Reklama

„Nie jesteś wyspą w morzu ludzi”

I. Ś.
Edycja warszawska (st.) 44/2004

Pod takim tytułem ukazała się książka publikująca osiem słuchowisk radiowych nagrodzonych w konkursie Redakcji Katolickiej Polskiego Radia oraz Teatru Polskiego Radia. Konkurs przyciągnął twórców różnych pokoleń i różnych orientacji artystycznych. O jego atrakcyjności przesądził zapewne temat. Utwory miały odwoływać się do szeroko rozumianego doświadczenia religijnego.
Tytuł książki odpowiada hasłu konkursu. W nadesłanych pracach zostało ono zinterpretowane w różnorodny sposób. Jednocześnie wszyscy autorzy starali się pokazać procesy i sposoby przełamywania samotności. Przedstawiali związki życia duchowego człowieka z jego codzienną pracą, moralnymi wyborami, relacjami w rodzinie, społeczeństwie.
Tomasz Man, absolwent filologii, jeden z młodszych nagrodzonych twórców, w dramacie Matka i lampart pokazuje trudne relacje między matką i synem. Ona kocha syna chorobliwie zazdrosną miłością, próbuje ograniczyć jego wolność. On jako jedynak rozpieszczany przez matkę, wychowany w dobrobycie, żyje w przeświadczeniu, że zgromadzone przez ojca pieniądze otworzą mu drogę do kariery. Kiedy dowiaduje się od matki, że zmarły ojciec zostawił im tylko długi, gotów jest umieścić ją w zakładzie dla psychicznie chorych, aby móc sprzedać wspólny dom. Burzliwa rozmowa z matką, odsłaniająca dramat całego życia tej rodziny, doprowadza do gruntownej przemiany młodego człowieka.
Jak ocenił Wacław Tkaczuk, jeden z jurorów, w podjęciu konkursowego hasła znalazło wyraz rozpoznanie społecznych kontekstów nowej sytuacji chrześcijaństwa działającego w pluralistycznym światopoglądowo i religijnie świecie.
W Liście do artystów Jan Paweł II przypomniał, że „Sztuka (...), jeżeli jest autentyczna, choć niekoniecznie wyraża się w formach typowo religijnych, zachowuje więź wewnętrznego pokrewieństwa ze światem wiary, tak że nawet w sytuacji głębokiego rozłamu między kulturą a Kościołem, właśnie sztuka pozostaje swego rodzaju pomostem prowadzącym do doświadczenia religijnego. Jako poszukiwanie prawdy, owoc wyobraźni wykraczającej poza codzienność, sztuka jest ze swej natury swoistym wezwaniem do otwarcia się na Tajemnicę”.

„Nie jesteś wyspą w morzu ludzi” pod red. Krzysztofa Sielickiego, Wydawnictwo Księży Marianów, Warszawa 2004, ss. 315

Abp Jędraszewski: potrzebna jest kontrrewolucja katolicka

2019-03-21 11:36

Joanna Folfasińska/ Archidiecezja Krakowska / Kraków (KAI)

Jest potrzebna kontrrewolucja katolicka. Jedynie Kościół potrafi powiedzieć, że trzeba się opamiętać, jeśli chcemy przekazać dalej najlepsze wartości kultury europejskiej. Nie możemy powiedzieć, że nas to nie obchodzi. Konieczna jest mobilizacja mężczyzn, którzy czują się odpowiedzialni za swoje rodziny i dzieci, które mogą stać się ofiarami wielkiej krzywdy - powiedział abp Marek Jędraszewski w Krakowie podczas konferencji „Bitwa o odpowiedzialność”, zorganizowanej przez wspólnotę Mężczyźni św. Józefa.

Joanna Adamik | Archidiecezja Krakowska

Na początku metropolita krakowski postawił tezę, że walka o odpowiedzialność jest równocześnie batalią o człowieczeństwo. Wyjaśnił, że swój wykład oparł o przemyślenia współczesnego francuskiego myśliciela żydowskiego pochodzenia Emmanuela Levinasa.

Hierarcha krótko przedstawił jego biografię i podkreślił, że jego filozofia wyrosła z pytania: czy my, Żydzi, możemy jeszcze po doświadczeniach Auschwitz, filozofować? – Odpowiedź dla wielu była prosta – „nie!” (…) Holokaust był obrazą ludzkiego rozumu i kompromitacją. Uważano, że po Auschwitz nie ma miejsca dla filozofii. Część, a wśród nich Levinas, twierdziła jednak, że tym bardziej trzeba - argumentował abp Jędraszewski.

Levinas próbował zrozumieć, dlaczego doszło do Holokaustu i dlaczego odpowiedzialni są za niego Niemcy – naród wybitnych poetów i filozofów? W swoich rozważaniach zwrócił uwagę na obojętność Kaina, który po zabójstwie Abla bezczelnie odpowiedział Stwórcy, że nie jest stróżem swojego brata. Odpowiedzialność za drugiego człowieka stała się centralnym punktem dwóch dzieł Levinasa: „Całość i nieskończoność” i „Inaczej niż być lub ponad istotą”. W pierwszym z nich, filozof skupił się na doświadczeniu „twarzy” innej osoby.

– Jest jakaś potęga w ludzkim spojrzeniu, która wskazuje na siłę zakazu moralnego: nie możesz mnie zabić, okazać wobec mnie przemocy. Relacja między „mną” a drugim człowiekiem nie jest symetryczna. Jeżeli ten drugi, z którym się spotykam i którego twarz widzę, mówi mi: „tobie nie wolno”, to po pierwsze on mnie uczy mojej wolności. Nie jest ona dowolnością, kaprysem, ale ma reguły (…) Ten drugi jawi się jako mistrz i nauczyciel, ktoś, kto mnie uczy mojego człowieczeństwa - powiedział hierarcha.

Człowiek ma własne sumienie i już w nim jest rozliczany ze swoich uczynków. Odpowiedzialność to odpowiedź na słowa drugiego człowieka. Jednakże, we wzroku drugiego człowieka można odszukać również prośbę o pomoc, na którą bezwzględnie należy odpowiedzieć. – Odpowiadam na wołanie. Jestem odpowiedzialny, to znaczy czuję, że jestem wezwany do dobra, nie uchylam się przed nim, niekiedy nawet za cenę własnego poświęcenia - mówił arcybiskup.

Drugie dzieło – „Inaczej niż być lub ponad istotą” pogłębia koncepcję odpowiedzialności. Levinas wyjaśnił w nim, że odpowiedzialność człowieka jest wrodzona. Centralną figurą dzieła jest postać cierpiącego Sługi Jahwe, który wziął na siebie odpowiedzialność za grzechy ludzkości. – Odpowiedzialność to inne imię człowieczeństwa. Obojętność to postawa Kaina, rezygnacja z ludzkiego powołania - przypomniał hierarcha.

Arcybiskup wspomniał potem o rewolucji 1968 roku, która zburzyła europejski porządek moralny i zakwestionowała zasadność Dekalogu. – Całkowita wolność. Wszystko skoncentrowane na własnym „ja”. Inny się nie liczy. To było przesłanie rewolucji ’68 - mówił.

Jak dodał, rok ’68 był czasem szczególnej dyskusji o człowieku i odpowiedzialności. - Rewolucja ’68 mówi: ja mam siebie realizować! Levinas mówi, że człowiek realizuje się, będąc odpowiedzialny za drugiego człowieka, przede wszystkim za jego życie. Wojtyła mówi: ja jestem odpowiedzialny wobec własnego sumienia, które mi mówi o dobru i złu - tłumaczył hierarcha.

Metropolita zauważył, że współczesny świat przedstawia aborcję jako prawo kobiety. Polska jednoznacznie mówi, że jest to zło, a walka o rzekome prawo wyboru dla innych to przyjęcie postawy obojętności. Rewolucja ’68 roku sprawiła, że najistotniejszą wartością jest szukanie przyjemności. Współżycie między kobietą i mężczyzną zostało pozbawione elementu prokreacji, otwierając tym samym drogę homoseksualnemu lobbingowi.

Arcybiskup zwrócił uwagę, że kolejną konsekwencją tej rewolucji jest wczesna i deprawująca edukacja seksualna najmłodszych. Jasno podkreślił, że pedofilia jest przerażająca. Pytał, jak to możliwe, że Kościół jawi się jako przestępcza instytucja, podczas gdy wokół kwitnie seksturystyka, wykorzystywanie dzieci i nowe deprawujące przepisy dotyczące edukacji seksualnej.

– Jest potrzebna kontrrewolucja katolicka. Jedynie Kościół potrafi powiedzieć, że trzeba się opamiętać, jeżeli chcemy przekazać dalej najlepsze wartości kultury europejskiej. (…) Nie możemy powiedzieć, że nas to nie obchodzi! Konieczna jest mobilizacja mężczyzn, którzy czują się odpowiedzialni za swoje rodziny i dzieci, które mogą stać się ofiarami wielkiej krzywdy - powiedział.

Zgromadzeni na konferencji mężczyźni pytali arcybiskupa o kwestię stawiania granic. Metropolita zaznaczył, że jest nią miłość. – Gest miłości i przygarnięcia do siebie sprawia, że lęk w oczach drugiego przestaje być widoczny i zamienia się w błysk radości - wyjaśnił.

