyczkowski podpisał dekret zatwierdzający statuty tych rad oraz ordynację wyborczą. Rady Duszpasterskie mają powstać do końca listopada br., a Rady ds. Ekonomicznych do 30 kwietnia 2005 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Celem działania Parafialnej Rady Duszpasterskiej, która jest organem doradczym proboszcza, ma być troska o właściwy rozwój życia religijnego w parafii. Jak czytamy w statucie, przedmiotem troski rady mogą być: „problemy ewangelizacyjne, organizacja duszpasterstwa parafialnego - np. najbardziej odpowiedni plan nabożeństw parafialnych dostosowany do konkretnych warunków parafialnych, animacja liturgiczna nabożeństw parafialnych, problemy wychowania dzieci i młodzieży, jej edukacji, problemy pomocy społecznej osobom biednym i chorym, życie rodzinne w parafii, pomoc misjom katolickim oraz zagadnienie związane z ważniejszymi wydarzeniami w parafii”. W skład rady wchodzą członkowie z urzędu, z nominacji proboszcza oraz z wyborów powszechnych. Jak precyzuje statut, kandydaci do Rady z wyborów powszechnych muszą odznaczać się życiem zgodnym z wiarą katolicką, czynnie uczestniczą w życiu parafii oraz otrzymali rekomendację grupy, stowarzyszenia, ruchu czy wspólnoty mającej zatwierdzenie władzy kościelnej, choć sami nie muszą należeć do żadnej z grup. Wybory winny dokonać się po Mszach św. w niedzielę. W sytuacjach wyjątkowych ordynacja wyborcza przewiduje uproszczoną formę wyłonienia kandydatów z wyboru z pominięciem głosowania powszechnego. Kadencja rady trwa 3 lata i ustaje w momencie zmiany na urzędzie proboszcza. Biskup diecezjalny wydał dekret zobowiązujący powołanie Rad Duszpasterskich na podstawie kanonu 536, par. 1, który mówi, iż biskup może postanowić, aby w każdej parafii została ustanowiona rada duszpasterska.
Parafialna Rada ds. Ekonomicznych jest według statutu „organem doradczym proboszcza w zarządzaniu dobrami parafialnymi”. Rada nie może więc reprezentować parafii ani wypowiadać się w jej imieniu. Statut określa, iż proboszcz powinien wysłuchać opinii Rady w następujących sprawach: „finansowanie działalności duszpasterskiej, remont obiektów parafialnych, budowa nowych obiektów i rozbiórka istniejących, zmiana przeznaczenia budynków, kupno i sprzedaż gruntów, nieruchomości i ruchomości, umowy dzierżawy i najmu, angażowanie stałych i czasowych pracowników parafialnych, podejmowanie działalności gospodarczej parafii”. Radę ds. Ekonomicznych powołuje proboszcz na podstawie własnego rozeznania oraz po zasięgnięciu opinii wśród wiernych. Tam gdzie dobrze i skutecznie funkcjonują już tzw. rady parafialne, które zajmują się przede wszystkim zagadnieniami ekonomicznymi, należy je przekształcić w Parafialne Rady ds. Ekonomicznych i dostosować do przepisów statutu. Do ustanowienia Rady ds. Ekonomicznych w każdej parafii zobowiązuje Kodeks Prawa Kanonicznego w kanonie 537.
Statuty oraz ordynacja wyborcza zostały zatwierdzone na okres 6 lat ad experimentum. Przygotowanie do powołania rad parafialnych trwało kilka miesięcy. Przez ten okres statuty rad oraz ordynację wyborczą konsultowano z księżmi oraz ze świeckimi skupionymi w Diecezjalnej Radzie Duszpasterskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Artur Ważny o swojej nominacji: Idę służyć Bogu i ludziom. Pokój Tobie, diecezjo sosnowiecka!

2024-04-23 15:17

[ TEMATY ]

bp Artur Ważny

BP KEP

Bp Artur Ważny

Bp Artur Ważny

Ojciec Święty Franciszek mianował biskupem sosnowieckim dotychczasowego biskupa pomocniczego diecezji tarnowskiej Artura Ważnego. Decyzję papieża ogłosiła w południe Nuncjatura Apostolska w Polsce. W diecezji tarnowskiej nominację ogłoszono w Wyższym Seminarium Duchownym w Tarnowie. Ingres planowany jest 22 czerwca.

- Idę służyć Bogu i ludziom - powiedział bp Artur Ważny. - Tak mówi dziś Ewangelia, żebyśmy szli służyć, tam gdzie jest Jezus i tam gdzie są ci, którzy szukają Boga cały czas. To dzisiejsze posłanie z Ewangelii bardzo mnie umacnia. Bez tego po ludzku nie byłoby prosto. Kiedy tak na to patrzę, że to jest zaproszenie przez Niego do tego, żeby za Nim kroczyć, wędrować tam gdzie On chce iść, to jest to wielka radość, nadzieja i takie umocnienie, że niczego nie trzeba się obawiać - wyznał hierarcha.

CZYTAJ DALEJ

XV Jubileuszowy Konkurs Artystyczny im. Włodzimierza Pietrzaka rozstrzygnięty

2024-04-24 13:04

[ TEMATY ]

konkurs

konkurs plastyczny

konkurs literacki

konkurs fotograficzny

Szymon Ratajczyk/ mat. prasowy

XV Jubileuszowy Konkurs Artystyczny im. Włodzimierza Pietrzaka rozstrzygnięty. Laura Królak z I Liceum Ogólnokształcącego w Kaliszu z nagrodą Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Andrzeja Dudy.

Do historii przeszedł już XV Jubileuszowy Międzynarodowy Konkurs Artystyczny im. Włodzimierza Pietrzaka pt. Całej ziemi jednym objąć nie można uściskiem. Liczba uczestników pokazuje, że konkurs wciąż się cieszy dużym zainteresowaniem. Przez XV lat w konkursie wzięło udział 15 tysięcy 739 uczestników z Polski, Australii, Austrii, Belgii, Białorusi, Chin, Czech, Hiszpanii, Holandii, Grecji, Kazachstanu, Libanu, Litwy, Mołdawii, Niemiec, Norwegii, RPA, Stanów Zjednoczonych, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Włoch. Honorowy Patronat nad konkursem objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Andrzej Duda. Organizowany przez Fundację Pro Arte Christiana konkurs skierowany jest do dzieci i młodzieży od 3 do 20 lat i podzielony na trzy edycje artystyczne: plastyka, fotografia i recytacja wierszy Włodzimierza Pietrzaka. Konkurs w tym roku zgromadził 673 uczestników z Polski, Belgii, Hiszpanii, Holandii, Litwy, Mołdawii, Ukrainy i Stanów Zjednoczonych.

CZYTAJ DALEJ

Konkurs fotograficzny na jubileusz 900-lecia

2024-04-24 19:00

[ TEMATY ]

konkurs fotograficzny

diecezja lubuska

Bożena Sztajner/Niedziela

Do końca sierpnia 2024 trwa konkurs fotograficzny z okazji jubileuszu 900-lecia utworzenia diecezji lubuskiej. Czekają atrakcyjne nagrody.

Konkurs jest przeznaczony zarówno dla fotografów amatorów, jak i profesjonalistów z wszystkich parafii naszej diecezji. Jego celem jest uwiecznienie śladów materialnych pozostałych po dawnej diecezji lubuskiej, która istniała od 1124 roku do II połowy XVI wieku.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję