Reklama

Miasto dba o sakralne zabytki

2018-05-17 07:15

Agnieszka Bugała

Agnieszka Bugała

Dokładnie 5 995 840 zł, a więc blisko 6 mln zł z budżetu Miejskiego Konserwatora Zabytków w 2018 r. otrzymały 44 organizacje pozarządowe. W Synagodze Pod Białym Bocianem 14 maja odbyło się uroczyste wręczenie umów dotacyjnych na remont wrocławskich zabytków.

Pieniądze zostały przeznaczone m.in. na kolejny etap remontu elewacji kościoła św. Wojciecha, konserwację witraży w kościele ewangelicko-augsburskim, rewaloryzację zabytkowych pomieszczeń Synagogi pod Białym Bocianem, prace restauracyjno-konserwatorskie przy lożach profesorskich w Auli Leopoldina, kontynuację rozpoczętej w 2016 r. rewitalizacji Fortu Piechoty przy ul. Pełczyńskiej, konserwację i remont wnętrza tramwaju Baba Jaga z 1925 r. oraz wiele innych zadań.

Udzielanie dotacji na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich i robót budowlanych przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, zgodnie z zasadami przyjętymi przez Radę Miejską Wrocławia należy do zadań statutowych Miejskiego Konserwatora Zabytków.

Reklama

Podczas spotkania Miejski Konserwator zabytków Agata Chmielowska przedstawiła również prace, które zostały wykonane w 2017 r.

- Dzięki temu, że Miasto od lat konsekwentnie przeznacza środki na ochronę i konserwację zabytków, przez kilkanaście lat udało się wykonać wiele prac zarówno w monumentalnych obiektach sakralnych, jak i w kamienicach czy w nietypowych obiektach, takich jak barki czy tramwaje. Wspieramy finansowo te działania, ponieważ zabytki to duma i siła Wrocławia, dziedzictwo, które chcemy przekazać następnym pokoleniom w dobrym stanie – mówił wiceprezydent Wrocławia Adam Grehl.

Na liście 44. beneficjentów Miejskiego Konserwatora Zabytków znalazły się wrocławskie świątynie. Łącznie na prace budowlane, naprawcze, rekonstrukcyjne i renowacyjne w kościołach i zgromadzeniach zakonnych znajdujących się na terenie miasta przyznano 3 610 00 zł.

Pełen wykaz organizacji pozarządowych i zadań z oferty, które otrzymały dofinasowanie z budżetu Miejskiego Konserwatora Zabytków w 2018 r. wraz z przyznaną dotacją:

1.
DIECEZJA WROCŁAWSKO-GDAŃSKA OBRZĄDKU GRECKOKATOLICKIEGO Renowacja oszkleń okien kościoła p.w. św. Wincentego i Jakuba we Wrocławiu -250.000 zł

2.
DIECEZJA WROCŁAWSKO-GDAŃSKA OBRZĄDKU GRECKOKATOLICKIEGO
Konserwacja gotyckiej polichromii na ścianach i sklepieniu ostrołukowej niszy w zakrystii kościoła p.w. św. Wincentego i Jakuba we Wrocławiu -24.000 zł

3.
DIECEZJA WROCŁAWSKA KOŚCIOŁA POLSKOKATOLICKIEGO


Prace konserwatorskie przy elewacjach korpusu kościoła p.w. św. Marii Magdaleny we Wrocławiu -350.000 zł

4.
FUNDACJA OTWARTEGO MUZEUM TECHNIKI
Konserwacja i rewaloryzacja Holownika Parowego Nadbor 2018 -120.000 zł

5.
PARAFIA EWANGELICKO-AUGSBURSKA OPATRZNOŚCI BOŻEJ WE WROCŁAWIU
Konserwacja zabytkowego ogrodzenia Parafii Kościoła Opatrzności Bożej we Wrocławiu – 40.000 zł

6.
KLASZTOR OJCÓW DOMINIKANÓW
Remont elewacji kościoła św. Wojciecha we Wrocławiu, etap 3, remont fragmentu elewacji transeptu kościoła nad kaplicą św. Józefa, remont dachu i elewacji św. Józefa - 410 000 zł

7.
FUNDACJA DLA UNIWERSYTETU WROCŁAWSKIEGO
PRACE RESTAURACYJNO-KONSERWATORSKIE PRZY LOŻACH PROFESORSKICH W CZEŚCI AUDYTORYJNEJ AULI LEOPOLDINA UNIWERSYTETU WROCŁAWSKIEGO -800.000 zł