Padło też pytanie o jeden z absurdów współczesności, gdy zwykłe, codzienne i czułe gesty mogą być w dzisiejszym świecie zrozumiane opacznie. Arcybiskup zaznaczył, że szczęście dzieci polega na tym, że są chronione przez swoich najbliższych. Odwołał się do słów papieża Franciszka, który mówił o działaniu złego ducha, chcącego unieszczęśliwić człowieka. Zaczerpnięte z totalitaryzmu sformułowanie „zero tolerancji” stoi w opozycji do języka Kościoła, który głosi miłosierdzie - powiedział abp Jędraszewski.

– Wielką siłą jest to, czego uczy nas św. Józef – wierność Bogu, przyjęcie odpowiedzialności za drugiego człowieka, czystość, cześć oddawana Bogu, przepełnione miłością życie. To jest siła chrześcijaństwa. To jest to, czym możemy odpowiedzieć na przemoc wobec Kościoła katolickiego - powiedział.

Dodał, że chrześcijanie byli oskarżani o to, że są wrogami ludzkości. Z drugiej strony, byli podziwiani przez pogański świat za to, że się kochali i dbali o siebie.

Ostatnie pytania dotyczyły sposobu przemiany świata. Metropolita zauważył, że chrześcijanie spotykali się w małych grupach. Kluczem jest odwaga, do której wzywał wiernych Jan Paweł II.

– Wasza odpowiedzialność powinna przejawiać się tam, gdzie jesteście, żyjecie, macie swoje domy i rodziny! (…) Rodzice mają prawo protestować przed wszelkimi formami deprawacji w szkołach. Dzieci mają prawo pozostać dziećmi - zakończył metropolita krakowski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

NICK VUJICIC WE WROCŁAWIU

2019-03-26 15:50

Anna Majowicz

Nick Vujicic jest mówcą motywacyjnym, ewangelistą, autorem międzynarodowych bestsellerów i dyrektorem organizacji Life Without Limbs. Urodził się bez kończyn, ale dzięki wsparciu rodziny i wierze w Boga pokonał ograniczenia wynikające z niepełnosprawności. Jest szczęśliwym i spełnionym człowiekiem, który na temat pokonywania życiowych przeciwności, motywacji i duchowej przemiany przemawiał już do ponad 600 mln ludzi na świecie. Teraz przemówi także do Wrocławian!

Anna Majowicz
komitet organizacyjny ODNOWIENIE FESTIVAL

Nick będzie gościem specjalnym finału tegorocznej, trzeciej już edycji Odnowienie Festival, który obędzie się 2 czerwca na Stadionie Miejskim we Wrocławiu.

Dziś w sali prasowej Stadionu Miejskiego list intencyjny o wyrażeniu woli współpracy podpisali: Prezes Zarządu Stadionu Wrocław Marcin Przychodny, Wiceprezes Zarządu Katarzyna Starzonek oraz pomysłodawca festiwalu Odnowienie i przewodniczący komitetu organizacyjnego Adam Piątkowski. - Wychodząc naprzeciw ogromnemu zainteresowaniu, jakim cieszyły się poprzednie wystąpienia Nicka Vujicicia w naszym kraju, przygotowaliśmy 40 tysięcy wejściówek. Szczególną wagę przywiązaliśmy do tego, by w wydarzeniu mogły wziąć udział osoby niepełnosprawne, dlatego na Stadionie Wrocław przygotowanych zostanie dla nich ponad 2 tysiące miejsc – mówił podczas spotkania Maciej Klóska, przedstawiciel Stadionu Wrocław.

Odnowienie Festival, organizowany jest przez Wrocławskie Przymierze Pastorów. Jednym z celów wydarzenia i całego festiwalu jest budowanie porozumienia ponad wszelkimi podziałami w oparciu o wartości chrześcijańskie oraz umacnianie jedności bez barier. – Na ten moment zdeklarowało się już pond 40 wspólnot i organizacji chrześcijańskich zarówno katolickich, jak i protestanckich. Stajemy razem, niezależnie od różnic. W nich dostrzegamy siłę, nie słabość – mówi Adam Piątkowski. Pomysłodawca wydarzenia zaznacza, że w ramach finału spotkania odbędzie się kwesta, nad którą pieczę obejmie Bartłomiej Skrzyński, rzecznik Wrocławia ds. osób niepełnosprawnych. - Środki zebrane podczas zbiórki zostaną przekazane na potrzeby mieszkańców miasta z różnego rodzaju niepełnosprawnościami – dodaje.

Wyjątkowość spotkania polega na tym, że jest ono całkowicie bezpłatne. Ponieważ liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń. – Od 14 kwietnia na stronie www.ebilet.pl będzie można otrzymać zaproszenie na to wyjątkowe wydarzenie. Jedna osoba może otrzymać max. 5 zaproszeń – wyjaśnia Mirosław Walczak, producent wydarzenia.

Organizatorzy pomyśleli także o zaproszeniach grupowych, dla wspólnot. Już dziś mogą one zgłaszać chęć udziału przez stronę: www.odnfest.pl.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem