Reklama

Moje pismo Tęcza - 11/12 2017

Łódź: rozpoczął się IV Synod Archidiecezji Łódzkiej

2018-01-27 14:05

xpk / Łódź (KAI)

Archiwum "Niedzieli Łódzkiej"

"Cały Lud Boży Archidiecezji Łódzkiej, wszystkich uczestników Synodu oraz ich synodalne zaangażowanie powierzam opiece i wstawiennictwu Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła, Patrona naszej Archidiecezji – Świętego Józefa oraz Świętych Patronów poszczególnych miast i wspólnot parafialnych." - czytamy w dekrecie na otwarcie IV Synodu Archidiecezji Łódzkiej. Podpisał go abp Grzegorz Ryś w łódzkiej bazylice archikatedralnej 27 stycznia.

Publikujemy treść dekretu:

Dekret Zwołujący IV Synod Archidiecezji Łódzkiej

Na większą chwałę Trójjedynego Boga, dla pomnożenia duchowego dobra wiernych Archidiecezji Łódzkiej, po zasięgnięciu opinii Rady Kapłańskiej, na mocy kanonu 462 Kodeksu Prawa Kanonicznego niniejszym zwołuję IV Synod Archidiecezji Łódzkiej.

Reklama

Synod będzie obradował w trzech etapach: - w roku 2018 pod hasłem: Młodzież nadzieją Kościoła łódzkiego; - w roku 2019 pod hasłem: Przyszłość Kościoła łódzkiego idzie przez rodzinę; - w roku 2020 pod hasłem: Parafia wspólnotą uczniów-misjonarzy.

Zamknięcie IV Synodu Archidiecezji Łódzkiej nastąpi 10 grudnia 2020 roku w setną rocznicę erygowania łódzkiej diecezji.

Cały Lud Boży Archidiecezji Łódzkiej, wszystkich uczestników Synodu oraz ich synodalne zaangażowanie powierzam opiece i wstawiennictwu Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła, Patrona naszej Archidiecezji – Świętego Józefa oraz Świętych Patronów poszczególnych miast i wspólnot parafialnych.

Dan w Łodzi w dzień otwarcia IV Synodu Archidiecezji Łódzkiej, to jest 27 stycznia 2018 roku w pierwszym roku mojej pasterskiej posługi w Archidiecezji Łódzkiej.

Grzegorz Ryś Arcybiskup Metropolita Łódzki

ks. prałat Zbigniew Tracz Kanclerz Kurii

Tagi:
synod

15 hashtagów pomoże młodzieży włączyć się w dyskusję przed Synodem Biskupów

2018-02-21 08:36

abd (KAI) / Watykan

Sekretariat Synodu Biskupów opublikował 15 hashtagów, odnoszących się do tematów, które będą dyskutowane podczas marcowego spotkania przedsynodalnego w Rzymie. Używając ich, młodzi z całego świata będą mogli włączyć się w obrady rówieśników, wydelegowanych przez konferencje episkopatów z całego świata.

Giorgio Magini/ Fotolia.com

W dn. 19-24 marca w Rzymie rozpocznie się spotkanie przedsynodalne z udziałem ok. 300 młodych delegatów z całego świata, wybranych przez konferencje episkopatów. Jak wyjaśnia Sekretariat Synodu Biskupów odpowiadający za to wydarzenie, celem obrad jest m.in. wypracowanie dokumentu, który zostanie przekazany papieżowi i uczestnikom październikowego Synodu Biskupów. Aby jak najbardziej odzwierciedlał on doświadczenia i oczekiwania współczesnej młodzieży, organizatorzy zachęcają, by w prowadzone w Rzymie dyskusje, młodzi włączali się za pośrednictwem internetu, posługując się 15 oficjalnymi hashtagami, odpowiednimi do tematów dyskusji.

Do dyskusji zaproszone są osoby w wieku 16-29 lat, które zarejestrują się w jednej z grup dyskusyjnych na Facebooku (do wyboru są grupy w językach: angielskim, francuskim, hiszpańskim, włoskim, portugalskim i niemieckim), korzystając z linków dostępnych na stronie: http://www.synod2018.va/content/synod2018/it/riunione-pre-sinodale/informazione-e-codici-di-comportamento-per-facebook.html Na tej stronie znajdują się też szczegółowe instrukcje dotyczące dyskusji i konsultacji z udziałem młodych.

Do uporządkowania dyskusji, Sekretariat Synodu proponuje młodym ludziom korzystanie z następujących hashtagów wraz z opisami:

1. #WhoAmI (Kim jestem)

Formacja osobowości. Jakie relacje, doświadczenia emocjonalne specyficzne wydarzenia i miejsca definiują w największym stopniu pokolenie młodzieży w dzisiejszym świecie?

2. #Differences (Różnice)

Relacje z innymi ludźmi. Jakie wyzwania i okoliczności wysuwają się na pierwszy plan w naszym coraz bardziej wielokulturowym, wieloreligijnym i połączonym ze sobą świecie, w którym, niestety, coraz więcej jest różnic i podziałów?

3. #Future (Przyszłość)

Młodzi ludzie i przyszłość. Jakie marzenia o sobie samych i społeczeństwie, w którym żyją, snują młodzi ludzie? W jaki sposób dążą do zrealizowania tych aspiracji?

4. #DigitalWorld (Świat cyfrowy)

Związki z technologią. W jaki sposób dzisiejsza technologia, wraz ze swoimi mowymi możliwościami i niespotykanymi wcześniej zagrożeniami, wpływa na tożsamość i styl życia młodych ludzi?

5. #InteriorLife (Życie wewnętrzne)

Poszukiwanie sensu życia. Jakie są zależności pomiędzy codziennością młodych ludzi a ich doświadczeniem sacrum, rzeczywistości duchowej i religią?

6. #Jesus

Młodzi ludzie i Jezus. W jaki sposób młodzi Trzeciego Tysiąclecia odbierają postać Jezusa, przedstawioną w Piśmie Świętym?

7. #IBelieve (Wierzę)

Wiara i Kościół. W jaki sposób współcześni młodzi ludzie przeżywają swoją wiarę w Jezusa? Jakie są ich relacje ze wspólnotą Kościoła?

8. #Called (Wezwany)

Powołaniowy sens życia. Czy współczesne pokolenie młodzieży rozumie w jasny sposób posiadanie osobistego powołania i konkretnej misji w świecie?

9. #Choices (Wybory)

Rozeznawanie powołania. Jakie narzędzia mogą pomóc i jakie momenty są najlepsze, by pomóc młodej osobie w dokonaniu podstawowych życiowych wyborów w Kościele i świecie?

10. #Guide (Przewodnik)

Młodzi ludzie i towarzyszenie. Co powinno charakteryzować osobę godną zaufania, zdolną do towarzyszenia dziś młodym ludziom w ich podróży przez życie?

11. #Church (Kościół)

Sposób funkcjonowania Kościoła. Co powinno charakteryzować Kościół, który potrafi wyjaśnić, jest pociągający i wiarygodny dla współczesnego młodego pokolenia, a także może być dla niego źródłem szacunku i atrakcyjności?

12. #ActivelyInvoled (Aktywnie zaangażowani)

Młodzi liderzy. W jakich obszarach w społeczeństwie i Kościele, młodzi ludzie, ze swoimi talentami i entuzjazmem, mogą być dziś zaangażowani w misji Kościoła?

13. #Places (Miejsca)

Ulubione miejsca. Jakie są najważniejsze miejsca, w których można na co dzień spotkać młodych ludzi i towarzyszyć im, ofiarowując im światło wiary?

14. #Proposals (Propozycje)

Inicjatywy, które należy wspierać. Jakie konkretne inicjatywy wydają się najwłaściwsze, aby przyciągnąć uwagę młodych ludzi, aby w pełni mogli wzrastać jako osoby?

15. #WaysAndMeans (Sposoby i środki)

Narzędzia, które należy wykorzystać. Które podejścia wydają się najwłaściwsze i w jaki sposób najskuteczniej uwrażliwiać młodych ludzi na powołanie, uważność na drugiego człowieka i życie we wdzięczności?