8.
RZYMSKO-KATOLICKA PARAFIA P.W. NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY NA PIASKU
Kompleksowe prace konserwatorskie kościoła p.w. Najświętszej Maryi Panny na Piasku we Wrocławiu - elewacja północna kontynuacja – 400.000 zł

11.
PARAFIA RZYMSKO-KATOLICKA P.W. ŚW. ELŻBIETY WE WROCŁAWIU
PRACE KONSERWATORSKIE PRZY EPITAFIUM J.F.HADAMERA ORAZ JEGO ŻONY I EPITAFIUM JEREMIASZA KATZLERA-ZABYTKI ZE WSCHODNIEJ ŚCIANY KRUCHTY POD WIEŻĄ KOŚCIOŁA P.W. ŚW. ELŻBIETY WE WROCŁAWIU- 90.000 zł

14.
ZGROMADZENIE SIÓSTR URSZULANEK UNII RZYMSKIEJ
Wykonanie poziomej i pionowej izolacji elewacji, ścian C i D w wirydarzu budynku Zgromadzenia Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej we Wrocławiu -240.000 zł

15.
KLUB SYMPATYKÓW TRANSPORTU MIEJSKIEGO
Działania w zakresie ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego we Wrocławiu. Restauracja zabytkowego wagonu tramwajowego Konstal 102 Na- VIII etap (ostatni)- 120 000 zł

16.
RZYMSKOKATOLICKA PARAFIA P.W. ŚW. HENRYKA
Rewitalizacja kościoła p.w. św. Henryka we Wrocławiu poprzez kontynuację prac konserwatorsko- restauratorskie na elewacji zachodniej- ETAP II -230.000 zł

17.
PARAFIA KATEDRALNA POD WEZWANIEM ŚWIĘTEGO JANA CHRZCICIELA WE WROCŁAWIU
Prace konserwatorskie i restauratorskie północnego fragmentu elewacji prezbiterium Kolegiaty p.w. Św. Krzyża we Wrocławiu -400.000 zł

18.
DOM ZAKONNY WE WROCŁAWIU KONGREGACJI SIÓSTR MIŁOSIERDZIA ŚW. KAROLA BOROMEUSZA W TRZEBNICY
Renowacja i wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w Domu Świętej Anny- etap II 50 000 zł

19.
RZYMSKOKATOLICKA PARAFIA P.W. ŚW. KAROLA BOROMEUSZA WE WROCŁAWIU
Rewitalizacja kościoła p.w. św. Karola Boromeusza w zakresie prac konserwatorsko- restauracyjnych na elewacji północnej oraz dwóch rozet- zakończenie prac -240.000 zł

20.
ZGROMADZENIE SIÓSTR MATKI BOŻEJ MIŁOSIERDZIA
Remont elewacji budynku nr 3A "Josefhaus" w zakresie elewacji północno- wschodniej (część elewacji) -150.000 zł

21.
RZYMSKO-KATOLICKA PARAFIA P.W. NAJŚWIĘTSZEGO IMIENIA JEZUS
Konserwacja Kaplicy św. Franciszka Ksawerego część trzecia w Kościele Uniwersyteckim -200.000 zł

22.
"TOWARZYSTWO MIŁOŚNIKÓW WROCŁAWIA"
Prace konserwatorskie i remontowe wnętrza tramwaju Baba- Jaga z 1925 r. -150.000 zł

24.
"FUNDACJA BENTE KAHAN"
Odtworzenie zabytkowej przestrzeni wejściowej w zespole zabytkowych pomieszczeń Synagogi pod Białym Bocianem w kompleksie Włodkowica 5-7-9 -100.000 zł

25.
FUNDACJA INICJATYW SPOŁECZNYCH I KULTURALNYCH "JEDYNKA"
Kontynuacja rozpoczętej w 2016 roku rewitalizacji Fortu Piechoty Nr 9 we Wrocławiu przy ul. Pełczyńskiej 33 jako zachowanie oraz przywrócenie do stanu świetności substancji zabytkowej miasta poprzez działania konserwatorskie i renowacyjne -100.000 zł

26.
METROPOLITALNE WYŻSZE SEMINARIUM DUCHOWNE WE WROCŁAWIU
REMONT STOLARKI OKIENNEJ - ETAP 6 -100 000 zł

27.
ARCHIDIECEZJA WROCŁAWSKA UL. KATEDRALNA 8
DOKOŃCZENIE REMONTU KONSERWATORSKIEGO ELEWACJI KAMIENICY ORAZ NAPRAWA KONSTRUKCJI BUDYNKU - ETAP 3 -200 000 zł

28.
PARAFIA KATEDRALNA POD WEZWANIEM ŚWIĘTEGO JANA CHRZCICIELA WE WROCŁAWIU PRACE ADAPTACYJNO-KONSERWATORSKIE W KRYPCIE POŁUDNIOWO-WSCHODNIEJ KATEDRY ŚW. JANA CHRZCICIELA WE WROCŁAWIU -50 000 zł

29.
DIECEZJA WROCŁAWSKA KOŚCIOŁA POLSKOKATOLICKIEGO PRACE KONSERWATORSKIE 4 EPITAFIÓW NA ELEWACJACH KOŚCIOŁA MARII MAGDALENY WE WROCŁAWIU -50.000 zł

30.
DIECEZJA WROCŁAWSKA KOŚCIOŁA POLSKOKATOLICKIEGO
Prace konserwatorskie i restauratorskie przy epitafium Octaviusa Pestaluzziego w kościele p.w. Marii Magdaleny we Wrocławiu - rekonstrukcja zniszczonych alabastrowych rzeźb -76 200 zł

31.
"FUNDACJA BENTE KAHAN"
Rewaloryzacja zespołu zabytkowych pomieszczeń Synagogi pod Białym Bocianem w ramach Programu Ścieżek Kulturowych Czterech Świątyń we Wrocławiu w kompleksie Włodkowica 5-7-9 -115 640 zł

32.
PARAFIA RZYMSKOKATOLICKA P.W. ŚW. ANNY
Ratunkowy remont elewacji kościoła p.w. Św. Anny (XIV w.) etap III -200 000 zł

33.
PARAFIA RZYMSKOKATOLICKA P.W. ŚW. MAURYCEGO
Prace konserwatorskie i restauratorskie przy pomniku św. Jana Nepomucena oraz ogrodzeniu pomnika Matki Bożej z Dzieciątkiem i przed kościołem św, Maurycego we Wrocławiu -50 000 zł

35.
PARAFIA RZYMSKOKATOLICKA P.W. ŚW. MICHAŁA ARCHANIOŁA
Remont elewacji kościoła p.w. św. Michała Archanioła we Wrocławiu - wieża strona południowa i wschodnia -100 000 zł

38.
PARAFIA EWANGELICKO- AUGSBURSKA ŚW. KRZYSZTOFA, KOŚCIÓŁ ŚW. KRZYSZTOFA Z XIV W.
RENOWACJA ZABYTKOWYCH OKIEN I WITRAŻY - ETAP IV -90.000 zł

40.
PARAFIA RZYMSKOKATOLICKA P.W. ŚW. STANISŁAWA, DOROTY I WACŁAWA Konserwacja epitafium Ernesta Wilhelma von Menzelsberg wraz z otaczającą go dekoracją malarską -70 000 zł

42.
PARAFIA RZYMSKOKATOLICKA P.W. ŚW. STANISŁAWA, DOROTY I WACŁAWA
Remont wnętrza kościoła p.w. św. Stanisława, Doroty i Wacława - dokończenie nawy północnej bez kaplicy - kontynuacja prac -200.000 zł

43.
ZGROMADZENIE SIÓSTR URSZULANEK UNII RZYMSKIEJ
Obrazy -30.000 zł

44.
PARAFIA RZYMSKOKATOLICKA P.W. ŚW. MICHAŁA ARCHANIOŁA
Prace konserwatorskie zachodniej elewacji transeptu północnego kościoła p.w. św. Michała Archanioła we Wrocławiu -200.000 zł

Tagi:
zabytki Wrocław

Reklama

Gdańsk: czy zabytkom grozi katastrofa?

2019-02-26 11:43

maj / Gdańsk (KAI)

Pękające ściany, zagrożenie katastrofą budowlaną. – Czy problemy kolejnych gdańskich zabytków są ze sobą powiązane? Czy przyczyną jest obniżenie się poziomu wód gruntowych? Czy ma to związek z nowymi inwestycjami budowlanymi w Gdańsku? Czy ucierpieć mogą kolejne zabytki? – to na razie tylko pytania formułowane m.in. przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Domagają się one jednak pilnej i rzetelnej odpowiedzi. Z uwagi na zagrożenie zamknięty jest już dominikański kościół św. Mikołaja oraz kaplica przy greckokatolickim kościele św. Bartłomieja w Gdańsku.

Makalu/pixabay.com

„Kościół p.w. św. Mikołaja nie jest pierwszą historyczną budowlą w Śródmieściu borykającą się z problemem utraty stateczności konstrukcji” – czytamy w oświadczeniu wydanym 31 października 2018 r. przez Agnieszką Kowalską, Pomorską Wojewódzką Konserwator Zabytków, w związku z decyzją o zamknięciu dominikańskiego kościoła św. Mikołaja ze względu na zagrożenie katastrofą budowlaną. Jak wyjaśnia rzecznik prasowy Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, Marcin Tymiński, kilka lat wcześniej pewne problemy z tym związane pojawiły się w gotyckim kościele pw. św. Jana, zgłoszenia przyjmowane były też od członków wspólnot mieszkaniowych z kamienic położonych na terenie Głównego Miasta.

- Na podstawie roboczych rozmów z naukowcami badającymi przyczyny tych zjawisk, Wojewódzka Konserwator Zabytków sformułowała hipotezę, że być może związane są one z obniżeniem się poziomu wód gruntowych, co z kolei spowodowane być mogło ingerującymi głęboko w grunt okolicznymi inwestycjami budowlanymi. Podkreślamy, to jest tylko hipoteza, która domaga się sprawdzenia – zaznacza Marcin Tymiński. Dodaje, że nowych inwestycji położonych stosunkowo niedaleko zabytkowych obiektów było wiele. Wymienia m.in. Muzeum II Wojny Światowej, dość głęboko ingerujące w grunt.

Przeciwną opinię wyraża Alicja Bittner z gdańskiego Biura Prezydenta ds. Komunikacji i Marki Miasta. Jak podkreśla, w bliskiej okolicy zagrożonych kościołów nie powstawały ostatnio żadne obiekty, które mogłyby mieć wpływ na zaistniałe uszkodzenia. Zwraca też uwagę, że uszkodzenia są naturalne w przypadku tak wiekowych zabytków i nie pojawiły się nagle a powstawały przez wiele lat.

W związku z sytuacją w kościele św. Mikołaja prowadzone są badania zmierzające do ustalenia przyczyn utraty stateczności konstrukcji. Marcin Tymiński informuje, że ich wyniki znane mogą być już na wiosnę br. – Będą to jednak ekspertyzy dotyczące tego jednego obiektu. Nie wiadomo, czy na ich podstawie będziemy mogli dokonać jakichś uogólnień – podkreśla. Nawiązując do oświadczenia Pomorskiej Wojewódzkiej Konserwator Zabytków zaznacza, że należałoby przeprowadzić szersze badania dotyczące stosunków wodnych w obrębie Śródmieścia Gdańska, z uwzględnieniem odpowiedniej metodologii. Taki projekt powinien odpowiedzieć na pytania o wpływ nowych inwestycji na zabytkowa tkankę miejską, ewentualne zagrożenia i możliwe środki zaradcze. Jego zdaniem tego rodzaju projekt powinno podjąć miasto. – My jako urząd nie mamy ku temu ani odpowiednich kompetencji ani środków – stwierdza.

- Polityka wodna w Gdańsku jest kontrolowana. Mamy studium rozwoju przestrzennego i powstaje wiele dokumentów strategicznych opracowywanych przez jednostki merytoryczne podległe miastu – mówi Alicja Bittner. Jak podkreśla, ta polityka uwzględnia również tereny Głównego Miasta.– Ponieważ pojawiają się wspomniane hipotezy o wpływie wód gruntowych na gdańskie zabytki, o ile nikt nie będzie w stanie zlecić badań, które by te hipotezy potwierdziły lub wykluczyły, miasto w miarę możliwości i dostępności środków finansowych podejmie działania, by tę sprawę wyjaśnić – zaznacza.

Jak informuje m.in. portal Trojmiasto.pl, kontrowersje w tym kontekście wzbudza decyzja o budowie trzech parkingów podziemnych w centrum Gdańska (Podwale Przedmiejskie 260 miejsc, Podwale Staromiejskie 337 miejsc i Targ Węglowy 112 miejsc). Decyzja o budowie już zapadła. Miasto podpisało umowę z wykonawcą, który jest w trakcie zdobywania pozwoleń na budowę. W opublikowanym na portalu Trojmiasto.pl 19 lutego r. komentarzu Agnieszka Kowalska, Wojewódzka Konserwator Zabytków, informuje m.in. o zaniepokojeniu organizacji społecznych w związku z budową parkingów. Zwraca uwagę, że pełne rozpoznanie warunków wodno – gruntowych w Śródmieściu nie jest możliwe do przeprowadzenia w sposób rzetelny w krótkim czasie, wymaga prawdopodobnie kilkuletnich badań i znacznych nakładów finansowych. Przypomina również, że inwestycjom nie sprzyja kondycja usytuowanych w pobliżu zabytkowych murów miejskich. Agnieszka Kowalska zaznacza, że budowa podziemnych parkingów będzie wymagała pozwolenia wojewódzkiego konserwatora. Informuje też, że dotychczas nie zapadły żadne decyzje w związku ze złożonymi przez inwestora wnioskami o pozwolenia.

Warto przypomnieć, że w listopadzie 2015 r. miedzy Wojewodą Pomorskim a Gminą Miasta Gdańska zawarte zostało porozumienie, na mocy którego miejski konserwator zabytków przejął obowiązki wojewódzkiego konserwatora w zakresie opieki nad zabytkami na terenie Gdańska, z wyłączeniem Głównego Miasta. 26 listopada 2018 r. Wojewoda Pomorski na wniosek Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków rozwiązał to porozumienie. Oznacza to, że od 1 marca wszystkie gdańskie zabytki wracają pod nadzór konserwatora wojewódzkiego.

Niepokój budził fakt, że miasto – inwestor podejmowało decyzje niejako we własnej sprawie. "Na terenie historycznych zespołów zabudowy, w tym również w granicach układu urbanistycznego Gdańska - pomnika historii, inwestycje realizowane są na mocy umów partnerstwa publiczno-prywatnego pomiędzy prywatnymi inwestorami a miastem Gdańsk, co skutkuje tym, że prezydent miasta występuje jednocześnie jako inwestor-wnioskodawca oraz jako decydent" - pisała wojewódzka konserwator Agnieszka Kowalska.

Władze Gdańska przyjęły decyzję wojewody z zaskoczeniem. Ich zdaniem, decyzja ta umotywowana jest politycznie: stanowi kolejną próbę odbierania kompetencji samorządom. „Warto podkreślić, że przez cały okres obowiązywania porozumienia, Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków otrzymywał kopie wszystkich decyzji miejskiego konserwatora i nie było do nich żadnych uwag” – czytamy w opublikowanym przez Miasto oświadczeniu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Abp Jędraszewski: potrzebna jest kontrrewolucja katolicka

2019-03-21 11:36

Joanna Folfasińska/ Archidiecezja Krakowska / Kraków (KAI)

Jest potrzebna kontrrewolucja katolicka. Jedynie Kościół potrafi powiedzieć, że trzeba się opamiętać, jeśli chcemy przekazać dalej najlepsze wartości kultury europejskiej. Nie możemy powiedzieć, że nas to nie obchodzi. Konieczna jest mobilizacja mężczyzn, którzy czują się odpowiedzialni za swoje rodziny i dzieci, które mogą stać się ofiarami wielkiej krzywdy - powiedział abp Marek Jędraszewski w Krakowie podczas konferencji „Bitwa o odpowiedzialność”, zorganizowanej przez wspólnotę Mężczyźni św. Józefa.

Joanna Adamik | Archidiecezja Krakowska

Na początku metropolita krakowski postawił tezę, że walka o odpowiedzialność jest równocześnie batalią o człowieczeństwo. Wyjaśnił, że swój wykład oparł o przemyślenia współczesnego francuskiego myśliciela żydowskiego pochodzenia Emmanuela Levinasa.

Hierarcha krótko przedstawił jego biografię i podkreślił, że jego filozofia wyrosła z pytania: czy my, Żydzi, możemy jeszcze po doświadczeniach Auschwitz, filozofować? – Odpowiedź dla wielu była prosta – „nie!” (…) Holokaust był obrazą ludzkiego rozumu i kompromitacją. Uważano, że po Auschwitz nie ma miejsca dla filozofii. Część, a wśród nich Levinas, twierdziła jednak, że tym bardziej trzeba - argumentował abp Jędraszewski.

Levinas próbował zrozumieć, dlaczego doszło do Holokaustu i dlaczego odpowiedzialni są za niego Niemcy – naród wybitnych poetów i filozofów? W swoich rozważaniach zwrócił uwagę na obojętność Kaina, który po zabójstwie Abla bezczelnie odpowiedział Stwórcy, że nie jest stróżem swojego brata. Odpowiedzialność za drugiego człowieka stała się centralnym punktem dwóch dzieł Levinasa: „Całość i nieskończoność” i „Inaczej niż być lub ponad istotą”. W pierwszym z nich, filozof skupił się na doświadczeniu „twarzy” innej osoby.

– Jest jakaś potęga w ludzkim spojrzeniu, która wskazuje na siłę zakazu moralnego: nie możesz mnie zabić, okazać wobec mnie przemocy. Relacja między „mną” a drugim człowiekiem nie jest symetryczna. Jeżeli ten drugi, z którym się spotykam i którego twarz widzę, mówi mi: „tobie nie wolno”, to po pierwsze on mnie uczy mojej wolności. Nie jest ona dowolnością, kaprysem, ale ma reguły (…) Ten drugi jawi się jako mistrz i nauczyciel, ktoś, kto mnie uczy mojego człowieczeństwa - powiedział hierarcha.

Człowiek ma własne sumienie i już w nim jest rozliczany ze swoich uczynków. Odpowiedzialność to odpowiedź na słowa drugiego człowieka. Jednakże, we wzroku drugiego człowieka można odszukać również prośbę o pomoc, na którą bezwzględnie należy odpowiedzieć. – Odpowiadam na wołanie. Jestem odpowiedzialny, to znaczy czuję, że jestem wezwany do dobra, nie uchylam się przed nim, niekiedy nawet za cenę własnego poświęcenia - mówił arcybiskup.

Drugie dzieło – „Inaczej niż być lub ponad istotą” pogłębia koncepcję odpowiedzialności. Levinas wyjaśnił w nim, że odpowiedzialność człowieka jest wrodzona. Centralną figurą dzieła jest postać cierpiącego Sługi Jahwe, który wziął na siebie odpowiedzialność za grzechy ludzkości. – Odpowiedzialność to inne imię człowieczeństwa. Obojętność to postawa Kaina, rezygnacja z ludzkiego powołania - przypomniał hierarcha.

Arcybiskup wspomniał potem o rewolucji 1968 roku, która zburzyła europejski porządek moralny i zakwestionowała zasadność Dekalogu. – Całkowita wolność. Wszystko skoncentrowane na własnym „ja”. Inny się nie liczy. To było przesłanie rewolucji ’68 - mówił.

Jak dodał, rok ’68 był czasem szczególnej dyskusji o człowieku i odpowiedzialności. - Rewolucja ’68 mówi: ja mam siebie realizować! Levinas mówi, że człowiek realizuje się, będąc odpowiedzialny za drugiego człowieka, przede wszystkim za jego życie. Wojtyła mówi: ja jestem odpowiedzialny wobec własnego sumienia, które mi mówi o dobru i złu - tłumaczył hierarcha.

Metropolita zauważył, że współczesny świat przedstawia aborcję jako prawo kobiety. Polska jednoznacznie mówi, że jest to zło, a walka o rzekome prawo wyboru dla innych to przyjęcie postawy obojętności. Rewolucja ’68 roku sprawiła, że najistotniejszą wartością jest szukanie przyjemności. Współżycie między kobietą i mężczyzną zostało pozbawione elementu prokreacji, otwierając tym samym drogę homoseksualnemu lobbingowi.

Arcybiskup zwrócił uwagę, że kolejną konsekwencją tej rewolucji jest wczesna i deprawująca edukacja seksualna najmłodszych. Jasno podkreślił, że pedofilia jest przerażająca. Pytał, jak to możliwe, że Kościół jawi się jako przestępcza instytucja, podczas gdy wokół kwitnie seksturystyka, wykorzystywanie dzieci i nowe deprawujące przepisy dotyczące edukacji seksualnej.

– Jest potrzebna kontrrewolucja katolicka. Jedynie Kościół potrafi powiedzieć, że trzeba się opamiętać, jeżeli chcemy przekazać dalej najlepsze wartości kultury europejskiej. (…) Nie możemy powiedzieć, że nas to nie obchodzi! Konieczna jest mobilizacja mężczyzn, którzy czują się odpowiedzialni za swoje rodziny i dzieci, które mogą stać się ofiarami wielkiej krzywdy - powiedział.