XV Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów nt. "Młodzież, wiara i rozeznawanie powołania" odbędzie się w Rzymie w dniach 3-28 października z udziałem biskupów z całego świata. Biskupi będą obradować w oparciu o dokument Instrumentum Laboris, którego część stanowić będą wnioski z młodzieżowego spotkania przedsynodalnego i konsultacji prowadzonej wśród młodych ludzi na całym świecie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

„Pacierz 2.0” - aplikacja dla najmłodszych pomocą w nauce modlitwy

2018-02-20 19:14

jm / Bydgoszcz (KAI)

„Pacierz 2.0” – to aplikacja dla najmłodszych, która jest pomocą w nauce modlitwy. Jej autorami są ks. Paweł Rybka, Bartosz Śnieg oraz Diakonia Ewangelizacji Ruchu Światło-Życie Diecezji Bydgoskiej.

Bożena Sztajner/Niedziela

Aplikacja „Pacierz 2.0” jest bezpłatna i kompatybilna z telefonami oraz tabletami, których systemem operacyjnym jest Android. - Z każdym rokiem przybywa nowych programów oraz gier. Ile jest jednak propozycji z tytułami dla najmłodszych użytkowników? - pyta ks. Rybka. Według kapłana, współczesna technologia nie została stworzona po to, by rządziła człowiekiem, lecz by mu służyła. - Nikogo nie dziwią już w kościołach telewizory, projektory czy inne urządzenia, które pomagają w przeżywaniu liturgii lub w przekazie informacji – dodał.

Pomysłodawcy aplikacji „Pacierz 2.0” chcą, by stała się ona jednocześnie jednym z elementów Nowej Ewangelizacji. - Mamy na myśli nauczanie oraz przypominanie o szczególnym spotkaniu z Panem Bogiem, jakim jest modlitwa. Oczywiście, najdoskonalsza aplikacja nie zastąpi tego spotkania, ale może pomóc w jego właściwym przeżywaniu. W domu czy szkole dziecko uczy się trzech ważnych słów: proszę, przepraszam i dziękuję. Te same słowa są również potrzebne w codziennej modlitwie najmłodszych. Warto do nich dodać czwarte słowo - uwielbiam, które pomaga dziecku odkrywać samego Pana Boga, takim jaki jest – podkreśla ks. Rybka.

Przygotowana aplikacja zawiera proste modlitwy, które wpisane są w rozwój najmłodszych. Można w niej również znaleźć modlitwy znane z katechezy czy też zwroty zaczerpnięte ze Słowa Bożego. Aplikacja posiada także funkcję przypominania o modlitwie rano i wieczorem.

Aplikacja została stworzona przez Bartosza Śniega z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Więcborku.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Ordo Iuris podsumowuje akcję "Chrońmy dzieci"

2018-02-21 21:08

Ordo Iuris / abd / Warszawa (KAI)

Kilka miesięcy akcji „Chrońmy Dzieci”, zainicjowanej przez Ordo Iuris, to ponad pół tysiąca zgłoszeń rodziców i ujawnienie 29 organizacji, których obecność w szkole budzi wątpliwości. Co najważniejsze, w wyniku akcji, prawo otwierające furtkę dla prowadzenia działań antydyskryminacyjnych w szkołach zostało zmienione - informuje Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris.

Fotolia.com

Publikujemy treść komunikatu Instytutu na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris, podsumowującego akcję "Chrońmy dzieci":

Akcja „Chrońmy Dzieci” uruchomiona została przez Ordo Iuris po szeregu zgłoszeń zaniepokojonych rodziców, którzy wskazywali na prowadzenie wymaganych prawem zajęć antydyskryminacyjnych przez niezweryfikowane organizacje bez zgody i wiedzy rodziców. W wielu szkołach z wymaganego przedmiotu zajęcia dodatkowe prowadziły organizacje promujące obyczaje subkultur LBGTQ (lesbian, bisexual, gay, transsexual, queer), utożsamiające się z ideologią gender, proponujące liberalną edukację seksualną czy nawet powiązane z przemysłem pornograficznym. Obowiązek działań antydyskryminacyjnych do polskich szkół wprowadziło rozporządzenie Minister Edukacji Narodowej Joanny Kluzik-Rostkowskiej z 2015 r.

Rodzice, którzy próbowali zapobiec lub nagłośnić problem byli zastraszani albo zbywani przez władze szkół. Stowarzyszenie Rodzin Wielodzietnych Warszawy i Mazowsza rozesłało do szkół list, w którym ostrzegało, że „pod szlachetnie brzmiącą nazwą edukacji antydyskryminacyjnej kryje się plan promowania w szkole zachowań i zwyczajów środowiska LGBTQ”. W odpowiedzi wymienieni w piśmie lewicowi aktywiści zagrozili procesem sądowym. Dzięki sprawnemu działaniu Instytutu Ordo Iuris na gruncie prawnym nie zdecydowali się na ten krok.

Kampania Chrońmy Dzieci Ordo Iuris skierowana była do rodziców dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych, gimnazjów i liceów. Uruchomiona akcja i nagłośnienie jej w mediach spowodowało dużą aktywność i zainteresowanie rodziców tym tematem. Rodzice za pośrednictwem Ordo Iuris kierowali do szkół pytania m.in. o rodzaj zajęć prowadzonych w szkołach oraz tym jakie podmioty je realizują. Łącznie na adres Instytutu wpłynęło ponad 500 zgłoszeń zaniepokojonych rodziców z całej Polski. Najwięcej z dużych miast – 89 wpłynęło z Warszawy, 27 z Krakowa, 26 z Poznania, 17 z Gdańska, 15 z Lublina, 12 z Wrocławia, 9 z Bydgoszczy i 5 z Torunia. Z małych miejscowości wpłynęło 173 zgłoszeń, a z obszarów wiejskich - 144. Najwięcej zgłoszeń dotyczyło szkół podstawowych – 294, zespołów szkół – 112, gimnazjów – 53 i liceów – 20 oraz 17 w stosunku do innych placówek.

Akcja „Chrońmy dzieci” pokazała wyraźnie deficyt informacji przekazywanych między szkołą a rodzicami. Prowadzi to w konsekwencji do ograniczenia prawa rodziców do wychowania dziecka w zgodzie z własnymi przekonaniami. Z kolei niska świadomość obowiązku uzyskania pozytywnej opinii rady rodziców przed podjęciem działań przez organizację społeczną może być wykorzystywane do działania z pominięciem opinii organu reprezentującego rodziców. Dlatego ważna jest praca nad poszerzaniem świadomości rodziców w zakresie przysługujących im praw – powiedział Olaf Szczypiński, koordynator akcji „Chrońmy Dzieci”.

Warto wspomnieć, że Konstytucja jako zasadę przyjmuje, że rodzice są pierwszymi wychowawcami swoich dzieci, a prawo to rozciąga się także na proces edukacji (art. 48, art. 53 ust. 3, art. 70 ust. 3 Konstytucji). Celem systemu oświaty jest pomocniczość, to znaczy wspomaganie wychowawczej roli rodziny (art. 1 pkt 2 Prawa oświatowego dalej: p.o.). Z tych ogólnych norm wynika szereg szczegółowych uprawnień, z których mogą korzystać rodzice w procesie edukacji swoich dzieci. Są to zarówno prawa indywidualne, to znaczy ograniczone z natury rzeczy do konkretnego dziecka, jak i prawa dotyczące całej społeczności szkolnej. Dlatego rodzice mają prawo do informacji jak i do decydowania jakie zajęcia mogą być w szkole realizowane.

Należy wspomnieć, że w blisko 57 proc. placówek analizowanych przez Ordo Iuris dyrektorzy nie mieli świadomości, na jakiej podstawie organizacje pozarządowe mogą działać na terenie szkoły, co było powodem niewystąpienia do rady rodziców z wnioskiem o wydanie opinii dotyczącej możliwości działalności organizacji zewnętrznych. W rezultacie rada rodziców nie miała możliwości ustosunkowania się do podejmowanych przez te organizacje działań. Tylko w 8 proc. szkół rodzice mieli możliwość wyrażenia odmowy w kwestii udziału dzieci w zajęciach dodatkowych prowadzonych przez organizacje pozarządowe. W 13 proc. szkół natomiast rada rodziców wydała pozytywną opinię o działalności organizacji, których działalność budzi wątpliwości pod względem celów systemu oświaty.

Co najistotniejsze, kampania „Chrońmy Dzieci” przyniosła znaczny sukces na gruncie prawnym. W lipcu 2017 r. Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska usunęła z rozporządzenia obowiązek przeprowadzania w szkołach „działań antydyskryminacyjnych”. Dzięki temu dyrektorzy szkół nie mają już obowiązku zapraszania do szkół organizacji, których program antydyskryminacyjny często opierał się na pro-homoseksualnej agendzie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 11/12 2017

Reklama

Najczęściej czytane

Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.

Rozumiem