Zgromadzeni na konferencji mężczyźni pytali arcybiskupa o kwestię stawiania granic. Metropolita zaznaczył, że jest nią miłość. – Gest miłości i przygarnięcia do siebie sprawia, że lęk w oczach drugiego przestaje być widoczny i zamienia się w błysk radości - wyjaśnił.

Padło też pytanie o jeden z absurdów współczesności, gdy zwykłe, codzienne i czułe gesty mogą być w dzisiejszym świecie zrozumiane opacznie. Arcybiskup zaznaczył, że szczęście dzieci polega na tym, że są chronione przez swoich najbliższych. Odwołał się do słów papieża Franciszka, który mówił o działaniu złego ducha, chcącego unieszczęśliwić człowieka. Zaczerpnięte z totalitaryzmu sformułowanie „zero tolerancji” stoi w opozycji do języka Kościoła, który głosi miłosierdzie - powiedział abp Jędraszewski.

– Wielką siłą jest to, czego uczy nas św. Józef – wierność Bogu, przyjęcie odpowiedzialności za drugiego człowieka, czystość, cześć oddawana Bogu, przepełnione miłością życie. To jest siła chrześcijaństwa. To jest to, czym możemy odpowiedzieć na przemoc wobec Kościoła katolickiego - powiedział.

Dodał, że chrześcijanie byli oskarżani o to, że są wrogami ludzkości. Z drugiej strony, byli podziwiani przez pogański świat za to, że się kochali i dbali o siebie.

Ostatnie pytania dotyczyły sposobu przemiany świata. Metropolita zauważył, że chrześcijanie spotykali się w małych grupach. Kluczem jest odwaga, do której wzywał wiernych Jan Paweł II.

– Wasza odpowiedzialność powinna przejawiać się tam, gdzie jesteście, żyjecie, macie swoje domy i rodziny! (…) Rodzice mają prawo protestować przed wszelkimi formami deprawacji w szkołach. Dzieci mają prawo pozostać dziećmi - zakończył metropolita krakowski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Prezes Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia: środowisko pro-life staje się upolitycznione

2019-03-24 17:55

pra / Częstochowa (KAI)

Ruch pro-life w Polsce przeżywa kryzys, staje się upolityczniony; potrzebuje na nowo zbudować niezależność i podmiotowość - mówił Jakub Bałtroszewicz w czasie 39. Pielgrzymki Obrońców Życia na Jasną Górę. Prezes Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia zwrócił uwagę, że środowisko pro-life potrzebuje wspólnego dzieła, które je zjednoczy i na nowo nada siłę.

Małgorzata Cichoń

„Niestety ruch pro-life staje się upolityczniony. Jesteśmy konsumowani przez różne ruchy polityczne dlatego, że jesteśmy słabi - mówił Jakub Bałtroszewicz w czasie sobotniej 39. Pielgrzymki Obrońców Życia na Jasną Górę. - Musimy nauczyć się od nowa budować podmiotowość, niezależność naszego środowiska. I ta potrzeba jest dzisiaj silniejsza niż kiedykolwiek. To wymaga naszego wspólnego wysiłku” - dodawał prezes Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia.

Bałtroszewicz przypomniał, że powstała 26 lat temu Polska Federacja Ruchów Obrony Życia miała za zadanie reprezentowanie środowiska pro-life wobec polityki i mediów. „Federacja miała dać naszemu środowisku niezależność i podmiotowość - mieliśmy być partnerem dla polityki. Ostatnie lata pokazują, że przeżywamy bardzo duży kryzys naszego środowiska. Zaczęły być widoczne podziały. Federacja nie jest już tak silna jak kiedyś. Różnimy się co do zasad, w jaki sposób powinniśmy docierać do społeczeństwa i do polityków” - zauważył prezes PFROŻ.

Kierujący na codzień Fundacją JEDEN Z NAS Bałtroszewicz zachęcał przedstawicieli wszystkich organizacji tworzących Polską Federację Ruchów Obrony Życia do wysiłku w celu odbudowy podmiotowości środowiska pro-life w Polsce. „My jako Kościół, jako wspólnota wiernych mamy obowiązek bronić tych najbardziej bezbronnych, szczególnie nienarodzonych. Wydaje się, żeby ten ruch odbudować, żeby przywrócić Polskiej Federacji i ruchom pro-life w Polsce jedność i siłę, którą mogła się pochwalić 25 lat temu, kiedy osiągnęliśmy ten olbrzymi sukces ustawy za życiem, potrzeba jakiegoś wspólnego dzieła, potrzeba jakiegoś celu, do którego wszyscy będziemy zmierzać, na który będziemy pracować, którym będziemy się szczycić, który znowu da nam podmiotowość i głos” - mówił Bałtroszewicz.

Jakie to ma być dzieło? „Być może trzeba ogólnopolskiego marszu dla życia, takiego narodowego, który byłby marszem z prawdziwego zdarzenia, który wypełniłby Warszawę ludźmi - może 100 tys, może 200 tys. Czy to jest dzisiaj możliwe? Nie jest. Ale czy ciężko pracując bylibyśmy w stanie to wykonać? Mam taką nadzieję. I proszę wszystkich o modlitwę, by to było możliwe” - apelował prezes PFROŻ.

W swoim wystąpieniu Bałtroszewicz zwrócił także uwagę na różne metody działania obrońców życia w Polsce. „Mamy ruchy pro-life oparte na archetypie wojownika, które w bardzo brutalny sposób przekazują prawdę o aborcji i mamy też ruchy pro-life, które swoje działanie opierają na archetypie opiekuna” - wskazywał prezes PFROŻ podkreślając, że jemu osobiście, jego fundacji i całej Federacji bliższa jest ta druga postawa. Jak tłumaczył Bałtroszewicz, chciałby, żeby kobieta rozważająca aborcję nie bała się przyjść do jego fundacji po pomoc, a w przypadku organizacji opartych na archetypie wojownika strach przed osądem może to uniemożliwić.

W tym kontekście Bałtroszewicz poinformował o pierwszej w Polsce Poradni Bioetycznej, która od ponad dwóch lat działa w Krakowie, a z której pomocy w ubiegłym roku skorzystało cztery tysiące osób. „To tylko pokazuje, jak wielkie jest pragnienie wiedzy i szukania pomocy, jeżeli dana fundacja czy organizacja będzie opierała się na archetypie opiekuna, będzie zapraszała ludzi do tego, by przychodzili do niej po pomoc” - zwracał uwagę prezes Fundacji JEDEN Z NAS.

Bałtroszewicz podkreślił, że bardzo ważnym filarem pro-life jest edukacja. Podał przykład przewodnika „Bioetyka dla młodych” wydanego przez Fundację JEDEN Z NAS, Międzywydziałowy Instytut Bioetyki Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie i francuską Fundację Jérôme’a Lejeune’a. „Jestem bardzo dumny z tego, że przewodnik „Bioetyka dla młodych” stał się dzisiaj w archidiecezji częstochowskiej podręcznikiem obowiązkowym dla ludzi przygotowują się do sakramentu małżeństwa. Oni czytają prawdę o osobie ludzkiej właśnie z tego podręcznika” - mówił Bałtroszewicz.

Na końcu swojego wystąpienia prezes PFROŻ wspomniał zmarłego w ubiegłym roku inż. Antoniego Ziębę, który przez blisko czterdzieści lat organizował Pielgrzymki Obrońców Życia na Jasną Górę. „Jestem dumny z tego, że mogłem go znać osobiście i nazywać swoim mentorem. Jego przykład życia inspiruje i daje siłę” - powiedział Jakub Bałtroszewicz.

Jakub Bałtroszewicz jest założycielem i prezesem zarządu Fundacji JEDEN Z NAS - pierwszej polskiej organizacji pro-life mającej status lobbysty w instytucjach Unii Europejskiej - która prowadzi portal obrony życia www.jedenznas.pl i współtworzy z Uniwersytetem Papieskim Jana Pawła II w Krakowie pierwszą w Polsce Poradnię Bioetyczną (www.poradniabioetyczna.pl). Bałtroszewicz jest też sekretarzem generalnym Europejskiej Federacji dla Życia i Godności Człowieka ONE OF US (www.oneofus.eu), zrzeszającej ponad czterdzieści organizacji z ponad dwudziestu krajów Europy.

W marcu 2018 roku został wybrany na prezesa Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia, która zrzesza kilkadziesiąt organizacji prorodzinnych zajmujących się obroną życia poczętego oraz wspieraniem rodziny w różnych aspektach jej funkcjonowania: od niesienia pomocy materialnej poprzez edukację społeczeństwa aż do aktywnego uczestnictwa w życiu politycznym na szczeblu samorządowym, krajowym i unijnym.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem